بیماری ها سلامت

چگونه به منابع سالم الکترولیت ها دسترسی پیدا کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

منابع سالم الکترولیت ها

در عرصه سلامت و بهداشت همیشه واژه هایی وجود دارند که مفهوم و معنی واضح و مشخصی ندارند. بعضی از کلمات حتی هیچ مفهومی ندارند. مثلا “سموم” مشخص تیست که دقیقا چیزهایی که ما می خوریم چگونه هم برای سلامت مان مفید هستند و هم سمی و خطرناک می باشند.

روی اکثر آگهی های تناسب اندام روی کلمات الکترولیت تاکید زیادی می شود. مفهوم این لغت چیست؟ الکترولیت ها چه هستند و چه تاثیری در بدن ما دارند. از آن مهم تر اینکه منابع سالم الکترولیت ها چه می باشند؟ در ادامه این مقاله با 7گنج همراه باشید.

چگونه به منابع سالم الکترولیت ها دسترسی پیدا کنیم؟

الکترولیت چیست؟

به لحاظ علمی الکترولیت ها موادی هستند که وقتی در آب حل می شوند می توانند سبب ایجاد جریان الکتریکی شوند. عضلات و نورون ها در بدن ما نیاز به الکترولیت ها برای ایجاد جریان الکتریکی در بین سلول ها دارند. در حالی که مقادیر آن ها توسط هورمون های خاص و کلیه ها تنظیم می شود، گاهی اوقات سطح الکترولیت ها در بدن برهم می خورد. این روند منجر به ایجاد التهاب در بدن می شود. این التهاب ممکن است با جایگزین کردن مواردی مانند سدیم و پتاسیم درمان شود.

الکترولیت ها در انسان شامل سدیم، پتاسیم، بی کربنات، کلسیم، منیزیم و هیدروژن فسفات می شوند. برای اطمینان از این که سطح الکترولیت در خون متعادل است، باید توجه داشته باشید که مقدار متناسبی از این عناصر را مصرف کنید.

کمبود یا زیادی مقادیر الکترولیت ها چه صدماتی به بدن وارد می کند؟

داشتن مقادیر زیاد یا کم الکترولیت ها می تواند خطر جدی برای فرد باشد و منجر به ناتوانی و بیماری شود. مقادیر کم یا زیاد سدیم با نام hypernatremia (سدیم زیاد) و hyponatremia (سدیم کم) شناخته می شود. کمبود آب در بدن و یا استفاده از دیورتیک ها می تواند باعث این اختلال شود و صدمات آن نیز اثرات ناگوار شناختی، فلج و یا حتی تشنج می باشد.

فرد با مصرف مایعات بیشتر می تواند سطوح سیدم را در بدن خود به تعادل برساند. افراد مبتلا به دیابت و بیماری های کبدی یا نارسایی کلیه بیشتر در معرض این اختلال هستند.

سطوح پایین پتاسیم (هیپوکالمی) نیز به دیورتیک ها مرتبط است و می تواند علائم فوری بسیار خفیفی داشته باشد. درصورت عدم کنترل آن ممکن است میزان تولید انسولین کم شده و سطح قند خون افزایش یابد. هیپرکالمی یا مقادیر کم پتاسیم زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها نمی توانند از غذا یا داروها پتاسیم دریافت کنند و یا زمانی که داروهای خاصی منجر به کاهش سطح پتاسیم در بدن می شود.

کلسیم یکی دیگر از مواد مغذی رایجی است که نیاز به توجه خاصی دارد. هیپوکلسمی یا سطوح پایین کلسیم می تواند سبب بی حسی در اندام ها، سردرگمی و گیجی و تشنج شود. کمبود ویتامین D و عوارض ناشی از مصرف برخی از داروها منجر به این اختلال می شود. هیپرکلسمی می تواند نهایتا منجر به تومورهای تیروئید و سرطان استخوان در بدن شود.

منابع سالم الکترولیت ها چه هستند؟

خوشبختانه غذاهای گیاهی حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی، به خصوص منابع سالم الکترولیت ها می باشند. برای بهبود سطح کلسیم در رژیم غذایی تان سبزیجاتی مانند نخود، آب پرتغال، کلم بروکلی، کلم، سبزیجات خردل و سویا مصرف کنید. برای اطمینان از دریافت پتاسیم نخود فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، موز، کویو و کتانو بخورید. برای بهبود سطح منیزیم نیز از دانه های کدو تنبل و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی