سلامت سلامت و تربيت كودك

5 دلیل بلوغ زودرس در کودکان و راه مقابله با آن

تقویم فارسی اندروید

parenting-puberty-THS

بلوغ زودرس در کودکان آن ها را دچار تغییرات فیزیولوژیکی و عاطفی می کند و باید به دنبال راه های مقابله با آن و جلوگیری از آن بود. چراکه ممکن است آن ها را در موقعیت حساس قرار دهد. ما غالبا می بینیم که کودکان رشد بسیار سریعی دارند و ممکن است به سرعت نیز وارد دوران پر فراز و نشیب بلوغ شوند. این کودکان نیاز به توجه بیشتری دارند چرا که در موقعیت پر خطرتری قرار می گیرند.

در ادامه پنج دلیل شایع بلوغ زودرس و راه مقابله با آن را با هم مرور می کنیم.

1. چاقی و اضافه وزن

این یکی از اصلی ترین نگرانی ها در خصوص بلوغ زودرس است. درواقع اگر نمودار رشد کودکان را نگاه کنید می توانید ببینید که چاقی از اصلی ترین دلایل بلوغ زودتر در کودکان می باشد. چاقی بیش از حد می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که منجر به بلوغ زودرس است. محققان می گویند اضافه وزن و داشتن چربی و بافت چربی می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن شده و سطح استروژن، انسولین و لپیتین را تغییر دهد. این خود باعث می شود که بلوغ زودرس در بدن اتفاق بیفتد. بهترین راه جلوگیری از این نوع بلوغ زودرس تشویق کودکان به تحرک و همچنین فعالیت بدنی حداقل برای 3 نوبت 35 دقیقه ای در روز است.

2. مواد شیمیایی زیست محیطی

BPA ها یک ماده شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی، قوطی های مواد غذایی، بطری آب و سایر ظروف نگه دارنده غذا می باشد که باعث تغییرات مهلکی در بدن شده و بلوغ را جلو می اندازد. طبق آمار این تاثیر به خصوص در دختران پررنگ است و یکی از دلایل اصلی بلوغ زودرس در آن ها می باشد. مواد شیمیایی موجود در اسپری ها و دیگر مواد آرایشی بلوغ دختران را جلو می اندازد و در مرحله ی اول باعث رشد سینه ها می شود. و قطعا این موضوع برایشان مضر است.

3. افزایش مصرف تنقلات

خوردن تنقلات و خوراکی های سوپرمارکتی نه تنها باعث چاقی شده و عامل اصلی بلوغ زودرس را توسعه می دهند بلکه با مصرف چربی های حیونی باعث افزایش فاکتور رشد شبه انسولین و یا IGF-1 در بدن شده که بلوغ زودرس را جلو می اندازد. در این حالت بچه ها حتی از خوردن گوشت قرمز هم اجتناب می کنند. این رژیم غذایی نا مناسب خود باعث اثر گذاری بیشتر مواد موجود در تنقلات می شود.

4. تغییرات هورمونی

جامعه و به خصوص رسانه ها متهم اصلی این عامل هستند. نمایش فیلم ها و مستند های مربوط به بزرگسالان و همچنین قراردادن کودکان در معرض تمامی اخبار مربوط به بزرگسالان و آگاه کردن آن ها از همه چیز آن هم در سن نادرست باعث یک واکنش در بدن شده و بلوغ را جلو می اندازد. محققان می گویند وقتی که کودکان در معرض آگاهی از این قبیل مسائل قرار می گیرند غده هیپوفیز مغزشان دستور ترشح هورمون های جنسی یعنی استروژن و تستوسترون را می دهد و این خود به معنی بلوغ زودرس است.

5. سوتغذیه

زمانی که کودکان عادات بد تغذیه ای دارند یا به عبارتی بد غذا هستند والدین سریع تصمیم می گیرند که به آن ها غذاهای آماده ای بدهند که درصد بالایی چربی و قند دارد و این خود باعث به هم خوردن چرخه های طبیعی هورمونی در بدن شده و بلوغ زودرس را ایجاد می کند.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی