آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي

طرز تهيه مرباي بهار نارنج – به همراه نكات كليدي

مرباي بهار نارنج يكي از خوش طعم ترين مرباهاست كه به دقت بيشتري براي طبخ نياز دارد. با ما همراه شويد تا با طرز تهيه اين مرباي خوش طعم و خوش عطر و نكات مهم طبخ آن آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

مرباي بهار نارنج يكي از خوش طعم ترين مرباهاست كه به دقت بيشتري براي طبخ نياز دارد. با ما همراه شويد تا با طرز تهيه اين مرباي خوش طعم و خوش عطر و نكات مهم طبخ آن آشنا شويد…

مرباي بهار نارنج-7ganj.ir

مواد اولیه :

بهار نارنج 4لیوان
شكر 3لیوان
آب 3 لیوان
آبلیمو 2قاشق غذاخوری
پودر هل سبز نصف قاشق مرباخوری

طرز تهیه :


ابتدا بهار نارنج را برگ برگ كنید و آن را كاملا بشویید و بعد داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و حرارت را زیاد كنید تا جوش بیاید و چند قل بزند.سپس آن را آبكش كرده و با آب سرد بشویید.این كار را برای 2مرتبه دیگر هم انجام دهید تا تلخی این گیاه از بین برود. سپس داخل قابلمه آب سرد بریزید و بهار نارنج آبکش شده را اضافه کنید و شکر را لابه لای بهارنارنج بپاشید سپس روی آن را بپوشانید و 12 ساعت داخل یخچال قرار دهید.
پس از 12 ساعت قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید سپس حرارت را کم کنید تا مربا آرام آرام بجوشد و غلیظ شود و گلبرگ ها شیشه ای شوند ، در پایان آبلیمو و پودر هل سبز را اضافه کنید و چند جوش که زد از روی حرارت بردارید ، روی قابلمه را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید مربا خوب سرد شود سپس داخل شیشه بریزید.

نكات مهم در تهيه مرباي بهار نارنج:

  • به یاد داشته باشید بهارنارنج خیلی زود پلاسیده میشود و بهتر است بعد از خرید سریع طبخ شود.
  • از هر قابلمه‌ای می‌توانید برای پخت مربا استفاده کنید فقط قبل از شروع، لازم است مقداری آب در آن بجوشانید و خالی کنید. سپس قابلمه را خالی روی اجاق بگذارید تا آبش کاملاً تبخیر شود سپس آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و سپس مراحل پخت مربا را آغاز کنید. به این ترتیب قابلمه شما از هر آلودگی عاری بوده و امکان فساد مربایتان به حداقل ممکن می‌رسد. یادتان باشد که در قابلمه حتماً فلزی باشد و از قابلمه‌هایی که در آن‌ها شیشه‌ای است، استفاده نکنید. این کار در بهبود کیفیت مربای پخته شده موثر است.
  • برای هم زدن و ریختن مربا در ظروف دیگر، بهتر است از قاشق چوبی یا استیل استفاده کنید. این قاشق هم حتماً باید تمیز و خشک باشد زیرا در غیر این صورت مربا کپک خواهد زد.
  • هرگز برای ترد شدن تکه‌های میوه، از آب آهک استفاده نکنید زیرا مصرف چنین مرباهایی برای افراد، به خصوص کودکان و زنان باردار خطرناک است
  • مربا را در ظروف شیشه‌ای که از قبل مدتی در آب جوش قرار داده شده‌اند، بریزید. البته بعد از مرحله جوشاندن ظروف، بهتر است آن‌ها را در سینی فر به مدت 10 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا عاری از هر میکروبی شوند و امکان کپک زدن مربا به حداقل برسد.
  • یادتان باشد ریختن شکر زیادی در مربا، باعث شکرک زدن آن می‌شود، بنابراین به مقدار شکری که در مربا می‌ریزید، دقت کنید.
  • وقتی مربا پخته شد، آن را در ظروفی که می‌خواهید مربا را در آن نگهداری کنید، بریزید و توجه داشته باشید که ظرف کاملاً پر شود. سپس در ظروف را بگذارید و آن‌ها را برعکس کنید تا هوا خارج و در آن محکم بسته شود. بعد از خنک شدن، ظرف مربا را در یخچال بگذارید.
  •  برای آنکه مربا کیفیت بهتری پیدا کند، بهتر است شکر را چند ساعت (تقریباً 10 ساعت) با شكوفه ها مخلوط کنید. به این مرحله «شکرپاش کردن» گفته می‌شود که برای بسیاری از مرباها می‌توان آن را انجام داد.
  • در صورت تمایل مقداری زعفران هم به مربا اضافه كنید.
  • میتوانید مقدار آب بیشتری به مربا اضافه كنید و شیره آن را برای شربت جدا كنید.

گردآوري شده توسط گروه هفت گنج

2 دیدگاه

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی