بارداري و زايمان سلامت

چگونگی از بین بردن شل شدگی و افتادگی پوست بعد از بارداری

تقویم فارسی اندروید

بعد از تولد نوزاد، مسائل زیادی وجود دارد که مادران نگران آنها هستند. یکی از این مشکلات می تواند شل شدن و افتادگی پوست باشد. هر مادری پس از زایمان با پوست شل شده دست و پنجه نرم می کند و دوست دارد بدن خود را مانند قبل ببیند. افتادگی پوست یکی از مسائل به ظاهر پیش پا افتاده ایست که منجر به احساسات ناخوشایندی در مادران جدید می شود. پوست از کلاژن و الاستین ساخته شده و وقتی یک مادر باردار وزنش بیشتر می شود، پوستش هم کشیده شده و دچار تغییراتی خواهد شد. بسیاری از مشکلات پوست از جمله شل شدگی، افتادگی پوست و همچنین تغییر رنگ پوست پس از زایمان به وجود می آیند. کشیده شدن پوست در دوران بارداری ناگهانی نیست اما طی چند ماه اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید این اتفاقی است که برای همه می افتد و شما باید برای از بین بردنش تلاش کنید. ما در این مقاله نکاتی را برای بهبود افتادگی پوست پس از زایمان با شما به اشتراک می گذاریم.

افتادگی پوست

1. کاهش آرام و آهسته وزن

افزایش وزن در دوران بارداری یکی از دلایل اصلی افتادگی پوست به شمار می رود بنابراین واضح است که شما می توانید با کاهش وزن بر این مشکل غلبه کنید. کاهش وزن به آرامی می تواند عضله هایتان را تنظیم کرده و به حالت قبل بازگرداند. تمام تمرکز بر چربی و عضله نیست بلکه ماهیچه ها به شکم تان کمک می کنند تا شکل خود را حفظ نمایند. برای کاهش وزن به آرامی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افتادگی پوست

2. پیاده روی

برای کاهش وزن، ورزش بسیار مهم است اما طبیعتا با یک نوزاد تازه متولد شده پیدا کردن وقت برای رفتن به ورزشگاه یا حتی تمرین شدید در خانه دشوار و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد. علاوه بر این تمرین شدید مدتی پس از زایمان اصلا توصیه نمی شود زیرا بدن هنوز ضعیف است و نیاز به بهبود دارد اما شما همیشه می توانید برای بازگشت به فرم قبل پیاده روی کنید. اگر می توانید روزی 30 دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید و یا روزانه 150 کالری بیشتر بسوزانید. با 20 دقیقه راه رفتن بین 3 تا 5 روز در هفته آغاز کنید. حتی می توانید نوزادتان را در یک کالسکه قرار داده و به پیاده روی بروید. این کمک می کند که پیوندی میان شما و کودکتان نیز برقرار شود و همچنین هوای تازه برای هر دو شما مفید است.

افتادگی پوست

3. دادن شیر مادر به نوزاد

تغذیه با شیر مادر منبع خوبی برای نوزاد و همچنین برای خود شماست. کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که تغذیه با شیر مادر به کودک شما کمک می کند که از لحاظ جسمی و ذهنی بهتر و سالم تر رشد کند. در حالیکه تغذیه با شیر مادر برای سلامت نوزاد مناسب است، همچنین با سوزاندن کالری باعث کاهش افتادگی پوست و چربی می شود. هنگامی که کودک تان را با شیر خود تغذیه می کنید کالری ها به شیر تبدیل می شوند که به نوبه خود به شما کمک می کند افتادگی پوست تان را به مرور از دست بدهید. کاهش آرام وزن می تواند درمان شل شدن پوست را تسریع ببخشد و آن را تثبیت کند.

افتادگی پوست

4. نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن آب بیشتر باعث بهتر شدن ظاهر پوست می شود و آسیب های پوست را از بین می برد. بدون آب قطعا پوست شما وضعیت بهتری پیدا نمی کند. در واقع بی آبی پوست شما را خشک و پوسته پوسته می کند. پوست خشک دارای مقاومت کمتری در برابر چروک است و این می تواند به نوبه خود پوست شما را بعد از زایمان دچار آسیب بیشتری کند. در طول روز مقادیر زیادی آب بخورید تا بافت پوست تان بهبود یابد و انعطاف پذیرتر شود. مصرف زیاد آب همچنین می تواند به کاهش وزن کمک بسزائی کند. همراه با آب آشامیدنی همیشه یک لوسیون مرطوب کننده به پوست تان بزنید.

افتادگی پوست

5. ماساژ منطقه آسیب دیده پوست با روغن

ماساژ موضعی می تواند به تسکین پوست کمک کند. برای ماساژ سعی  کنید از روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب روغن زیتون یا نارگیل می تواند آسیب های پوستی ناشی از تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری را درمان کند. علاوه بر این به بهبود بافت پوست کمک می کند. روغن را روی دست تان بریزید. کف دست را روی شکم به سمت بالا حرکت دهید. ماساژ را به آرامی برای حدود 15 دقیقه ادامه دهید تا به افزایش جریان خون کمک کند. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

افتادگی پوست

6. لایه برداری جهت رفع افتادگی پوست

یکی دیگر از روش های عالی برای به دست آوردن پوست نرم و سفت، لایه برداری پوست است. لایه برداری نقش مهمی در بهبود جریان خون در منطقه آسیب دیده ایفا می کند. همچنین در از بین بردن سلول های مرده پوست موثر است و به بازسازی پوست جدید و سالم کمک می کند. شما می توانید پوست خود را با کمک یک لیف برای چند دقیقه در روز وادار به نفس کشیدن کنید. همچنین می توانید یک اسکراب خانگی بسازید. برای تهیه این اسکراب لازم است 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق چای خوری شکر قهوه ای و عسل را با هم مخلوط کنید. از این اسکراب یک بار در هفته استفاده کنید و  آن را روی منطقه آسیب دیده بزنید.

افتادگی پوست

7. خوردن پروتئین بیشتر

برخی از مواد مغذی مانند پروتئین برای تولید کلاژن و سایر اجزای پوست سالم مهم هستند. نیاز پروتئین شما بستگی به وزن شما دارد و فعالیت بدنی و تمرینات قدرتی، نیاز شما را نیز افزایش می دهد اما به عنوان یک قاعده کلی اکثر زنان روزانه حدود 50 گرم پروتئین نیاز دارند. اگر فعال تر هستید ممکن است نیاز بیشتری داشته باشید. برخی از منابع خوب پروتئین را می توانید در شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، سویا و حبوبات جستجو کنید.

افتادگی پوست

8. افزایش مصرف ویتامین C

خوردن غذاهای بیشتری که حاوی ویتامین C هستند می تواند به از بین بردن افتادگی پوست و حفظ سلامت پوست پس از زایمان کمک کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث افزایش تولید الیاف کلاژن می شود که به حفظ پوست شما کمک می کند. همچنین باعث افزایش کشش و رشد سلول های جدید پوست می شود. ویتامین C پوست را در برابر آسیب های خورشیدی نیز محافظت می کند و باعث تقویت ایمنی شما می شود. کارشناسان توصیه می کنند که زنان روزانه 75 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند. به منظور دریافت ویتامین C می توانید از فلفل، بروکلی، کلم، سیب زمینی، توت فرنگی، پرتقال، گریپ فروت، کیوی و پاپایا استفاده کنید.

افتادگی پوست

9. استفاده از خاک رس

از خاک رس می توانید برای سفت کردن پوست در اطراف شکم استفاده کنید. برای تهیه این ماسک 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاک رس را در کاسه ای بریزید. به اندازه کافی آب یا گلاب به آن اضافه کنید تا یک خمیر نرم به دست آورید. به صورت اختیاری می توانید کمی عسل هم به خمیرتان اضافه نمایید. این خمیر را روی شکم بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید.

افتادگی پوست

10. انجام تمرینات قدرتی

هنگامی که بدن تان پس از زایمان بهبود یافت و پزشک تان منعی برای تمرین کردن نداشت می توانید تمرینات قدرتی را آغاز نمایید. تمرینات قدرتی به شما کمک می کنند که عضلاتتان شکل بهتری بگیرند. در واقع شما کالری بیشتری می سوزانید و درصد عضله هایتان نسبت به چربی تان بیشتر می شود. پیش از شروع تمرینات قدرتی حتما با پزشک تان درباره محدودیت هایتان مشورت کنید.

افتادگی پوست

نکات اضافی

  • خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 برای افزایش سفتی پوست مفید است.
  • خوردن میان وعده های سالم از جمله میوه های خشک یا تازه، ماست کم چرب، سبزیجات و آجیل برایتان مفید است و دور میان وعده های مضر را خط بکشید.
  • از رژیم های غذایی که می تواند تاثیر منفی بر سلامت شما بگذارند دوری کنید.
  • هنگام خروج از خانه حتما از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • از محصولات مراقبت از پوست که حاوی سولفات هستند اجتناب کنید زیرا می توانند پوست تان را خشک و تحریک کنند.
  • از برنزه کردن خودداری کنید زیرا پوست شما را سفت نمی کند و همچنین می تواند سرطان پوست را نیز به دنبال داشته باشد.
  • تا زمانی که در حال کم کردن وزن تان هستید سعی کنید با گن ها و لباس زیرهای مخصوص، شکم و پوست خود را شکل دهید.

منبع: top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی