خواص مواد غذايي سلامت

آشنايي با خواص و مضرات موسير

موسیر گیاهی است شبیه به سیر و پیاز ولی برخلاف پیاز، گل های آن تخم نمی دهد و البته بویی مطبوع تر از سیر دارد. با ما همراه شويد تا با خواص و مضرات آن بيشتر آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

موسیر گیاهی است شبیه به سیر و پیاز ولی برخلاف پیاز، گل های آن تخم نمی دهد و البته بویی مطبوع تر از سیر دارد. موسیر چاشنی‌ای اشتهاآور و دارای طبیعت گرم بوده و انواع مختلفی دارد که بهترین نوع آن رنگ قرمز مسی دارد. با ما همراه شويد تا با خواص و مضرات آن بيشتر آشنا شويد…

shallot experiment 2

ترکیبات شیمیایی :

 

موسیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود 1-0/06 درصد اسانس میباشد که شامل آلیل پروپیل – دی سولفید و دو ترکیب گوگردی میباشد همچنین دارای آلیسین – آلیساتین 1و2 میباشد

خواص درماني موسير

موسیر سرشار از ویتامینC، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک،کلسیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود، بنابراین یک سبزی مفید برای سبزی خواران می باشد.

موسیر برای مقابله با میکروب‌ها

موسیر مانند دیگر اعضای خانواده‌ی خود سرشار از ترکیبات گوگردی است و به همین دلیل هم خواص ضدباکترایی دارد. در نتیجه موسیرِ، از انتشار میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا پیشگیری می‌کند. البته حواستان باشد معنی حرفمان این نیست که در صورت بروز یک بیماری عفونی، موسیر می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها شود. بلکه می‌توان از این ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از بروز این مشکلات استفاده کرد.

موسیر دوست استخوان‌های شما

موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ها ساخته است. برای داشتن استخوان‌های محکم و سالم حتماً از محصولات لبنی که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید و در کنار آن موسیر را به عنوان یار کمکی به کار بگیرید. در این صورت خدمت زیادی به اسکلتتان کرده‌اید.

موسیر برای هضم راحت غذا

اگر در هضم غذا مشکل دارید توصیه می‌کنیم موسیر را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهاست که علاوه بر ایجاد احساس سیری می‌تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده‌ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که موسیر به اندازه‌ی سیر یا پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی‌کند. در واقع افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند به راحتی می‌توانند از موسیر پخته‌شده استفاده کنند. برای افرادی که از بوی سیر بدشان می‌آید نیز مناسب‌تر است چون بوی آن به اندازه‌ی سیر تند نیست.

موسیر برای پیشگیری از سرطان‌های گوارشی

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و هم خانواده‌هایش یعنی پیاز و سیر و غیره می‌توانند جلوی رشد تومورها را بگیرند و در نتیجه از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارشی پیشگیری کنند. البته محققان همچنان در حال بررسی‌های تکمیلی در این خصوص هستند. همین متخصصان توصیه می‌کنند که موسیر را به صورت خام مصرف کنید چون حاوی خواص بیشتری است.

موسیر برای مقابله با کلسترول خون

سن که بالا می‌رود رگ‌ها میل زیادی به ضخمیم شدن پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می‌دهند. اگر این پدیده با کلسترول یا همان چربی بالا همراه شود منجر به تصلب شرایین می‌شود. رسوبات چربی در داخل رگ‌های خونی باعث بروز لخته‌های خونی می‌شوند. در این صورت نیز رگ‌ها می‌گیرند و مشکل‌ساز می‌شوند. خوشبختانه مواد غذایی مختلفی برای مقابله با این مشکل وجود دارند که موسیر جزو آن‌هاست.

این ماده‌ی غذایی سرشار از فلاوونوئیدهاست که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند. این ترکیبات به رقیق و در جریان بودن خون کمک می‌کنند و تجمع پلاکت‌ها را کاهش می‌دهند. به همین دلیل نیز از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند.

علاوه بر این موسیر باعث رفع کلسترول بدن خون می‌شود و به تنظیم فشارخون نیز کمک می‌کند. به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. در واقع هر 100 گرم موسیر حاوی 250 میلی‌گرم از این ماده‌ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه‌ها دارد و به انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند.

موسیر حاوی ویتامین‌های B

موسیر حاوی ویتامین B6 است. به این ترتیب که هر 100 گرم موسیر بیش از 10 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تامین می‌کند. باید بدانید که وجود این ویتامین برای سیستم عصبی لازم و ضروری است و همچنین از بروز مشکلات عضلانی پیشگیری کرده و به سلامت پوست کمک می‌کند.

علاوه بر این موسیر حاوی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می‌باشد که ضداسترس است. این ویتامین برای ساخت گلبول‌های قرمز لازم است. ترکیب این ویتامین با ویتامین B6 برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر است.

فوايد موسير براي پوست و مو:

 افرادی که عادت به خوردن موسیر دارند موهایشان دیرتر سفید شده و کمتر به عارضه ریزش مو مبتلا می‌شوند.

از آن‌ جا که حاوی مقدار فراوانی سولفور است به شفافیت پوست کمک خوبی می‌کند.

ساير خواص موسير:

  • مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می ‌دهد.
  • این چاشنی در تسکین درد مفاصل و نقرس بسیار موثر و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، پایین آورنده خوب فشار خون است.
  •  تاثیر به سزایی در از بین بردن سلول‌های سرطان کبد دارد.
  • به درمان سرطان معده کمک می‌کند و مصرف منظم آن، از ورود هرگونه عفونت به معده پیشگیری می‌کند.
  • با داشتن خاصیت ضدانعقادی و در نتیجه رقیق کردن خون، به بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند و یا دچار حملات قلبی و یا سکته قلبی شده‌اند کمک مفیدی می‌کند.
  • سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. موسیر از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد.
  • به عملکرد مغز کمک کرده و ضد آلزایمر است.
  • مصرف روزانه موسیر، بافت‌های استخوانی را افزایش داده و تا 20 درصد از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.
  • فشارخون را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قدرت جنسی، افزایش دفع ادرار، التیام‌ دهنده و ترمیم‌ کننده زخم ‌ها و تسکین‌ دهنده التهاب طحال و کبداشاره کرد.
  • موسیر به سیستم قلبی – عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی ‌های خون کمک می ‌کند و از تصلب شرایین جلوگیری می‌ کند

نكات مهم در مصرف موسير:

  • موسیر را معمولا خشک کرده و پس از ساییدن به عنوان ادویه غذا مورد استفاده قرار می دهند.

  • البته رایج ترین کاربرد موسیر به صورت خرد یا رنده شده در ماست است که البته پیش از این کار، باید مدتی در آب خیسانده شود.

  • اگر قصد تهیه ماست موسیر را دارید از ماست‌های کم‌چرب به همراه موسیر تازه و کمی پونه و فلفل به جای نمک استفاده کنید.
  • اگر هم به موسیر تازه دسترسی نداشتید می‌توانید از پودر موسیر استفاده کنید.
  • بهتر است پودر موسیر را به صورت خانگی تهیه و در ظروف در‌دار نگهداری کنید.
  • بد نیست بدانید یک لیوان ماست پرچرب 150 کالری، یک لیوان ماست کم‌چرب 110 کالری و در 100 گرم موسیر 70 کالری انرژی نهفته است.

مضرات موسير:

  • از جمله مضرات موسیر، افزایش حرارت بدن و عطش است که ممکن است منجر به سردرد شود.
  • زیاده‌روی در خوردن موسیر خام برای افراد گرم‌مزاج مضر مي باشد.

نوشته شده توسط گروه هفت گنج

اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

برچسب ها

8 دیدگاه

  • سلام ببهشید من موسیروتوآب خیس نکردم فقط شستم الان هم معدم خیلی دردمیکنه خالم هم بهم میخوره ممنون میشم

    • موسیر را باید سه روز بخیسونی،البته بعد از ورق ورقه کردن ،در طول این سه روز چندبار آبش را عوض کن چون سیر یه تلخی داره که بااین روند باید شیرینش کنی

  • ممنون از اطلاع رسانی تان باغی دارم که پر از موسیر است ولی تا حالا استفاده نکرده ام و از این به بعد با توجه به مطالبتان بهره برداری می نمایم

    • داداش آدرس بده تا خودم همشو برات استفاده کنم ?

    • سلام من یک باغی دارم فکر کنم موسیر هست یکم بوی سیر میده از کجا بدونم موسیر هست یا نه کسی اگه موسیر داره برام عکسش ایمیل کنه یا تلگرام ۰۹۱۵۹۲۸۴۲۳۴ ممنون

8 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی