خواص مواد غذايي

خواص پوست پرتقال

تقویم فارسی اندروید

پوست پرتقال را دور نریزید، همانگونه که میوه ی پرتقال دارای خواص زیادی است پوست پرتقال نیز خود به تنهایی دارای خواص زیادی است که شما را با خواص ان اشنا خواهیم کرد.

خواص پوست پرتقال
خواص پوست پرتقال

خواص پوست پرتقال

1. کاهش فشار خون

پوست پرتقال و قسمت سفید داخل پوست در کاهش فشار خون بسیار تاثیر گذار است به این گونه که چینی ها از گذشته تا به حال از پوست پرتقال به عنوان یک گیاه دارویی بسیار مناسب برای کاهش فشار خون استفاده کرده اند و به خواص خوب پوست پرتقال در درمان بسیاری از مریضی ها از جمله کاهش فشار خون اگاه بوده اند. مردم چین پوست پرتقال را بیشتر به عنوان دمنوش برای کاهش فشار خون استفاده میکنند.

کاهش فشار خون
کاهش فشار خون

2. کاهش وزن

اگر می خواهید وزن کم کنید حتما پوست پرتقال را در رژیم غذایی خود قرار دهید. چون پوست پرتقال حاوی مقادیر زیادی فیبر است.(فیبر پوست پرتقال بیشتر از خود پرتقال است.) فیبر نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد و از پرخوری کاذب جلوگیری میکند.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

پوست پرتقال دارای ویتامین‌های C و B1 و فولیک اسید ، فلاوونوئید ، آلفاکاروتن و بتاکاروتن است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند. این مواد بدن را در مقابل مریضی ها مقاوم کرده و از پیری زودرس جلوگیری میکنند.

4. پاکسازی پوست

پوست پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ث است که به سفت و شفاف شدن پوست کمک میکند و پوست را درخشان و سالم نگه می دارد.

شما می توانید برای پاکسازی پوست، ماسکی از پوست پرتقال تهیه کنید. اول پودر پوست پرتقال و زردچوبه و گلاب را با هم ترکیب کنید و چند دقیقه روی صورت ماسک کنید و بعد آن را بشویید. چون پوست پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد پس می تواند به عنوان یک اسکراب طبیعی برای درمان لک صورت استفاده شود. زردچوبه و گلاب نیز به بهتر عملکرد پوست پرتقال کمک میکنند. (زردچوبه پوست را احیا میکند و ظاهری درخشان به پوست شما میدهد.)
پاکسازی پوست
پاکسازی پوست

5. خوشبو کننده ی هوا

پختن پوست پرتقال در خانه باعث خوشبو شدن هوای خانه میشود. اگر به دنبال یک خوشبو کننده ی طبیعی به دور از مواد شیمیایی هستین پس پوست پرتقال میتواند گزینه ی خوبی باشد.

6. ساخت شمع خوشبو

شما میتوانید در خانه شمع پوست پرتقال درست کنید. چند تکه پوست پرتقال را ریز و یا رنده کنید و به موم و سایر مواد تشکیل دهنده شمع اضافه کنید تا در هنگام مصرف خانه ی شما پر از بوی خوب پوست پرتقال شود.

7. سلامت قلب

پوست پرتقال حاوی فلاونوئیدی موسوم به هسپریدین است که به کاهش میزان کلسترول خون و فشار خون کمک می‌کند و  همچنین خاصیت ضد التهابی دارد. یعنی اگر بیماری‌های قلبی در اثر التهاب به وجود آمده باشند از پوست پرتقال برای درمان آنها می‌توان استفاده کرد.

8. از بین بردن بوی کفش

شاید شما همیشه از بوی بد کفش خود ناراحت و عصبی باشید پس برای از بین بردن بوی کفش خود میتوانید از پوست پرتقال استفاده کنید. شما میتوانید پوست پرتقال را چند ساعت قبل از بیرون رفتن در کفش خود قرار دهید تا بوی بد کفش جذب پوست پرتقال بشود و بعد از ان با خیال راحت کفش خود را بپوشید. همچنین میتوانید از پوست پرتقال برای گرفتن بوی بد کیف و لباس نیز استفاده کنید.

از بین بردن بوی کفش
از بین بردن بوی کفش

9. بهبود سیستم گوارش

پوست پرتقال عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و نفخ را از بین می برد. سوزش معده و حالت اسیدیته را نیز کاهش می دهد و همچنین به بهتر هضم شدن غذا نیز کمک میکند.

10. سفید کننده ی دندان

پوست پرتقال یکی از بهترین پاک کننده ی طبیعی دندان است، شما می توانید برای حذف لکه های دندان های خود و سفید و براق نگه داشتن آن ها از پوست پرتقال استفاده کنید. لیمونن موجود در پوست پرتقال به شکستن پلاک های دندان کمک می کند.

سفید کننده ی دندان
سفید کننده ی دندان

11. تقویت بینایی

موادی همچون لیمونین، دیکانال و سیترال موجود در پوست پرتقال برای تقویت بینایی و سلامت چشم‌ها بسیار مفید است. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد که با عفونت مبارزه کرده و به تقویت بینایی می‌پردازد.

پوست پرتقال را چگونه مصرف کنیم ؟

همانطور که می دانید پوست پرتقال مزه تلخی دارد، نمی توان آن را به تنهایی مصرف کرد، ولی می توان از روشهایی استفاده کرد که تلخی آن را کاهش داده و قابل خوردن شود پس می توان با استفاده از کمی شکر و یا عسل آن را شیرین کرده و مصرف نمود. همچنین می توان  پوست پرتقال رنده شده را در انواع سس سالاد ها، دمنوش های گیاهی و یا در تهیه برخی دسرها و کیک ها استفاده کرد. در ایران بیشترین استفاده از پوست پرتقال، خلال پوست پرتقال در تهیه ی مربا است.

مربای پوست پرتقال
مربای پوست پرتقال

نکات ضروری در هنگام استفاده از پوست پرتقال

  • هنگام کار با پوست پرتقال، ابتدا باید آن را بشویید، تمیز و خشک کنید.
  • هیچ وقت برای مدت زمان طولانی پرتقال بدون پوست را ذخیره نکنید.
  • پوست پرتقال نباید در یخچال نگهداری شود، بلکه باید در جای خنک و خشک قرار گیرد.
  • همیشه سعی کنید پرتقالی را انتخاب کنید که دارای پوست نازک است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی