خواص مواد غذايي سلامت مطالب اختصاصي

آشنايي با خواص و مضرات كرفس

فرانسوی‌ها یك ضرب‌المثل جالب به كرفس نسبت داده‌اند كه می‌گوید، اگر مردم خاصیت كرفس را می‌دانستند تمام مزارع را به كاشتن آن اختصاص مي دادند. با ما در 7گنج همراه شويد تا با خواص و مضرات اين گياه جادويي بيشتر آشنا شويد ...
تقویم فارسی اندروید

فرانسوی‌ها یك ضرب‌المثل جالب به كرفس نسبت داده‌اند كه می‌گوید، اگر مردم خاصیت كرفس را می‌دانستند تمام مزارع را به كاشتن آن اختصاص مي دادند. با ما در 7گنج  همراه شويد تا با خواص و مضرات اين گياه جادويي بيشتر آشنا شويد …

كرفس
كرفس

كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر كه ساقه‌ای منشعب دارد. برگ‌های آن شفابخش و ضخیم و گل‌های آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده این سبزی قسمت‌های مختلف آن بویژه ریشه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس می‌روید.

 شما می توانید جدا از خورش کرفس برای بهره بردن از خواص گوناگون این سبزینه خوراکی، در ترکیب خوراکی های مختلف و سالادهای فصل از آن استفاده کنید

طبع كرفس گرم و خشك است.

خواص درماني كرفس

کرفس سرشار از املاح و ویتامین

 در گذشته پارسیان به كرفس،كرفش و كرسب نیز می‌گفته‌اند و اعراب آن را معرب كرده و كرفس نامیده‌اند. كرفس دارای انواع و اقسام گوناگونی است، اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به كار می‌روند. در كرفس ویتامین‌های آ ‌- ب -‌ وث و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر نهفته است. عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انكارناپذیر كرفس، آن را از بین سبزی‌های دیگر ممتاز كرده است. مهم‌ترین نوع دارویی كرفس، كرفس آبی یا كرفس مرداب است كه به طور خودرو در كنار مرداب‌ها می‌روید. نوع دیگر آن كرفس عطری است كه به علت داشتن عطر زیاد به كرفس مشك معروف است.

برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه ی آن منبع ویتامین های B6 ,B2 ،B1، ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر،سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروری است.

هورمون های گیاهی موجود در کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هر دردی باشد.

كرفس ؛ سرشار از ویتامین ث

کرفس منبعی فوق العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مصرف سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین ث می تواند علایم سرماخوردگی را کاهش دهد یا از شدت این بیماری بکاهد. بیش از 20 نتیجه تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که ویتامین ث بهترین ویتامین برای جنگ با سرماخوردگی است و همینطور با تخریب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.

فوايد كرفس براي پوست و مو

از آن جایی که کرفس سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ب و ث می باشد و در آن املاح نیز به مقدار زیاد نهفته است می تواند مکمل خوبی برای زیبایی پوست و مو نیز باشد.

شما با نوشیدن یک لیوان آب کرفس فقط دو یا سه روز در هفته علاوه بر سلامتی اندام های مهم درونی خود به شادابی و جوان نگه داشتن پوست و موی تان نیز کمک کرده اید و اثرات مفید آن را در همان روزهای اول خواهید دید.

ویتامین C و انواع ویتامین های B موجود در آب کرفس برای از بین بردن جوش ها و لکه ها و کلسیم موجود در آن سبب رشد و ترمیم مو و ناخن هاخواهد شد و علاوه بر آن  آب کرفس میل تان را به خوراکی های شیرین و انواع شیرینی ها که عامل مهمی در جوش زدن و ایجاد لکه ها خواهند بود کم کرده و شما را در داشتن پوستی بدون جوش و سالم و زیبا یاری خواهد کرد.

فوايد كرفس در فشار خون بالا 

تحقیقات نشان می ‌دهد مصرف روزانه ی آب کرفس به مدت یک هفته، تاثیر فوق‌ العاده‌ ای روی پایین آوردن فشارخون خواهد داشت. آب کرفس مُدر است؛ پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس تنظیم کننده‌ های قوی مایعات بدن هستند و به تولید ادرار کمک می‌ کنند و بدن را از وجود مایعات اضافی خلاص می‌ کنند.

ماده شیمیایی Phthalides موجود در کرفس سبب آرامش بافت ها و ماهیچه های بدن و عروق می گردد و نرمی و انعطاف مخصوصی به آن ها می دهد. به همین جهت خون به آسانی در عروق گردش کرده و به تمام بافت ها می رسد. در ضمن این ماده شیمیایی سبب کاهش ترشح هورموناسترس در بدن نیز می شود.

جالب این که در موقع مصرف مداوم آب کرفس فشار خون در حد طبیعی باقی  می ماند و بیشتر از آن کاهش نمی یابد که خود یکی از شگفتی های طبیعت این سبزی است.

فوايد كرفس در پيشگيري از سرطان

طبق یافته‌ های محققان در دانشگاه نیوجرسی، کرفس دارای ترکیباتی است که از پخش سلول‌ های سرطانی پیشگیری می‌ کند و دارای ترکیبی به نام استیلنیک(acetylenic) است که رشد سلول ‌های تومور را متوقف می‌ کند.

از طرفی به گزارش نچرال نیوز، لوتئولین(Luteolin) که به مقدار اندکی در نعناع و جعفری وجود دارد به میزان قابل ملاحظه ‌ای در کرفس وجود دارد که با دارا بودن آنتی‌ اکسیدان قوی می‌ تواند صدمات ناشی از تخریب سلولی را جبران کند.

آب کرفس حاوی هشت گروه از مواد ضد سرطان است.

فوايد كرفس در آسم و آرتروز

آب این گیاه در موارد التهاب مفاصل و انقباض عضلانی ماهیچه استفاده می ‌شود و همچنین سختی التهابات در بیماری‌ هایی مانند را کاهش می ‌دهد. از طرفی دانشمندان اعلام کرده‌ اند که کرفس با تأثیر فوق ‌العاده خود می ‌تواند بر مغز که هسته دستگاه عصبی است، تأثیر گذاشته وسیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ بدین ترتیب تورم و درد در نواحی مختلف بدن که حاکی از عملکرد ناموفق سیستم دفاعی است کاهش می ‌یابد و بیماری‌ هایی مانند نقرس و تورم‌ های مفصلی نیز خفیف ‌تر می‌ شود.

Polyacetylene موجود در کرفس و آب کرفس پر قدرت ترین ماده شیمیایی ضد التهاب بدن است و می تواند عوارض و دردهای مفاصل به خاطر روماتیسم یا  آرتروز، آسم، نقرس و ناهنجاری های ریوی را کاهش دهد.

در یک بررسی جالبی بر روی آب کرفس معلوم شده که ماده شیمیایی Luteolin  می تواند شروع و عملکرد عوارض التهاب را که در مغز سرانجام می گیرد کنترل و خنثی کند و در نهایت بدن را در برابر بروز التهاب محافظت کند.

آب کرفس و کلسترول

تحقیقات نشان داده‌ اند که وجود ترکیب شیمیایی در کرفس، به نام بوتیل فتالید(Butylphthalide) باعث کاهش سطح کلسترول بد خون(LDL) می ‌شود.

فوايد كرفس در سلامت روان و درمان بی خوابی

كرفس به دلیل مواد معدنی منیزیم و پتاسیم برای آرامش اعصاب و بیماری های روحی مفید است.

به همین جهت خوردن کرفس به افرادی که دچار عوارض کم خوابی و بی خوابی هستند توصیه می شود.

فوايد كرفس در كاهش وزن 

با مصرف روزانه آب کرفس، ولع خوردن شیرینی‌ جات، از بین می ‌رود. به عبارت دیگر طبیعت این سبزی به علت تمام نعمت های موجود در آن بر روی هورمون اشتها و گرایش به مواد قندی اثر گذاشته و در نهایت از زیاد شدن وزن بدن جلوگیری می کند.

فوايد کرفس براي كليه و مجاری ادراری

دانشمندان بر این عقیده‌اند كه كرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق تمیز‌كردن كلیه و مجاری ادرار محسوب می‌شود در واقع ترپین، ماده معطر كرفس است كه مانع ماندن سنگ كلیه در مجاری ادرار یا آلودگی میكروبی و درد می‌شود. بعلاوه كرفس عروق را باز می‌كند و برای تقویت قلب و ریه مفید است. كمپرس جوشانده كرفس برای دست و پای سرما زده و نیز برای درمان سایر زخم‌ها مفید است. جالب آن كه بذر كرفس در باز كردن گرفتگی‌های معده قوی‌تر از سایر قسمت‌های آن است. این بذر اشتها آور بوده و به هضم غذا كمك می‌كند.

مصرف آن به شدت به افراد درگیر با سنگ کلیه و سنگ‌ های مجاری ادراری توصیه می‌ شود.

آب کرفس از بین برنده ی قوی سموم بدن و به دنبال آن شکستن و حذف سنگ‌ ها در بدن می ‌شود.

برای خردكردن سنگهایی كه در كلیه و مثانه میباشد آب كرفس را همراه با مرزه روزی 3 استكان میل كنید با احتیاط.

فوايد كرفس براي دستگاه گوارش

برای این ‌که به روده‌ های خسته و پیر کمک شود، توصیه می‌ شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود. از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می ‌شود. دقت داشته باشید که در آبگیری حتما برگ‌ ها را همیشه مصرف نمایید.

آب کرفس به علت داشتن املاح و ویتامین ها و همچنین فیبر با کیفیت بالا از بروز یبوست جلوگیری می کند و حرکت روده ها را تنظیم می کند، در این صورت مصرف مقداری کرفس به همراه وعده های غذایی می تواند موجب بالا رفتن قدرت هضم و جذب غذا شده و مقدار زیادتری از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی را از طریق جدار روده وارد سیستم خون و لنف کرده تا در سوخت و ساز پیچیده آن ها در سلول ها موثر باشد.

 کرفس و تقویت لثه‌ها

 انواع كرفس به علت داشتن ویتامین «ث» لثه‌ها را محكم می‌كند و از خونریزی و رقت خون جلوگیری می‌كند. اشتها را زیاد می‌كند و برای مبتلایان به بیماری‌های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل و تصلب شرایین، غذای مفیدی محسوب می‌شود و این دسته از بیماران هم می‌توانند آن را در غذای خود داخل كرده و هم می‌توانند آب آن را گرفته یك فنجان در روز میل كنند. كرفس تب بر، باد شكن و ضد نفخ است و كلیه‌ها و مثانه را زهكشی كرده و دشمن سنگ كلیه است.

 كرفس ؛ از بين برنده بوی بد دهان 

تجربه  نشان داده است كه یك وعده غذا ی كرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی كه در معده تولید می شوند با مواد معطر كرفس تركیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می كند. كسانی كه از بوی بد دهان رنج می برند  باید هرروز مقداری كرفس میل كنند، در صورتی كه نتیجه ای نداد بایستی به پزشك مراجعه كرد . از قدیم گفته اند كه كرفس باعث شادی و شادابی می شود.

تقويت نيروي جنسي با كرفس

علم امروز تا كنون نتوانسته است این مسئله را روشن كند. بعضی از مردان اظهار می كنند كه كرفس باعث تقویت نیروی جنسی آنان شده است ولی این اظهار تا كنون از طریق علمی ثابت نشده است . البته ویتامینB6 و اسید پانتوتنیك اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و كلسیم به ما هیچه ها نیرو می دهند و در راحت شدن ورلكس كمك می كنند .

كرفس ؛ داروي ضدپيري 

اين سبزي براي کساني که در ميانسالي به سر مي‌برند نقش يک سد پيري را دارد. فشار خون را کاهش داده و تنظيم مي‌کند و دردهاي مفصلي و رماتيسم به واسطه گوگرد موجود در آن از بين مي‌روند.

كرفس ، مقابله كننده با اثرات بد سيگار

اگر سابقه ژنتيک يا مصرف سيگار و هر عامل تهديد کننده ديگري شما را براي سرنوشت قلب و رگ‌هايتان نگران کرده، اين نگراني را با يک ليوان آب کرفس و هويج در روز از بين ببريد.

فوايد كرفس براي تقويت حافظه و افزايش قدرت يادگيري

فسفر يکي ديگر از موادي است که به وفور در کرفس وجود دارد. مصرف آن براي تقويت حافظه مفيد است و در کودکان قدرت يادگيري را بالا مي‌برد.

مصرف كرفس در بارداري و شيردهي

استفاده از کرفس چه در دوران لقاح و چه در بارداری ممنوع است. زيرا موجب سقط جنين شود. همچنين ممكن است منجر به صرعي شده كودك شود .
مصرف كرفس در دوران شيردهي مانعي نداشته و موجب افزايش شير مادر مي گردد.

ساير فوايد كرفس

كرفس تصفیه كننده خون است.

مصرف آب کرفس براي کساني که به بيماري ديابت مبتلا هستند، بسيار مفيد است

 كسانی كه مبتلا به نقرس هستند كرفس را در برنامه غذایی خود قرار دهند

كرفس برای تنگی نفس مفید است.

 خوردن كرفس باعث جلوگیری از جذام و پیسی میشود.

برای بازشدن صدا از كرفس استفاده كنید چه به صورت پخته، چه به صورت خام و سالاد.

كسانی كه آسم دارند از كرفس چه خام و پخته مخصوصاً آب آن مخلوط با آبلیمو میل كنند.

برای درمان بادهای مخالف (منظور بادهایی كه در بدن وجود دارد) تخم كرفس را كوبیده با شكر مخلوط نموده به طور نامنظم یك قاشق میل شود. چند روز میل شود، سپس فاصله مجدداً شروع شود.

برای درمان دردهای رماتیسمی كرفس را بكوبید با آرد برنج مخلوط كنید در محل به صورت ضماد بگذارید.

كرفس اشتهاآور است مخصوصاً برگهای آن.

برای بیماریهای ریوی و گرفتگی صدا برگ كرفس را به مقدار 15 گرم در 500 سیسی آب جوشانده صاف نموده همراه شیر مخلوط كرده میل شود.

كسانی كه تصلب شرایین دارند از روش مختلف كرفس (خام، پخته، آبپز…) استفاده كنند.

جهت درد پستان كرفس را كوبیده به صورت ضماد بگذارید.

برای درمان لاغری برگهای تازه كرفس را با سالاد مخلوط كرده میل كنید.

اگر دچار سرماخوردگی سختی شدید كرفس + پیاز خام + كمی آبلیمو بعنوان سالاد استفاده كنید.

اين شاه‌سبزي خوشبو، يک ملين قوي و برعکس بسياري از سبزي‌ها ضد نفخ است. به ندرت ديده شده روده و معده کسي از ديدن کرفس تعجب کند و اعصابش بهم بريزد.

فوايد و مضرات تخم كرفس

تخم كرفس بازكننده گرفتگیها و انسداد است.

تخم كرفس برای ریه مضر است.

كرفس محرك نیروی جنسی میباشد مخصوصاً تخم آن.

دم كرده تخم كرفس ضدعفونی كننده مجاری ادرار است. 10 گرم در 300 سیسی آب جوش دم كرده روزی 3 فنجان میل شود.

برای تقویت معده 5 گرم تخم كرفس را در 150 سیسی آب جوش دم كرده، یك فنجان بعد از غذا میل شود.

نكات مهم در خريد و نگهداري كرفس

هنگام خرید کرفس ها آنهایی را انتخاب کنید که سفت و تردد به نظر می رسند و برگ هایشان به راحتی شکسته می شود.

ساقه کرفس باید یکدست و فشرده باشد.

به رنگ ساقه ها هم دقت کنید. کرفس تازه رنگش سبز کمرنگ است و آنهایی که سبز تیره یا لکه های قهوه ای دارند از مرز تازگی گذشته اند.

برای اینکه از خریدتان مطمئن تر شوید لا به لای ساقه ها را به آرامی باز کنید تا اثری از لکه های سیاه و قهوه ای به چشم تان نخورد.

برای نگهداری از کرفس ها به یک ظرف دربسته نیاز دارید تا ساقه ها را داخل آن قرار دهید یا اینکه می توانید یک کیسه پلاستیکی دورشان بپیچید و در یخچال بگذارید. یک راه دیگر هم هست. کرفس ها را در یک پارچه نمدار قرار دهید تا تازگی شان حفظ شود.

یادتان باشد که برای استفاده از حداکثر مواد مغذی کرفس بهتر است آنها را ظرف یکی دو روز بعد از خرید مصرف کنید.

اگر ساقه ها را خرد کرده و شسته اید باید بگذارید آب آنها کاملا خشک شود و بعد در یخچال بگذارید، در غیر این صورت خیلی زود با ساقه های فاسد و کم خاصیت رو به رو می شوید.

کرفس ها در فریزر هم قابل نگهداری هستند تا در سایر فصول سال هم بتوانید خورش کرفس نوش جان کنید.

مضرات كرفس :

کرفس با توجه به خواص و فواید زیادی که دارد اگر بی رویه مصرف شود زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های خطرناک در بدن می شود.

استفاده از رژیم های غلط، عوارضی همچون گود رفتن زیر چشم ها، لاغر شدن صورت، بالا رفتن چربی خون، عصبی شدن، زود رنج شدن، کم شدن آب زیر پوست را رخ می دهند.

استفاده روزانه از آب کرفس به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود چرا که کرفس از سبزی هایی است که ( اگزالات) فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در افرادی که کلیه و مثانه سنگ ساز دارند، می تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ تر شدن سنگ های اگزالاته شود.

دریافت بیش از اندازه اگزالات عاملی مهم در از بین رفتن عناصر ۲ ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است که برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آنها نیز بسیار خطرناک است.

کساني که مبتلا به صرع هستند نبايد كرفس مصرف کنند.

کسانی که دچار اسهال هستند باید از خوردن کرفس خودداری کنند

مصرف كرفس و تخم كرفس براي زنان باردار نيز توصيه نشده است و موجب سقط جنين شود. همچنين ممكن است منجر به صرعي شده كودك شود .
افراد حساس به نور از خوردن بيش از اندازه دانه كرفس خودداري كنند.
تخم كرفس برای ریه مضر است.

جهت دریافت جدیدترین اخبار و مقالات از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

گردآوری و نوشته شده توسط ۷ گنج – اختصاصی ۷ گنج

www.7ganj.ir

برگرفته از كتب و منابع مختلف پزشكي و طب سنتي

*** کپی برداری تنها در صورت ذكر نام و لینک فعال به 7 گنج مجاز می باشد.

10 دیدگاه

  • چی نوشتین اصلا خودتون خوندین؟ اول نوشته کرفس بسیار خوبه برای کلیه سنگ و مجاری ادرار…. باز پایینتر نوشته بده برای کلیه و سنگ رو بزرگتر میکنه!!!

    • میزان کم خوبه، زیادیش و مصرف “هر روز” خوب نیست، این در مورد همه‌ی مواد غذایی صدق می‌کنه.

    • منم موندم اولش هی میگه خوبه خوبه بعدش میگه فلان….آخر نفهمیدیم چیشد از اونور میگه هر روز بخورین بعد دوباره میگه نخورین.تکلیفش با خودشم مشخص نيست

  • سلام و خسته نباشید برای مقاله مفیدتون؛
    دوستان من خودم خیلی دنبال عرق کرفس بودم اما متاسفانه قیمتا خیلی بالا و پائین هست و آدم رو به شک میندازه! خواست بگم قیمت عرق کرفس طوبی گستر مناسب و به نظرم معقول بوده؛ کسی استفاده کرده ؟؟

  • من آب کرفس خوردم و دچار حالت تهوع شدید شدم.رووز بعد هم فشارم افتاد.دیگه تا عمر دارم اب کرفس نمیخورم.

  • کرفس به شدت برای افزایش نعوظ و میل جنسی خوبه من اثرشو دیدم به شدت

  • یکجا میفرمایید مبتلایان سنگ کلیه ب شدت بخورند جای دیکه نوشتید ک سنک کلیه را بزرک میکند و این نوشته ها جز اراجیو چی میتواند باشد؟

  • سلام و خسته نباشید….
    لطفا مطلبی رو که زحمت می کشید و میگذارید تنها از یک منبع انتخاب فرمایید که کل مقاله دارای تصاد نشه….مضرات و معایب ذکر شده دقیقا با هم در تضاد هستند….
    این بدلیل این هست که آنچه منابع طب سنتی می گویند منابع پزشکی جدید رد می کنند چرا که در جهت تخریب طب سنتی عمل می کنند و مافیای دارو سعی در انتشار اخبار غلط داره تا همیشه برای کسب درآمد از دارو ها و تجهیزاتشون بیمار وجود داشته باشه….
    لطفا در انتخاب منبع مطالب دقت نظر به عمل اورید چرا که وظیفه آگاهی سازی رو بر عهده گرفتید.
    متشکر

  • با سلام وعرض ادب واحترام ،ضمن تشکرازاطلاع رسانی خوب ومفید شما لطف کنید میزان مصرف آب کرفس را برایم روشن بفرمایید ، روزانه که مضر است ، آیا خوردن دویا سه لیوان درهفته یعنی یک روز در میان مناسب است ؟ با تشکروسپاس فراوان .حیدر ازشیراز

    • آره دیگه،یه روز در میان یک لیوان عوارض نداره

10 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی