تغذيه سالم سلامت

چرا همیشه احساس گرسنگی می کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

اگر شکم تان مدام از شما طلب غذا دارد و همیشه احساس گرسنگی دارید ممکن است دلیل آن یکی از سه اشتباه زیر باشد. در ادامه این مقاله با 7گنج همراه باشید تا اشتباهات تغذیه ای که منجر به احساس گرسنگی مداوم و غیر معمول می شود را با هم بررسی کنیم.

چرا همیشه احساس گرسنگی می کنیم؟

احساس گرسنگی

اگر احساس گرسنگی می کنید در حالی که آخرین باری که غذا خورده اید سه یا 4 ساعت پیش بوده است این چندان نامتعارف نیست حتما بدن تان وعده غذایی بعدی را می خواهد. اما اگر تنها بعد از گذشت یک ساعت باز هم سر و صدای معده تان بلند شده و گرسنه تان شده است باید به وضع تان شک کنید. در ادامه سه عادت غلط غذایی که به این وضعیت دامن می زند را با هم بررسی می کنیم.

  1. به اندازه کافی آب نمی نوشید

بدن ما روزانه برای بهینه سازی عملکرد شناختی و جسمی به آب نیاز دارد. به طور متوسط یک زن روزانه حدود 12 فنجان و مرد حدود 16 فنجان آب بنوشد. در صورتی که این مقدار آب را در طول روز ننوشید، قطعا بدن تان دچار مشکل می شود. مخصوصا اگر ورزش یا فعالیت بدنی سنگینی می کنید و تعریق زیادی دارید، لازم است هر 15 دقیقه یک فنجان آب بیشتر بنوشید. در واقع اگر فعالیت بدن تان 60 دقیقه طول بکشد، باید 20 تا 30 اونس آب بیشتری دریافت کنید. یکی از ساده ترین راه هایی که به شما یادآوری می کند که آب بنوشید، این است که هممیشه یک بطری کوچک با خودتان حمل کنید.

آب که مادر همه مایعات است می تواند در کنترل احساس گرسنگی هم به شما کمک کند. زمانی که شکم تان از آب پر شده باشد معده تان این سیگنال را به مغز می فرستد که شما پر و به عبارتی سیر هستید.

ما معمولا احساس تشنگی نمی کنیم اما مدام احساس گرسنگی با ما است. مغزمان ممکن است احساس تشنگی و گرسنگی را با هم اشتباه بگیرد. به همین خاطر وقتی تشنه می شوید مغزتان به شما می گوید که باید غذا بخورید درحالی که در واقع به آب نیاز دارید.

برای آنکه مایعات بیشتری بنوشید می توانید انواع نوشیدنی های کم کالری و مفید را امتحان کنید. همچنین بطری آب تان را همیشه با خودتان داشته باشید. آن را در ماشین یا روی میز کارتان بگذارید و هر بار که آن را می بینید کمی آب بخورید.

در صورتی که می خواهید حجم غذاهای هر وعده را کاهش دهید می توانید قبل و بعد از غذا هم آب بنوشید تا مغزتان سیگنال سیری و پری را دریافت کند. البته این روند می تواند در گوارش تان اختلال ایجاد کند.

  1. احساس گرسنگی تان ناشی از کم خوردن فیبر است

فیبر اغلب یک بخش نادیده گرفته شده در رژیم های غذایی ماست. ما در خصوص مصرف کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها خیلی فکر می کنیم اما نیازمان به فیبر را نادیده می گیریم. مقدار فیبر مصرفی روزانه برای مردان 38 گرم و برای زنان 25 گرم است. اما گفته می شود که روزانه مقدار فیبر دریافت متوسط مردان کمتر از 18 گرم و برای زنان کمتر از 15 کرم است. می توانید با مطالعه مقادیر درج شده روی بسته بندی مواد غذایی مقدرا فیبر دریافتی تان را مشخص کرده و کم و کسری آن را برطرف کنید.

برای آنکه فیبر بیشتری دریافت کنید می توانید به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی سفید مانند نان سفید، ماکارونی و برنج سفید از کربوهیدرات قهوه ای مانند نان و پاستای کامل و برنج و جو قهوه ای استفاده کنید. با همین کار مقدار فیبر موجود در رژیم غذایی تان 4 تا 5 گرم افزایش می یابد. یکی دیگر از منابع عالی فیبر، کتان است. در هر قاشق چای خوری از  تخم کتان 3 گرم فیبر موجود است. دانه تخم کتان را می توانید بعد از صبحانه بجوید و یا شب با ماست یونانی میل کنید.

 

  1. مصرف کم سبزیجات

سبزیجات احساس گرسنگی را سرکوب می کنند چرا که تا 90 درصد از محتوای آن ها را آب و فیبر تشکیل می دهد. گیاهان همچنین دارای مقدار کمی کالری هستند و مقدار کالری دریافتی روزانه تان را افزایش نمی دهند.

برای اینکه سبزیجان بیشتری دریافت کنید می توانید آن را در تمام وعده ها و میان وعده های خود بگنجانید. مثلا یک ساندویج تخم مرغ و کاهو برای عصر یا نان و پنیر و سبزی برای روز یا خورش ها و خوراک های سبزیجات گزینه های خوبی هستند. همچنین می توانید مستقیما و بدون هیچ تغییری آن ها را کنار وعده های غذایی میل کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی