تغذيه سالم خواص مواد غذايي

کامکوات چیست و چه خواصی دارد

تقویم فارسی اندروید

کامکوات یک نوع میوه از دسته مرکبات است که به نوعی شبیه پرتقال است، این میوه بیضی شکل و کوچیک تقریبا به اندازه ی یک زیتون بزرگ است. کامکوات ها طعم مرکباتی دارند، پوست آن به دلیل دارا بودن اسانس و فلاونوئیدها شیرین، گوشتی و بسیار معطر است.

گیاه کامکوات بومی جنوب چین است و از قرن 12 تا به حال کشت داده می شود. البته از دیرباز در سایر بخش های آسیای شرقی (ژاپن)، آسیای جنوبی (هند) و آسیای جنوب شرقی (به ویژه فیلیپین) کشت می شدند و در سال 1800 به اروپا و ایالات متحده نیز انتقال یافت. این گیاه در مناطق گرمتر بهتر رشد می کند اما می تواند در برابر سرما مقاومت کند.

درخت کامکوات

مقادیر زیاد ترکیبات مفید در کامکوات آن را به یک میان وعده ایده ال تبدیل کرده است. تقریبا پنج قطعه کامکوات (100 گرم) 71 کالری، 1.9 گرم پروتئین، 15.9 گرم کربوهیدرات و 1 گرم چربی دارد. کامکوات منبع عالی فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

100 گرم کامکوات دارای :

کالری: 71
چربی: 0.9 گرم
سدیم: 10 میلی گرم
کربوهیدرات: 15.9 گرم
فیبر: 6.5 گرم
شکر: 9 گرم
پروتئین: 1.9 گرم
ویتامین C: 44 میلی گرم
کلسیم: 62 میلی گرم
منیزیم: 20 میلی گرم

میوه کامکوات

فواید میوه کامکوات

کومکوات‌های کوچک اما قدرتمند، فواید زیادی برای سلامتی دارند و یک ابر غذای واقعی هستند. این میوه کوچک سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما کامکوات دو برابر پرتقال ویتامین C دارد. این میوه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. ذخایر ویتامین C کامکوات فقط بر آنچه در داخل بدن شما اتفاق می افتد تأثیر نمی گذارد، بلکه می تواند برای ظاهر بیرونی شما نیز فوایدی داشته باشد. ویتامین C به تنظیم ساخت کلاژن در بدن کمک می کند، ویتامینی که پوست را انعطاف پذیر نگه می دارد و از آسیب های ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند. یکی دیگر از دلایل سالم بودن کامکوات، کلسیم بالای آنهاست. کلسیم نه تنها برای استخوان ها و دندان ها مفید است، بلکه هضم و متابولیسم را نیز بهتر می کند.

برخی فواید این میوه شامل است از :

  • کاهش سنگ کیسه صفرا
  • کاهش وزن
  • کمک به سیستم ایمنی بدن
  • کمک به کنترل قند خون
  • کمک به درخشندگی پوست
  • کاهش روند پیری
  • تقویت رشد مو
  • بهبود تراکم استخوان
  • تقویت بینایی
  • کاهش استرس
  • و …

مرکبات در سطح جهان همیشه مورد علاقه و استفاده ی مردم بوده و هنوز هم هست اما بعضی از این میوه ها هنوز هم ناشناخته مانده اند و بسیاری از مردم در مورد خواص ان ها بی خبر هستند. میوه ی کامکوات نیز از جمله میوه های ناشناخته است که مواد مغذی مفیدی مانند انتی اکسیدان ها ، ویتامین ها ، فلاونیدها و … دارد.

1. کاهش سنگ صفرا

سنگ های صفراوی سنگ های کوچکی هستند که از رسوبات صفراوی تشکیل شده اند که می توانند باعث یک عارضه ناخوشایند و دردناک در بدن شوند. کامکوات حاوی منبع غنی از لیمونن است که در 75 درصد موارد سنگ های صفراوی را از بین می برد.

2. کاهش وزن

فیبر بالای و کالری کم میوه ی کامکوات آن را به گزینه ای مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است. فیبر می تواند احساس گشنگی را در شما کمتر کرده و باعث احساس سیری شود. محتوای فیبر بالای کامکوات می تواند به دفع هوس و محدود کردن کالری دریافتی کمک کند.

3. کمک به کنترل قند خون

مرکبات به طور مرتب به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. این میوه می تواند به تثبیت سطح انسولین شما کمک کند و از شما در برابر افزایش و افت قند خون محافظت کند.

4. درخشان شدن پوست

پوست شما از بافت هایی تشکیل شده است که حاوی کلاژن هستند. تولید کلاژن به شدت به میزان ویتامین C در سیستم بدن فرد بستگی دارد. ویتامین C موجود در میوه کامکوات می تواند این نیاز را برطرف کرده و به سلول های پوست شما کمک کند و باعث بهبود و روشن شدن پوست شما شود.

5. خواص ضد پیری

آنتی اکسیدان های فراوان برای کاهش میزان آسیب وارد شده به پوست توسط استرس و رادیکال های آزاد حیاتی است. رادیکال های آزاد می توانند اثرات مخربی بر سلول های پوست شما داشته باشند.

آسیب رادیکال های آزاد می تواند منجر به ظاهر شدن چین و چروک، خطوط ریز و لک شود. همه اینها با مصرف کافی آنتی اکسیدان ها تا حدودی قابل پیشگیری هستند.

6. خواص ضد التهابی

کامکوات علاوه بر آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد التهابی است که به کاهش عفونت و تب کمک می کند. بنابراین، سیستم ایمنی شما را قوی تر می کند. کامکوات همچنین می تواند به تثبیت خلق و خوی شما و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند.

خواص ضد التهابی میوه کامکوات
خواص ضد التهابی میوه کامکوات

7. رشد و تقویت مو

این میوه با داشتن مقدار کافی ویتامین C می تواند تاثیر فوق العاده ای روی موهای شما داشته باشد. این اجازه می دهد تا پوست سر شما را بهتر کرده و ساختار کلی فولیکول مو را بهبود بخشد.

احتمال ریزش مو را کاهش می دهد و ظاهر کلی موهای شما را بهبود می بخشد. مصرف کامکوات همچنین دارای مزیت اضافه ای بوده که یک بازدارنده قوی برای شوره سر است زیرا میزان تولید سبوم را کاهش می دهد و رشد قارچ ها را روی پوست سر محدود می کند. (یکی از دلایل اصلی ایجاد شوره سر است.)

8. بهبود تراکم استخوان

سیستم اسکلتی شما کل ساختار شماست و از استخوان ساخته شده است. استخوان‌های شما از سلول‌های زنده‌ای ساخته شده‌اند که تکثیر و تقسیم می‌شوند و به مقادیر زیادی کلسیم نیاز دارند. اما چیزی که آنقدر که باید شناخته شده نیست این است که کامکوات منبع عالی کلسیم است که می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. پس با مصرف این میوه استخوان های خود را تقویت کنید و تراکم استخوان خود را افزایش دهید.

9. برای سلامت کلی خوب است.

کامکوات ها سرشار از مواد مغذی گیاهی همراه با مقدار زیادی ویتامین، فیبرهای سلولز رژیمی و رنگدانه های طبیعی هستند که همگی برای عملکرد صحیح بدن شما ضروری هستند.

پوست کامکوات نیز منبع اضافی آنتی اکسیدان ها، تانن ها، پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای و پکتین همراه با بسیاری از روغن های ضروری است.

10. تقویت بینایی

کامکوات سرشار از ترکیباتی مانند بتاکاروتن و ویتامین A است. این ترکیبات در هویج نیز یافت می شوند و ارتباط نزدیکی با سلامت بینایی دارند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو در سلول های ماکولا مبارزه می کند و به طور موثر با دژنراسیون ماکولا مبارزه می کند. همه اینها می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید شود.

اگرچه کامکوات برای خوردن کامل بسیار مناسب است، اما می‌توان از آن‌ها در انواع غذاها استفاده کرد، از جمله:

  • برای درست کردن مربا،
  • ترشی
  • سالاد
  • دسر و شیرینی
  • سس
  • غذاهای گوشتی
  • و …
استفاده از میوه کامکوات در غذا
استفاده از میوه کامکوات در غذا

چیزی که در مورد کامکوات قابل توجه است این است که آنها بسیار کوچکتر از اقوام خود، کاملا غنی از ویتامین C هستند. در نتیجه، کامکوات مانند سایر مرکبات خورده نمی شود. کامکوات ها شبیه پرتقال های ریز به نظر می رسند، اما بر خلاف پرتقال، این میوه های کوچک به صورت کامل، پوست و همه چیز خورده می شوند.

دانه ی میوه ی کامکوات
دانه ی میوه ی کامکوات

 

پوست این میوه سرشار از مواد مغذی است و طعم شیرین و معطر دارد. اگرچه می توان آنها را به طور کامل خورد، اما قبل از مصرف آنها را کاملا بشویید و خشک کنید. برای اینکه واقعا از خوردن کامکوات لذت ببرید، میوه را چند بار بین انگشتان خود بغلتانید، این عمل پوست را نرم می کند و رایحه های شیرین را آزاد می کند.

دانه های این میوه  نیز خوراکی هستند، اما اگر نمی خواهید آنها را بخورید، میوه ها را از وسط نصف کنید و با چاقو دانه را بردارید. حتی اگر میلی به خوردن پوست کامکوات ندارید می توانید آن را پوست بگیرید هر چند که پوست گرفتن این میوه کمی دشوار است.

پوست کندن میوه کامکوات
پوست کندن میوه کامکوات

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی