تبلیغ رپورتاژ

نحوه استفاده از اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو

تقویم فارسی اندروید

در این مقاله می خواهیم در رابطه با نحوه استفاده از اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو و نکات مهم درمورد آن توضیح دهیم. به طور کلی باید بدانید که اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو یکی از بهترین وسیله های پزشکی می باشد که از آن در صنعت پزشکی استفاده می نمایند. از این رو شما برای خرید این وسیله باید با یکسری نکات آن آشنا باشید تا بتوانید درست ترین نوع وسیله را انتخاب کنید.

اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو sporview یک ویال سنجش بیولوژیک اتوکلاو بخار یا اندیکاتور می باشد که شرکت سازنده آمریکایی به نام crosstex spsmedical آن را تولید کرده است. اندیکاتور های ویژه استریلیزاسیون که مدل ویژه آن به جهت استفاده در دستگاه بخار متشکل از اسپورهای ژئوباسیلوس استئاروترموفیلوس که همان ویال سنجش ژئوباسیلوس استئاروترموفیلوس می باشد منطبق با Atcc7953 است. در واقع اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو را fda تایید کرده است، همچنین اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو منطبق با Aam/Iso 11138 و U.s. pharmacopeia ساخته می شود. به لحاظ سمی بودن آن باید گفت که کاملا امن می باشد، بنابراین در خصوص محلی که از آن استفاده می‌شود و همچنین محل نگهداری می توان اطمینان خاطر داشت، زیرا هیچ گونه آلودگی در این خصوص ایجاد نخواهد کرد.

جهت اطلاعات بیشتر راجب نحوه عملکرد اتوکلاو کاوش مگا به سایت https://kavooshmega-co.com/ مراجعه کنید.

مسائل اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو به شرح زیر می باشد:

استفاده برای مدلهای مختلف سنجش بیولوژیک اتوکلاو بخار در کلاس های ‏n,s,b

استفاده در سیکل flash.

می‌توانید ویال تست اسپور اتوکلاو را در یک اتوکلاو امحا کنید، البته این در صورتی است که از آن استفاده کرده اید و به نگهداری آن نیاز ندارید. در نظر داشته باشید که می‌توان تست بیولوژیک اسپور اتوکلاو بخار را همانطور که اشاره شد در اتوکلاو امحا کرد اما نکته حائز اهمیت آن این است که در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که تاریخ مصرف این تست گذشته باشد.

شرایط نگهداری از تست اسپور بدین صورت می باشد که باید حتماً آن را بیرون از یخچال نگهداری کرد، بی تردید منظور از دمای بیرون یخچال همان دمای اتاق می باشد.

اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو

توجه داشته باشید که تست اسپور باید از موارد زیر دور نگه داشته شود:

دور از نور

دور از محلول های شیمیایی

دور از استریل کننده ها.

پس به یاد داشته باشید که بهترین روش نگهداری از نشانگر بیولوژیک خارج از یخچال می باشد، این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنچه در خصوص استفاده از نشانگر های بیولوژیک اهمیت دارد الزامات و شرایط استفاده می باشد. در نظر داشته باشید که بهترین شکل استفاده از دستگاه این است که هر بار می خواهید از دستگاه استفاده کنید از یک عدد نشانگر بهره گیری کنید، البته می‌توانید حداقل هفته ای یک بار این کار را انجام دهید اما چیزی که باید به طور حتم صورت گیرد قرار گرفتن آن در نقطه سرد چمبر و pcd می باشد.

آنچه حائز اهمیت می باشد این است که اگر در یک سیکل وسایل کاشتنی وجود داشته باشد دستِ کم یک اندیکاتور بیولوژیکی به حتم باید به جهت اطمینان مورد استفاده قرار گیرد.

محل قرار دادن تست بیولوژیک اتوکلاو باید در طبقه پایینی و در نزدیکی درب، بالای تخلیه قرار گیرد. توجه داشته باشیم که این محل بحرانی است و به لحاظ استریلیزاسیون شرایط خوبی ندارد، برگه آنالیزی که شرکت crosstex spsmedical همراه این محصول ارائه می کند دارای پارامتر های زیر می باشد:

پارامتر اول جمعیت

تاریخ انقضا

شماره لات

D-value

زمان های survival , kill.

اندیکاتورهای بیولوژیکال با استانداردهای استریلیزاسیون

اندیکاتورهای بیولوژیکال با استانداردهای استریلیزاسیون – تست بیولوژیک اسپور اتوکلاو بخار:

نکاتی که حتما باید در خصوص تست باید رعایت شوند به شرح زیر می باشند:

یادداشت کردن مواردی مانند شماره دستگاه، تاریخ، نوبت استریلیزاسیون و غیره باید حتماً روی لیبل تست بیولوژیک اسپور اتوکلاو درج شود.

– پک کردن هر اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو با یک نوار اندیکاتور شیمیایی.

– در نظر داشته باشید که می توانید هر اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو را در یک پک تست بووی دیک و یا یک تست pcd جای دهید (بدیهی است که تعریف pcd بر مبنای مدل سیکل استریلایزر کلاس ‏b,n,s کاملا فرق دارد).

– ابتدا تمامی اندیکاتور ها و وسایل را چینش کرده، سپس دقیقاً مطابق راهنمای سازنده دستگاه چرخه کاری آن را آغاز کنید. این بدان معنا است که نقطه جایگیری pcd در محل سرد چنبر قرار گیرد، در واقع این جایگاه به صورت دیفالت پایین ترین بخش طبقه چمبر می باشد. این بخش دقیقاً بالای نقطه خروج بخار قرار دارد.

– بعد از اینکه سیکل استریلیزاسیون پایان یافت خارج کردن تست بیولوژیک اتوکلاو از داخل پک ها آغاز می شود، در اینجا باید از قهوه ای رنگ شدن اندیکاتور موجود بر روی برچسب هر تست بیولوژیک اسپور اتوکلاو بخار مطمئن شوید، بدیهی است که به واسطه داغ بودن و تحت فشار بودن اندیکاتور حتماً باید چند دقیقه برای خنک شدن آن صبر کنید. بعد از سرد شدن اندیکاتور میتوانید آمپول بیولوژیک بخار را بشکنید البته این کار را باید به آهستگی و با اعمال فشار کم با دست انجام دهید. برای شکستن آمپول بیولوژیک بخار می‌توانید از ویال شکن بهره بگیرید. توجه داشته باشید که باید آمپول بیولوژیک که شکسته شده است را به صورتی که بخش پلاستیکی آن طرف بالا قرار بگیرد درون انکوباتور جایگذاری کنید. پیشنهاد ما به شما این است که زمان اعمال قرار دادن اندیکاتور بیولوژیک بخار و گاز در داخل انکوباتور از ۸ ساعت بیشتر نشود.

– در نظر داشته باشید که باید اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو را به مدت ۲۴ ساعت بین دما های ۵۵ تا ۶۲ درجه سانتیگراد درون انکوباتور نگه دارید.

تست بیولوژیک اسپور اتوکلاو بخار

اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو –  طریقه ی کاربری آن:

یکی از کار هایی که می توانید به صورت منظم و مرتب در فاصله های زمانی ۳، ۵ و ۸ ساعت انجام دهید مشاهده کردن رنگ مایع نشانگر بیولوژیک بخار می باشد، در صورتی می توانید پاسخ مثبت بگیرید که اسپور ها به صورت کامل از بین نرفته باشند. در این صورت شما می توانید در دو ساعت و نیم اول تغییر رنگ زرد را مشاهده کنید. اگر در فرایند استریل بعد از گذشت ۲۴ ساعت تغییری در رنگ بنفش نشانگر بیولوژیکی ایجاد نشد مطمئناً استریلیزاسیون فرایند خود را به درستی انجام داده است. در پیرو این موضوع باید عکس آن را نیز بررسی کرد، در نظر داشته باشید که اگر طی ۲۴ ساعت رنگ نشانگر بیولوژیک بخار به زردی بگراید بدیهی است که باید به فرایند استریلیزاسیون مشکوک بود. اگر ویال تست بیولوژیک اتوکلاو بخار استفاده نشده است همچنین اطمینان به سالم بودن کنترل کیفی اندیکاتور بیولوژیک ندارید می توانید به وسیله یک ویال تست ژئوباسیلوس استئاروترموفیلوس فرایند سنجش را مجدداً تکرار کنید. چنانچه هم از عملکرد تست مطمئن هستید و هم از صحت تست ژئوباسیلوس استفاده شده اطمینان دارید، احتمال مشکل دار بودن دستگاه زیاد می باشد. بنابراین قبل از استفاده مجدد از دستگاه، مشکل را باید برطرف نمایید. پس از رفع کردن مشکل دستگاه حتماً باید به صورت متوالی از اندیکاتور ژئو باسیلوس در سه سیکل پیوسته استفاده کنید، این کار باعث می شود از رفع مشکل اطمینان حاصل کنید.

– برای بایگانی کردن سوابق تست می توانید برچسب تست اسپور ویو را از آن جدا کنید، اگر چنانچه نیاز به بایگانی ندارید می‌توانید تست اسپور اتوکلاو را به وسیله یک اتوکلاو و یا هر دستگاهی که مناسب می دانید امحا کنید.

شما می توانید برای اطمینان داشتن از سالم بودن اندیکاتورها، سالم بودن عملکرد انکوباتور و همینطور صحیح بودن روش انکوباسیون بی آنکه پک و استریل کنید، بیولوژیک اتوکلاو را از همان جعبه و شماره لات بشکنید و داخل انکوباتور به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید. البته باید در دمای ۵۵ تا ۶۲ درجه سانتیگراد باشد. مورد تایید بودن ویال تست بیولوژیک در صورتی اتفاق می افتد که تغییر رنگ بنفش به زرد صورت گیرد.

بعنوان سخن آخر باید بگوییم که امیدواریم از مطالب عنوان شده در این مقاله خوانندگان گرامی نهایت استفاده را برده باشند.

اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو

یک دیدگاه

  • با سلام اگر بعد از ۲۴ ساعت رنگ ویال تغییر پیدا کرد و در طی ۲۴ ساعت تغییر رنگی نبود.ایا استریلیزاسیون به درستی انجام شده یا نه؟

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی