بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

بهترین چای ها و دمنوش های گیاهی برای رفع سردرد

تقویم فارسی اندروید

سردرد فقط یک ناراحتی نیست و می تواند ناتوان کننده باشد. این کل روز شما را خراب می کند و باید به فکر رفع سردرد باشید. آیا می دانید بیش از 50٪ از جمعیت بزرگسال در جهان از سردرد رنج می برند؟  این می تواند سردرد تنشی، سردرد خوشه ای، میگرن، سردرد کافئین، سردرد ناشی از فشار، سردرد سینوسی، سردرد هورمونی، سردرد فشار خون، سردرد بازگشتی یا سردرد پس از سانحه باشد. در حالی که سردردهای تنشی باعث درد خفیف و متوسط ​​می شود، میگرن شدیدترین درد را ایجاد می کند.

رفع سردرد

هنگام سردرد چه می کنید؟ برای رفع سردرد به سراغ داروی مسکن می روید؟ اگر تجربه داشته باشید ممکن است بدانید که سردرد شما را راحت رها نمی کند. سرانجام با ترک دارو دوباره به سیستم برمی گردد. بنابراین، مصرف مسکن در هر زمان برای رفع سردرد راه حل مناسبی نیست.

اگر به دنبال یک راه حل دائمی برای رفع سردرد هستید و نمی خواهید بدون نسخه دارویی استفاده کنید، شاید چای و دمنوش بتواند معجونی باشد که به دنبال آن می گردید!

برای هزاران سال، از چای برای اهداف دارویی مختلف استفاده می شده است. گیاهان موجود در چای دارای خواص دارویی زیادی هستند که آن را به یک داروی کاملا طبیعی برای رفع سردرد تبدیل می کند. مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که چای توانایی زیادی در تسکین سردردهای عصبی دارد. همچنین نشان داد که کافئین موجود در چای می تواند بلافاصله شما را از درد رها کند دقیقاً مانند مسکن.

انواع مختلفی از چای وجود دارد – چای سبز، چای سفید، چای سیاه، چای اولانگ و چای های گیاهی. در حالی که برخی کافئین دارند و به درمان میگرن کمک می کنند، برخی دیگر کافئین ندارند. در این مقاله اجازه دهید شما را با تمام چای ها و دمنوش های مناسب برای رفع سردرد معرفی کنیم.

دمنوش گیاهی

1. چای زنجبیل

زنجبیل یکی از مواد طبیعی محبوب است که قرن هاست برای مقابله با حالت تهوع و سردرد استفاده می شود. خاصیت ضد التهابی که دارد به شما در کاهش التهاب ناشی از درد و کاهش تنش کمک می کند، بنابراین احساس سردرد ضربان دار و کوبنده را کاهش می دهد. آنها به همان روشی عمل می کنند که قرص ضد درد بدون نسخه نیز کار می کند. زنجبیل همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که به از بین بردن رادیکال های آزاد و سموم مسئول سردردهای بازگشتی کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که زنجبیل می تواند حتی بیشتر از سوماتریپتان (قرصی که به طور معمول برای درد میگرن تجویز می شود.) در درمان میگرن موثر باشد. این مطالعه بر روی 100 بیمار مبتلا به میگرن حاد مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج فقط پس از دو ساعت مصرف زنجبیل به طور قابل توجهی علائم میگرن را نشان داد.

چای زنجبیل از ریشه زنجبیل درست می شود و در واقع یک چای نیست. می توانید چای خود را با افزودن زنجبیل به آب تهیه کنید اما باید مدت زمان بیشتری دم بکشد. اگر وقت زیادی ندارید، می توانید مستقیماً چای را از بازار خریداری کنید اما مطمئن شوید که یکی از انواع حاوی زنجبیل طبیعی و نه طعم دهنده های مصنوعی را خریداری کرده اید.

2. چای نعناع فلفلی

نعناع فلفلی بیشتر برای مقابله با حالت تهوع و کمک به هضم غذا شناخته شده است که می تواند در هنگام سردرد و میگرن مفید باشد. همچنین به آرامش معده کمک می کند. مطالعه ای در آلمان نشان داد که روغن نعنا به اندازه پاراستامول (مسکن ضد درد که معمولاً برای سردرد تجویز می شود) در درمان سردردهای تنشی موثر است. تحقیقات دیگر نشان داد که نعناع فلفلی به دلیل مواد فعال مانند فنل و فلاونوئیدها، در کاهش التهاب و درمان درد سردرد کمک می کند.

نعناع فلفلی را می توان به چای های دیگر اضافه و دم کرد. اگر دوست دارید چای نعناع فلفلی را در بازار بخرید، مطمئن شوید که آن چای حاوی نعناع فلفلی اصلی است و فقط طعم دهنده های مصنوعی نیست. چای نعناع فلفلی همچنین عوارض جانبی کمتری نسبت به روغن آن دارد، بنابراین نوشیدن آن قطعاً به شما در کاهش درد و ناراحتی بدون هیچ نوع اثر مضری کمک خواهد کرد.

3. چای میخک

میخک بهترین منبع برای مبارزه با درد است. به دلیل خاصیت خنک کنندگی و تسکین دهنده درد، می توانیم از میخک برای سردردهای ضربان دار استفاده کنیم. همچنین به تسکین میگرن کمک می کند. در حقیقت، مطالعات نیز ثابت کرد که میخک به همان روشی که بنزوکائین در روش های خوراکی کار می کند، عمل می کند.

میخک همچنین در کاهش التهاب و بهبود گردش خون عالی عمل می کند. بنابراین، احتمال دارد نوشیدن چای گل میخک با برخی از داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از نوشیدن چای میخک با پزشک خود مشورت کنید.

می توانید میخک را فقط چند دقیقه در آب قرار دهید. یا اینکه آنها را به چای های دیگر اضافه کرده و دم کنید.

4. چای بابونه

چای بابونه غالباً به خاطر خاصیت آرامش بخش و تسکین دهنده خود به عنوان منبع نیرو محسوب می شود. استراحت و داشتن خواب خوب بهترین کاری است که می توانیم برای کاهش درد هنگام داشتن سردرد و میگرن انجام دهیم، موافقید؟ چای بابونه با افزایش زمان صرف شده در چرخه های خواب عمیق به ما در تأمین خوابی که می خواهیم کمک می کند. از آنجا که دارای اثر آرام بخشی طبیعی است، التهاب را کاهش می دهد و آرامش را نیز افزایش می دهد.

مطالعه ای که اثرات روغن بابونه (یا چای) بر میگرن را بررسی کرد، نشان داد که کاربرد معمول آن می تواند به کاهش علائم درد، حساسیت به نور و حالت تهوع تنها پس از 30 دقیقه کمک کند.

از آنجا که چای بابونه از گل بابونه تهیه می شود، افرادی که به گلاب حساسیت دارند ممکن است با بابونه مشکل داشته باشند. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از آن به عنوان دارویی برای سردرد، آن را امتحان کنید.

5. چای سبز

چای سبز بیشتر به دلیل فواید سلامتی اش شناخته می شود. این ماده به دلیل ترکیباتی که به تسریع چربی سوزی کمک می کند، در صنعت کاهش وزن به طور وسیعی شناخته می شود. همچنین چای سبز به دلیل داشتن مقادیر بسیار غلیظ آنتی اکسیدان، به عنوان یک چای سم زدای محبوب شناخته می شود. نیازی به گفتن نیست که با تقویت سلامت کلی شما علائم میگرن را نیز درمان می کند.

بررسی منظم چای سبز نشان داد که به بهبود خلق و خو و افزایش هوشیاری کمک می کند. این علائم به بهبود علائم سردرد کمک می کنند اما توجه داشته باشید که این نتایج ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد زیرا چای سبز حاوی کافئین است. بنابراین، اگر فردی هستید که کافئین می تواند در شما سردرد ایجاد کند، بهتر است به چای های گیاهی روی آورید.

6. چای بابونه گاوی یا مخلصه

از مدت ها قبل در طب سنتی برای درمان دردها از برگ های این گیاه استفاده می شده است. این چای به دلیل توانایی آن در درمان سردردهای میگرنی مشهور است. یک بررسی در مورد گیاه بابونه گاوی، نشان داد که این ماده در کاهش درد همراه با سردرد، معده درد و آرتروز کمک می کند. در این بررسی، ده ها مطالعه انجام شده است که تأثیر گیاه بابونه گاوی در پیشگیری و درمان میگرن را نشان می دهد. همچنین نشان داد که این چای در سطح شیمیایی برای جلوگیری از ترشح سروتونین و سایر ترکیباتی که مسئول ایجاد سردرد هستند، عمل می کند.

چای این گیاه دارای طعم و مزه قوی است که می تواند برای بسیاری از افراد تلخ تلقی شود. اگر یکی از این افراد هستید، سعی کنید آن را با گیاهان دیگر مانند لمون گرس مخلوط کنید یا شیر و عسل به آن اضافه کنید تا عطر و طعمش متعادل شود. همچنین توجه داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از برگ های این گیاه می تواند باعث تحریک دهانی شود. بنابراین، برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، بهتر است هر چند وقت یک بار به سراغ یک فنجان از این چای بروید.

7. چای پوست درخت بید

آیا می دانید پوست بید برای رفع سردرد “آسپرین طبیعت” نامیده می شود؟ این یک داروی ضد درد موثر برای سردردهای مزمن و سردردهای میگرنی است. ترکیبات موجود در پوست بید به کاهش فشار خون در مویرگ های کوچک و رگ های خونی در سر کمک می کنند که منجر به کاهش فشار و تسکین علائم دردناک و ناتوان کننده می شود.

یک مطالعه نشان داد که پوست این درخت که از زمان های بسیار قدیم برای بهبود درد استفاده می شده است، می تواند درد کمر را نیز تسکین دهد و همچنین می تواند به درد آرتروز کمک کند. از آنجا که پوست بید به اندازه آسپرین قدرتمند است، کارشناسان توصیه می کنند آن را با داروهای بدون نسخه به طور همزمان مصرف نکنید. همچنین اگر از داروهای اختلالات قند خون و داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، توصیه نمی شود که این چای را بنوشید.

8. چای دارچین

دارچین منبعی غنی از منگنز، فیبر، آهن و کلسیم است که آن را به یک درمان خانگی موثر برای درمان سردرد و سایر مشکلات سلامتی تبدیل می کند. همچنین به تنظیم سطح قند خون و سطح چربی کمک می کند.

9. چای ماسالا

یکی از دلایلی که نمی توانید بگویید به چای ماسالا نه بگویید این است که غنی از آنتی اکسیدان با دوز مناسب کافئین است که مانند یک مسکن درد عمل می کند. علاوه بر این، ترکیب مناسبی از ادویه جات مانند دارچین، هل، زنجبیل و غیره دارد که باعث شادابی و درمان همزمان می شود.

10. اسطوخودوس

اسطوخودوس نیز از گلها تهیه می شود و کاربردهای مختلفی دارد. مدتهاست که برای کمک به خواب، آرامش، درمان اضطراب و سوء هاضمه استفاده می شود. با قرار دادن شکوفه های تازه یا خشک در آب جوش می توانید چای اسطوخودوس داشته باشید یا آن را آماده تهیه کنید.

11. چای سفید

چای های سفید از همان گیاه چای سیاه و سبز حاصل می شوند. تفاوت در این است که برگ ها کمی قبل از باز شدن کامل جوانه ها چیده می شوند. پردازش آنها کمتر از چای سبز و بسیار کمتر از چای سیاه است. این به مزه ملایم تری نسبت به چای های سبز یا سیاه منجر می شود و اغلب آنها با گیاهان و میوه ها ترکیب می شوند و از آنجا که چای سفید کافئین دارد، می تواند به میگرن کمک کند و به داروها نیز کمک می کند تا بهتر عمل کنند.

چای

12. چای سیاه

برای چای سیاه  برگها خشک می شوند. این عمل اکسیداسیون را فعال می کند که برگها را سیاه می کند. مبتلایان به میگرن مانند چای سفید و سبز از چای سیاه برای رسیده راحت به یک نوشیدنی گرم و اثرات کافئین استفاده می کنند. چای سیاه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای سفید یا سیاه است، البته باز کمتر از قهوه است. چای های سیاه و سفید طعم دار و ادویه دار بسیار پرطرفدارند و به طور گسترده در دسترس هستند.

با کافئین یا بدون کافئین

اگر می خواهید سریع از سردرد رهایی یابید، کافئین می تواند به شما کمک کند. از کافئین در بسیاری از مسکن ها نیز استفاده می شود زیرا می تواند تا 40٪ موثرتر برای دردها باشد. آیا می دانید گاهی اوقات می توانید فقط با مصرف کافئین به تنهایی درد آن را متوقف کنید؟ این به کاهش التهاب کمک می کند که به نوبه خود می تواند شما را تسکین دهد. حتی سردردهای هیپنیک (یک وضعیت بسیار نادر) به خوبی به کافئین پاسخ می دهند. کافئین همچنین به تقویت داروهای معمول سردرد کمک می کند. بنابراین اگر کافئین را با داروهای بدون نسخه مانند آسپرین و غیره ترکیب کنید این داروها سریعتر و بهتر عمل می کنند و درد را برای مدت طولانی تر دور می کنند. چای های واقعی مانند چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ، چای سفید و غیره حاوی کافئین هستند.

بیشتر چای هایی که در بالا بحث شد چای های بدون کافئین یا گیاهی هستند. آنها حاوی کافئین نیستند. همانطور که در بالا بحث شد، چای سبز حاوی مقدار کمی کافئین است اما وقتی با سایر چای های واقعی مانند چای های سیاه و سفید مقایسه می شود، چای سبز حاوی مقدار کمتری از کافئین است. چای سبز هنوز هم اگر به کافئین حساس هستید، احتمال دارد که برخی از عوارض جانبی را ایجاد کند. این عوارض در افراد مختلف متفاوت است. همانطور که ممکن است برای برخی از افراد مصرف کافئین در کاهش و رفع سردرد کمک کند، ممکن است باعث درد در برخی دیگر شود.

بنابراین اگر فکر می کنید کافئین می تواند سردرد شما را بدتر کند، فقط به سراغ یکی از چای های گیاهی اشاره شده در این لیست بروید. از آنجا که به طور طبیعی بدون کافئین هستند، بنابراین می تواند بدون ایجاد هیچ نوع علائم جدیدی مانند ناراحتی معده، حالت تهوع و غیره … که می تواند ناشی از نوشیدن چای های کافئین دار باشد، در تسکین و رفع سردرد به شما کمک کند.

همیشه مهم است اگر که به طور مکرر سردرد و میگرن دارید، آب کافی بنوشید و بدن را هیدراته نگه دارید. بعد از آن دفعه بعدی که احساس کردید سردرد جزئی دارید یا میگرن به سراغ شما آمده است، به دنبال یک فنجان چای داغ بروید. این فنجان خوشمزه به شما در کاهش التهاب و افزایش آرامش کمک می کند و باعث رفع سردرد می شود.

ما کاملاً مطمئن هستیم که احساس بهتری خواهید داشت و عاشق این عطر و طعم خواهید شد.

همچنین اطمینان حاصل کنید که از تمام عوامل تحریک کننده سردرد مانند استرس، الکل و غیره خودداری کنید. از نورهای شدید و بوهایی که میگرن ایجاد می کنند هم دور بمانید.

دمنوش گیاهی

کدام چای برای سردردهای تنشی مفید است؟

سردرد تنشی سردرد ثانویه است زیرا غالباً در اثر استرس، خستگی عضلانی، خستگی چشمی یا سایر مسائل روانی ایجاد و تشدید می شود. به همین دلیل، چای هایی از جمله بابونه اغلب برای کاهش استرس و کمک به خواب استفاده می شوند. همچنین اغلب برای کمک به مبتلایان به میگرن استفاده می شود. همچنین مشخص شده است که روغن نعناع فلفلی در کاهش سردردهای تنشی بسیار موثر است.

کدام چای برای سردردهای میگرنی مفید است؟

سردردهای میگرنی اغلب با علائم متعدد دیگری همراه است. مطالعه ای که در سال 2014 توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد، نشان داد كه زنجبیل به اندازه سوماتریپتان (نسخه رایج میگرن) در كاهش علائم میگرن در طی دو ساعت موثر است.

گیاه دیگری که معمولاً برای جلوگیری از میگرن استفاده می شود، گیاه بابونه گاوی است. این ماده برای مقابله با تعداد زیادی از بیماری ها استفاده می شود اما اثربخشی آن برای مبتلایان به میگرن متفاوت است. برخی از آنها می گویند که میگرن کاهش یافته یا از بین می رود اما برخی دیگر گفته اند هیچ تاثیری ندارند. نکته اصلی این است که باید قبل از مصرف با پزشک در مورد آن صحبت کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. همچنین اگر باردار هستید از این گیاه استفاده نکنید زیرا باعث انقباضات می شود.

کدام چای برای سردردهای خوشه ای مفید است؟

درد شدید در اطراف یک چشم همان سردردهای خوشه ای است. آنها می توانند روز شما را به طور جدی از بین ببرند. یکی از داروهای طبیعی برای این حملات زنجبیل است. در حالی که زنجبیل مستقیم یا غلیظ ممکن است سریعتر عمل کند، یک چای به راحتی در دسترس است یا مصرف آن آسان تر است. همچنین می تواند به طور کلی به علائم دیگر سردرد کمک کند.

کدام چای برای سردردهای سینوسی مفید است؟

سردرد سینوسی یک سردرد ثانویه است و با درد در سراسر سینوس ها مشخص می شود. این موارد غالباً در نتیجه عفونت سینوسی است که علائم غالب آن ترشحات بینی زرد یا سبز غلیظ است. به همین دلیل، هرگونه بخار روی صورت شما به شل شدن مایعات در سینوس ها کمک می کند. یک چای زنجبیل مانند به کاهش التهاب کمک می کند، در حالی که هر نوع چای با نعناع به باز شدن آن سینوس ها کمک می کند. چای تازه گیاهی نعناع بعد از شام را امتحان کنید تا واقعاً باعث شل شدن و آرامش شود.

جلوگیری از سردرد

همانطور که گفته شد یکی از بهترین راه هایی که می تواند به تسکین درد و جلوگیری از سردرد کمک کند نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن است. دفعه بعدی که احساس سردرد یا میگرن جزئی کردید، یک لیوان آب و یک فنجان چای داغ بنوشید.

این داروی طبیعی نه تنها به تسکین درد همراه با سردرد و حملات میگرن کمک می کند، بلکه طعم بسیار خوبی دارد.

منبع:

teakruthi

healthcentral

plumdeluxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی