روانشناسي و سلامت روان سلامت

استرس کمتر و راهکار های موثر برای کاهش استرس

تقویم فارسی اندروید

صبح زود است شما صبحانه تان را خورده اید و روال همیشگی تان را طی می کنید. و می روید تا روز عادی خود را شروع کرده و به برنامه هایتان بپردازید. اما دوست دارید بدانید روزتان را چگونه باید آغاز کنید تا استرس کمتر به شما وارد شود؟ گاهی می توانید با اندکی آگاهی گام های موثری برای کاهش استرس تان برداشته و ریلکس باشید. در این مقاله قصد داریم 10 راهکار موثر را که برای کاهش استرس مفید است به شما یاد بدهیم. با هفت گنج همراه باشید.

استرس کمتر با تمرکز تنها روی یک چیز

اگر می خواهید  استرس کمتر داشته باشید و در عین حال تمرکز بیشتری روی کارتان بگذراید بهتر است تنها به یک کار بپردازید. هرگز تصور نکنید که انجام چند کار به طور همزمان می تواند در صرفه جویی در وقت تان موثر باشد چرا که در حین کاهش زمانی که صرف می کنید تمرکزتان کمتر شده و مجبورید در نهایت یک کار را برای مدت بیشتری کش دهید.

استرس کمتر کاهش استرس

یک فضای کاری دائمی

یک فضای کار دائمی یا یک اتاق کار یا حتی یک میز و لپ تاب و یک لیوان چای یا آب هم می تواند کافی باشد. مهم این است که در جایی باشید که به آن عادت دارید و می توانید زودتر تمرکزتان را به دست بیاورید.

کمی آرام باشید

مطالعات نشان می دهد که تنها کاهش سرعت شما در کار کردن یا راه رفتن و یا انجام هر کاری که فکرش را بکنید می تواند به شما احساس آرامش بیشتری بدهد. به این ترتیب تنها کافی است کمی سرعت تان را کم کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

سرتان را خلوت کنید

از خود بپرسید که چگونه می توانم کمی لیست کارهای روزانه ام را خلوت تر کنم؟ ممکن است کارهایی را از روی عادت انجام دهید و یا ترک آن ها عواقب خاصی برایتان نداشته باشد ولی کنار گذاشتن آن ها می تواند کمک تان کند تا انرژی بیشتری برای اهداف تان داشته باشدی و همچنین یک گام موثر در کاهش استرس خود بردارید.

تمرکز روی کار / تمرکز روی استراحت

همانطور که برای انجام کارهای تان سعی می کنید با تمام انرژی خود را آماده کنید برای استراحت هم باید همانقدر تمرکز و وسواس به خرج دهید. برای انجام کارهایتان به انرژی نیاز دراید و این انرژی با استراحت به موقع و به جا تامین می شود. می توانید هر بار بین کارهای تان تنها 5 تا 15 دقیقه استراحت کنید و یا گاهی کمی قدم بزنید و یا کمی روی صندلی نشسته، چشمان تان را ببندید و با نفس های عمیق انرژی تان را بازگردانید.

مهارت های تازه یاد بگیرید

داشتن سرمایه ها یا پشتوانه ها همیشه می تواند به شما انرژی بدهد تا با خیال راحت تر به سوی آینده گام بردارید. یادگیری مهارت های تازه کمک تان می کند تا همیشه بدانید چیزی در چنته داریدکه بشود روی آن حساب کرد. همینطور می شود با کمک مهارت های جدیدتان مشکلات آینده را مرتفع کنید. از خود بپرسید چه چیزی نیاز است تا یاد بگیرید. سپس این کار را در برنامه های آینده تان قرار دهید. این کار در کاهش استرس شما موثر خواهد بود.

ایمیل ها را در پایان روز کاری چک کنید

اگر می خواهید برای کاهش استرس تان کاری کنید کمی خواندن ایمیل هایتان را به بعد موکول کنید. اگر نمی توانید تا پایان روز کاری صبر کنید حداقل چند ساعت آغازین روز را به این کار اختصاص ندهید چرا که می تواند به شدت استرس زا بوده و همینطور انرژی تان را بگیرد.

محدود کردن اطلاعات ورودی روزانه

اگر عادت دارید به طور مرتب وبلاگ ها، سایت های خبری یا ایمیل های اعتباری را چک کنید باید فکری به حال لغو این کار ها بکنید. می توانید از بین همه ی آن ها تنها خنده دارهایشان و یا آن هایی که الهام بخش هستند را نگه دارید. اینکار به شما کمک میکند که استرس کمتر داشته باشید.

هر روز خودتان را محک بزنید

از خودتان بپرسید که کاری که به آن مشغول هستید تا چقدر بازده مفید دارد و تا چه حد در راستای اهداف تان است؟ این کار می تواند در کاهش استرس و همینطور پیشگیری از استرس های آینده مفید باشد. می توانید از خودتان بپرسید مفیدترین کاری که الان می توانم انجام دهم چیست؟ با خود فکر کنید که اگر تنها 2 ساعت در روز وقت داشته باشید به کدام کار می رسید. جواب سوال تان باید اولویت اول تان باشد. می توانید هر روز هنگام برنامه ریزی اولویت های تان را بشناسید و خودتان را برای انجام آن ها آماده کنید.

افکار منفی را دور بریزید تا شاهد کاهش استرس تان باشید

درصد زیادی از نگرانی ها و عدم اعتماد به نفس ها از افکار و تصورات منفی منشا می گیرد. سعی کنید مثبت بیندیشید و خوش بین باشید.

یک دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید ب خاطر مطالب توپتون…ی سوال دارم من ژله بستنی ک دورنگ میشه و همچنین ژله ب شکل توت فرنگی درست کردم عالی شدن .ولی ی عیب بزرگ پیدا کردن.بلفاصله زله بستنی دو رنگ خوشکلمو رول کردم ترک خورد واز ظاهر قشنگش فقط همین دو رنگ بودنش برام موند…هر رولم ک پیچیدم با چنتا ترک باز شد.همچنین ژله توت فرنگیمو بعد از 4ساعت ک از یخچال دراوردم خاستم پلاستیک فریزری روشو در بیارم اونم ترک خورد و توت فرنگیم نصف شد میشه خواهش کنم منو راهنمایی کنین خیلی ممنونم ازتون. لطفا ج رو ب ایمیلم بفرسین تازودتر ببینم. منتظر جوابتون میمونم دوستان

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی