آیا شما هم با این وعدههای پر زرق و برق مواجه شدهاید که میشود بدون دردسر تولید محتوا، یکشبه در دیجیتال مارکتینگ به موفقیت رسید؟ شاید تبلیغاتی را دیدهاید که نوید میدهند با چند کلیک ساده و بدون نیاز به هیچ کلمه یا تصویری از شما، برندتان در هیاهوی این روزهای فضای مجازی بدرخشد و صدایتان به گوش میلیونها مخاطب برسد. اما واقعیت این است که دیجیتال مارکتینگ بدون تولید محتوا، چیزی نیست جز یک چرخه بیپایان و پرهزینه. چرخهای که هر روز شما را بیشتر در تله هزینههای بینتیجه و دیده نشدن گرفتار میکند، امیدتان را ناامید کرده و کسبوکارتان را رفتهرفته به انزوا میکشاند. در دنیایی که هر روز الگوریتمهای جدید گوگل و پلتفرمهای اجتماعی تغییر میکنند و کاربران بهدنبال محتوای ارزشمند و واقعیاند، آیا واقعا میتوان با رویافروشیهای «بدون محتوا» به جایی رسید؟ این همان چالشی است که ذهن بسیاری از صاحبان کسبوکار را درگیر کرده و ما امروز میخواهیم درباره آن به شما توضیح دهیم.
آیا هزینه کردن برای محتوای سایت واقعا ضروری است؟
بسیاری از افرادی که دید کوتاه مدت و سطحی به دیجیتال مارکتینگ و توسعه کسبوکارشان دارند، احتمالا برای یکبار هم که شده با خودشان فکر کردهاند که تولید محتوا خصوصا برای سایت، یک هزینه اضافه است.
در حالی که براساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده سرمایهگذاری روی تولید محتوا سایت یکی از مهمترین رکنهای موفقیت در فضای آنلاین محسوب میشود. بسیاری از افراد تصور میکنند با وجود حجم زیاد محتوا در سوشال مدیا و دسترسی آسان افراد به هوش مصنوعی، محتوای سایت ارزش گذاشته را ندارد. در حالی که سایتهای معتبری مثل هاب اسپات در جدیدترین تحقیقات خود، اهمیت این نوع محتواها را حتی بیشتر از گذشته دانستهاند.
- تقویت برندینگ و حفظ مشتری وفادار: مهمترین نکته برای کسبوکارها جذب مخاطب جدید نیست بلکه مهمترین بخش، حفظ مشتریهای فعلی و وفادار است. زمانی که مدام محتوای ارزشمند و مورد نیاز مخاطبتان را تولید کنید، علاوهبر اینکه مدام جلوی چشم مخاطبها قرار دارید؛ با پاسخ دادن به سوالات و نیازهایشان وفاداری آنها را نیز تقویت میکنید.
- ایجاد اعتبار: هربار که یک محتوای تخصصی و کاربردی تولید میکنید، در واقع فرصتی را ایجاد کردهاید تا مخاطبها بیشتر با شما آشنا شوند و هر محتوایی که واقعا نیاز مخاطبها را برطرف کند، یک درجه به اعتبار شما نزد مخاطبها میافزاید. علاوهبر آن، تولید محتوای مداوم و باارزش باعث میشود گوگل هم شما را به عنوان یک سایت معتبر و متخصص در حوزه کاریتان بشناسد.
- کاهش هزینههای جذب مشتری: از میان انواع روشهای تبلیغات کلیکی، گوگل ادز، همکاری با اینفلوئنسرها و… تولید محتوا ارزانترین و در دسترسترین روشی است که مخاطبها را جذب میکند.
- جذب ترافیک ارگانیک: موتورهای جستجو مثل گوگل تنها از طریق محتوا شما را به رسمیت شناخته و رتبهبندی میکنند. بنابراین اگر برای تولید محتوای ارزشمند و مطابق خواسته مخاطبهایتان زمان نگذارید، سایر رقبا با تولید محتوای هدفمند بهراحتی جای شما را خواهند گرفت و شما بخش قابل توجهی از بازار دیجیتال را از دست خواهید داد.
کدام بخشهای دیجیتال مارکتینگ حتماً نیاز به محتوا دارند؟
ممکن است در برخی قسمتهای دیجیتال مارکتینگ نیاز کمتری به تولید محتوا داشته باشید؛ اما برای اینکه بتوانید از تمام پتانسیل این فضا استفاده کنید، تولید محتوا ضرورت پیدا خواهد کرد. برخی از مهمترین بخشهایی که بدون تولید محتوا نمیتوانید در دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده کنید عبارتاند از:
-
سئو
سئو به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. بدون تولید محتوا چطور میخواهید سایتتان را برای گوگل بهینه کنید و انتظار داشته باشید در صدر لینکهای آن قرار بگیرید؟ گوگل برای اینکه متوجه شود سایت شما چیست و در چه حوزهای فعالیت میکنید، برای اینکه متوجه شود سایت شما فعال و قابل اعتماد است و برای اینکه بتواند شما را به مخاطبهای هدفتان پیشنهاد دهد، به محتوا نیاز دارد. چرا که تنها راه ارتباطی شما با گوگل و مخاطبهایتان، محتواهایی است که تولید میکنید. پس بدون محتوا، داشتن سایت و کار کردن روی سئوی آن معنایی ندارد.
-
تبلیغات کلیکی و مستقیم
تصور کنید تعدادی از دوستانتان شما را به خانهشان در یک کشور دیگر دعوت کنند و زمانی که شما برای اولین بار وارد آن کشور میشوید هیچکس به استقبالتان نیاید. شما میدانید دوستانتان در همین کشور زندگی میکنند، در همان کشور خانه دارند؛ اما هیچ کس نیست که شما را راهنمایی کند.
تبلیغات کلیکی مثل گوگل ادز هم به این شکل هستند. آنها فقط میتوانند افراد را به سایت شما جذب کنند؛ اما سایر مراحل از آشنایی افراد تازهوارد تا اعتماسازی و فروش در سایت شما، باید توسط محتواهایتان انجام شود.
-
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی استراتژی مهمی است که براساس محتواها انجام میشود. محتوا در بازاریابی محتوایی یک سفر منظم و ساختاریافته از جذب تا ایجاد مشتریهای وفادار ترسیم میکند و در هر مرحله اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار میدهد. همچنین با تکیه بر محتواها میتواند به تخصص و اعتبار برند شما بیفزاید. از آنجایی که این نوع بازاریابی صرفا بر پایه تبلیغات نیست، یک تعامل و اعتماد واقعی میان شما و مشتریهایتان ایجاد میکند.
جایگزینهای تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ بررسی مزایا و معایب هر روش
حقیقت این است که اگر به دنبال استفاده درست از دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسبوکارتان هستید، نمیتوانید سایت و تولید محتوای آن را بهطور کامل حذف کنید. اما روشها و راهکارهایی وجود دارند که میتوانید آنها را با تولید محتوای کمتر و هوشمندانهتر ترکیب کرده و نتیجه مثبتی بگیرید. برخی از این روشها عبارتاند از:
-
همکاری با اینفلوئنسرها
یکی از روشهایی که به شناخته شدن و افزایش فروش شما کمک میکند، همکاری با اینفلوئنسرهایی است که مخاطب هدف شما آنها را دنبال میکنند. این روش شما را به تعداد زیادی از مخاطبانتان وصل میکند؛ اما هزینه زیادی را هم به شما تحمیل خواهد کرد. همچنین باید این نکته را هم بدانید که احتمال دارد پیشبینیهای شما درست نباشند و علیرغم هزینه زیادی که متحمل شدهاید، جذب مخاطب زیادی نداشته باشید.
-
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیز یکی از دیگر پایههای مهم دیجیتال مارکتینگ در این روزهاست. البته در بازاریابی شبکههای اجتماعی شما باز هم نیاز به محتوا دارید تا بتوانید افراد را به برند خود جذب کنید. به این موضوع رقابت سنگین و گستردهای که در شبکههای اجتماعی وجود دارد، هزینههای سنگین تبلیغات، وابستگی به الگوریتمها و محدودیت در عمق محتوا را هم باید اضافه کنید.
حضور در شبکههای اجتماعی برای هر برندی ضروری است؛ اما باز هم در نهایت برای اعتمادسازی بیشتر و انتقال مفاهیم عمیقتر، شما نیاز به سایت و تولید محتوا خواهید داشت.
-
ایمیل و اساماس مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی نیز در این روزها زیاد مورد استفاده میگیرد. مزیت این روش در این است که شما بهطور مستقیم با مخاطبهایتان ارتباط دارید و علاوهبر آن هزینه زیادی هم لازم نیست انجام دهید.
اما با وجود افزایش استفاده برندها از این روش، نوع تبلیغ مستقیمی که باید انجام دهید و محدودیتهایی که در فرمت پیامک برای تعداد کاراکتر وجود دارد ممکن است با چالشهای جدیدی روبهرو شوید. علاوهبر اینکه دسترسی به لیست اولیه اطلاعات مخاطبها برای شروع این روش در اکثر موارد باز هم نیاز به سایت دارد و در نهایت باز هم ناگزیر به تولید محتوا برای سایتتان خواهید شد.
چطور با هزینه معقول تولید محتوا کنیم؟
بسیاری از کسبوکارها هزاران ایده و محصول جذاب برای ارائه دارند، اما زمانی که نوبت به تولید محتوا میرسد، با چالشهایی مانند کمبود زمان، نداشتن دانش تخصصی یا ناتوانی در برنامهریزی منسجم مواجه میشوند. حتی در مواردی که تیم داخلی یا شخص صاحب کسبوکار تلاش میکند محتوا را بهصورت مستقل تولید کند، نتیجه نهایی ممکن است از نظر کیفیت، ساختار یا رعایت اصول سئو رضایتبخش نباشد. واقعیت این است که تولید محتوا فرآیندی زمانبر، تخصصی و مستمر است که نیازمند تسلط بر اصول نگارش، شناخت مخاطب و آشنایی با الگوریتمهای موتورهای جستجو است.
یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع این چالشها، همکاری با تیمهای متخصص تولید محتواست. این تیمها با در اختیار داشتن نویسندگان حرفهای میتوانند متناسب با نیاز هر کسبوکار، محتوایی هدفمند، ساختاریافته و مطابق با اصول سئو تولید کنند. از مزایای این روش میتوان به صرفهجویی در زمان، اطمینان از کیفیت نهایی و امکان تمرکز بیشتر بر سایر فعالیتهای کلیدی کسبوکار اشاره کرد.
در همین راستا، پلتفرم تریبون که بیشتر با انتشار رپورتاژ آگهی شناخته میشود، خدمات تولید محتوا را نیز به کسبوکارها ارائه میدهد. این خدمات شامل نگارش انواع محتوا مانند رپورتاژ، مقالات وبلاگی، معرفی محصول و سایر متون موردنیاز برندهاست. نکته مهم اینکه محتواها بر اساس نیاز هر کسبوکار و در حوزههای تخصصی مختلف تولید میشوند و امکان سفارش به هر دو زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد. تیم محتوای تریبون از نویسندگان با تجربه تشکیل شده که با رعایت اصول نگارشی، استانداردهای سئو و سبک برند مشتری، خدمات محتوا را با کیفیت ارائه میدهند.
جمعبندی
دیجیتال مارکتینگ جدا از محتوا نیست. محتوا در این فضا نماینده شماست. چیزی که برند شما را معرفی میکند، اعتماد میسازد، افراد را به سمت خود جذب کرده و باعث میشود یک کسبوکار کوچک آنقدر بزرگ شود که حتی در سطح برندهای مطرح بینالمللی قرار بگیرد.
هر بخشی از دیجیتال مارکتینگ را نگاه کنید، به نحوی به سایت و محتوای آن وابسته و نیازمند است. هرچقدر هم که زمان بگذرد، هرچقدر هم پلتفرمهای جدید ظهور کنند، سایت و محتوای سایت چیزی نیست که از زندگی افراد حذف یا حتی کمرنگ شود.
پس به دنبال راههای میانبر نباشید و وقت و هزینهتان را هدر ندهید؛ چرا که در نهایت شما و برندتان به سایت و تولید محتوا نیاز خواهید داشت.
اضافه کردن دیدگاه
اضافه کردن دیدگاه