اخبار پزشكي و بهداشتي سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

4 تصور قدیمی در خصوص سفید شدن مو

تقویم فارسی اندروید

4 تصور قدیمی در خصوص سفید شدن مو

اگر موهایتان سفید شده و دوست دارید علت آن را بدانید یا می خواهید از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید در این پست با ما همراه باشید.

4 تصور قدیمی در خصوص سفید شدن مو

افسانه ها و تصورات زیادی در خصوص سفید شدن موها وجود دارد. بعضی از آن ها به مرور به یک نظریه ی دقیق علمی تبدیل شدند و برخی دیگر نیز در حد یک خرافه باقی ماندند. همانطور که می دانید موهای مشکی از نشانه های جوانی است و سفید شدن موها یکی از غم انگیز ترین اتفاقاتی است که می تواند برای فرد بیفتد بخصوص اگر هنوز در سن جوانی باشد. دکتر “Rajat Kandhari” یک متخصص پوست و مو در دهلی نو می گوید دلیل اصلی سفید شدن موها خالی شدن ملانوسیت های مو از رنگدانه های ملانین بوده که در نهایت موی خاکستر یا سفید را به وجود می آورد.

بسیاری از ما تاکنون حرف ها و نظریه های مختلفی در خصصوص سفید شدن موها شنیده ایم. اما بسیاری از آن ها می توانند تنها یک خرافه ی بی پایه و اساس باشند که اعتماد به آن ها نه تنها سلامت موهای ما را تهدید کند بلکه دردسر های دیگر را نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه چند افسانه در این خصوص می خوانیم و درست یا غلط بودن آن را با هم بررسی می کنیم.

1. برداشتن یک تار موی سفید باعت سفید شدن بقیه ی موها می شود.

این یک تصور بی پایه و اساس است. یک موی سفید که از سر شما کنده شود تنها با یک موی سفید دیگر جایگزین می شود. و هیچ تاثیری در زیاد شدن موهای سفید شما نخواهد داشت. کارشناسان معتقدند رشد مو و ناخن و همچنین میزان رنگدانه های مو با سن رابطه دارد. افزایش سن در کاهش میزان رنگدانه ها دخیل است در نتیجه عاملی که موی سفید شما را زیاد می کند کنده شدن یک موی سفید دیگرتان نیست بلکه چرخش مداوم عقربه های ساعتتان است.

2. استرس عامل اصلی سفید شدن موهاست.

این یک فرضیه ی کاملا درست است. بسیاری معتقدند استرس یکی از عوامل مهم سفید شدن موهاست. درواقع عامل اصلی پیری زورس که نهایتا به سفید شدن موها منجر می شود یا به عبارتی یکی از تاثیرات آن روی موها اتفاق می افتد ژنتیک است. شما اگر ژن یا ارثیه ی پیری زودرس را نداشته باشید شانس بیشتری دارید که از آن قسر دربروید. اما استرس قطعا عاملی است که پیری زودرس را سرعت می دهد

3. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث سفید شدن موهایتان می شود.

این نیز فرضیه ی درستی است. در واقع اشعه ی فرابنفش علاوه بر اینکه پوست شما را تهدید می کند رنگدانه های موهایتان را هم تحت شعاع خود قرار می دهد. به همین علت است که هم اکنون بسیاری از مرکز تولید لوازم آرایشی بهداشتی روی موادی مشابه ضد آفتاب های پوست برای مصون نگه داشتن مو ها از اشعه ی فرابنفش سرمایه گذاری می کنند. به هر حال توصیه ی ما به شما این است که موهایتان را هم از شر آفتاب در امان نگه دارید.

4. رنگ کردن مداوم موها باعث سفید شدن آن ها می شود.
این نیز یک تصور غلط است. رنگ کردن مو هیچ آسیبی به رنگدانه ها نمی رساند اما لازم است هنگامی که موهایتان را در معرض مواد شیمیایی رنگ موها قرار می دهید از طرفی به سلامت آن ها و همچنین تغذیه و مراقبت از آن ها هم اهمیت دهید. پس از رنگ کردن موهایتان از شامپو های مناسب و ماسک موهای موثر استفاده کنید تا از سوختن موهایتان و تاثیر منفی رنگ مو در نازک تر شدن و خاکستری به نظر آمدن آن ها جلوگیری کنید.

نظر شما چیست؟

منبع

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی