محاسبه تعداد پیام کوتاه براساس متوسط بهای ارسال هر پیامک 10 تومان، مشخص می کند که ایرانی ها روزانه 3 میلیارد و 800 میلیون تومان و سالانه هزار و 387 میلیارد تومان تنها برای پیام کوتاه پرداخت می کنند.
بدون تردید یکی از پرمخاطب ترین خدماتی که شرکت های مخابراتی در ایران به مخاطبان ارائه می کنند، سیستم ارسال پیام کوتاه است که با وجود راه اندازی شبکه های مجازی همراه مانند وایبر همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده و هر روز نیز به مخاطبان آن افزوده می شود.
با در نظر گرفتن هزینه 10 تومانی برای هر پیامک، در پایان رقابت های جام جهانی شرکت های مخابراتی سودی حدود یک میلیارد و 280 میلیون تومان به دست می آورند. طی سال های اخیر با توسعه سیستم های ارتباطی و به خصوص گسترش شبکه تلفن همراه در کشور، شرکت های مخابراتی، مخاطبان گسترده ای پیدا کرده اند و هر روزه در تلاش هستند تا امکانات مناسبی را به آنها ارائه کنند اما بدون شک یکی از پرمخاطب ترین خدماتی که شرکت های مخابراتی در ایران به مخاطبان ارائه می کنند سیستم ارسال پیام کوتاه است که با وجود راه اندازی شبکه های مجازی همراه، همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده و هر روز نیز بر مخاطبان آن افزوده می شود.
سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران کاربردهای مختلفی دارد که از اصلی ترین آنها می توان به ارسال پیام تبریک در مناسبت های مختلف همچون عید نوروز اشاره کرد که براساس اعلام معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تعطیلات نوروز سال جاری 28 میلیارد پیامک توسط مشترکان تلفن همراه ارسال شده است که با احتساب قیمت هر پیامک 9 تومان تا 11 تومان و بدون در نظر گرفتن پیامک لاتین 22 تومانی و طرح های تخفیفی اپراتورها، 28 میلیارد پیامک فارسی، حدود 280 میلیارد تومان درآمدزایی برای اپراتورها داشته است.
سود 4 میلیارد و 277 میلیونی برنامه 90 برای مخابرات
استفاده از سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران در شرایطی رو به افزایش است که براساس اعلام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، روزانه بیش از 380 میلیون پیامک توسط ایرانی ها رد و بدل می شود. محاسبه این تعداد پیام کوتاه بر اساس متوسط بهای ارسال هر پیامک 10 تومان، مشخص می کند که ایرانی ها روزانه 3 میلیارد و 800 میلیون تومان و سالانه هزار و 387 میلیارد تومان تنها برای پیام کوتاه پرداخت می کنند اما طی سال های اخیر یکی از کاربردهای پرمخاطب سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران شرکت در مسابقه های پیامکی و به خصوص مسابقه های پیامکی برنامه های ورزشی بوده است که به طور مثال برنامه پربیننده 90 که هر دوشنبه از شبکه سوم سیما به صورت زنده پخش می شود تاکنون حدود 330 مسابقه پیامکی برگزار کرده است و در صورتی که در هر برنامه به صورت میانگین یک میلیون و 300 هزار پیامک ارسال شده باشد، سود 4 میلیارد و 277 میلیون تومانی را برای مخابرات به همراه داشته است.
عادل با «2014» هم برای مخابرات سودآوری کرد
این روزها توجه دنیا به مسابقات جام جهانی 2014 در برزیل معطوف شده است و صدا و سیما نیز برنامه های ویژه ای برای این مسابقات در نظر گرفته که اصلی ترین آن نیز برنامه «2014» به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور است که در مدت زمان کوتاه مخاطبان فراوانی را به دست آورده است. یکی از اصلی ترین بخش های این برنامه مسابقه متفاوت پیامکی مخاطبان است که مردم به شرکت در تمامی مسابقات علاقمند شده و در همان دقایق ابتدایی اعلام مسابقه در آن شرکت می کنند.
به طور میانگین حدود 2 میلیون نفر در هر مسابقه پیامکی برنامه «2014» شرکت کرده اند و این در شرایطی است که در جام جهانی 64 مسابقه برگزار می شود و با در نظر گرفتن ارسال 2 میلیون پیامک برای هر دیدار در پایان مسابقات حدود 128 میلیون پیامک از سوی مردم به برنامه ارسال می شود و با در نظر گرفتن هزینه 10 تومانی برای هر پیامک، در پایان رقابت های جام جهانی شرکت های مخابراتی سودی حدود یک میلیارد و 280 میلیون تومان به دست می آورند. تعرفه های تبلیغاتی «غیرقابل باور» تلویزیون برای جام جهانی/ صدا و سیما برای یک ثانیه آگهی یک میلیون می گیرد؟!
یک آگهی 25 ثانیه ای برای پخش قبل از بازی ایران و بوسنی 65 میلیون؛
تقدیم برنامه قبل از فوتبال، 15 میلیارد تومان!
جام جهانی فوتبال بهانه ای مناسب برای برندها است. هر کدام به سبک و سیاقی خود را با این رویداد همخوان می کنند. در این بین چیزی که احتمالا صاحبان برند را شوکه کرده است تعرفه های بسیار بالای تبلیغات تلویزیونی اعلام شده از سوی صدا و سیما در این ایام است. صدا و سیما که در یکی دو سال اخیر با بحران مالی مواجه شده است از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را برای حل برخی مشکلات مالی خود کرد.
اتفاقی که در کل ریاست های واحد بازرگانی این رسانه برای اولین بار روی داده است. تصور کنید در شرایطی که تلویزیونی در ایران (در کل شبکه ها) از ماهیتی رقابتی برخوردار نیست این استراتژی جدید برای سودآوری چگونه می تواند برندها و زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.
با فرض برنده شدن یک بانک یا یک اپراتور در این مزایده، اندک فشاری به این برندها نمی آید چرا که بودجه این برندها نهایتا از سوی دولت تامین می شود و اگر سرنخ را بگیریم و تا ته برویم، نهایتا این مخاطب است که باید بودجه این برندها را تامین کند؛ چه از طریق مالیات و چه از طریق خرید خدمات شان. حقیقتا این شیوه برخورد در یک کشور توسعه یافته چیزی غیر از فشار جمعی به رسانه را در پی نخواهد داشت.
اگر تا به حال نسبت به قضیه حساس نشده اید کمی این تعرفه ها رانگاه کنید. صدا و سیما برای 200 دقیقه آگهی (آرم آگهی و تیزر) مبلغ 200 میلیارد یعنی هر ثانیه یک میلیون را برای شروع مزایده طلب کرده است. شروع مزایده و طبیعتا شرایط مبهم رقابت در ایران و چشم و هم چشمی تبلیغات در ایران این رقم را افزایش خواهد داد. حال باید گفت اندازه این رقم چقدر است؟ اگر هنوز هم قضیه برای شما بزرگ نشده، فقط در همین حد باید گفت که یک آگهی 25 ثانیه ای برای پخش قبل از بازی ایران و بوسنی آن هم برای یک بار، 65 میلیون برای صاحب آگهی آب می خورد. چند شرکت خصوصی داخل تهران را جمع کنیم بودجه تبلیغاتی شان در سال روی هم می شود 200 میلیارد، یا مثلا برای تقدیم برنامه فکر می کنید صدا و سیا چه پولی را طلب می کند؟
جالب است که بدانید برای تقدیم برنامه قبل از فوتبال، بین دو نیمه و بعد از فوتبال یک برند باید حداقل 15 میلیارد تومان بپردازد. یعنی ثانیه ای 13 میلیون تومان. یک نگاه به بودجه تبلیغاتی شرکت خودتان بیندازید تا ببینید این رقم چه پول هنگفتی است.
بخش خصوصی به این سبک و سیاق زیر دست و پای برندهای دولتی و خصوصی نما له خواهد شد. حال بخش خصوصی هم بخواهد در این مزایده شرکت کند. مردم این روزها تلویزیون نمی بینند، اما تب فوتبال و جام جهانی حتما مخاطبان زیادی خواهد داشت.
909 ترفند جدید برای درآمدزایی شرکت های مخابرات در جام جهانی
مدتی است پای مسابقات تلفنی 909 به تلویزیون باز شده است. این شماره ها پیش از این بیشتر در برنامه های کودک مورد استفاده قرار می گرفت و در جلب نظر مخاطب گروه کم سن موفق بود اما اکنون کارایی جدید از این امکان پیش روی تولیدکنندگان برنامه های تلویزیونی نمایان شده است. این شماره تلفن بیشتر در شبکه ورزش سیما مورد استفاده قرار می گیرد.
درآمد تلویزیون از آگهی جام جهانی چقدر است؟
25 ثانیه 65 میلیون/ 200 دقیقه آگهی 200 میلیارد تومان
بحث درآمدهای تلویزیون از آگهی ها همواره سوالی بوده است که در ذهن عموم مردم مکانی ویژه را به خود اختصاص داده است. اینکه تلویزیون پردرآمدترین ارگان در کشورمان است نگاهی است که بابت آگهی های فراوان در قاب جعبه جادویی در ذهن مردم به تصویر کشیده شده است. در این راستا ایام جام جهانی موعدی است که اصطلاحا بره کشان سازمان صدا و سیما محسوب می شود و تعرفه های آگهی های سیما با افزایش چشمگیری مواجه می شود. براساس جدول قیمت گذاری آگهی های سازمان صدا و سیما پخش یک آگهی 25 ثانیه ای قبل از بازی های ایران، برای شرکت درخواست کننده 65 میلیون تومان آب می خورد. بخش اصلی این آگهی ها نیز از سوی شرکت رایتل خریداری شده است.
برآوردهای اولیه نشان می دهد در جریان مزایده آگهی های جام جهانی، سازمان صدا و سیما برای 200 دقیقه آگهی (آرم آگهی و تیزر) مبلغ 200 میلیارد تومان یعنی هر ثانیه یک میلیون تومان طلب کرده است. براساس جدول قیمت گذاری آگهی های سازمان صدا و سیما پخش یک آگهی 25 ثانیه ای قبل از بازی های ایران برای شرکت درخواست کننده 65 میلیون تومان آب می خورد. بخش اصلی این آگهی ها نیز از سوی یکی از اپراتورهای جدیدالتاسیس تلفن های همراه خریداری شده است.
یک شرکت کننده با 210 امتیاز که جایزه پاسخ صحیح به هر سوال 10 امتیاز بوده و حدود 20 دقیقه در این مسابقه از تلفن استفاده کرده است. به این ترتیب هزینه شرکت در مسابقه برای او حدود 20 هزار تومان خواهد شد. شرکت کننده دیگری برخلاف شرکت کننده قبلی، برای پاسخ گویی به هر سوال حدود 30 ثانیه زمان صرف کرده است نه یک دقیقه.
با فرض صحت تایم شرکت کننده دوم و احتساب ارزان ترین حالت، به نظر می رسد مشترکانی که امتیاز هزارتایی کسب کرده اند، بیش از 50 دقیقه مکالمه داشته اند و حداقل مبلغ 50 هزار تومان به صورتحساب تلفن آنها اضافه شده است که در عمل یقینا دقایق حضور در مسابقه از این محاسبه بیشتر بوده است.
با مشاهده فهرست برندگان این مسابقه می توان گفت که اتفاقا شمار دارندگان بیش از هزار امتیاز کم نیست و بسیاری نیز امتیاز 3 هزارتایی کسب کرده اند. این افراد حدود 150 تا 200 هزار تومان برای شرکت در مسابقه هزینه کرده اند. به طور یقین در نهایت بهترین نتیجه متعلق به برندگان است اما برای باقی شرکت کنندگان که به قید قرعه در این مسابقه برنده شده اند، به خصوص دارندگان امتیازهای بالا موضوع به صورت معکوس پشیمان کننده خواهد شد، چرا که مبلغ بالایی به قبض آنها در این ایام و به واسطه شرکت در این قرعه کشی ها افزوده شده است.
منبع: اقتصاد ايران
اضافه کردن دیدگاه
اضافه کردن دیدگاه