داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

کارکردهای آرایشی و زیبایی روغن نارگیل

تقویم فارسی اندروید

اگر کسی به ما بگوید یک ماده را معرفی کنید که هم برای مراقبت از پوست مفید باشد، هم لوسیون بدن و هم ماسک مو باشد حتما به او می خندیم اما روغن نارگیل دقیقا همان ماده است. اگر به زیبایی پوست تان اهمیت می دهید اما تا کنون از روغن نارگیل استفاده نکرده اید بسیار در اشتباهید. استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک محصول زیبایی و مراقبتی می تواند از هر لحاظ به صرفه باشد.

روغن نارگیل
زیبایی و سلامت

شاید شما فکر کنید استفاده از یک محصول ارگانیک در این روزگار چه فایده دارد وقتی تنوع محصولات صنعتی به شدت زیاد است و فکر کنید که محصولات صنعتی ترکیبات موثر تری نسبت به مواد طبیعی بر پوستی که در اثر سن و سال پیر شده است دارند. علاوه بر این ترکیب کردن مواد برای ساخت یک ماسک طبیعی، حرارت دادن، تحقیق کردن درباره طرز تهیه آن ممکن است خیلی سخت تر از خرید یک شامپو یا ماسک آماده از فروشگاه باشد.

اما اگر بیشتر به سلامت تان اهمیت می دهید تمام این دردسرها را به جان خواهید خرید و با تحقیق و تفحص بیشتر به چند دستورالعمل ساخت ماسک خانگی پی خواهید برد.

اگرچه مقالات زیادی درباره ساخت ماسک خانگی با روغن نارگیل وجود دارد اما این مقاله یک مطلب جامع و کامل محسوب می شود که امیدواریم مطالعه آن برایتان مفید و کاربردی باشد.

چرا روغن های دیگر به خوبی روغن نارگیل نیستند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا در حال حاضر روغن نارگیل برای مراقبت های مو و پوست سرآمد روغن های دیگر محسوب می شود. در واقع ترکیبی از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و آبرسانی آن را از هر روغنی مفیدتر کرده است. اگر به دنبال دلایل علمی باشید، روغن نارگیل متشکل از اسیدهای چرب اشباع شده است که با آن چربی های اشباع شده مضر که دوست ندارید به آنها نزدیک شوید فرق دارند. برای مقاصد زیبایی، حقایق بسیار جالبی وجود دارد که باید بدانید.

روغن نارگیل

مواد تشکیل دهنده ای که موجب نرمی، ابریشمی شدن و تقویت مو می شوند:

اسیدهای چرب: به بازسازی مو و جلوگیری از التهاب پوست سر کمک می کنند. موجب آبرسانی به پوست می شوند و موجب می شوند پوست تا مدتی طولانی مرطوب بماند. اگر بر روی مو استفاده شود می تواند مو را تقویت کرده و مانع از چند شاخه شدن نوک مو یا همان موخوره شود.

اسید لوریک: ماده تشکیل دهنده بسیاری از محصولات مراقبتی پوست محسوب می شود که به طور طبیعی در روغن نارگیل وجود دارد و این دلیلی محکم است تا از آن به عنوان ماسک مو استفاده شود. همچنین خواص ضد عفونی و ضد باکتری دارد و بنابراین برای از بین بردن شوره سر بسیار مفید است. برای پوست نیز هنگام بروز عفونت های میکروبی کاربرد فراوانی دارد.

ویتامین ای: در کنار اسید لوریک برای داشتن موهایی سالم ضروری است. اگر می خواهید موهایتان را که به خاطر گرما آسیب دیده است احیا کنید از آن استفاده نمایید.

پروتئین: از شکستگی مو و ریزش مو جلوگیری می کند و باعث ضخامت مو، درخشش و نرمی هر چه بیشتر می شود.

ماسک مو روغن نارگیل

ساختار مولکولی روغن نارگیل به قدری ظریف است و از پروتئین غنی می باشد که می تواند به راحتی به ساقه مو نفوذ کرده و از کوتیکول عبور کند و بدین ترتیب آسیب های داخلی را اصلاح نماید. علاوه بر این با استفاده از این ماسک مو می توانید ضخامت بیشتری به موهایتان بخشیده، باعث درخشش بیشتر شوید و از گره خوردن و دو شاخه شدن مو جلوگیری کنید.

روغن نارگیل

پیش از آنکه آغاز کنید موهایتان را بشویید تا مطمئن شوید که از گره خوردگی مو خلاص شده اید. بدین شکل آسانتر می توانید از ماسک مو استفاده کنید. روغن نارگیل بکر معمولا به حالت جامد درمی آید. اگر آن را کمی حرارت دهید تا به مایع تبدیل شود راحت تر می توانید آن را با مواد دیگر ترکیب کنید.

مواد لازم برای تهیه ماسک مو:

_1 قاشق غذاخوری عسل

_روغن نارگیل به میزان لازم (این به اندازه موهای شما بستگی دارد.)

_کمی روغن آرگان (اختیاری)

برای کسب بهترین نتیجه از روغن نارگیل خالص استفاده کنید زیرا هیچگونه مواد شیمیایی به آن اضافه نشده است.

روغن نارگیل

طرز تهیه:

روغن نارگیل، عسل و روغن آرگان را در یک کاسه مخلوط کنید. مواد را از اواسط عرضی مو روی مو بگذارید و به یاد داشته باشید اگر مشکل شوره سر و ریزش مو ندارید از ریختن این مواد روی ریشه مو به شدت خودداری کنید به ویژه اگر موهای چربی دارید.

وقتی که موها به مواد آغشته شد، با یک کلاه یک بار مصرف و یک حوله گرم حداقل 30 دقیقه موهایتان را بپوشانید. اگر موهای خشک، آسیب دیده و رنگ شده دارید، این زمان را باید طولانی تر کنید و شاید حتی زمان انتظار برای آن به مدت یک شبانه روز نیاز باشد. سپس دوش بگیرید و با شامپو موهایتان را شستشو دهید.

چگونه مو را بشویید و روغن را از بین ببرید:

از آنجا که این روغن خاصیت درمانی دارد نیازی نیست که به طور کامل آن را از موهایتان پاک کنید و در شستشوی آن وسواس به خرج دهید اما اگر می خواهید که موهایتان را کامل بشویید به مواد زیر نیاز دارید:

▪شامپو

▪جوش شیرین

▪سفیده تخم مرغ

▪سرکه سیب

اگر بین 2 تا 3 بار با شامپو موهایتان را بشویید اثرات روغن به طور کامل از بین می رود اما ما روش دیگری را پیشنهاد می دهیم که علاوه بر از بین بردن روغن و چربی، موجب استحکام و درخشش مو می شود.

یک سفیده تخم مرغ را در کاسه خوب بزنید و بعد با دو قاشق چای خوری جوش شیرین و کمی شامپو مخلوط کنید. مواد را روی مو و پوست سر ماساژ دهید بعد با آب و سرکه سیب شستشو دهید. این روش برای موهای معمولی و چرب بسیار مفید است.

روغن نارگیل

استفاده چند منظوره از روغن نارگیل

این روغن نه تنها برای مو بلکه برای پوست صورت و بدن، برای دست و پا، برای دندان و لثه و درمان طیف وسیعی از اختلالات پوستی مفید است. در اینجا به برخی از این موارد کاربردی روغن نارگیل اشاره خواهیم کرد:

خواص روغن نارگیل به عنوان ماسک ضد شوره

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، روغن نارگیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد که به شما کمک می کند از شوره سر و پوسته شدن پوست سر خلاص شوید. شما را از خشکی پوست سر نجات می دهد و بهبود سریع آن کمک می کند. کافیست آن را روی پوست سر ماساژ دهید و یک شبانه روز با آن بخوابید.

روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل و مقابله با آکنه، پسوریازیس و اگزما

روغن نارگیل غیر از خاصیت مرطوب کنندگی اش به خاطر وجود پروتئین موجود در آن می تواند به بازسازی سلول های پوست و درمان آسیب های پوستی کمک کند.

مرطوب کننده ضد پیری صورت

گرچه روغن آرگان و روغن جوجوبا به عنوان مرطوب کننده پوستی اولویت دارند اما برخی از افراد از روغن نارگیل به عنوان بهترین مرطوب کننده صورت و لوسیون برای بدن یاد می کنند. این روغن از آبرسانی بالا و نفوذ عمیق برخوردار است و مزیت عمده اش نیز جذب فوری آن است. لایه برداری سلول های مرده پوست و رفع زبری و ترک پوست از دیگر کارکردهای آن است و علاوه بر این موجب نرمی و درخشش پوست نیز می شود.

خواص روغن نارگیل و استفاده بعنوان دهان شویه

کافیست روغن را چند دقیقه در روز در دهان بچرخانید. این روش مختص به هند باستان است و برخی از ستاره های هالیوود از جمله گوئینت پالترو سالهاست از این روش استفاده می کنند. این کار موجب سفید شدن دندان ها، جلوگیری از خونریزی لثه و پوسیدگی دندان می شود.

روغن نارگیل

آرایش پاک کن

روغن های طبیعی می توانند به عنوان محصولی برای پاک کردن آرایش استفاده شوند در عین حال مزیت شان این است که برای استفاده دور چشم موجب خشکی و پیری زودرس نمی شوند. مقدار کمی از آن را نیز روی مژه ها و ابروها استفاده کنید تا باعث تقویت آنها شوند.

مانیکور و پدیکور

به کمک روغن نارگیل می توانید خشکی دست تان را از بین ببرید و با زدن کمی از آن به پاشنه پا می توانید با ترک، قارچ و عفونت پا مقابله کنید. این روغن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد بنابراین برای مبارزه با انگل و قارچ پا بسیار مفید است.

هشدار

متخصصین پوست توصیه می کنند که روغن نارگیل نباید خودسرانه مصرف شود. اگر می خواهید از آن به عنوان ماسک مو استفاده کنید هیچ ضرری ندارد اما برای استفاده روی پوست دقت کنید که فقط در صورت داشتن پوستی خشک یا نرمال از آن استفاده نمایید.

پوست های مختلط و چرب که مستعد ابتلا به آکنه و جوش هستند بهتر است از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده صورت استفاده نکنند زیرا موجب باز شدن منافذ پوست می شود.

منبع : tinytouchups

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی