بازاریابی و برندسازی در تلگرام و اینستاگرام
گرچه بازاریابی در شبکه های اجتماعی در بسیاری از مواقع می تواند منجر به فروش محصول شود اما بزرگترین مزیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی برندسازی است. در حال حاضر بیش از 70% از برندهای معتبر دنیا از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای بازاریابی استفاده می کنند و شبکه اجتماعی تلگرام نیز جزیی از زندگی روزانه ایرانیها شده است.
اینستاگرام بالاترین نرخ رشد را در بین تمام شبکه های اجتماعی در دنیا دارد، برخی از آمارهای جالب که در مورد اینستاگرام وجود دارد، عبارتند از:
- کاربران از طریق نرم افزار موبایل خود به اینستاگرام متصل می شوند
- 70% کاربران اینستاگرام هر روز در آن لاگین می کنند
- 73% کاربران اینستاگرام بین 15 تا 35 سال سن دارند
- به طور متوسط هر کاربر 630 دقیقه در ماه را در اینستاگرام می گذراند
در حال حاضر از هر دو نفر ایرانی یک نفر موبایل هوشمند دارد و تعداد زیادی از این افراد از شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام استفاده می کنند. پیش بیینی می شود که تا پایان سال 94 بیش از 40 میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده کنند و استفاده کنندگان این شبکه ها افزایش یابد.
تلگرام با راه اندازی کانال، امکان بسیار مناسبی را در اختیار کسب و کارها قرار داد تا بتوانند با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند و در مدتی بسیار کوتاه استقبال گسترده ای از این سرویس به عمل آمد. در حال حاضر کانالهای آموزشی بسیار مناسبی در این شبکه اجتماعی وجود دارد و محتوای مفیدی در آنها ارائه میشود.
یکی از مشکلات ارائه محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام این است که در حالت عادی بین 2 تا 7 درصد از دنبال کنندگان یک حساب کاربری، تصاویر ارائه شده را لایک می کنند. این موضوع دلایلی مختلفی دارد و یکی از مهمترین دلایل آن می تواند نحوه مشاهده مطالب در اینستاگرام باشد، جریان ارائه تصاویر در اینستاگرام به گونهای است که تصاویر جدید در بالای فهرست قرار می گیرند و با ازدیاد مطالب کاربران مطالب قبلی را مشاهده نمی کنند.
شبکه اجتماعی تلگرام از این جهت وضعیت بهتری دارد و مطالب را با سرعت بهتری در دسترس کاربران قرار میدهد و کاربران میتوانند بهتر به مطالب دسترسی داشته باشند اما مسئلهای که وجود دارد و برای کاربران آزار دهنده است ازدیاد کانالها است. با افزایش کانالهای تلگرام و پیامهای نوتیفیکیشن، کاربران با انبوهی از پیام مواجه میشوند که ممکن است زمان کافی برای مشاهده آنها را نداشته باشند، همین موضوع باعث میشود که کاربران تلگرام تعداد کمتری از کانالها را دنبال کنند و از بسیاری از آنها خارج شوند.
در واقع یک کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام تعداد بیشتری صفحه را به نسبت یک کاربر در تلگرام دنبال میکند و در عین حال برخورد کمتری با مطالب دارد زیرا مطالب ارائه شده در اینستاگرام در صورتی که در زمان مناسب ارائه نشوند ممکن است توسط درصد کمتری از کاربران مشاهده شوند. همچنین کاربر تلگرام کانالهای کمتری را دنبال میکند و ارتباط بیشتری با مطالب خواهد داشت، همین موضوع باعث خواهد شد که کانالهای تلگرام کاربران وفادارتر و علاقمندتری نسبت به اینستاگرام داشته باشند.
تفاوت اساسی دیگر این دو شبکه اجتماعی در کاربرد هشتگ است. استفاده از هشتگها در اینستاگرام باعث میشود که کاربران علاقمند به موضوع بتوانند شما را پیدا کنند و حساب کاربری شما را دنبال کنند. اما تلگرام چنین امکانی ندارد و هشتگ ها فقط در داخل مطالب کانال قابل دسترس و جستجو هستند.
همچنین در اینستاگرام کاربران میتوانند با ارسال نظر در مطالب بازخورد مناسبی به مدیر صفحه بدهند، این موضوع باعث میشود که مدیر صفحه بتواند کیفیت ارائه مطالب خود را با توجه به سلیقه کاربران بهبود بخشد و یک ارتباط دو طرفه با کاربران داشته باشد. این امکان به صورت پیش فرض در کانالهای تلگرام وجود ندارد، اما مدیر کانال میتواند با معرفی اکانت شخصی یا ایجاد نظر سنجی و ارسال آن در کانال نظرات کاربران را جویا شود، انجام این کار در تلگرام میتواند به بهبود وضعیت کانال کمک زیادی بکند. علاوه بر این موضوع، مدیر کانال در تلگرام نمیتواند اطلاعات کلیه کاربران خود را مشاهده کند، اما در اینستاگرام این امکان وجود دارد.
اعداد و ارقامی که در مورد این دو شبکه اجتماعی وجود دارد، نشان میدهد که استراتژی استفاده از این دو شبکه اجتماعی برای برندسازی و تبلیغات میتواند یک استراتژی موفق برای شرکتهای ایرانی باشد. گرچه باید به این موضوع دقت کرد که استفاده کننده نهایی این شبکههای اجتماعی عموم مردم هستند و برندسازی در این شبکههای اجتماعی برای کسب و کارهای تخصصی بدون اینکه مخاطب هدف مشخص گردد، نتیجه لازم را در بر نخواهد داشت.
نویسنده : رضا شیرازی
اضافه کردن دیدگاه
اضافه کردن دیدگاه