جاذبه هاي ايران طبيعت و گردشگري فرهنگ و هنر

چرا باید نوروز امسال به کردستان سفر کنیم ؟ معرفی زیبایی ها و مناطق گردشگری کردستان

تقویم فارسی اندروید

کردستان ، یکی از اصیل ترین ، قدیمی ترین و جذاب ترین مناطق جهان است که مردم بسیار مهمان نواز ، خوش برخورد و متمدنی دارد ، ولی متاسفانه بدلیل فاصله دورش از مرکز ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است . وقتی ما از کردستان یاد میکنیم به معنای فقط استان کردستان نیست بلکه منظور مناطق کردنشین کلیه استان های آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه و ایلام است . در این مقاله از هفت گنج ما قصد داریم به معرفی شهر های کردنشین و زیبای کردستان ایران بپردازیم و زیبایی های این مناطق رو به شما معرفی کنیم و بهتون پیشنهاد بدیم که حتما نوروز امسال سفری به کردستان داشته باشید تا ضمن استفاده از طبیعت دست نخورده و زیبای کردستان و مناطق گردشگری بسیار خاصش ، از مزیت مرزی بودن این مناطق هم بهره برده و با خرید های نوروزی و ارزان خود در مناطق مرزی کردستان با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده و بیشتر لذت ببرید. پیشاپیش سال نو رو به همه ی شما عزیزان تبریک عرض میکنم.

معرفی مناطق گردشگری کردستان : جاذبه های شهر مهاباد

یکی از بهترین مناطق گردشگری کردستان و یکی از شهر های بسیار جذاب در استان آذربایجان غربی مهاباد می باشد. این شهر هر سال میزبان مسافران نوروزی بسیار زیادی از سراسر ایران می باشد. مهمانان و مسافران نوروزی به دلایلی همچون خرید مارک های خارجی و ارزان در تاناکورا ، خرید وسایل با کیفیت و قیمت مناسب از بازارچه های مرزی مهاباد و طبیعت و پارک های زیبای مهاباد این شهر زیبا را به لیست سفر های نوروزی خود اضافه می کنند. اگر شما تاحالا به این شهر سفر نکرده اید حتما امسال آن را در لیست سفر های نوروزی خود اضافه کنید.

شهر مهاباد کردستان

 

سد زیبای مهاباد

جالب است بدانید نزدیک ترین سد آبی جهان به شهر سد مهاباد می باشد . این سد به خود شهر مهاباد چسبیده و فاصله ای با آن ندارد. سد بسیار جذابی است که طبیعت بسیار زیبا و دل انگیزی دارد . جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می‌کند. از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره، قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) اشاره کرد. این دریاچه محل مناسبی برای تفریحاتی همچون شنا و ماهیگیری می‌باشد. از جمله ماهی‌های این دریاچه می‌توان به ماهی کپور و سوف اشاره کرد. در روزهای جمعه هنگام عصر بسیاری از مردم شهر مهاباد برای تفریح و گشت و گذار به جزیره میروند و از طبیعت زیبای این منطقه بهره می برند. در های دروازه ی این سد هر سال در نوروز برای عموم باز شده و آنها میتوانند بروی دروازه سد رفته و از نزدیک آن را ببینند که یکی از جاذبه های بسیار خاص این شهر می باشد . توصیه میکنیم حتما در نوروز از این سد دیدن فرمایید.

سد مهاباد

غار سهولان در نزدیکی مهاباد

غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می‌‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است. مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه‌هاى سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودى کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره‌هاى دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسانها قرار گرفته است.  تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش می‌باشند که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند. به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوى دیگرى زیست نمی‌کند.  آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال است. عمق آن علی رغم تاریک بودن تا چند متری قابل رویت است.

غار سهولان

بازارچه های مرزی مهاباد

مراکزتجاری نور،اصغری و نوین مهاباد از بازارهای مهم و لوکس واقع در غرب کشور می باشند که در آنها انواع و اقسام وسایل خانگی با قیمت مناسب به مشتریان و مسافران گرامی عرضه می شود.

بازارچه های مرزی مهاباد

تاناکورای مهاباد

اجناس موجود در بازار تاناکورای مهاباد و تنوع رنگ و مدل آنها به گونه ای است که هر مشتری با هر نوع سلیقه و تمکن مالی از آن دست پر بیرون می آیند و کمتر فردی می تواند پس از ورود به این بازار دست خالی از آنجا خارج شود حتی اگر برای دیدن به آنجا رفته باشد. بر اساس آمارهای غیر رسمی بازار تاناکورا در مهاباد برای بیش از 10 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. این بازار در کنار پایانه مسافربری این شهر سالیان متمادی است که در زمین های متعلق به شهرداری دایر شده و فعالیت می کند.

تاناکورای مهاباد

تاناکورای مهاباد

آبشار شلماش سردشت از دیگر مناطق گردشگری کردستان است

آبشار شلماش از مهمترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.  این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند. سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته‌است. برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شوید.  با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت کم خطر شده‌است.

آبشار شلماش سردشت آبشار شلماش سردشت

منطقه مرزی بانه یکی از مهمترین مناطق گردشگری کردستان می باشد

از دیگر مناطق گردشگری کردستان میتوان به بانه اشاره کرد . اجناس بازار بانه عموماً کالاهای وارداتی از چین ، تایلند ، مالزی ، کره ، ژاپن ، ترکیه و درمقیاس محدودتر برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است که از طریق دبی و ترکیه وارد عراق شده و از مرز وارد کشورمان می شوند . این کالاها شامل لوازم صوتی و تصویـری ، تلفن همـراه ، لوازم برقی ، لوازم خانگی ، مواد دارویی ، بهداشتی و آرایشی ، انواع لوازم خودرو ، وسایل تزئینی ، پوشاک و کفش است که به وفـور و در مدلها و مارکهای متنوع در بازار انبوه و متراکم بانـه به فروش می رسد .  هم اکنون بیش از 40 مجتمـع تجاری و پاساژ در بانه وجود دارد . حجم مسافرت ها در ایام تعطیلی به بانـه بسیار است و در روزهای تعطیل جمعیت شهـر بانـه دو برابر می شـود .

منطقه مرزی بانه

مریوان و دریاچه زیبای زریوار ( دریاچه زریبار )

تالاب آب شیرین زریبار یا زریوار (“به کردی:Zrêbar, Zrêwar”) در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. این تالاب بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین باختر ایران و یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

دریاچه زریوار به باور مردم محلی دریاچه‌ای افسانه‌ای و سرشار از رازها و داستان‌هاست. افسانه‌ای بودن دریاچه را به خودجوش بودن آن نسبت می‌دهند و با آن‌که آب آن از هیچ رودخانه‌ای فراهم نمی‌شود اما سده‌هاست که همچنان آینه‌سار آسمان آبی و ابرهایش است.

دریاچه زریبار ۱۰۲اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

دریاچه زریبار مریوان
دریاچه زریبار مریوان
پانامورا دریاچه زریبار یا زریوار مریوان
پانامورا دریاچه زریبار یا زریوار مریوان

آبیدر در سنندج یکی از مهمترین مناطق گردشگری کردستان می باشد

کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می‌رود و از مناطق گردشگری کردستان است. برخی از مکانهای گردشگری مشهور آن عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک(سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است. آن چه مورد محبوبیت این کوه شده‌است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن می‌باشد. در واقع واژه آبیدر (آبدره) به معنی دره ای است که از آن آب فراوان تراوش می‌کند. نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند.

آبیدر در سنندج آبیدر در سنندج مناطق گردشگری کردستان

اورامان کردستان – مریوان و کرمانشاه

اورامان یا هه‌ورامان یک واژه باستانی است که به معنای سرزمین اهورایی (سرزمین پاک ) است ، هورامان را همان هورئامان یک واژه کردی است و معنای آن را بالا آمدن یا سربلند کردن هم دانسته اند، که آن هم به این دلیل که کوه‌های سربه فلک کشیده این دیار است که سروگردنی از مناطق اطراف خود بالاتر هستند. اورامان از کوهستان های مرتفع و به هم پیوستن رود های میان این کوهستان ها بین دو رودخانه سیروان و لیله به وجود آمده است که در منطقه دروله میان ایران و عراق باهم ترکیب می‌شوند. همچنین اورامان دارای جنگل‌های وسیعی از درختان بلوط، گلابی وحشی و زالزالک از رشته‌کوه زاگرس است. قسمتی از هه‌ورامان در استان های کردستان و کرمانشاه و بخش دیگر آن در حلبچه عراق کشور همسایه است.

اورامانات تخت

از دهکده‌های تاریخی کشور ایران است که در ناحیه‌ی جنوب‌شرقی شهرستان مریوان، از توابع استان کردستان واقع شده است و پیشینه‌ای نزدیک به ۱۰۰۰ سال دارد. روستای اوامانات تخت جزو یکی دیگر از زیبا‌ترین مناطق کوهستانی ایران  به‌حساب می‌آید و رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند.

اورامان - هورامان تخت
اورامان – هورامان تخت
گردشگری و سفر به اورامان - هورامان تخت
گردشگری و سفر به اورامان – هورامان تخت

مسیر سفر به اورامان یا هورامان تخت

برای رفتن به منطقه گردشگری هورامان ، بهترین مسیر رفتن از استان کردستان 75 کیلومتری مریوان، سنندج، سروآباد و سپس به اورامان تخت است.

مسیر نقشه اورامان
مسیر نقشه اورامان

سفر به کرمانشاه و معرفی مناطق دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای کرد نشین می باشد ، این شهر با داشتن بیش از 5000 مکان دیدنی و گردشگری به عنوان اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام از سوی سازمان ملل انتخاب شد همچنین سومین کلانشهر گردشگری بعد از شهرهای شیراز و اصفهان می باشد.

از مکان ها دیدنی که حتما باید دید در کرمانشاه میتوان به مکان های طاق بستان ، بیستون ، بازارسنتی کرمانشاه ،سراب نیلوفر ،باغ گل ها کرمانشاه ،تکیه معاون الملک اشاره کرد.

طاق بستان :

طاق بستان کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه

بیستون :

بیستون کرمانشاه
بیستون کرمانشاه

5 دیدگاه

  • من افتخار این را داشتم که خدمت سربازی را در سنندج سپری کنم. به جرأت میتوانم بگم که شریف تر و عزیز تر و بافرهنگ تر از مردم کردستان به سختی میشه پیدا کرد. امیدورام بعد از هفت سال که از سربازیم میگذره دوباره بتونم مهمان این مردم دوست داشتنی بشم.

  • ما هر سال میریم کردستان برای مراسم پیر شالیار ، اورامان شگفت انگیز،آبیدر زیبا و سنندجی های مهمون نواز و صدها جاذبه تاریخی

  • مریوان شهر زیبا و تجاری و بسیار دیدنی دارای بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان با دارا بودن پارک ها و مراسمات زمانی خاس و زیباترین مناطق غرب کشور می باشد را فراموش کرده اید استاد.

    • ممنونم از شما . بله حتما آن را هم اضافه می کنیم. مریوان و دریاچه زریوار را نباید فراموش کرد.

5 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی