سلامت سلامت جسمي

کمر درد چگونه ایجاد می شود ، دلایل و راه های درمان کمردرد

تقویم فارسی اندروید

کمردرد
کمر درد عارضه ی ناراحت کننده ایست که هرگاه برای تان پیش بیاید به این سادگی دست از سرتان بر نمی دارد. تعجبی هم ندراد. کمر پر از عضلات و مهره ها و دیسک و اعصاب و رباط های متعدد است. درد در هر کجا کمر شما می تواند ریشه بدواند و شما را آزار دهد. شاید برای تان جالب باشد دلیل آن را بدانید و یا راه درمانش را بشناسید

کمر درد چیست؟

کمر شما متشکل از استخوان های پیچیده متصل به هم و یک توری پیچیده از رباط ها و تاندوم ها و عضلات و دیسک و نخاع است. با شبکه ای از عصب ها شبانه روز این شبکه ی گسترده متصل به هم فشارها و انقباظ و انبساط های زیادی را تحمل می کند. کمر درد اجتناب ناپذیر است و از رگ به رگ شدن کمر، تحت فشار بودن عضلات، پاره شدن دیسک یا تحریک مفاصل به وجود می آید.

چه کسی در خطر ابتلا به کمر درد است؟

شما اگر کمر درد را تجربه می کنید احتمالا از اضافه وزن رنج می برید یا درد های روانی زیاد دارید یا بیماری هایی مثل پوکی استخوان و ورم مفاصل و حتی سرطان متاستاتیک را تجربه می کنید.

کمردرد

درمان کمر درد

معمولا استراحت دو روزه در صورتی که حس کنید به آن نیاز دارید و همچنین استفاده از داروهایی برای کاهش التهاب و شل کننده های عضلانی که می توانند درد کمر را کمتر کنند توصیه می شود. از بسته های خنک کننده نیز تا 48 ساعت برای تسکین درد استفاده می کنند و سپس سعی در گرم کردن کمر می کنند. اگر مشکل حادی وجود نداشته باشد معمولا در دو هفته ی اول مشکل کمر درد حل می شود و در صورتی که مشکلات کوچک مثل درد مفاصل یا ضربه خوردگی وجود داشته باشد تا شش هفته بعد التیام پیدا می کند. همچنین رگ به رگ شدن یا آسیب دیدگی رباط ها ظرف 12 هفته درمان می شود. در این حین توصیه می شود که حداقل تا 2 هفته از فعالیت های سنگین و ورزش های شدید جلوگیری شود.

در صورتی که مشکلاتی مثل بی حسی، ضعف پا، احساس سوزن سوزن شدن باسن یا پاها را حس کنید یا در دفع ادرار خود مشکل داشته باشید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و پزشک شا نیز احتمالا تصمیم به تجویز داروهای مثل ویکودین می گیرد. در موارد نادر نیز ممکن است شما نیاز به جراحی داشته باشید. مهمترین کاری که بیماران مبتلا به کمر درد باید انجام دهند این است که زندگی خود را زیر ذره بین قرار داده و عادت های غلطی که باعث کمر درد می شود را شناسایی کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند درد کمر حتی می تواند بازخورد روانی نیز داشته باشد و به خاطر کاهش انعطاف پذیر و کند شدن در حرکت فرد را عصبی و سرخورده کند.

در خصوص داروهای آرام بخشی که برای درد کمر مناسب هستند اولین گزینه قطعا داروهای دم دستی و خفیف مثل استامینوفن است و در درجه ی بعد برای تسکین درد و کاهش التهاب از داروهای ضد التهاب NSAIDs مثل آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (ناپروکسن، Naprosyn) و کتوپروفن (Orudis) استفاده می شود.

داروهای NSAIDs ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش شما شده و در طولانی مدت سبب خونریزی معده شوند. مصرف NSAIDs روی روده ها می تواند کمتر تاثیر بگذارد و عوارض جانبی کمتری داشته باشد در هر صورت استفاده ی طولانی مدت از این داروها اگر چه ممکن است برای تسکین درد کمر شما مناسب باشند اما تاثیرات سوئی نیز روی دستگاه گوارش شما دارند در نتیجه در صورت بروز مشکل باید حتما به پزشک اطلاع دهید.

اگر مشکل کمر درد شما به خاطر گرفتی عضلات باشد داروهای شل کننده عضلات می تواند به شما کمک کنند. این عضلات با کاهش حساسیت سیستم عصبی در این ناحیه و کاهش میزان انقباض های عضلات درد شما را تسکین می دهند. داروهایی مثل cyclobenzaprine (Flexeril)، دیازپام (والیوم)، carisoprodol (سوما)، و متوکاربامول (Robaxin) جز داروهای رایجی هستند که در این مواقع تجویز می شوند. عوارض این داروها خواب آلودگی، سرگیجه و خشکی دهان است.

در صورتی که شما دچار حملات شدید کمر درد شوید داروهایی برای تسکین درد و کاهش پاسخ مغز به درد تجویز می شود از جمله کدئین، هیدروکودون (ویکودین)، اکسی کدون به علاوه استامینوفن (پرکوست Percocet) و اکسی کدون به اضافه آسپرین (Percodan). در برخی دیگر داروهایی مثل اکسی کدون کنترل انتشار (اکسی کونتین) و مورفین کنترل انتشار (MS Contin) موثر ترند. برخی از پزشکان به شدت نسبت به مصرف دارو هنگام کمر درد اعتراض دارند. آن ها معتقدند که داروها می تواند باعث بی توجهی به درد کمر و توسعه ی مشکل شود. عوارض این قسم از داروها نیز خواب آلودگی، سردرد، یبوست، تهوع و تعداد کمی از عوارض جانبی شایع است.

تعجب نکنید که اگر پزشک شما برای تسکین درد کمرتان برای شما داروهای ضد افسردگی تجویز کند. داروهای ضد افسردگی با دوز پایین مانند (Flexeril), diazepam (Valium) می تواند در کاهش درد کمر تان موثر باشند. اگر چه این داروها نیز عوارض خاص خود را دارند و شما را احتمالا دچار سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و حالاتی از این قسم بکنند اما می توانند در کاهش درد کمر تان موثر باشند.

تغییر در شیوه ی زندگی

اگر رفتار هایی دارید که کمر درد را توسعه می دهند باید آن ها را اصلاح کنید. دارو یا مراجعه به پزشک در صورتی که عامل کمر درد همچنان سرجای خود بماند نه تنها سودی نداشته که می تواند تنها عوارض خود را شامل حال شما کند. در صورتی که مدام پشت میز می نشینید هر چند دقیقه یکبار بلند شوید و کمی قدم بزنید. هنگام نشستن قوز نکنید. به شکل خواب خود توجه کنید. اگر به پهلو می خوابید یک بالشت بین پاهایتان بگذراید تا کمردرد به سراغ تان نیاید. اگر به پشت می خوابید گاهی زانوهای خود را خم کنید و به کمرتان استراحت بدهید.

چرا از بسته های سرد کننده استفاده می کنند؟

هنگامی که دچار حملات کمردرد می شوید با بسته های سرد کننده می توایند ارسال سیگنال های درد را به مغز کاهش داده و همچنین با کاهش جریان خون، خون رسانی به محل تورم را کاهش دهید. به این صورت از توسعه ی التهاب و تورم جلوگیری می کنید. معمولا استفاده از بسته سبزیجات منجمد یا حتی بسته های یخ برای 10 تا 15 دقیقه کارساز است.
سپس بعد از گذشت 48 ساعت لازم است با گرم کردن کمر خود و افزایش خون رسانی درد را کاهش داده و آن را بهبود دهید. می توانید از یک بطری آب گرم یا حوله داغ یا حتی حمام آب گرم برای 4 بار در روز و هر بار به مدت 30 دقیقه استفاده کنید.

ورزش

پس از آن که شما کمی حس کردید حال تان بهتر است ورزش کردن برای تان ضروری است. می توانید ایروبیک انجام دهید یا به کوه بروید یا دوچرخه سواری کنید یا ورزش های آرام دیگر را انجام دهید. پس از آن کم کم باید تمرینات مناسب برای تقویت عضلات کمر و و رفع مصدومیت ها انجام دهید. از تمرینات کششی ملایم شروع کرده و کم کم به تسکین ستون فقرات و بهبود عضلات بپردازید. از حرکات تند یا حرکاتی که باعث افزایش درد کمر تان می شود اجتناب کنید.

جراحی برای کمر درد

هنگامی که درد کمر ادامه دار شود برخی فکر می کنند که باید با جراحی درد خود را تسکین دهند. این در حالی است که تنها 5 درصد از افراد مبتلا به کمر درد واقعا به جراحی نیاز دارند و حتی بعد از جراحی نیز بیمار باید دوره ی نقاهت خود را مانند بیماران عادی طی کند و به مرور درد کمر خود را تسکین داده و مشکلش را رفع کند.

طب سوزنی

طب سوزنی یک جایگزین محبوب برای بسیاری از راه های درمان کمر درد است. زمانی که دچار کمر درد می شوید طب سوزنی مانند یک فرشته ی نجات می تواند به داد شما برسد و در طب سوزنی هنگامی که درد رخ بدهد 10 تا 15 سوزن را در کمر شما قرار می دهند تا با آزاد شدن برخی مواد شیمیایی از جمله اندورفین درد تسکین یافته و آرام شود. به علاوه فشار مستمر و ماساژ نیز روند درمان را بهبود می دهد. ماساژ به تنهایی تنش و انقباض عضلات را کاهش داده و سیگنال درد را کم می کند.

پیشگیری از کمردرد

صاف بیاستید، شانه های خود را عقب داده و شکم خود را بکشید. هنگامی که برای مدت زمان طولانی می ایستید وزن خود را روی یک طرف بدن یا روی یک پای خود نیندازید. اگر زیاد می نشینید از یک صندلی با تکیه خوب و مناسب استفاده کنید. می توانید یک بالشت کوچک پشت خود قرار دهید و یا با رول کردن یک حوله از خالی ماندن قسمت گودی کمرتان پیشگیری کنید. هرگاه نشستن تان بیشتر از 20 دقیقه طول کشید کمی روی صندلی بدن تان را کش بدهید و از سکون آن جلوگیری کنید.
به شکل خواب تان دقت کنید. روی یک توشک یا تخت مناسب بخوابید و تا جایی که امکان دارد سعی کنید به پشت و با بدن کشیده بخوابید. هر بار با مدیتیشن یا ریلکس کردن یا برنامه های دیگر بدن خود را آرام کرده و عضلات کمر تان را ریلکس کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی