سلامت سلامت جسمي سلامت جنسي و زناشويي

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش هاي درمان آن

شرایط خاص ناحیه تناسلی در زنان ، این ناحیه را مستعد ابتلا به خارش می کند. محیط مرطوب و بسته در محل تلاقی سه دستگاه تناسلی، ادراری و گوارشی، از یک طرف و گیرنده های فراوان حسی عصبی از طرف دیگر این ناحیه را مستعد خارش و سوزش می کند.
تقویم فارسی اندروید

شرایط خاص ناحیه تناسلی در زنان ، این ناحیه را مستعد ابتلا به خارش می کند. محیط مرطوب و بسته در محل تلاقی سه دستگاه تناسلی، ادراری و گوارشی، از یک طرف و گیرنده های فراوان حسی عصبی از طرف دیگر این ناحیه را مستعد خارش و سوزش می کند.

خارش واژن در زنان
خارش واژن در زنان

دکتر محمد شیزرپور ، متخصص پوست و مو  در این رابطه میگوید :

خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی معمولا در اثر چندین عامل بوجود می آید. منظور این است که همزمان چند بیماری مختلف عامل خارش در یک فرد می باشند.
بنابر این در درمان خارش ناحیه تناسلی چند عامل بودن علت خارش هرگز نباید فراموش شود.

وی همچنین در مورد عوامل تشدید کننده افزود :

عوامل تشدید کننده خارش در ناحیه تناسلی:

  •  شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون
  • پوشیدن لباس تنگ
  • خشک کردن با سشوار
  • استفاده از کرمهای مختلف
  • نوار بهداشتی
  • استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده

1-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون :

برخی از بیماران بوجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافیست.

2-پوشیدن لباس تنگ:

پوشیدن لباسهای تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می کند بنابراین توصیه می شود از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز شود.

3-خشک کردن با سشوار:

برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت میکند.

4-استفاده از کرم های مختلف:

استفاده از کرمهای ضد خارش و ضد قارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرمهای موضعی را که خود از قبل استفاده می کنید قطع کنید. حداکثر می توان از وازلین خالص( بدون عطر و مواد نگهدارنده )برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.

5-اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می باشید(دزنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.

البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

6-استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده یا لوبریکانت(درزنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژلهایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژلها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی شوند.

چند نکته مهم دیگر در مورد خارش ناحیه تناسلی وجود دارد:

1-توجه داشته باشید هرگونه خارش یا سوزش یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی نشانه بیماری منتقل از راه تماس جنسی نیست. و بیخود فکر خود را مشغول این موضوع نکنید. استرس ابتلا به یک بیماری آمیزشی خود منجر به تشدید خارش در ناحیه تناسلی می شود.

2-مسائل روحی در خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی نقش مهمی دارند. اگر مبتلا به افسردگی هستید بدانید بدون درمان افسردگی خارش ناحیه تناسلی شما بهبود نخواهد یافت.

3-در درمان خارش و سوزش ناحیه تناسلی به طور کلی داروهای خوراکی ارجحند. از پزشک خود بخواهید تا آنجا که ممکن است داروی خوراکی برای شما تجویز کند. در صورت نیاز به داروی مالیدنی پایه پماد نسبت به پایه کرم ارجح است.

4-به دنبال برخی درمان های خارش ناحیه تناسلی امکان اضافه شدن مشکلات جدید مثلا اضافه شدن عفونت قارچی یا حساسیت به داروهای تجویزی وجود دارد. معمولا پزشکان برای پیشگیری از عفونت قارچی ثانویه پیشاپیش درمان پیشگیرانه تجویز می کنند.

راه حل فوری برای تسکین خارش و سوزش حاد:

  • کمپرس آب سرد
  • استفاده از وازلین
  • استفاده از پماد لیدو کائین

1- کمپرس آب سرد شده در یخچال(آب شیر را دریخچال سرد کنید و نه در فریزر)

2-  10 تا 15 دقیقه کمپرس آب سرد حداکثر 2 بار در روز

3-  سپس ناحیه را به آرامی خشک کرده و از وازلین خالص استفاده کنید (بدون عطر و مواد نگهدارنده)

4-  اگر خارش و سوزش به قدری شدید است که مانع ادرار کردن و یا مقاربت می گردد می توانید به طور موقت از پماد لیدو کائین استفاده کنید( نه ژل لیدوکائین و نه کرم لیدو کائین )

گردآوری و تنظيم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع : salamatnews.com

26 دیدگاه

  • سلام من چندروزه خارش واژن دارم و درون واژنم میخاره میسوزه و قرمزه شدید مشکل چیه?

    • سلام دخترم ورابطه ازجلونداشتم دوسه روزیه ناحیه ی تناسلی ام سرخ شده وخارش داره کلافه شدم چه کنم؟

  • سلام.من فقط خارش واژینال دارم و در لب بیرونی واژن لکه های سفیدی مشاهده میشود و زیر ناف لکه های قرمز رنگ.هنوز هیچوقت رابطه جنسی نداشتم و از گفتن این موضوع به دیگران خجالت میکشم لطفا راهنماییم کنید.

  • سلام. مدتی هست که کسم میخاره. انگار که خارشش تمومی نداره. لطفا راهنمایی کنید

    • اطفا بگین با آلت نشسته عمل دخول انجام ندهند

    • کمبود ویتامین ث
      استرس و ناراحتی
      مصرف شیرینی رو کم کن
      با مواد شوینده نشور

  • سلام من مدت زیادیه سوزش رحم دارم به حدی که موقع ادرارجیغ میزنم وشبها اصلا نمیتونم بخابم از شدت سوزشدکتر هم رفتم پماد قرص همه دارویی استفاده کردم ولی اصلا تاثیر نداره لطفا راهنماییم کنید ممکنه بیماری خاصی باشه؟یه راه درمان لطفا بهم بگین واقعا زندگی برام سخت شده ممنون

  • بخونید بچه ها
    توروخدا درمون خونگی انجام ندید چون نمیدونید مشکلتون چیه.منم همینجا خوندم و رفتم سره خود عسل گذاشتم و سیر روی واژن و بعد هم عنبر نسا دود کردم و خلاصه بیمارستانی شدم و به خاطر عنبرنسا عفونت شدید گرفتم و امروز بعده ۵ روز مرخص شدم. خواستم بگم اگه موقعیتشو دارید برید دکتر و صادقانه بهش بگید چون بعضیا خجالت میکشن هنه چیو بگن و واسه همین بعد از دکتر هم درمون نمیشن. متاسفانه دکتر زنان گرونه ولی بچه ها هستن دکترایی که ویزیت نمیگیرن و یا با بعضی دفترچه ها قرار داد دارن. چون خودم این درد رو کشیدم خواستم نظرمو بگم:( واسه تبخال تناسلی پماد درفومیکس و قرص آسیکلویر دادن بهم و بقیش هنوز نرفتم بگیرم. واسه سوزش هم توی سرم آنتی بیوتیک میزدن. در همین حد میدونم:-(

  • سلام من خارش و سوزش خیلی شدید دارم تا حدی که دیگه زمان ادرار هم سوزش دارم و این توی دهانه ی واژنم‌هست و زمان رابطه هم خون ریزی دارم و خیلی زیاد ورم میکنم دکتر هم همه ی دارو ها رو بهم داده دیگه مشکل چیه؟!

  • سالام وقت بخیر
    من قسمت اول دهانه داخلی واژن خارش دارم اما مدام نیست
    شاید 1 ساعت یا کمتر در روز باشه
    این ممکنه بخاطر شست و شو زیاد باشه؟؟
    چون من عادت دارم با صابون بشورم
    یا شاید ممکن قارچ باشه؟؟

  • سلام من هر چند یکبار دچار خارش میشم اینبار خیلی شدید تره کاملا اطراف واژنم قرمز شده و خارش دارم تو سرکه و اب نشتم از یخ استفاده کردم و از عنبر نثارا هم استفاده کردم چند ساعت خوب شدم اما دوباره خارش شروع میشه….

  • سلام
    من مدتي شده كه اطراف ناحيه دستگاه تناسلي ام خارش دارم
    نميدونم اين خارش براي اصلاح يا قارچ و عفونت
    از كجا بايد متوجه شوم؟

  • سلام من فقط سوزش در ناحیه دستگاه تناسلی دارم و این واقعا آزارم میده به پزشک مراجعه کنم یا با راهکارهای شما از بین میره

  • سلام دو روز است که خارش دارم و درد و ترشح ندارم از آب نمک استفاده کردم خیلی کم بهتر شدم بازم ادامه بدم؟شرایط مراجعه به پزشک و خرید پماد را ندارم

  • سلام ! آیا آب خیلی داغ باعث تشدید عفونت میشه ؟؟؟ چون آب داغ حداقل میتونه ۷ یا ۸ ساعت از خارش پی در پی جلوگیری کنه !ممنون از راهنمایی تون …

  • سلام. من در قسمت بیرونی ناحیه تناسلی یکم خارش دارم . با مراجعه به پزشک و معاینه کردن گفتن که داخلی هم عفونت قارچی دارم . اما من نه ترشحی دارم نه بوی نامطبوع و نه دردی . برام کرم کلوتریمازول واژینال نوشته با تریامسیکورت ان .ان. به نظرتون استفاده کنم یا به دکتر دیگه ای مراجعه کنم با تشکر .

    • سلام
      حتما نیاز نیست که هنگام مبتلا به قارچ وعفونت ، ترشح و درد داشته باشید ، خارش یکی از علایم این موضوع می باشد . پماد هایی که دکتر براتون تجویز کرده رو استفاده کنید و همچنین در کنار این مواردی که در پست گفته ایم رو انجام بدید ، به زودی این مشکلتون برطرف خواهد شد .

  • سلام خسته نباشید فشار روحی وروانی در خارش واژن موثر است.من چند وقتی هست که زیاد نلراحت میشم نزدیک یکسال هست این بیماری منو ازپا در آورده به همه دکترها رفتم یکی عفونت قارچی میگه یکی باکتریای میگه ویروسی میگن ولی داروها هم اثر ندارن چی کارکنم لطفا شما کمک کنید دیگه خسته شدم از این وضعیت. خارش دارم اینقدر میخوارم که زخمی میشه بعضی وقتها هم پوسته پوسته میشه مثل پوست اندازی .خواهش میکنم

    • سلام دوست عزیز
      شما راهکار هایی که در این پست بهشون اشاره کردیم عمل کنید ، این مورد تا حد چشم گیری بهبود خواهد یافت . نظرات قبلی رو هم مطالعه کنید حتما به دردتون خواهد خورد . ناراحتی و فشار روحی هم میتونه تاثیر گذار باشه

    • سلام عزیزم عسل رو با سرنگ داخل واژن بریز,یا یه حبه سیر رو تو کمی گاز استریل بزار,بعد بزارش دهانه واژن,خیلی عالیه

26 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی