اخبار اجتماعی و اقتصادي اخبار داغ

سوء پيشينه شامل چه جرایمی است؟ آيا با گذر زمان پاك مي شود؟

چه جرائم و مجازات‌هايي و در چه شرايطي مجرم را از حقوق اجتماعي محروم مي‌كند، مدت زمان محروميت از حقوق اجتماعي چقدر است و به طور کلی سوء‌پیشنه شامل چه جرایمی است؟
تقویم فارسی اندروید

 چه جرائم و مجازات‌هايي و در چه شرايطي مجرم را از حقوق اجتماعي محروم مي‌كند، مدت زمان محروميت از حقوق اجتماعي چقدر است و به طور کلی سوء‌پیشنه شامل چه جرایمی است؟

سوء پيشينه
سوء پيشينه

**تعریف  حقوق اجتماعي افراد

از آنجایی که داشتن سوءپیشینه مجرمین را از برخی حقوق اجتماعی محروم می‌کند، ابتدا باید تعریف درستی از حقوق اجتماعی داشته باشیم که با توجه به تبصره ۱ ماده ۶۲ مكرر قانون مجازات اسلامي، حقوق اجتماعي عبارت است از؛ حقوقي كه قانونگذار براي اتباع كشور جمهوري اسلامي ايران و ديگر افراد مقيم در قلمرو حاكميت آن منظور كرده و سلب به موجب قانون يا حكم دادگاه صالح است.

این حقوق شامل؛ حق انتخاب شدن در مجلس شوراي اسلامي، خبرگان و عضويت در شوراي نگهبان و انتخاب شدن به رياست جمهوري، عضويت در انجمن‌ها، شوراها و جمعيت‌هايي كه اعضاي آن به موجب قانون انتخاب مي‌شوند، عضويت در هيأت‌هاي منصفه و امنا، اشتغال به مشاغل آموزشي و روزنامه‌نگاري، استخدام در وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي دولتي، شركت‌ها، مؤسسه‌هاي وابسته به دولت، شهرداري‌ها، مؤسسه‌هاي مأمور به خدمات عمومي، اداره‌هاي مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان و نهادهاي انقلابي، وكالت دادگستري و تصدي دفاتر اسناد رسمي و ازدواج وطلاق و دفترياري، انتخاب شدن به عنوان داوري و كارشناسي در مراجع رسمي، استفاده از نشان و مدال‌هاي دولتي و عناوين افتخاري است.

**جنبه کاربردی سوءپیشنه

در پرونده‌هاي كيفري يكي از مهم‌‌ترين دستورهاي قضات تحقيق (داديار و بازپرس) اخذ سوابق كيفري متهمان است. اين دستور قضايي از جنبه‌هاي مختلف كاربرد دارد. يكي اين كه در پرونده شخصيتي متهم درج مي‌شود و شناخت قاضي را از متهم راحت‌تر مي‌كند.

همچنین ممكن است اين سوابق در كشف جرم و صدور قرار تأمين كيفري خاص و در نهايت نوع و شدت مجازات تأثير بگذارد، زيرا بر حسب ماده ۳۵ قانون آئين دادرسي كيفري، چنانچه متهم حداقل يك فقره سابقه محكوميت قطعي يا دو فقره يا بيش‌تر سابقه محكوميت غيرقطعي به علت ارتكاب هر يك از جرايم سرقت، كلاهبرداري، اختلاس، ارتشا، خيانت در امانت و جعل و استفاده از سند مجعول را داشته باشد، طبق ماده ۳۲ همان قانون صدور قرار بازداشت موقت الزامي است.

استخدام در اداره‌هاي دولتي و داشتن حقوق اجتماعي مستلزم اين است كه فرد داراي سوء پيشينه كيفري نباشد و در اين باره بايد گواهي نداشتن سوء پيشينه ارائه كند.

در ماده ۳ قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب “دادسراها” درج سابقه محكوميت كيفري در كيفرخواست از وظايف دادستان اعلام شده و طبيعي است در رأي صادر شده از سوي قاضي نيز از لحاظ شدت و ضعف مجازات و رعايت تأسيسات حقوقي در جهت اصل فردي كردن مجازات‌ها تأثير خواهد گذاشت.

سوءسابقه (سوء پیشینه) شامل چه کسانی می‌شود؟

آن چیزی که به عنوان سوءسابقه ” سوءپیشینه ” در اقدامات بعدی اشخاص تاثیرگذار است محکومیت‌های موثر کیفری است که به موجب قانون؛ محكوميت به حد مانند حد زنا ، حد شرب خمر ، محكوميت به قطع نقص عضو، محكوميت لازم الاجرا به مجازات حبس از يك سال به بالا در جرائم عمدي، محكوميت قطعي به جزاي نقدي به مبلغ بيست ميليون( 000/000 /20 ) ريال يا بالاتر در جرائم عمدي(اصلاحی سال 82 )، سابقه محكوميت لازم‌الاجرا دو بار يا بيشتر به علت جرم‌هاي عمدي مشابه با هر ميزان مجازات و جرم‌هاي سرقت، كلاهبرداري، اختلاس، ارتشا، خيانت در امانت جز جرم‌هاي مشابه محسوب مي‌شوند.

در موردی که شخصی به علت اتهام سرقت یا اعتیاد چند روزی به زندان رفته باشد تا زمانی‌که این اتهام تبدیل به محکومیت نشده باشد مسئله و مشکلی برای متهم ایجاد نمی‌کند ولی چنانچه در مورد این اتهام، در دادگاه صالحه محکومیت قطعی حاصل کند بدیهی است که محکومیت وی، محکومیت موثر تلقی شده و در آینده به عنوان سوء پیشینه یا محکومیت موثر در پرونده سجل کیفری وی ثبت خواهد شد و ادارات و اشخاص مختلف می‌توانند با استعلام از اداره سجل کیفری از سوابق سوء وی مطلع شوند.

اجرايي شدن قانون سوءپيشينه از تضييع حقوق اجتماعي افرادي كه به دليل وجود سوابق كيفري از حقوق اجتماعي و استخدام در برخي مشاغل محرومند، جلوگيري مي‌كند، در همین زمینه باشگاه خبرنگاران با برخی از کارشناسان و حقوقدانان به گفتگو پرداخت که متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

جلوگيري از برخوردهاي سليقه‌اي با اجرايي شدن قانون سوءپيشينه

“علی نجفی‌توانا”  با اشاره به اهمیت حذف سوءپیشینه گفت: قانون‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب مجازات‌های تبعی و تکمیلی برخی از محرومیت‌ها را برای مرتکبین جرائم مهم،  پیش‌بینی کرده، که البته در بسیاری از کشورهای دنیا این مهم برای جرائم کوچک و غیرعمد لحاظ نمی‌شود.

وی ادامه داد: در كشور ما تا قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامي، معمولا ارتكاب هر نوع جرمي در سوابق افراد درج مي‌شد، اما پس از اصلاح اين قانون در ماده 62 و تصويب قانون محكوميت‌هاي موثر، سوءپيشينه در جرائم مهم لحاظ مي‌شود.

نجفي‌توانا افزود: اجرايي شدن قانون سوءپيشينه از تضييع حقوق اجتماعي افرادي كه به دليل وجود سوابق كيفري از حقوق اجتماعي و استخدام در برخي مشاغل محرومند، جلوگيري مي‌كند.

وي تصريح كرد: خوشبختانه در قانون جديد مجازات اسلامي ضمن مشخص كردن محكوميت‌هاي موثر و منجر به محروميت از حقوق اجتماعي، ساير محكوميت‌ها تاثيري در حقوق افراد ندارد.

اين حقوقدان در پايان خاطرنشان كرد: اجرايي شدن قانون سوءپيشينه موجب جلوگيري از اعمال سلايق شخصي، جناحي و برخوردهاي غيرمنطقي با برخي مجرمين و مرتكبين جرائم غيرعمد، خواهد شد.

ضرورت تدوين قوانين حذف سو‌‌ءپيشينه

“حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر” عضو کمیسيون قضايي مجلس هشتم با اشاره به ضرورت تدوين قوانين به منظور حذف سوءپيشينه از جرايم غيرعمد گفت: با توجه به اينکه تشخیص وضعیت پیشینه افراد بخشي از نیازهای مراجع عمومی است اين مهم بايد براي مشاغل حساس لحاظ شود.

حجت‌الاسلام رهبر با تاکيد بر اينکه  قاضي در اعمال مجازات محکومين، نهايت دقت را متناسب با جرم آنها در نظر مي‌گيرد، تصريح كرد: براي حفظ کرامت انساني نبايد از مرز قانون منحرف شد و دستورات شرع را ناديده گرفت، چرا که در اين صورت زمينه پذيرش مجرميني را که مرتکب جرايم غيرعمد شده‌اند در جامعه افزايش مي‌يابد

حذف سوءپيشينه مسکوت و بلاتکليف مانده است/ضرورت تبيين سازوکارهاي قانوني و اجرايي

“محسن نصیری” مديرعامل انجمن حمايت زندانيان گفت:‌ يکي از عوامل مهم در استخدام افراد، تشخیص وضعیت پیشینه آنهاست اما، متاسفانه اين قانون به دليل عدم پيگيري مسئولين قوه قضاييه مسکوت و بلاتکليف مانده است.

نصيري تصريح كرد: آيين‌نامه‌هاي اجرايي به منظور پيگيري و تحقق حذف سوء پيشينه کيفري تعريف و مشخص نشده و هيچ نهادي متولي تعبيه سازوکارهاي قانوني در اين زمينه نيست.

سوءپيشينه بايد در مشاغل حساس لحاظ شود

“حجت‌الاسلام موسی قربانی” قاضي ديوان عالي كشور با اشاره به ضرورت تدوين قوانينی به منظور حذف سوء پيشينه گفت: سوء پيشينه در مشاغل حساس و سنگين ضرورت دارد و در ارتباط با اين مهم خلأ قانوني وجود ندارد، اما متاسفانه برخي افراد با نيت و انگيزه خير موجب شر مي‌شوند و در اين رابطه سليقه‌اي عمل مي‌كنند.

حجت‌الاسلام قرباني با اشاره به اينکه يکي از عوامل مهم در استخدام و يافتن شغل تشخیص وضعیت پیشینه افراد است، افزود: داشتن سوء پيشينه در سوابق افرادي که مرتکب جرايم غيرعمد شده‌اند آن‌ها را از حقوقي که تمامي افراد جامعه از آن بهره‌مند هستند محروم مي‌كند، بنابراين اجرايي شدن و پيگيري حذف سوء پيشينه ضروري به نظر مي‌رسد.

آيين‌نامه‌هاي اجرايي براي “حذف سوءپيشينه” تعبيه خواهد شد

“سیدحمیدرضا طباطبایی” عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: تعبيه سازوکارهاي قانوني به منظور اجرايي کردن حذف سوء پيشينه در مشاغل غير حساس موجب مرتفع شدن مشکلات افرادي که داراي سوابق کيفري هستند شده و از برخورد سليقه‌اي با اين افراد جلوگيري مي‌کند.

طباطبايي تصريح كرد: قانون مجازات اسلامي مواردي را در ارتباط با حذف سوءپيشينه پيش‌بيني کرده است، اما به منظور حل مشکلات مردم و بهره‌مندي آنها از حقوق شهروندي به وي‍ژه در زمينه استخدام بايد آيين‌نامه‌اي اجرايي در سازمان زندان‌ها و اداره کل تشخيص هويت تعبيه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

72 دیدگاه

  • سلام ببخشید. .منم. سرباز بودم. از من حدود. ۷۰ سوت شیره گرفتن .منو بردن دادسرا نظام. منو جریمه کرد و ۲۰ شلاق تعزیری جریمه رو پرداخت کردم و الان میخوام بفهمم که واسم سو پیشینه شده یا نه واسم یه کاری خوب پیدا شده. گفتن سو پیشنه بیار .الان میترسم که واسم سو پیشینه شده یا نه
    با تشکر از شما

  • ايا براس استخدام استعلام مي كنند تو چه كانال هايي در تلگرام عضو هستيم يا چه سايت هايي رو روزانه ديدن مي كنيم؟ ايا اين موارد نيز استعلام مي شود؟

    • با سلام خدمت سحر خانوم
      این مواردی که شما فرمودید عموما معیار تحقیق برای استخدام نیست مگر اینکه بخواهید تو سازمان اطلاعات کشوری استخدام بشین

  • سلام و خسته نباشید، 13 سال پیش در کسب آزاد از شخصی مقداری کالا خریداری نمودم که بعدا توسط اداره آگاهی ریختن و اجناس ظبط و با اینکه مطلع نبودم به جرم مال خری به یک سال حبس محکوم شدم و آنرا کشیدم، الان برای استخدام در شرکت از من درخواست سو پیشینه شده ، میخواستم لطف کرده بفرمایید آیا بعد از 13 سال باز امکان وجود سو پیشینه برایم هست؟ سپاسگذارم

    • سلام من دو سال پیش تضامنی به زندان رفتم بعد از ده روز آزاد شدم آیا سو پیشینه محسوب میشود.

  • سابقه کلا چندسال پاک میشه بعداز ازادی اگه دیگه مرتکب جرمی نشی

  • سلام پسرم برای مصرف مواد مخدر به مدت 1ماه درزندان بوده واین موضوع ماله حدود 2سال پیشه والان پاک هست حالا شغل مناسبی پیدا شده گواهی سوپیشینه میخوان
    برای ایشان سوپیشینه ثبت شده یانه متشکرم

    • درود. اگر در دادگاه محکوم شده باشند و حکم به ایشان ابلاغ شده باشد در سابقه ایشان ثبت شده
      اما اگر بعد از مدتی با پرداخت جریمه بدون محکومیت زمانی از زندان آزاد شده باشد تاثیری در پیشینه نخواهد داشت

  • باسلام،
    بنده برای سوءپيشينه اقدام کردم، منتها بخاطر سابقه ای که داشتم به آگاهی و سپس به دادگاه معرفی شدم، و گواهی المثنی عدم سوءپيشينه برام صادر شد،، حالا گواهی عدم سوءپيشينه من با اونهايي که کلا سابقه ندارن فرق میکنه،، برای اونها مشخصات تایپ شده، برای من با خودکار نوشته شده،، ميخواستم بدونم این دلیل نميشه که برای گزینش بهم گير بدن بگن که چه جریانی بوده که گواهی عدم سوءپيشينه ام المثنی هستش؟؟ دلم خیلی شور ميزنه،، داخل گواهی زده که محکومیت کیفری ندارم،، ولی اینکه المثنی هستش میترسم شر بشه برام، لطفاً جوابمو بدین، خواهش میکنم.

  • باسلام ازمن حدود8سال پیش به خاطرتجاوزبه عنف شکایت کردن هردومجردبودیم.بعدازپزشکی قانونی مشخص شدکه هیچ کاری صورت نگرفته .ازمن هم هیچ اثرانگشتی یاعکس یابازداشتگاهی نفرستادن.اماتقریبا70ضربه شلاق=معادل100تومن جریمه دادم.طرف هم رضایت داده بود.ایااین سوء سابقه ثبت شده واگرثبت بشه بعدا8سال پاک میشه یا نه؟تشکر

  • سلام
    ببخشيد حدود ١٠ ماه پيش دوستم رو به حكم سرقت بازداشت كردن و من چون در جريان اينكه واقعا مرتكب سرقت شده يا نه نبودم با طرف دعوا كردم اون طرف هم براي اينكه اذيت كنه گفت كه ما با هم مرتكب سرقت شديم تو كلانتري هم دوستم گفت و كتبي نوشت كه دوستم انجام نداده هم خودم به صورت كتبي هم نوشتم … اما ازم اثر انگشت گرفتن و از ما ٣ ميليون تومن خسارت خواستن كه دوستم پرداخت كرد بد يه نامه نوشتن و براي غازي بردن كه امضا كرد و ما نه زنداني شديم نه ازمون عكس گرفتن … الان برام سابقه كيفري ثبت شده؟؟؟؟
    خواهش ميكنم جواب بدين يه كار عالي برام پيش اومده كه ازم برگه ي سابقه ي كيفري خواستن

  • با سلام
    اگر شخصی رو به عنوان فروش مواد مخدر بگیرن و پس از آن را به دادسرا ببرن و قاضی اون را با مبلغ 500 هزارتومان جریمه راهی زندان کندو بعد از ظهر آن روز با پرداخت جریمه آزاد کنن و همچنین در زندان انگشت نگاری کردن ولی کمتر از 24 ساعت آزاد کنند این شخص دارای سو سابقه میشه یا نه و مشکلی برای استخدامی که سوپیشینه میخوان پیش نمیاد؟؟اگه دارای سو پبشنه میشود چکار باید بکند که پاک شود چون این شخص یه بار تو عنرش خبط کرده و از آن روز 3 سال میگذره…ممنون میشم جواب بدین

  • با سلام
    بنده در جریان انتخابات 88 به مدت 8 روز در اوین بازداشت بودن و ازم انگشت نگاری کردن و اگرچه بازپرس ازم تعهد گرفتن که در تظاهرات شرکت نکنم ولیکن با قرار کفالت آزاد شدم. هفته پیش که درخواست سوء پیشینه دادم یه نامه آمد که گفته با مدارک برم اداره سجلی در داسرای عمومی و انقلاب. می خواستم بدونم چه اتفاقی ممکنه بیافته؟
    البته در سامانه ثنا هم چک کردم نه پرونده ای جاری داشتم و نه ابلاغیه داشتم.

  • با سلام من سال ۹۲ ورشکست شدم و چکهای من دست مردم موند و انها شکایت کردند و من هم از اون شهر فرار کردم الان موقعیتی برای استخدام برام پیش اومده و سو پیشینه میخوان ایا الان من سو پیشینه دارم یا نه از وضعیت شکایتها هیچ اطلاعی ندارم

    • سلام سو پیشینه کیفری بعد از چند سال پاک میشه

  • سلام.خسته نباشید ایا اگر در خیابان دختر پسر غریبیه رو باهم بگیرن و اطلاعتی از قیبل اسم فامیل مدارک شناسی سوال کنن ببینن.. صرفا میتونن براشون سوسابقه رد بشه یا نه؟باید حتما برن کلانتری محکوم بشن بعد سوسابقه رد بشه براشون چون زمانی که اون فرد تذکر داد بعدش تهدید کرد که برات سوسابقه رد میشه نمیتونی شغل دولتی داشته باشی می‌خواستم بدونم درست گفته؟

    • سلام شما محکویت امین قطعی کیفری نداشتید پس طبیعتا سجل کیفری شما پاک است و هیچ سوء پیشینه ای برای شما لحاظ نشده است اون بنده خدا هم برای اینکه بترسوندت اینو گفته دیگه از این کارا نکن و سابقه خودت خراب نکن

    • سلام من سه بار توسط گشت ارشاد گرفته شدم و به وزرا منتقل شدم و ازم اثر انگشت و امضا و تعهد گرفته شدالان میخوام جایی دولتی استخدام بشم و ازم سو پیشینه میخوان میخواستم بدونم الان سو سابقه محسوب میشه؟

  • سلام وقت بخير من ٨ ماه پيش به جرم شرب خمر به دادسراي راهور رفتم و بعدشم رفتم دادگاه ولي تو هيچكدوم قبول نكردم كه خوردم واي راي دادگاه كه اومد ٨٠ ضربه شلاق حد راي داده كه من وكيل گرفتم و اعتراض دادم،الان يه كاري جور شده و ازم سوء پشينه كيفري ميخوان ميخواستم بپرسم كه آيا اين جزء سوا پيينه برام؟البته بگم از من هيچ اثر انگشتي نگرفتن خواهشن زودتر جواب بدين ممنونم منتظرم

    • نه اگر انگشت نگاری نکردن سوءپیشینه محسوب نمیگردد

72 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی