تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت جسمي

خواص شاه توت

تقویم فارسی اندروید

آیا از خواص شاه توت خبر دارید؟! باید گفت درختان توت در نوع های مختلف دارای انواع توت های رنگارنگ هستند که همراه با طعمی شگفت انگیز به سلامتی شما بسیار کمک می کنند. رنگ این توت ها می تواند سیاه، قرمز و سفید باشد. که در انواع روش های مختلف مانند آب میوه، دسر، کنسرو، مربا و … مصرف می شود. توت سیاه یک میوه فوق العاده بوده که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و بسیاری از ترکیبات باورنکردنی است. شما می توانید این میوه خوشمزه را به صورت خام، خشک، منجمد، پخته و… مصرف کنید.

شاه توت
شاه توت

شاه توت (blakmulberry) یک میوه ی تابستانی است. این میوه در ابتدا صورتی رنگ بوده و وقتی می‌رسد قرمز شده و در آخر به رنگ بنفش تیره یا سیاه درمی‌آید. شاه توت در حالت قرمز رنگ طعم ترش دارد و وقتی سیاه می شود طعم ملس و شیرین دارد. درخت شاه توت میوه ی بزرگتری نسبت به دیگر درخت های توت همچون توت سفید دارد. اما در بین خانواده ی درختان توت این درخت کوچک تر از بقیه درخت های توت است و بیشتر در جنوب اروپا، خاورمیانه، آفریقای شمالی، شبه قاره هند و یونان یافت می‌شود.

البته ناگفته نماند درختان توت پیشینه ی تاریخی مهمی دارند. زیرا در گذشته برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم از برگ های این درختان استفاده می کردند.

در چین باستان نیز از تمام قسمت های درخت شاتوت برای درمان بیماری های استفاده می شده و از این میوه معجزه گر برای درمان بیماری های قلبی، دیابت، کم خونی و آرتریت یاد شده است.

ارزش غذایی شاه توت

انرژی 43 کیلوکالری
کربوهیدرات 9.80 گرم
پروتئین 1.44 گرم
چربی کل 0.39 گرم
کلسترول 0 میلی‌گرم
فیبر رژیمی 1.7 گرم
فولات 6 میکروگرم
نیاسین 0.620 میلی‌گرم
پیریدوکسین 0.050 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.101 میلی‌گرم
ویتامین A 25 واحد بین‌المللی
ویتامین C 36.4 میلی‌گرم
ویتامین E 0.87 میلی‌گرم
ویتامین K 7.8 میکروگرم
سدیم 10 میلی‌گرم
پتاسیم 194 میلی‌گرم
کلسیم 39 میلی‌گرم
مس 60 میکروگرم
آهن 1.85 میلی‌گرم
منیزیم 18 میلی‌گرم
سلنیوم 0.6 میکروگرم
زینک 0.12 میلی‌گرم
بتاکاروتن 9 میکروگرم
A- کاروتن 12 میکروگرم
لوتئین- زئازانتین 136 میکروگرم

به گفته شیمی‌دان‌ها، برگ‌های شاه توت حاوی عصاره‌های شیمیایی مانند اکدیسترون، آندروسترون، لوپئول، بتا-سیسترول، روتئین، موراستین، ایزوکوئرستین، اسکوپولتین، آلفا، بتا-هگزانال، سیس بتا -هگزانال، سیس لامبدا هگزانال، بنزآلدهید، اوژنول، لانالول بنزیل الکل ، بوتیل آمین، استون، تریگونلین ، کولین، آدنین، مس، زینک، ویتامین (A، B1، C و کاروتن)، اسیدهای آمینه، ملرژنیک، فومارات، فولات، اسید فرمیل تتراهیدروفولیک، مونوسیت و فیتواستروژن است.

ارزش تغذیه‌ای شاه توت

برخی از مهم‌ترین خواص شاه توت

1. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

شاه توت حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به سلامتی بدن کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها موجب مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن شده و از آسیب سلولی و التهاب جلوگیری می کنند و در نهایت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

2. سلامت چشم را ارتقا می دهد.

رادیکال‌های آزاد موجب آسیب رسیدن به شبکیه چشم خواهند شد. از این روی مصرف شاتوت با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، از آسیب‌های وارده به شبکیه چشم جلوگیری می‌کند. همچنین وجود کاروتنوئید در شاتوت، احتمال ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد.

3. به سلامت قلب کمک می کند.

مواد موجود در شاه توت از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و پتاسیم، می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها موجب کاهش التهاب و اکسیداسیون در عروق می‌شوند و فیبر و پتاسیم می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

4. بهبود عملکرد صحیح دستگاه گوارش.

فیبر موجود در شاه توت به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی فیبر هستند، می‌تواند در پیشگیری از مشکلات مربوط به گوارش مانند یبوست، سوءجذب و سرطان روده کمک کند.

بهبود عملکرد صحیح دستگاه گوارش با مصرف شاه توت
بهبود عملکرد صحیح دستگاه گوارش با مصرف شاه توت

5. به تقویت سلامت مغز کمک می کند.

شاه توت دارای ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها است که می‌توانند به سلامت مغز و عملکرد شناختی کمک کنند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که شاه توت ممکن است در کاهش خطر بروز بیماری‌های مرتبط با مغز مانند آلزایمر و سایر اختلالات عصبی مرتبط با سن، نقش مثبتی داشته باشد.

6. خطر سرطان را کاهش می دهد.

شاه توت در برابر پیشرفت سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان مری موثر است. عناصر ریز مغذی موجود در این نوع توت و از تکثیر سلولهای بدخیم جلوگیری می کنند. علاوه برای این وجود آنتوسیانین در این میوه فعالیت ضد سرطانی در بدن انجام می دهد.

7. باعث تقویت سیستم گوارش و رفع یبوست می شود.

شاتوت برای سیستم گوارش بسیار مفید بوده و یبوست را درمان می کند. این میوه راه عالی برای کاهش وزن می باشد. زیرا شاه توت منبع غنی فیبر می باشد که برای تسهیل هضم و گوارش موثر است و نفخ و گرفتگی عضلات شکمی را از بین می برد.

8. سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد.

شاتوت حاوی ویتامین k، کلسیم و آهن است که بهترین ترکیب مواد غذایی برای حفظ و ساخت بافت های استخوانی قوی هستند و از بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان، ورم مفاصل و غیره جلوگیری می کنند.

سلامت استخوان ها با شاه توت
سلامت استخوان ها با مصرف شاه توت

9. باعث پاکسازی خون شده و  کم خونی بدن را رفع می کند.

شاتوت برای درمان کم خونی بسیار مناسب است زیرا غنی از آهن است. این میوه باعث پاکسازی خون و بهبود جریان خون و افزایش تولید گلبول های قرمز می شود و از فقر آهن و آنمی پیشگیری می کند. همچنین علایم کم خونی از قبیل خستگی و سرگیجه ناشی از کم خونی را درمان می کنند.

10. باعث بهبود عملکرد و تقویت کلیه و کبد می شود.

آهن موجود در شاتوت از سلامت کبد محافظت کرده و آن را تقویت می کند. کبد نقش حیاتی در لخته شدن خون، تجزیه چربی ها و دفع سموم بدن ایفا می کند.

11. به بهبود سلامت پوست و مو کمک می کند.

شاه توت حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می باشد که می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس پوست کمک می‌کنند و ویتامین C در تولید کلاژن، کاهش علائم پیری و افزایش لطافت و جوانی پوست تأثیرگذار است.

خواص شاه توت در بهبود سلامت پوست و مو
خواص شاه توت در سلامت پوست و مو

شاه‌توت از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی یکی از بهترین خوراکی‌هاست که دارای فیتوکمیکال‌ های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که باعث سیاه رنگ شدن شاتوت می‌شود. شاتوت‌ها دارای کالری پایینی بوده (در هر 100 گرم، 43 کالری) و منبع خوبی از ویتامین C و A و E و آنتی‌اکسیدان است.

همچنین شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که به ندرت در دیگر گونه‌های توت‌ها پیدا می‌شود. این میوه همچنین سرشار از پتاسیم، منگنز و منیزیم است.

پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند. شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین‌ها و نیز ویتامین K است.

این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، پروتئینها و چربی‌ها کمک می‌کنند.

درخت شاه توت
درخت شاه توت

عوارض شاه توت

شاه توت قند خون را پایین می‌آورد و می‌تواند به هیپوگلیسمی (افت قند خون) منجر شود. این شرایط می‌تواند به گرسنگی، سردرد، تاری دید، تعریق زیاد، سرگیجه، منگی، منجر شود. در نتیجه باید در مصرف شاه توت احتیاط را نگاه داشت.

اگر در صورت مصرف شاه توت به الرژی دچار شدید باید از خوردن شاه توت اجتناب کنید. زیرا این میوه در برخی افراد موجب تشدید آلرژی می شود. مصرف این میوه ممکن است با شیمی درمانی تداخل داشته باشد. کسانی که مریضی خاصی همچون سرطان و نارحتی کلیه و کبد دارند بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی