اسرار خانه داري

ساس چیست ؟ روش های خانگی از بین بردن ساس

تقویم فارسی اندروید

در این مقاله از هفت گنج ما میخواهیم انواع روش های خانگی مبارزه و از بین بردن ساس رو به شما آموزش بدهیم، اما بهتر است اول این سوال را پاسخ بدهیم که اصلا ساس چیست ؟

ساس (bed bugs) حشره ا ی کوچک خون خوار است که که کمی از کک بزرگ‌تر است. رنگ ساس اکثرا قهوه ای تیره میباشد و لای درز تشک و بالش و شکاف اجناس چوبی مخفی میشود و شب یا هنگام تاریکی خارج شده و انسان را نیش می‌زند. ساس ها موجوداتی هستند که در صورت گرسنگی حتی در روز هم به انسان نزدیک شده و پوست را میگزند. ساس ها انواع مختلفی دارند و از خون گرم انسان ها یا موجودات دیگر تغذیه میکنند.

ساس چیست
ساس چیست

انتقال بیماری‌های عفونی از طریق ساس

در حال حاضر شواهدی بر مبنی  اینکه ساس موجب انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت B یا c یا انتقال ایدز از طریق گزش میشود وجود ندارد. میتوان گفت ویروس‌ها در داخل بدن ساس تکثیر نمی‌شوند و بیمارهای دیگر حیوانی و انتقال ان از طریق گزش ساس ممکن نیست.

 ساس در محل سکونت انسان

ساس در محل سکونت انسان ها مانند :

  • منازل
  • هتل‌ها
  • خوابگاه‌ها
  • زندان‌ها
  • سرباز خانه‌ها
  • بیمارستان‌ها
  • سرای سالمندان

یافت شده و شکاف دیوارهای نم دار، کف خانه‌ها و زیر فرش، در میان اثاثیه ها ، لابلای کارتن‌ها ، کمدها و درهای چوبی و قفسهٔ کتابخانه‌ها، مبلمان، تشک‌ها، و پشتی‌ها مخفی می‌شوند و در موقع مناسب شب به هنگام گرسنگی به انسان چه در حالت خواب یا نشسته نزدیک شده و انسان یا حیواناتی همچون حیوانات خانکی را در منزل نیش میزنند و از خون تغذیه میکنند.

ساس ها برای تخم بگذاری و زنده ماندند باید به‌طور مرتب تغذیه کنند تا بتوانند تولید مثل کنند، جای نیش این حشره بسیار درد اور است و نهایتا بعد از چند ساعت خارش و سوزش پوست شروع میشود. بعد از گزش ممکن است جای نیش این حشره بین 4 تا 14 روز طول بکشد تا کاملا بهبود یابد.

درمان ساس در منزل ( نیش ساس )

درمان ساس در منزل
درمان ساس در منزل

معمولا ساس طوری انسان را نیش میزند که میزبانان در همان لحظه نیش را احساس نمیکند چون هنگام نیش زدن یک ماده بی حس کننده و یک ماده ضد لختگی از خود ترشح کرده و به محل گزش تزریق می کند تا خون لخته نشود و راحت به تغذیه خود ادامه دهد. نیش ساس بر پوست در افراد معمولی نیاز به درمان خاص یا انچنانی ندارد ، در همان لحظه محل نیش ساس ممکن است دچار عفونت و باکتری بدن این جانور شود که موجب خارش  طولانی میشود که ان هنگام باید درمان شود. کرم های آنتی بیوتیک موضعی یا پمادهای ممکن است علائم عفونت اولیه را برطرف کند. میتوانید از لوسیون های ضد عفونی کننده ی پوست بدن برای ضد عفونی کردن جای نیش ساس استفاده کنید اگر  بدن شما به نیش ساس واکنش آلرژیک نشان داد ان هنگام باید به پزشک مراجعه کرده تا داروهای آنتی هیستامین یا کورتیکواستروئید تجویز کند.

روشهای تشخیص سریع ساس در منزل و روش های خانگی از بین بردن ساس

در صورتی که مشکوک به وجود ساس در منزلتان شدید برای پیش گیری از هجوم ساس و تخم گذاری ان باید سریع دست به کار شوید :

  • لکه های کوچک خون بر روی لباس و ملافه های خانه
  • فضله و مدفوع به شکل لکه های قهوه ای و تیره رنگ در قسمت های تشک و وسایل خواب
  • جای نیش ساس بر بروی بدن و خارش جای نیش
  • نگاه کردن به بدن و محل استراحت حیوانات خانگی
  • گزارش همسایه ها و واحد های مجاور از وجود ساس در منازلشان
  • نگاه کردن درزها و محل های که امکان پنهان شدن ساس وجود دارد
  • چک کردن وسایل چوبی و دست دو ، قدیمی یا کهنه

ساس با چشم غیر مسلح قابل دیدن است و با توجه کافی میتوانید ان را ببیند و از شر این حشره خلاص شوید.

انتقال ساس از طریق مسافرت

اگر به سفر میروید و در مکان های عمومی یا هتل اقامت دارید چمدان و لباس هایتان را بر روی تخت و وسایلی که ممکن است مشکوک به وجود ساس باشند قرار ندهید در پایان سفر حتما چمدان لباسها و وسایلتان را به دقت مشاهده کنید تا باعث انتقال ساس به خانه ی خود در هنگام برگشت نشوید و لباس هایتان را در هنگام ورود به خانه حتما قبل از هر چیز بشویید.

راه و روش های خانگی مبارزه با ساس و از بین بردن آن در محل زندگی

توجه داشته باشید برای از بین بردن ساس نباید از هر موادی استفاده کرد چون ممکن است نتیجه ای عکس داشته باشد و به خود و خانواده تان اسیب بزنید پس بدون اطلاع از چگونگی از بین بردن ساس از طریق مواد هیچ کاری که منجر به پشیمانی یا اسیب به خودتان میشود را انجام ندهید.

چند مواد دارای مجوز که در از بین بدن حشره ساس به شما کمک میکند را معرفی خواهیم کرد :

  1. موادهای زیست‌ شیمیایی  مانند روغن چریش
  2. پیرول pyrroles
  3. تعدیل‌کننده‌های رشد حشرات که از رشد آنها جلوگیری میکند
  4. بوریک اسید و خاک دیاتومه که پوشش محافظ بدن حشرات را از بین می‌برند
  5. پیرترین pyrethrins و پیرتروئید pyrethroids به دست امده از گل داودی
  6. نیکوتینوئید neocotinoids ، موادی که بر سیستم عصبی حشرات تأثیر می‌گذارد

*در هنگام خرید توجه داشته باشید که بر روی مواد خریداری شده حتما کلمه ی ساس درج شده باشد چون مواد از برنده ی حشرات مختلف هستند و استفاده برای همه ی حشرات مناسب نیستند حتما روش استفاده از مواد خریداری شده را هم قبل از مصرف مطالعه بفرمایید.

 

مراحل تولید مثل و رشد ساس

ساس ها دارای دو نوع ماده و نر هستند و به صورت دسته جمعی زندگی میکنند و در یک مکان بعد از تکثیر و تخم گذاری ماده به تعداد زیادی در یک مکان یافت میشوند. یک ساس ماده ی بالغ در طول عمر خود حدود 500 تخم میگذارد اما شرایط مطلوبی برای رشد و شکسته شدن تخم ساس لازم است ، در صورت شرایط مطلوب باز شدن تخم ها در یک هفته طول خواهد کشید.

تخم تازه ی ساس نمف نام دارد و تا قبل از تغذیه ی خون ناقص و به صورت زرد رنگ است. رشد کامل ساس 5 مرحله ی نمفی نام دارد. و پس از هر بار تغذیه و پوست اندازی همانند تصویر رو به رو به مرحله ی بعد وارد شده و بزرگ تر میشوند. ساس ها یا نمف ها در هنگام رشد یا نیش زدن بوی بدی از خود ترشح میکنند که در صورت وجود تعداد زیاد انها بوی بد در خانه های الوده به خصوص در مکان تجمع کاملا قابل احساس است. شما میتوانید در محل بوی نامطبوع ساس دنبال پوسته ی نمف در یا ساس زنده بگردید در صورت مشاهده به فکر و از بین بردن این حشرات در منزلتان باشد. ساس ها بان ندارند و حرکتشان اهسته است در صورت مشاهده انها را تحریک نکنید تا بیشتر از ان پراکنده نشوند و در همان صورت با استفاده از مواد حشره کش مخصوص ساس انها را از بین ببرید.

 

اگر میخواهید خانه ای به دور از ساس داشته باشید با خانه ای تمیز و مرتب نیز داشته باشید

  • از خرید وسایل کهنه تخت ، میز ، مبل و … و وسایل چوبی کهنه پرهیز کنید.
  • همیشه باید خانه و اتاقتان را مرتب نمایید و از به هم ریختگی و شلوغی به خصوص جمع کردن وسایل زیر تخت دوری کنید. در ماه دو بار وسایلتان را چک کنید.
  • وسایلتان را کاور بکشید ، برای اینکه حشرات نتوانند بر روی وسایل  یا داخل و زیر ان تخم گذاری کنند.
  • درزهای پنجره یا دیوار و یا سیم کشی و لوله کشی و … را پر کنید تا ساس یا حشرات دیگر از واحد های مجاور به خانه تان وارد نشده و تخم گذاری نکنند.

در مواجه شدن با ساس چه باید کرد ؟

  • همانطور که گفته شد در صورتی که متوجه وجود ساس شدید باید خونسردی خود را حفظ کنید و کار درست را انجام دهید.
  • با دیدن ساس بر یک وسیله در یک مکان وسایل دیگر را به مکان یا اتاق دیگر جا به جا نکنید چون ممکن است که وسایل دیگر هم الوده بوده و باعث گسترش در مکانی دیگر بشوید.
  • از مواد شیمیایی غیر مرتبط همانند نفت و بنزین و … برای از بین بردن ساس استفاده نکنید فقط میتوان با مواد مجاز تایید شده برای از بین بردن ساس استفاده کرد
  • در هنگام سم پاشی حتما از دستکش پلاستیکی و ماسک استفاده کنید.
  • سم یا مواد را به روی صورت خود یا به طرف خود نپاشید و از بو کردن سم حتما دوری کنید تا حد امکان از متخصصین این کار کمک بگیرید و کار را به انها بسپارید.
  • بعد از سم پاشی از محل دور شوید و دوش بگیرید ، لباسهایتان را شسته و در معرض افتاب قرار دهید.
  • وسایل را بعد از سم پاشی بشوید. وسایل قابل شستشو را با اب داغ و مایع شستشو بشویید و در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • خانه را کاملا برسی دوباره و تمیز و مرتب کنید.

از بین بردن ساس ها در مراحل اول حضورشان، همیشه اسان تر است پس همیشه مراقب محیط زندگیتان باشید.

 

2 دیدگاه

  • سلام من اتاق خونی دایم پر حشره است خیلی هم واسش کار کردیم نرفت لطفا کمکمون کنید…

  • سلام و درود . مقاله خوب و کاملی بود. کم کم با گرم شدن هوا ، این موجودات پیدا میشن. معمولا تو شکاف دیوار و لای چوب ها تخم گذاری می کنند . برای نابودی کامل شون ، باید علاوه بر خودشون ، تخم هاشون رو هم از بین ببرید . من پارسال برای چند روز اومدم تهران و چند تا خوابگاه که رفتم همه شون ساس داشتند و متاسفانه مسولین اش ، بلد نبودن چطور از بین ببرند و یا اگرم بلد بودن کوتاهی می کردند . توصیه میکنم اگه مجبور شدید خوابگاه یا مسافرخونه برید ، حتما قبلش مطمین بشید که ساس نداره چون اگه وارد کیف و وسایل تون بشن کارتون تمومه.

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی