خواص مواد غذايي سلامت

خواص سفیده تخم مرغ

آیا همیشه فکر می کنید که زرده تخم مرغ برای شما بهتر از سفیده تخم مرغ است؟
تقویم فارسی اندروید

آیا همیشه فکر می کنید که زرده تخم مرغ برای شما بهتر از سفیده تخم مرغ است؟

culinary_best_quality_wallpapers_-_fried_egg

تركيبات شيميايي:

هر سفیده بدون زرده در حدود 6/3 گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی 8 اسید آمینه ی اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌ های A, E, K, B12, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می ‌شود که در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی بر عهده دارند.

خواص سفيده تخم مرغ:

– سفيده تخم‌مرغ يک منبع عالي سرشار از پروتئين، موادمعدني و ويتامين‌هاي مختلف است.

– سفیده ی تخم مرغ یکی از با کیفیت ‌ترین انواع منابع پروتئینی جهت ساخت بافت های ماهیچه‌ ای مورد علاقه بدنسازان است و همچنین از منابع غنی ویتامینی محسوب می ‌شود.

– از نظر ارزش بیولوژیکی ، بالاترین ارزش را پروتئین سفیده تخم مرغ دارد . بعد از آن شیر ، ماست و پنیر قرار دارد و پروتئین گوشت ها بعد از این در گروه قرار دارد .

– سفیده تخم‌مرغ حاوی مقدار بیشتری پروتئین اما تقریباً فاقد چربی و کلسترول است درحالی‌که زرده تخم‌مرغ مقدار پروتئین کمتر اما چربی و کلسترول بیشتری دارد.

– پروتئین سفیده ی تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود

– سفيده تخم‌مرغ فاقد قند است

– کسانی که چربی خو‌ن بالایی دارند باید از مصرف زرده تخم مرغ پرهیز کنند. زرده تخم مرغ منبع چربی است اما سفیده آن منبع پروتئین است و مصرف سفیده آن مشکلی ایجاد نمی‌ نماید.

– هر سفيده  حاوي حدود 6 گرم پروتئين خالص که به راحتي جذب بدن مي‌شود و تمام 8 اسيد آمينه اساسي موردنياز بدن شامل «والين»، «لوسين»، «ايزولوسين»، «ليزين»، «ميتونين»، «فنيل‌آلانين»، «ترئونين» و «تريپتوفان» است.

در سفيده تخم‌مرغ ويتامين‌هاي k، E، A، B12 و ريبوفلاوين و اسيدفوليک نيز به وفور وجود دارد که همه اينها براي ساخت و تقويت ماهيچه‌هاي بدن ضروري هستند.

– برخلاف زرده که از نظر داشتن لیپید یا چربی غنی است سفیدهٔ تخم مرغ تقریباً فاقد چربی است و کربوهیدرات کمتر از یک درصد آن را تشکیل می‌دهد.

– در ماده خشک سفیده ی تخم مرغ حدودا 85 درصد پروتئین دارد که مهم ترین پروتئین های آن عبارت هستند از:

  • اوآلبومین(Ovalbumin )
  • کونالبومین(Conalbumin)
  • اووموکوئید(Ovomucoid)
  • اووموسین(Ovomucin)
  • لیزوزیم(Lysozyme)

پروتئین ها باعث تنظیم  PH خون می شوند و به عبارت دیگر حیات انسان نسبت به نوسان PH حساس است و می تواند منجر به مرگ شود . بدن ما دارای سیستم های متفاوتی است که نقش آنها برقراری تعادل هنگام نوسانات PH  می باشد . پروتئین ها هم عامل اسیدی و هم عامل بازی دارند ( یعنی نقش دوگانه دارند ) . هنگامی که PH خون به طرف اسیدی می رود پروتئین خاصیت بازی از خود نشان می دهد و هنگامی که PH خون به طرف بازی می رود پروتئین خاصیت اسیدی ایفا می کند و همیشه تعادل را برقرار می کند

نکات مهم:

* در مصرف هیچ ماده ی غذایی، هر چند مفید، نباید زیاده روی کرد.  دقت داشته باشید که مصرف پروتئین اضافه بر نیاز بدن موجب افزایش بار کلیوی، آسیب های کبدی، پوکی استخوان، کاهش قدرت باروری در زنان، سنگ کلیه و … خواهد شد.

* نوشیدن آب کافی با پروتئین ها را فراموش نکنید.

* هیچ گاه سفیده ی تخم مرغ را به صورت خام مصرف نکنید زیرا مصرف سفیده ی تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئینی به نام آویدین در بدن می ‌شود که وجود این پروتئین مانع جذب بیوتین (ویتامین H) خواهد شد و در نتیجه باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات پوستی و چشمی می ‌شود.

تحقيقات جديد نشان داده است كه خوردن روزانه یک عدد تخم‌مرغ، تأثیری بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر و یا حملات قلبی ندارد.

 مضرات سفيده تخم مرغ

  • اکثر افراد مبتلا به حساسیت به تخم مرغ، به پروتئین‌های موجود در سفیدهٔ تخم مرغ واکنش نشان می‌دهند و برخی نیز به زرده حساسیت دارند.
  •  علاوه بر این قابلیت هضم سفیده تخم مرغ نیز برای کودکان زیر یک سال دشوار است.
  • اشخاصی که مشکلات کلیوی دارند  بايد در مصرف سفیده تخم مرغ باید احتياط کنند و می ‌توانند زرده آن را مصرف نمایند.

گردآوري شده توسط گروه هفت گنج

 

22 دیدگاه

22 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی