تناسب اندام سلامت

ورزش کردن تند و شدید لذت بخش تر است یا ورزش های آرام تر؟

تقویم فارسی اندروید

آیا شما یک ورزش راحت با مدت زمان زیاد را به یک ورزش سخت با زمان کوتاه ترجیح می دهید؟

با وجود این که اغلب افراد دوست دارند در دوره زمانی کوتاه تری به نتیجه مطلوب خود برسند، اما به دلیل مشکلاتی از قبیل تنگی نفس، درد پا و یا خستگی ناشی از ورزش کردن با شدت زیاد (HIIT) اکثرا مردم ورزش مداوم با شدت متوسط (MICT) را بیشتر ترجیح می دهند.

در یک مطالعه بر روی ورزشکاران، محققان لذت بخش بودن هر دو مدل وزش با شدت سخت (HIIT) و ورزش با شدت متوسط (MICT) را مورد بررسی قرار دادند. بر خلاف MICT که شامل ورزش با شدت متوسط و پایدار انجام می شود، HIIT در یک دوره سریع و و با استراحت کم شروع می شود که باعث بی انگیزگی نسبت به ورزش و خستگی از آن می شود. اگر می خواهید بدانید که ورزش کردن با شدت سخت اذت بخش تر است یا ورزش با شدت متوسط و همچنین از دلیل و چگونگی آن مطلع شوید، با این مقاله از 7گنج همراه باشید.

ورزش کردن با شدت سخت لذت بخش تر از ورزش با شدت متوسط است.

دوازده مرد و زن فعال در این آزمون شرکت کردند، اول از همه تست VO2 max testing برای تعیین حجم کار و فعالیت های شخصی صورت گرفت. بعد از آن از هر داوطلب آزمایش ورزش با شدت سخت (HIIT) و شدت متوسط (MICT) گرفته شد.

برای آزمون HIIT، شرکت کنندگان در هشت دور 60 ثانیه ای فعالیت شدید با 85% حجم کار و استراحت های 60 ثانیه ای در بین دوره انجام دادند و برای آزمون MICT شرکت کنندگان یک دوره 20 دقیقه ای دوچرخه سواری ثابت با 45% حداکثر حجم کار انجام دادند.

بعد از هر جلسه تمرین، از شرکت کنندگان خواسته شد تا لذت خود را با تکمیل مقیاس قدم شرح دهند. در اخر معلوم شد که یازده شرکت کننده از دوازده شرکت کننده لذت بالاتری به HIIT نسبت به MICT داشته اند.

محققان در این باره می گویند لذت بالاتری برای HIIT  تجربه شد، زیرا می توان در مدت کوتاه تری نسبت به MICT به نتیجه مطلوب خود رسید.

با توجه به مصاحبه ای که PSY POST منتشر کرده است، تاد استورینو نویسنده مسئول این پژوهش بیان کرده است این تحقیقات به طور مبهم نشان می دهد که وزش با شدت بالا (HIIT) می تواند احساس لذت بخش تری به ورزشکار بدهد و این مسئله او را به این نتیجه می رساند که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهد. همچنین لازم به ذکر است که تنها 25% از بزرگ سالان در آمریکا وقت 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط را دارند، بنابراین اگر ورزش با شدت سخت لذت بیشتری داشته باشد، می تواند کمک کند تا خیلی از کسانی که وقت کافی ندارند به اهداف خود در زمینه تناسب اندام دست پیدا کنند.

سی دی سی می گوید که یک دقیقه ورزش کردن با شدت بالا برابر با دو دقیقه ورزش با شدت متوسط می باشد، یعنی شما می توانید فقط با صرف نصف وقتی که می خواستید به ورزش اختصاص دهید به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

یک نکته مهم دیگر در مورد ورزش با شدت سخت (HIIT) این است که آن را همه کاره می دانند و شما می توانید این ورزش را با حداقل امکانات حتی در خانه نیز انجام دهید. همچنین این روش برای افراد مبتدی که برای اولین بار می خواهند شروع به ورزش کردن کنند مناسب می باشد، و آن را تقریبا در هر جایی می توان انجام داد.

با وجود تمام این مزایا و لذت بخش تر بودن ورزش کردن با شدت سخت (HIIT) نمی توان آن را برای همه کاربردی دانست. این نوع ورزش برای کسانی که دچار بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، کلیوی و دیگر بیماری هایی که فشار زیاد برای آن ها مضر است، توصیه نمی شود.

توجه به توصیه های پزشکی درباره ورزش کردن با شدت سخت (HIIT) بسیار مهم می باشد پس حتما قبل از شروع به ورزش کردن آن ها را مرور کنید. اگر مشکلات و یا بیماری خاصی دارید حتما با دکتر خود مشورت کنید، همچنین اگر در هنگام ورزش دچار خستگی زیاد، سرگیجه و نارسایی های دیگر نیز می شوید حتما به پزشک و یا متخصص مراجعه نمائید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی