سلامت جسمي

واکسن گارداسیل چیست ؟

تقویم فارسی اندروید
گارداسیل

متاسفانه در اکثر کشورهای جهان سومی بهداشت جنسی آن طور که باید رعایت نمی شود. این مسئله باعث شده تا میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم، سیستم تناسلی، سرطان مقعد و مشکلات ساده تری مانند زگیل تناسلی در میان افراد افزایش پیدا کند.

یکی از راه های جلوگیری از بروز این مشکلات تزریق واکسن گارداسیل یا HPV است. با تزریق این واکسن مشکلاتی مانند زگیل تناسلی و سرطان های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی کاهش پیدا کرده و افراد می توانند بدون نگرانی با پارتنر خود رابطه برقرار کنند.

در این مقاله بررسی می کنیم که واکسن گارداسیل چیست ؟ فواصل تزریق آن به چه صورت است؟ چه عوارضی دارد و چه مراقبت هایی بعد از تزریق آن مورد نیاز است؟

واکسن گارداسیل چیست و تاثیر آن چقدر است؟

در حین رابطه جنسی با استفاده از بهترین کاندوم ها مانند کاندوم کدکس نیز نمی توان از برخی بیماری های مقاربتی پیشگیری کرد.

برای مثال ویروس پاپیلومای انسانی یکی از خطرناک ترین ویروس هایی است که می تواند منجر به زگیل پوستی، زگیل تناسلی، زگیل تارهای صوتی، سرطان مقعد، سرطان دهانه رحم، سرطان ناحیه تناسلی و حتی سرطان سر و گردن شود.

اما واکسن گارداسیل چیست و چه نقشی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها ایفا می کند؟ زمانی که شما واکسن گارداسیل را تزریق کنید سیستم ایمنی بدنتان تقویت شده و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مقاربتی به خصوص سرطان دهانه رحم، واژن و فرج کاهش پیدا می کند.

تاثیر واکسن گارداسیل بعد از ابتلا ، به نسبت کمتر از تاثیر آن پیش از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند تزریق واکسن HPV یا گارداسیل در سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی انجام شود.

با تزریق واکسن گارداسیل بدن شما از 40 نوع ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می شود. در واقع بیش از 100 نوع پاپیلومای انسانی در حال حاضر کشف شده که 40 نوع از آن باعث تاثیر بر ناحیه تناسلی یا بیماری های مقاربتی می شود.

با تزریق واکسن گارداسیل خطرناک ترین انواع ویروس پاپیلومای انسانی یعنی نوع 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، 58 و HPV 6 مهار شده و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد، گلو و سر و گردن کاهش پیدا می کند.

تزریق واکسن گارداسیل

فواصل تزریق واکسن گارداسیل

فواصل تزریق واکسن گارداسیل بر اساس سن متقاضی تعیین می شود. در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند کودکان در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

اما به طور کل تزریق واکسن گارداسیل برای کودکان ۹ تا ۱۵ ساله دو دوز با فاصله زمانی حداقل ۶ ماه انجام می شود. به این صورت واکسن موثر واقع شده و احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در سنین بالاتر کاهش پیدا می کند.

اما برای متقاضیانی که سنی بین ۱۵ تا ۲۶ سال داشته باشند فواصل تزریق واکسن گارداسیل متفاوت است. در واقع دختران یا پسران ۱۵ تا ۲۶ ساله یک ماه پس از دریافت دوز اول باید دوز دوم را دریافت کرده و با گذشت ۳ ماه دوز سوم را تزریق کنند.

اما افرادی که سنی بیشتر از ۲۶ سال دارند تا ۴۵ سالگی می توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند که در این سن نیز نیاز به دریافت سه دوز واکسن وجود دارد. به طور کلی سازمان غذا و داروی آمریکا، تزریق واکسن گارداسیل را در سن ۹ تا ۴۵ سالگی مجاز می داند.

تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا

برخی از افراد تصور می کنند تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، باعث درمان این بیماری ها می شود. اما لازم است توضیح دهیم که ممکن است با تزریق واکسن گارداسیل روند بهبود زگیل تناسلی سرعت پیدا کند اما این واکسن باعث درمان بیماری شما نخواهد شد.

اگر قصد تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا به بیماری های مقاربتی را دارید پیشنهاد می کنیم حتماً بعد از مشورت با پزشک خود این کار را انجام دهید. به این صورت از دیگر انواع ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV مصون خواهید شد و همانطور که گفتیم ممکن است روند بهبود بیماری شما با سرعت بیشتری طی شود.

تزریق واکسن

مراقبت بعد از واکسن گارداسیل

مراقبت بعد از واکسن گارداسیل چندان سخت نیست و مشکل چندان زیادی برایتان پیش نخواهد آمد. اما توصیه می کنیم بعد از تزریق واکسن ۱۵ دقیقه در محل مانده تا اگر هر گونه حساسیت و واکنش آلرژیکی در بدنتان اتفاق افتاد این مسئله را با پزشک یا پرستار در میان بگذارید.

البته توصیه می کنیم پیش از تزریق واکسن گارداسیل حتما در رابطه با موارد منع تزریق آن اطلاعات کاملی کسب کنید تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری شود. برای مثال تزریق این واکسن به زنان باردار، افرادی که نسبت به مخمر آلرژی دارند و افرادی که پس از دریافت دوز اول دچار حساسیت شده اند، توصیه نمی شود.

اگر پس از تزریق واکسن دچار مشکل شدید می توانید به منزل رفته و دستورالعمل های ساده ای را برای مراقبت بعد از واکسن گارداسیل اجرا کنید.

اول آن که بررسی کنید محل تزریق واکسن دچار تورم، سوزش، قرمزی یا درد نشده باشد. اگر هر یک از این مشکلات برایتان ایجاد شد حتماً از کمپرس سرد استفاده کنید.

دوم آن که پس از تزریق واکسن اگر دچار تب یا ناراحتی خاصی شدید، پس از مشورت با پزشک از دارو های تجویز شده استفاده کنید. همچنین توصیه می کنیم بلافاصله بعد از تزریق واکسن به محل کار یا تحصیل خود مراجعه نکرده و حداقل یک روز استراحت کنید.

عوارض واکسن گارداسیل

خوشبختانه اکثر متخصصان واکسن گارداسیل را تایید کرده اند و این واکسن را کاملاً ایمن و بی خطر می دانند. اما اخیراً ابهاماتی در رابطه با احتمال ناباروری بر اثر استفاده از واکسن گارداسیل ایجاد شده که مورد تایید متخصصان قرار نگرفته است!

اما از عوارض واکسن گارداسیل در کوتاه مدت می توان به تب، حالت تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی، درد شکمی، اسهال، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. همچنین احتمال واکنش های آلرژیک وجود دارد که نهایتاً تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق نمایان می شود.

در واقع اگر به مخمر یا لاتکس حساسیت داشته باشید احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد که در این موارد بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم بعد از تزریق واکسن حداقل ۱۵ دقیقه در محل بمانید.

جز موارد مطرح شده برای واکسن گارداسیل نمی توان عوارض دیگری در نظر گرفت. اما متاسفانه عوارض واکسن گارداسیل برای زنان باردار بسیار زیاد بوده و ممکن است باعث اختلال در رشد جنین یا سقط جنین شود.

عوارض واکسن گارداسیل

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم واکسن گارداسیل یا HPV چیست و فواصل تزریق آن چه مدت است. پس از آن نحوه مراقبت بعد از واکسن گارداسیل را شرح دادیم و در نهایت به بررسی عوارض این واکسن پرداختیم.

به طور خلاصه سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق واکسن گارداسیل را در سنین ۹ تا ۴۵ سالگی تایید کرده؛ اما بهتر است کودکان در سنین پایین یعنی زیر ۱۵ سال، دو دوز از این واکسن را دریافت کنند.

مراقبت های بعد از تزریق واکسن گارداسیل بسیار ساده است و با نهایتاً یک تا دو روز استراحت می توانید به زندگی عادی خود برگردید.

 

یک دیدگاه

  • به نظرم فواید واکسن گارداسیل میارزه به همه عوارض احتمالیش

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی