سلامت سلامت جسمي سلامت جنسي و زناشويي مطالب اختصاصي

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد…

دكتر زنان

علایم عفونت قارچی واژن شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ترشحات واژن:

یکی از شایع ترین علایم عفونت قارچی، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش و سوزش:

ناحیه تناسلی این بانوان معمولا متورم می‌باشد و احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن:

موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.
***تذکر: ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

عوامل تشدید کننده خارش در ناحیه تناسلی:

1-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون :

برخی از بیماران بوجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافیست.

2-پوشیدن لباس تنگ:

پوشیدن لباسهای تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می کند بنابراین توصیه می شود از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز شود.

3-خشک کردن با سشوار:

برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت میکند.

4-استفاده از کرم های مختلف:

استفاده از کرمهای ضد خارش و ضد قارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرمهای موضعی را که خود از قبل استفاده می کنید قطع کنید. حداکثر می توان از وازلین خالص( بدون عطر و مواد نگهدارنده )برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.

5-استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده یا لوبریکانت(درزنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژلهایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژلها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی شوند.

***تذكر: 

اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می باشید(در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

داروهای خانگی برای خارش واژن

1- کمپرس سرد 

خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار مشکل باشدو خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود اورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد.

2- آب و نمک 

نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

همچنین شما میتوانید وان  را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

3- سیر 

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد .

جویدن ۲الی ۳ حبه  در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است  !

4- ماست 

استفاده از پرو بیوتیکها  به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد.

راه دیگر استفاده از ماست  قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید . ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

5-  برگ ریحان 

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

6- برگ رزماری  

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

7-عسل

مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

8-روغن درخت چاي

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

9- زغال اخته و قره قروت

– خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد.

10- كاهش مصرف شيريني جات

مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهيد. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

11- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نيزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدين منظور از يك ساقه آلوئه ورا استفاده كنيد، پوست سبز آنرا جدا كرده و در واژن قرار دهيد. همچنين ميتوانيد مقداري از آنرا رنده كرده و با شهد به دست آمده ناحيه تناسلي را ماساژ دهيد. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند. مقاديري كه در واژن باقي ميماند خود به خود خارج ميشود و جاي نگراني ندارد ( تجربه كاربران سايت )

12- جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفيد بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگيري ميكند. كافي است دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت 20 دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد و سپس با آب شسته و با حوله تميز خود را خشك كنيد.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

13 -سرکه سیب 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با رعایت نکاتي که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

تذکر:

 عفونت قارچی محدودیتی برای رابطه با همسر ایجاد نمیکند ولی بهتر است تا پایان درمان رابطه برقرار نکنید.

——————————————————————————————————

شایع ترین علل درد زیر شکم خانم ها را اینجا بخوانید:

شایع ترین علل دردهای زیر شکم در خانم ها

——————————————————————————————————

اگر در رابطه جنسی دچار درد میشوید مقاله زیر رابخوانید:

علل درد زنان در رابطه جنسی + راهکارها

——————————————————————————————————

اگر نميدانيد ميزان ترشحات واژن طبيعي است با نه اين مقاله را مطالعه كنيد:

چطور بفهميم ترشحات واژن طبيعي است يا نه ؟

——————————————————————————————————

اگر فقط خارش داريد و ميزان ترشحات افزايش نيافته اين مقاله را مطالعه كنيد:

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش های درمان آن

——————————————————————————————————

مطالب مرتبط:

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري تنها در صورت ذکر نام ولينك فعال به7 گنج مجاز است.

413 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید من دختری ۲۰ ساله هستم الان چندوقتی هستش ک خوارش لبه های بیرونی دارم و حتی شکل قارچ رو در اون لبه دیدم ک منورم شده تغییر رنگ داده و یکم تو رفتگی داره توی بعضی قسمتاش و خوارش شدید ک دیگه کم مونده خون بیفته، ترشحات خیلی زیاد جوری ک هر چند ساعت اگه لباسمو عوض نکنم هیلی عود میکنه، الان تازگیا ب لبه های داخلی و کیلیتروس هم منتقل شده و واقعا دارم اذیت میشم از پماد کلوترومایزین ۱٪ استفاده میکنم از اب نمک هم همینطور و مطمعن شدم ک عفونت هم دارم چون ترشحات پنیری داشتم بعدشم ازم عفونت های زرد رنگ خارج میشه لطفا راهنماییم کنید ????

    • با سلام خدمت شما، راهنمايي هاي لازم در 2 مقاله با عناوين درمان خانگي و درمان دارويي آورده شده ، مطالعه بفرماييد…

  • سلام من یه دختر20 ساله ام که چندساله سه چهارساله عفونت قارچی دارم .فکرمیکردم خودش خوب میشه ولی ولی رفته رفته بدترمیشه.خودشم من بهداشتم خیلی اهمیت میدم نمیدونم چرامن عفونت دارم.الانم که پریودم خارش شدید دارم که واقعا داره دیونم میکنه اخه زمان پریود که نمیشه که کاری کردمیشه؟
    درضمن منم بعضی وقتا عفونتم بابوی شدیده که همونطورکه خودتونم عسل وگفتین . اونوقتا عسلوبه دستمال کاغذی میمالم ویکی دوساعتی میزارم اونوقت کلاهم بو روازبین میبره هم عفونتم خیلی کم میشه البته عسل طبیعی ففط تاثیرداره

  • سلام منظوراز استفاده واژینال الویه ورایاعسل ینی کامل داخل بره? …….
    واینکه بنده الان پریوذم خون بصورت مرده وسیاهه ایین هم بخاطر عفونته?

    • سلام، بله… گاهی اوقات خون قاعدگی در روزهای آخر به رنگ قهوه ای تیره یا حتی سیاه در می آید که این تغییر رنگ طبیعی است. درواقع هرچه خون بیشتر داخل رحم بماند و دیرتر از بدن خارج شود، رنگش هم تیره تر می شود. همچنین اگر خونریزی به طور موقت غلیظ و شدید باشد جای نگرانی نیست اما اگر این حالت هرماه اتفاق بیفتد باید به پزشک مراجعه کنید تا میزان آهن خون تان چک شود و دچار کمبود آهن نشوید.

  • سلام من مدت زیادیه که ترشح سفید رنگ دارم ولی بدون بو. خارش وسوزش هم ندارم.تقریبا میشه گفت سه سال. به چندین دکتر مراجعه کردم تشخیصشون عفونت بوده .فلوکونازول و کرم وازینال استفاده کردم تاحدودی خوب شدم . ولی از اینکه ترشحاتم غلیظ وسفید هست خیلی اذیتم. و نمیدونم دلیلش چی هست. آخه فک میکنم در حالت طبیعی باید ترشحات بی رنگ و آبکی باشه.ممنون میشم راهنماییم کنید.ممنون

    • سلام خدمت شما؛ احتمالا عفونت به طور كامل درمان نشده…روشهاي طبيعي را امتحان كنيد و در صورت عدم تغيير شرايط به متخصص مراجعه كنيد

  • سلام
    خسته نباشید
    من دو ساله به طرز فجیعی از بوی بد واژن رنج میبرم…تقریبا رزی چند بار لباس زیرم رو عوض میکنم اما واقعا علاج ندارره حتی با لباس بیرون هم این بو به بیرون درز میکنه واقعا کلافه شدم …چیکار کنم؟؟؟

    • سلام خدمت شما ، بوي بد واژن بي دليل نيست، احتمالا به عفونت مبتلا هستيد، روشهاي درمان خانگي را امتحان كنيد و در صورتي باز هم مشكل حل نشد به پزشك مراجعه كنيد…

  • ببخشین حتی اگه اطراف واژن(لب بزرگ)روهم باصابون واب گرم بشوریم درسته موقع ابکشی کفش میره ولی بطورمستقیم که صابوت نمیخوره بهش بازم phبهم میخوره؟میشه بگین هفته ای چنباراگه باصوبون بشوریم ضررنداره؟ممنون

    • منظور اينه كه اولا صابون هاي ملايم تر انتخاب كنيد و در ثاني افراط و تفريط نكنيد.

  • سلام خسته نباشین.من 20سالمه وعفونت قارچی فکنم شدید دارم.من اب نمک وچنباری امتحان کردم ولی خارش اطرافشوبدترکرد ولی وقتی با باصابون میشورم برامدتی خارش متوقف میشه میخواستم ببینم چراصابون خوب نیست براناحیه تناسلی؟یعنی الان که من تقریباهرروزبااب گرم وصابون میشورم چه اشکالی داره؟

    • سلام به شما دوست عزيز؛
      بهتره اينجوري بگم كه “كاندیدا البیكان ” قارچی است كه در محیط واژن به صورت نرمال وجود دارد مشكلات از آن جایی آغاز می شود كه مقدار اين قارچ در واژن به شدت بیشتر از مقدار طبيعي آن مي شود . كه در اكثر موارد اين رشد بيش از حد بعد از مصرف انتي بيوتيك و يا تغيير در مقدار PH ناحيه واژن به دليل استفاده از يك شامپوي بدن يا صابون جديد بوجود مي آيد. يعني شايد استفاده از صابون شايد در همان لحظه مشكل را حل كند ولي در واقع باعث تشديد مشكل ميشه

  • سلام خسته نباشیدمن یه دخترهفت ساله دارم تازگیا متوجه شدم که ترشحات سفید رنگی ازش خارج میشه خواستم بدونم که ایااین ترشحات طبیعی هستن یا عوفونت داره خواهش میکنم راهنمایم کنید ممنون

    • با سلام خدمت شما؛ ترشحات ناحیه تناسلی کودکان طبیعی و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. این ترشحات می تواند نشانه نزدیک شدن زمان عادت ماهانه در دختران نیز باشد، اما توجه داشته باشید که ترشحات طبیعی ناحیه تناسلی کودک، شفاف و بدون بوست و به خارش یا مشکلات دیگر منجر نمی شود و مشخص ترین ویژگی این ترشحات این است که برای مدت طولانی یعنی یکی، دو سال بی هیچ تغییری دیده می شود. با نزدیک شدن به زمان عادت ماهانه ممکن است این ترشحات به دلیل تغییرات هورمونی کمی غلیظ تر شود یا تغییر رنگ دهد. بجز این دسته از ترشحات در صورت دیدن هر نوع ترشح دیگری در دختران کوچک باید به پزشک مراجعه کرد.

      جهت تكميل اطلاعات اين مقاله را مطالعه بفرماييد: علل ترشحات واژن در دختران خردسال و نوجوان ……………………….. ……………………. ……………………. ……………………. ……………………. ……………………. ……………………. ……………………. …………………….

    • سلام من هنگام نزدیکی درد شدیدی میگیرم جوری که احساس میکنم الان میمیرم عفونت دارم یان لطفا راهنماییم کنید

    • مریم عزیز؛ یکی از علل درد در نزدیکی میتونه عفونت باشه ولی تنها دلیل نیست. سایر علائم را چک کنید.آیا سایر علائم عفونت رو هم دارید یا خیر؟ اگر نه به دنبال دلایل دیگر این مسئله باشید . این مشکل را در مقاله ای جداگانه بررسی کرده ایم، مطالعه کنید: ” علل درد زنان در رابطه جنسی چیست؟ + راهکارها”

  • سلام خسته نباشین.من 19سالمه 4ساله که عفونت قارچی دارم.هرکجاکه سرچ میکنم نوشته درزنان بدلیل نزدیکی میشه ولی من یه دخترم وتاحالام رابطه جنسی نداشتم بنظرتون علت عفونت من چیه؟یکیم من علاوه برترشح -خارش-سوزش.تغریباچندماهه که خارش شدیددرقسمت لب بزرگ دارم طوری که دیگه زخمی میشه ایااینم قارچه؟خودشم بطورظاهری چیزی دیده نمبشه انگار یکم پوسته پوستس وپایینش یکم براندگی داره درحدجوش کوچیک ولی اصلاچیزی دیده نمیشه؟میشه راهنماییم کنین لطفا وراحلشوبگین؟درضمن درمانش قطعیه؟

    • سلام خدمت شما ؛ عفونت قارچ دلايل متعددي داره كه در متن هم توضيح داديم… يكي از اونها ممكنه عدم رعايت بهداشت واژن و همينطور استفاده از لباسهاي نامناسب و تنگ باشه… بله مشكلي كه گفتيد به علت ابتلاي شديد به قارچ رخ ميده,سعي كنيد تمام مواردي كه باعث اين مسئله ميشه رو رعايت كنيد و در كنارش از روشهاي درماني استفاده كنيد. روشهاي درمان به تنهايي نميتونن موثر باشن… بعد از بهبود هم بايد همچنان به نكات بهداشتي دقت كنيد تا مجددا دچار مشكل نشيد… اگر علي رغم رعايت تمام موارد باز هم احساس ميكنيد كه مشكل حل نشده بايد براي درمان قطعي به پزشك مراجعه كنيد.

  • سلام خسته نباشین.من همه علایم عفونت قارچی رودارم (خارش_ترشح)بعضی موقع هام که …بااب سرد تماس دارم هم ترشح بیشترمیشه هم دردزیرشیکمم عودمیکنه ولی من یک دخترم بنظرتون درمان های خانگی که هست بالانوشین مثل اب نمک برامن مناسبن؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام، روشها بيشتر به صورت موضعي هستند و مشكلي ايجاد نميكنند

  • آیا استفاده از این روش ها در سه ماه اول بارداری ضرری دارد؟

    • عوارض خاصي براي هيچ يك از روشها ذكر نشده ولي باز هم بهتره با پزشكتون مشورت كنيد

  • سلام من راهنمایی میخاستم من هر بار ک نزدیکی داشتم سوزش داشتم این سوزشم ب همسرم منتقل میشه دلیلش چیه

    • سلام خدمت شما دوست عزيز؛
      اگر موقع مقاربت سوزش دارید این مسئله چند علت عمده داره:
      1-عفونت واژن
      2-حساسیت به مایع منی
      3-خشک بودن واژن
      بهتره براي معاينه به پزشك مراجعه كنيد احتمال وجود بيماريهاي پوستي نيز هست.

  • سلام.استفاده از جوش شيرين يا محلول نمك محدوديت يا عوارضى نداره؟!بعدش فقط سوزش داره؟يكم استرس دارم كه مشكلى پيش نياد واسم

    • سلام، محدوديتي نداره و شما ميتونيد بدون استرس استفاده كنيد

  • با سلام و خسته نباشید
    به مدت 2هفتست از تبخال ناحیه تناسلی رنج میبرم و از پماد اسیکلویر استفاده میکنم
    الان ک روزای آخره جای تبخال ها که خوب شدن بسیار میسوزه و خارش شدید دارم ک فکر میکنم از ترمیم جای زخم باشه
    لطفا برای تسریع درمان جای زخم ها راهنمایی بفرمایید
    باتشکر

    • با سلام خدمت شما ، براي تسكين خارش روشهاي زيادي هست ولي با توجه به اينكه شما تحت درمان هستيد بهتره از روش موضعي استفاده نكنيد. …
      روشهاي درمان خارش بدن را در اين مقاله بخوانيد : آشنایی با علل و روشهای طبیعی درمان خارش بدن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

413 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی