سبك زندگي شستشو، نظافت و لكه گيري

همه چیز درباره پاک کردن و لکه گیری لباس ها

تقویم فارسی اندروید

لوازم آرایشی شما ناگهان لکه‌ای روی لباستان ایجاد می‌کند یا لباس تان روغنی میشود، چکار باید کرد؟ چطور باید لکه ها را از روی لباس پاک کرد؟ برای لکه گیری و تمییز کردن انواع لکه ها از روی لباس به این روش ها که در این پست از هفت گنج برای شما تهیه کرده ایم عمل کنید.

آموزش پاک کردن لکه از لباس ها

نکات عمومی پاک کردن لکه از روی لباس ها

  • همیشه برای پاک کردن لکه سریع اقدام نمایید.
  • برای تمییز کردن لباس از قسمت پشت لكه باید شروع نمایید. به این ترتیب از پخش شدن لكه جلوگیری به عمل می آید.
  • وقتی كه پارچه دیگری را با محلول لكه بر آغشته كردید و می خواهید از آن برای پاک کردن لكه استفاده كنید، پارچه را بر روی لكه نمالید بلکه پارچه را روی لکه بفشارید و با سیستم ضربه ای عمل نمایید.
  • جهت تمییز کردن و پاک کردن لکه ابتدا از محدوده خارجی لكه شروع كنید و به سمت وسط لکه ادامه دهید.
  • توجه کنید که برای لکه های غیر چرب از آب سرد استفاده نمایید. آب داغ لکه غیر چرب را پایدار می نماید.

 

نحوه پاک کردن لکه خون از لباس

لكه خونی را زير آب سرد قرار داده و آنرا فقط با آب سرد بشویید. لكه از بين مي رود. در صورت عدم تأثیر مي توانيد محلولی از نشاسته با کمی آب تهیه نمایید تا خمیر غلیظی شود آنرا روی لکه خون بمالید. بعد از خشك شدن نشاسته، نشاسته را از پارچه جدا نمایید سپس لباس را بشوييد لكه خون از بين مي رود. همچنین راه حل دیگر برای تمیز کردن لکه خون از لباس هایی که خونی شده اند آن است که لباس را در کوکاکولا بخیسانید و سپس آنرا با آب و پودر لباسشويی بشویید.

 

لكه های ایجاد شده از گل و لای بر روی لباس

یك عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و سپس با پودر رختشویی شست و شو دهید. در صورتی پایداری لکه، پارچه ای را به الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.

 

لکه گیری آدامس از لباس

براي از بين بردن آدامس با يك تكه يخ چند مرتبه بر روی آدامس بكشيد تا از روي لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد مي توانيد از بنزين استفاده كنيد.

 

تمیز کردن لکه شکلاتی روی لباس

ابتدا باقی شکلات را از روی پارچه بردارید سپس یک پارچه سفید را چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه قرار دهید . حال به نسبت مساوی سرکه و الکل را مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگر روی آن را خشک کنید . چنانچه با این روش لکه پاک نشد می توانید از آب اکسیژنه استفاده نمایید و در آخر پارچه را با آب گرم و صابون بشویید.

 

نحوه پاک کردن لكه روژ لب

خمیر دندان بر روی لكه بمالید و سپس لکه را با آب گرم شست و شو دهید. یا محل لكه را در گليسيرين بخيسانيد سپس روي لكه را  الكل يا بنزين بماليد پارچه اي كه آغشته به محلول پودر رختشويي شده را روي لکه بماليد بعد در محلول پودر رختشويي بشوييد ، سپس خوب آب كشي كنيد.

 

آموزش برطرف کردن لكه بستنی

پارچه لک شده را با محلول آب و مايع لباسشويي  خيس كنيد و بعد با پنبه اي آغشته به بنزين روي آن بكشيد و بعد آب كشي كنيد.

 

تمییز کردن لكه آب میوه

اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود ، با آب و صابون آن را بشویید . لکه از روی لباس پاک میشود. اگر لکه روی پارچه پشمی بود  آب اکسیژنه را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید. یا مقداری نمك بر روی لكه بریزید و سپس آن را 10 دقیقه در آب سرد بخوابانید. پس از آن با آب گرم و پودر رختشویی بشویید.

 

آموزش پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس

اگر جوهر كيف يا كاپشن چرم‌تان را كثيف كرده باشد با تافت يا الكل مي‌توانيد آن را از بين ببريد، فقط بايد سريع اقدام كنيد، قبل از آنكه لكه خشك شود. اولين توصيه‌ اين است كه زمان را براي شستن و از بين رفتن اين لكه‌ها از دست ندهيد، هر زماني كه متوجه لكه جوهر شديد اقدام به پاك كردنش كنيد تا نتيجه بهتری بگيريد.

براي آقايان پس دادن جوهر خودكار به جيب لباس يا كت‌شان بسيار اتفاق مي‌افتد. براي از بين بردن اين لكه‌ها مي‌توانيد از شير يا دوغ استفاده كنيد. به اين صورت كه قسمت جوهري لباس را داخل ظرف حاوي شير يا دوغ قرار دهيد و بگذاريد 5دقيقه‌ ای بماند و بعد آن را با آب، آبكشی كنيد. اگر هنوز اثري از لكه باقی مانده بود، دوباره اين كار را تكرار كنيد تا جوهر كاملا از بين برود.

ولی اگر لكه جوهر روي مبل افتاده باشد، محل جوهر را خيس كنيد و روي آن نمك بريزيد و با پارچه تميزي محل را بماليد. مي‌توانيد مخلوط گليسرين و آمونياك را هم روي لكه بماليد و سپس با آب و پودر بشويد.

اما اگر فرش‌تان به‌وسيله جوهر كثيف شده است مي‌توانيد روي آن كمی ماست بريزيد و سپس ماست را با قاشق جمع كنيد، اين كار را چندبار تكرار كنيد تا ماست جوهر را كاملا جذب كند. فراموش نكنيد اين دستور برای لكه تازه است.

براي لكه‌های كمی قديمی مي‌توانيد يك قاشق غذاخوري سركه را با يك قاشق غذاخوري مايع ظرفشويی در 2فنجان آب گرم مخلوط كنيد و يك دستمال تميز يا يك اسفنج را درون محلول بزنيد و روي لكه جوهر بكشيد تا محلول جذب فرش شود، دوباره دستمال را روي لكه بكشيد تا لكه از بين برود. يك پارچه تميز ديگر را با آب سرد خيس كنيد و محل لكه را تميز و سپس خشك كنيد. يك دستمال كاغذی تميز برداريد و روي لكه ضربه بزنيد، فراموش نكنيد فقط ضربه بزنيد و اصلا دستمال را روي لكه نماليد تا پخش نشود. روي دستمال ديگري كمی تافت یا الكل سفيد بريزيد و روی لكه ضربه بزنيد تا جوهر جذب دستمال شود. بعد از از بين‌رفتن لكه، با دستمال كاغذی مرطوب آن محل را پاك كنيد تا الكل و مواد بيرون بيايند.

 

لكه های ایجاد شده با میوه های رنگی روی لباس

لكه ميوه هايی كه رنگی اند مثل (توت فرنگی، آلبالو و ….) را می توان با آب و آمونياك شستشو داد و نيز مي توان مقداري نمك روی لکه ریخته و بعد از مدتي با پودر رختشويي بشوييد و اگر لكه نرفت می توان از محلول كلر استفاده کرد.

 

لکه گیری و تمییز کردن لباس ها

پاک کردن لكه تمشك از روی لباس

محل لكه را در محلول پودر رختشويي بخيسانيد و اگر شستيد و نرفت مقداري ماست رويش بريزيد. سپس با آب گرم شستشو دهيد.

 

تمییز کردن لكه آبرنگ روی لباس بچه

محل لکه با آب سرد بشوييد سپس آنرا با آب نيمگرم و پودر رختشويي بشوييد و آبکشی نمایید.اگر هنوز لکه برطرف نشده است، پنبه را به گليسيرين آغشته نموده و روي آن بماليد سپس با آب گرم و پودر رختشويي بشوييد و آب بكشيد و اگر نتيجه نگرفتيد از تربانتين استفاده نمایید.

 

لكه رنگ های پلاستيكی

باقیمانده رنگ را از روی پارچه بتراشيد سپس لکه به مدت 10 دقیقه در نفت بماند و بعد با آب گرم و صابون بشوييد و آبكشي نماييد.

 

تمییز کردن لكه های تازه رنگهای روغنی

پاك كردن لک كهنه رنگهای روغنی تقريباً غير ممكن است اما در صورتي كه هنوز خشك نشده باشد اضافه رنگ را از روی پارچه بتراشید بعد پنبه اي را به تربانتين آغشته كنيد و روي لكه بماليد سپس با پنبه ديگري پاك كنيد اين كار را چندين بار تكرار كنيد و ته رنگ را نيز با آب گرم و پودر لباسشويي از بين ببريد .

 

لکه زنگ زدگی روی لباس

براي پاك كردن لکه لباس از زنگ زدگی جای آنرا 10 دقيقه در آب ليموی تازه که به آن نمك زده اید خیس کنید سپس لباس را با آب بشوييد.

 

پاک کردن لكه شمع و مدادهای چرب آرایشی

ابتدا باقی مانده لکه را با جسمی نوك تیز به آرامی بردارید. سپس دو تكه دستمال توالت در دو طرف لكه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یكی از كاغذها در محل لكه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لكه آب می شود و جذب دستمال یا كاغذهای طرفین می شود.

 

چای و قهوه

جهت از بين بردن لكه چای باید فوراً پارچه خيس را روی لكه بكشيد. اگر پاك نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشويی كنيد بر روی لكه بكشيد فوراً تميز می شود.

 

از بین بردن لکه زردی اتو

اگر لباس کتانی بر اثر گرماي زياد اتو زرد رنگ شده مي توانيد پياز را دو نيم كرده و روي لکه بماليد لكه هاي زرد برطرف خواهد شد و بعد لباس را داخل آب سرد 10 دقيقه خیس کنید و بعد آن را بشوييد. یا از محلول آب اکسیژنه استفاده نمایید.

 

پاک کردن لکه واکس از لباس

ابتدا پارچه ای را خيس كنيد و روي آن بكشيد. سپس روي پارچه مقداي مايع ظرفشويي ریخته و بر روي لكه بكشيد . بعد دوباره با پارچه خیس دیگری روي لكه بكشيد اگر لكه كاملاً از بين نرفت ، با پارچه آغشته به الكل بر روي لكه بكشيد، تا كاملاً تميز شود.

 

پاک کردن لکه قیر از لباس

جای لکه قیر را باید در بنزین بخوابانید و سپس با آب و مواد شوینده شستشو دهید و بعد در معرض آفتاب بگذارید.

 

تمییز کردن لکه های روی چرم

پنبه ای را با روغن زیتون آغشته نمایید و روی چرم بکشید و بعد با یک پنبه تمیز و نمدار روی چرم را پاک کنید.

 

تمییز کردن لکه های لوازم آرایشی از لباس

 

  • جهت پاک کردن کرم پودر، خط چشم، سایه، ریمل و رژگونه

لکه‌های مزاحم لوازم‌ آرایشی خود را شما می‌توانید به‌سادگی تمیز کنید. قبل از شستشو از یک لکه بر استفاده کرده و سپس مانند مواقع دیگر آن را بشویید.

 

  • تمییز کردن روغن صورت

زمانی که روغن روی لباس شما می‌چکد مقدار اضافی آن را برداشته و قبل از شستشو با لکه بر روی آن بکشید. همچنین می‌توانید از یک شوینده‌ی دستی بی آب برای کمک به پاک شدن لکه استفاده کنید. سپس لباس را در ماشین انداخته و با گرمترین دمای مناسب برای پارچه آن را بشویید.

  • پاک کردن لکه لاک ناخن

موضوع عالی درباره‌ی لاک ناخن این است که لاک برای پاک شدن طراحی‌شده است. پارچه‌ی لک شده را برعکس روی یک کاغذ گذاشته و با استون روی آن بکشید.

 

توجه مهم

از بکار بردن استون روی پارچه‌های استات یا سلولز تری استات خود داری کنید (برچسب روی لباس را چک کنید. این پارچه‌ها شبیه به ابریشم یا پارچه‌های نخ مصنوعی هستند) زیرا با پارچه ذوب می‌شود. پس از استفاده از استون پارچه را آب‌کشیده و این کار را تا زمانی تکرار کنید که تمام لکه به دستمال‌کاغذی منتقل شود. به پارچه لکه بر زده و سپس مطابق مواقع دیگر آن را بشویید.

 

  • تمییز کردن جای رژلب و برق لب از پارچه

هر چه روی پارچه مانده را تمیز کرده و از لکه بر روی پارچه استفاده کنید. سپس مطابق معمول آن را بشویید. (برای برداشتن رژ از یک روبان یا نوار باریک کمک بگیرید تا تکه‌های کوچکتر هم برداشته شوند). همیشه قبل از شستن لباس مطمئن شوید رژلب داخل جیب آن نمانده باشد. اگر رژ داخل پارچه ذوب شود لکه‌ی بدی ایجاد خواهد کرد.

 

تمییز کردن و پاک کردن لکه از لباس

نکاتی جهت لکه گیری لباس ها و پارچه های مختلف

  • پارچه ای که با آب انگور قرمز لکه دار شده است را با آب انگور سفید خیس کنید و سپس آن را با لایه ای ضخیم از خمیر جوش شیرین بپوشانید. بگذارید چند ساعتی در همین حال بماند سپس آنرا به شیوه ی همیشگی بشویید.
  • سفیدی حاصل از خوشبو کننده های بدن را با مالیدن آرام فوم محافظ آویز(جا رختی) پاک کنید.
  • اگر روی کیف دستی چرمی تان (که شاید کلی پولش را داده باشید!) لکه ی روغنی ریخت، جای لکه را به پودر بچه آغشته کنید و یک شب به کیفتان مرخصی بدهید. صبح که شد اصولاً باید برطرف شده باشد اما اگر هنوز مثل کنه بر سر جای خود چسبیده بود دوباره همین روند را تکرار کنید تا لکه از بین برود.
  • استفاده از مایع ظرفشویی، به خاطر کششِ سطحیِ بالایی که در آب ایجاد می کند، برای از بین بردن لکه های ناشی از روغن یا چربی، راه حل مناسبی است.
  • زمان هایی پیش می آید که اغلب یقه ی لباس به مواد آرایشی مایع آغشته می شود. لکه های ناشی از مواد آرایشی را می توان به کمک کِرِم اصلاح و کیسه حمام از بین برد.
  • اگر روی یکی از لباس هایتان پارافین (شمعِ آب شده) ریخت و خشک شد، یک تکه کاغذ پارافین بردارید و بگذارید روی لکه های خشک شده، سپس روی آن را را اتو کنید تا نرم شود. کاغذ را که برداشتید، لکه ها هم به همراه آن کنده می شوند.
  • جهت پاک کردن لکه از لباس های چرم جیر، یک تکه نان بیات بردارید و لبه های خشکش را به آرامی روی لکه بکشید تا آن را از صحنه ی روزگار محو کند. اگر جای خراشی باقی ماند، برای صافکاری از پاک کن استفاده کنید.
  • برای از بین بردن جای رژلب روی لباس از اسپری مو استفاده کنید.
  • اگر پودر رژگونه یا برنزه کننده درون کیف آرایش تان شکست، نگران نباشید. پارچه ی مرطوب پاک کننده ی آرایش به خوبی آن را تمیز می کند.
  • شاید مقداری عطر به طور تصادفی روی لباس ابریشمی شما ریخته شده باشد! کمی الکل اتانول روی یک بانداژ چند لایه (مخصوص بستن زخم) ریخته و بر روی سطح مورد نظر بکشید.
  • برای زدودن سفیدک ناشی از عرق روی لباس، می بایست مخلوطی غلیظ و کرم مانند از اسید تارتاریک، آسپرین له شده و آب داغ درست کنید و آن را به منطقه ی مورد نظر بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس لباس را با آب ولرم بشویید.
  • برای از بین بردن اثر تماس آب (سفیدک و چروکیدگی)، از روی چکمه های چرمی، چند قطره سرکه داخل یک کاسه آب خنک بریزید و با استفاده از یک مسواک نرم، این محلول را روی لکه بسابید تا هنگامی که دیگر سفیدک یا چروکیدگی دیده نشود. چکمه را بگذارید کنار تا درهنگام شب خشک شود.
  • برای تمیز کردن چرم های براق می توانید از شیشه شور استفاده کنید که هیچ خطری برای چرم ندارد.
  • هنگامی که نقاطی از بدن تان بیش از حد برنزه شده باشد، لیمو ترش را قاچ کرده و به نقطه ی مورد نظر بمالید.
  • چای یا قهوه روی لباس تان ریخته است؟ با آب ولرم و اسفنج روی آن را نرم بسابید، سپس با استفاده از کمی گلیسیرین لکه گیری کنید.
  • معمولاً پیراهن هایی که جنس شان از مواد پلی استرباشد عرق را به خود جذب می کنند و مخصوصاً زیر بغل هایشان حسابی زرد می شود.
  • قبل از شستشوی این پیراهن ها باید مقداری آبلیمو روی آن ها بپاشید و سپس نسبت به شستشو اقدام کنید. اسید طبیعی موجود در لیمو،
  • عرق بدن که ماده ی قلیایی باشد را خنثی کرده و رنگ زرد آن را از بین می برد.
  • اگر تکه ای شکلات بر روی لباس ابریشمی تان ریخت، تا جایی که می توانید با لبه ی کند چاقو یا هر چیز دیگری که دم دستتان بود شکلات ها را از روی پارچه جدا کنید، سپس با استفاده از یک برس و محلول آب گرم و صابون، پارچه را به آرامی برس بکشید. اگر کماکان رنگ قهوه ای شکلات به کلی از بین نرفت، با استفاده از یک ابر آن را با محلولی از مقادیر مساوی الکل اتانول و آمونیاک خانگی بشویید و سپس لباس را با آب گرم بشویید.
  • اگر (آدم کشتید یا خون دماغ شدید و) قطرات خون بر روی لباس تان چکید، بهترین روش برای لکه گیری این است که چند قطره آمونیاک در ظرف آب یخ ریخته و لباس تان را به مدت ۲۰ دقیقه داخل آن بیندازید. اگر کماکان لکه در جای خود باقی مانده بود، لباس را در آب گرم خیس کنید، سپس مقداری پودر نرم کننده گوشت بدون طعم (اصلاً نباید طعم دار باشد) را روی لباس بریزید تا حالت خمیری شکلی روی لکه ایجاد شود. آن را با یک حوله کاغذی بپوشانید تا مرطوب باقی بماند. روز بعد، خمیر ایجاد شده را در محلول آب و (کمی) آمونیاک فرو کرده و آب بکشید و سپس لباس را به طور عادی بشویید.
  • برای از بین بردن لکه های ناشی از جوهر بر روی لباس نخی، مقداری الکل را به نرمی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید. اگر جوهر روی پلی استر ریخت، اسپری مو را برداشته و به صلاحدید خودتان روی آن بپاشید آنگاه، قبل از اینکه لباس را داخل ماشین لباس شویی بیندازید با استفاده از یک پارچه ی خشک و تمیز بر روی آن بکشید.

هرگز در زمان لکه گیری لباس آن را با شدت نسابید. این کار باعث می شود تا جای لکه بیشتر شود.

 

منابع: Howstuffworks , WikiPedia

گردآوری شده توسط گروه ۷ گنج – اختصاصی ۷ گنج

www.7ganj.ir

*** کپی برداری از مطلب فوق تنها در صورت لینک به این صفحه مجاز می باشد.

2 دیدگاه

    • حتما کشتن نیست چاقو دستت رو میبره خون میزنه به پرهن ?

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی