روانشناسي و سلامت روان سلامت

زنانگی سمی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

زنانگی سمی اصطلاح گسترده ای است که به تعریفی سفت و سخت و سرکوبگرانه از زنانگی اشاره دارد، از جمله فشارهایی که زنان برای محدود کردن خود به ویژگی ها و ویژگی های کلیشه ای زنانه با آن روبرو هستند.

زنانگی سمی

زنانگی سمی به تبعیت از باینری جنسیت به منظور دریافت ارزش مشروط در جوامع مردسالار اشاره دارد. این مفهومی است که زنان را محدود به همکاری، منفعل، تسلیم جنسی و ملایمت می‌ کند و ارزش خود را از زیبایی ظاهری و در عین حال خوشایند برای مردان می‌ گیرد.

زنانگی سمی چنین فرض می‌ کند که زنان فاقد عاملیت هستند و وجود دارند تا توسط یک مرد در زندگی‌شان، مانند پدر یا شوهر، در مورد ارزششان تعریف و قضاوت شود.

اگر مردانگی سمی خشونت و سلطه را تشویق می‌ کند تا پویایی قدرت نابرابر را حفظ کند، زنانگی سمی از پذیرش بی‌ صدای خشونت و سلطه برای بقا حمایت می‌ کند.

در حالی که مردانگی سمی بیان می کند که مردان باید سخت رفتار کنند، احساساتی از خود نشان ندهند و هر چیزی را که زنانه تلقی می شود رد کنند، زنانگی سمی زنان را تحت فشار قرار می دهد تا ساکت، پرورش دهنده، مطیع و جذاب باشند. «زنانگی» در این مورد به گونه ای بسیار سطحی تعریف می شود که قربانی بودن زنان را عینیت می بخشد و به آنها آسیب می رساند.

زنانگی سمی چیست؟

زنانگی سمی شامل هر گونه افکار، اعمال یا رفتار زنان است که به بهای استقلال، عاملیت، طیف کامل احساسات و رفاه عاطفی و روانی زن، به نفع یا تسلیم دیگران شدن، معمولاً مردان است.

به نظر می رسد مردانگی سمی و زنانگی سمی دو روی یک سکه هستند اما قدرت جریان پنهانی است که مردان را به ایفای نقشی تهاجمی، خشونت آمیز، ترسناک و مسلط جنسی برای حفظ قدرت و زنان را برای جلب رضایت آنها تحت فشار قرار می دهد.

هم مردانگی سمی و هم زنانگی سمی توسط مردان و زنانی انجام می شود تا ارزش خود را در جامعه حفظ کنند. مردانگی سمی و زنانگی سمی به مردان و زنان می گوید که ارزش و اعتبار آنها به عنوان مرد و زن مشروط به پایبندی آنها به این نقش هاست. این ساختارهای اجتماعی رفتار مطیع زنان را تقویت می‌ کند و مردان را با ادعای پذیرش خشونت، قادر به هر کاری می‌ سازد.

مانند مردانگی سمی، زنانگی سمی نیز از تعداد بی شماری از قوانین خاص فرهنگ تشکیل شده است. با این حال، از تحقیقات و مراجع در فرهنگ پاپ، مؤلفه های اصلی زیر پدیدار شده است:

  1. مطیع: این تصوری است که زنان باید آماده پذیرش کنترل یا آموزش باشند. آنها باید در تفکر خود “انعطاف پذیر” باشند و فقط برای خدمت کردن زندگی کنند.
  2. زنانگی بیش از حد: این شامل پیروی دقیق از رفتار کلیشه ای زنانه است. این رفتار از طریق تنبیه تقویت می‌ شود، مانند مقصر بودن برای تجربه خشونت مبتنی بر جنسیت، نامیده شدن “شاهزاده” یا “سازشکار” – به عنوان مثال، به زنان با اعتماد به نفس اغلب گفته می‌شود که رفتار آنها غیرجذاب یا غیر زنانه است.
  3. نظارت بر زنانگی در دیگران: این شامل تحت فشار قرار دادن دیگران برای تقلید از رفتارهایی است که زنانه به نظر می رسد – برای مثال، اظهار نظر منفی در مورد انتخاب شخصی برای رهایی از کودک.
  4. سوء استفاده از ویژگی های سنتی زنانه: این به این ایده اشاره دارد که همه زنان دیگر برای جلب توجه و شناخت مرد رقابت می کنند. در این مثال، یک فرد ممکن است به عنوان وسیله ای برای اثبات خود از زنان دیگر رنجیده شود یا به آنها آسیب برساند. این می تواند برای جلب توجه یک مرد انجام شود – شاید یک علاقه عاشقانه، معلم، رئیس، مشتری یا همکار. رفتارهای مورد استفاده می تواند شامل موارد زیر باشد: شایعه پراکنی برای بی اعتبار کردن کسی و تهدید به طرد اجتماعی.

مانند مردانگی سمی، زنانگی سمی هم محصول جامعه مردسالار است. این مفاهیم سمی از زنانگی بیشتر عاملیت یا هویت زنان را انکار می کند. با این حال، بحث در مورد این اصطلاح خارج از فضاهای آکادمیک می تواند در سمت ضد زن باشد. آنها به عنوان یک استدلال ارتجاعی علیه بحث های فمینیستی در مورد مردانگی سمی استفاده می شوند.

برخی از کاربردهای اصطلاح زنانگی سمی، کلیشه‌ های مضر رفتار زنانه را منتشر می‌ کنند و در عین حال مردان را قربانی اصلی این رفتار می‌ دانند – برای مثال، این ادعا که زنان به طور طبیعی بسیار عاطفی، فریبکار یا شایعه‌ پراکن هستند.

این تعبیر از این اصطلاح برای نفی گفتمان در مورد چگونگی قدرت جنسیت استفاده می‌ شود و در عوض به دنبال این است که فمینیسم را علت نابرابری جنسیتی قرار دهد.

به همین دلیل، محققان به مردم پیشنهاد کرده‌ اند که در مقابل استفاده از این اصطلاح به شیوه‌ ای نادرست یا دستکاری شده، برخی از رویکردهای زنانگی که سمی هستند را در پیش بگیرند. بیشتر رفتارهایی که به عنوان نمونه هایی از زنانگی سمی ارائه می شوند، در واقع نمونه هایی از زن ستیزی یا زن ستیزی درونی هستند.

فشار برای رعایت استانداردهای متناقض

زنانگی سمی از قوانین و مقررات خاص فرد تشکیل شده است که دائماً در جریان هستند. به عنوان مثال، برخی ممکن است بر این باور باشند که پوشیدن کفش پاشنه بلند در محل کار ضروری است.

برخی دیگر از نوشیدن آبجو دوری می کنند زیرا “مردانه” است. زنانی که به زنانگی سمی پایبند هستند ممکن است در جامعه پاداش بگیرند و کسانی که این کار را نمی کنند ممکن است مجازات شوند که این پویایی است که توسط صاحبان قدرت برای حفظ قدرت خود اعمال می شود.

هیچ راه درست یا دقیقی برای زنانه بودن وجود ندارد زیرا تظاهرات زنانگی شخصی و غیرقابل کنترل هستند.

عادات نظافت

برای مثال، مطالعه‌ ای در سال 2016 روی 14600 نفر در محل کار نشان داد که زنان کمتر جذاب‌ اما آراسته‌ تر به طور متوسط ​​درآمد بیشتری نسبت به زنانی که جذاب‌ تر بودند اما کمتر آراسته بودند، کسب کردند.

این بدان معناست که عادات نظافت زنان تقریباً همه تفاوت‌ های دستمزد را در این مجموعه تحقیقاتی تشکیل می‌ دهد. در حالی که برای مردان مورد مطالعه، عادات نظافت آنها تقریباً نیمی از آنها را تشکیل می داد.

بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که اگرچه آراستگی خوب برای مردان مفید است اما برای زنان ضروری است اگر که به دنبال دستیابی به پاداش های بازار کار باشند.

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی

در مقابل، یک مطالعه در سال 2018 در مورد استفاده از لوازم آرایشی زنان در محل کار نشان داد که آرایش استفاده شده برای یک رویداد اجتماعی تأثیر منفی بر درک توانایی رهبری زنان دارد.

محققان این نظریه را مطرح کردند که این ممکن است به دلیل ویژگی های تقویت کننده آرایش باشد که برای روابط و داشتن خانواده مهم است که با مفهوم تسلط اجتماعی در رهبری ناسازگار است.

اگرچه آنها به نتایج متفاوتی می‌ رسند اما این مطالعات پارادوکس زیبایی زنانه را برجسته می‌ کنند که به موجب آن زنان به دلیل جستجوی استانداردهای زیبایی آرمان‌گرایانه شرمنده می‌ شوند و همزمان به دلیل عدم استفاده از آنها مورد قضاوت قرار می‌ گیرند.

در اصل، قوانین به اندازه ناامنی که آنها را برمی انگیزند مهم نیست. این سختی و تناقض آنهاست که باعث می شود زنان تا این حد ناامید شوند. در این ناامیدی، کنترل و استثمار زنان آسان تر می شود.

تاثیر زنانگی سمی

بنابراین، زنانگی سمی خطرناک است زیرا انقیاد و فرمانبرداری زنان را طبیعی و برای تأیید اجتماعی ضروری می داند.

به عنوان مثال، فشار به ساکت بودن، پرورش دادن و تسلیم بودن می‌ تواند منجر به قربانی شدن زنان قربانی آزار یا ماندن در شرایط ناامن به دلیل احساس وظیفه برای ماندن شود. علاوه بر این، این مسائل فراتر از خانه است.

برای مثال، زنانگی سمی در محل کار می‌ تواند یک محیط کاری خصمانه ایجاد کند که بر سلامت روانی کارکنان تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، زنانگی سمی با جلوگیری از بالا رفتن از نردبان شغلی، عدم تنوع در پست‌ های رهبری را نیز تسهیل می‌ کند.

در اصل، زنانگی سمی برای مبارزه برای برابری زنان مضر است زیرا به دنبال حفظ ساختارها و سیستم‌ های قدرت جنسیتی سفت و سخت و سمی است.

آنچه می توانید در مورد زنانگی سمی انجام دهید

زنانگی سمی به جای تشویق، حمایت و تجلیل از زنان برای ابراز کامل آنگونه که هستند، زنان را تحت فشار قرار می‌ دهد تا به خاطر کلیشه‌ های غیرجنسی خود که افکار، عقاید و باورها را تأیید می‌ کند، عذرخواهی، سردرگمی و شرمساری داشته باشند.

علاوه بر این، ترس از جنسیت زدایی از طریق اعمال انسانی خنثی، زنان را در بازتعریف سفت و سختی از زنانگی محبوس می کند که برای هیچ کس سودمند نیست.

با این وجود، در حالی که زنانگی سمی ممکن است در همه جا به نظر برسد، نمونه های بسیاری از زنانگی تجسم یافته و اصیل نیز وجود دارد. این ارائه های گسترده و متنوع از زنانگی از قوانین سفت و سخت دوری می کند و بر استقلال و فردیت متمرکز است.

زنان و افراد غیر باینری حمایت می‌ شوند تا کاملاً انسانی باشند و آزادانه در زنانگی خود به شیوه‌ هایی اصیل، زندهگی کننده و صادقانه خود را بیان کنند. این بیان کردن شخصی و تجلی زنانگی باعث مهلت، استراحت، الهام و امید در مبارزه با زن ستیزی می شود.

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید به صورت روزانه برای کمک به مبارزه با اثرات زنانگی سمی انجام دهید:

زمانی را به تفکر در مورد آنچه آموخته اید اختصاص دهید و شروع به فراموش کردن کنید: با خود بررسی کنید و در نظر بگیرید که چه ایدئولوژی زن ستیزانه ای به شما آموزش داده شده یا درونی شده است. آیا برای خودتان کار می کنید یا برای نگاه مرد؟ آیا بر اساس آنچه واقعا می خواهید تصمیم می گیرید یا به دنبال تایید مرد هستید؟ با خودتان ملایم و صادق باشید و در نظر بگیرید که چه روش‌ های دیگری برای تفکر، بودن و تعامل ممکن است و نسبت به آنچه واقعاً هستید و می‌ خواهید باشید صادق‌ تر باشید.

صحبت کنید: توجه کنید و زنانگی سمی را در درون خود و حلقه هایی که در آن حضور دارید فراخوانی کنید. گفتگوهای کنجکاوی برانگیز و شجاعانه با دیگران داشته باشید و بررسی کنید که آیا آنچه گفته می شود یا انجام می شود به نفع همه است یا به حفظ پویایی قدرت پدرسالارانه کمک می کند.

مراقب نحوه استفاده از اصطلاح «زنانه بودن سمی» باشید: عبارت «زنانگی سمی» را با در نظر گرفتن دقیق زمینه به کار ببرید. به یاد داشته باشید، گاهاً استفاده از این عبارت برای ترویج ایدئولوژی زن ستیز برای جلوگیری از گفتگوها در مورد مردانگی سمی استفاده شده است. شاید این موقعیت مستلزم این باشد که در عوض در مورد آنچه ممکن است در مورد برخی از رویکردهای زنانگی سمی باشد فکر کنید. برای مثال، نامیدن شایعات به تنهایی محصول زنانگی سمی است. شایعه پراکنی عملی نیست که به تنهایی توسط زنان انجام شود و ممکن است بیان آن را ضد زن تلقی کند.

به هر حال، این ساختارهای جنسیتی سفت و سخت به عنوان یک کل در نظر گرفته می شود که باید با آن مبارزه کرد و این ممکن است به ما کمک کند تصویر بزرگتر را به خاطر بسپاریم.

حرف آخر

گاهی اوقات در نظر گرفتن راه هایی که زنانگی سمی بر شما، زندگی و اظهار کردن کامل خود تأثیر می گذارد، احساس می شود. مانند مردانگی سمی، زنانگی سمی نیز راه هایی را که افراد در بیان خود احساس راحتی می کنند، محدود می کند. نکته مهم این است که بدانیم برچسب‌ ها و کلیشه‌ های جنسیتی چگونه ما را مهار می‌ کنند، بنابراین با حرکت رو به جلو، می‌ توانیم آگاه‌ تر باشیم که با اصالت رفتار کنیم و به دیگران نیز فضا بدهیم و احترام بگذاریم تا خود واقعی‌ شان باشند.

منبع:

verywellmind

یک دیدگاه

  • زن کالا ذاتش خرابه فرقی هم نمیکنه کی باشه تا بوده همین بوده

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی