خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص پیاز

تقویم فارسی اندروید

پیاز هر رنگی که داشته باشد اعم از سفید، قرمز و یا زرد دارای خواص متعدد بهداشتی است. عطر و طعمی بسیار قوی دارد و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها از جمله فلاونوئیدها و پلی فنول هاست که می تواند در حفظ سطح قند خون به شما کمک کند. همچنین در داشتن استخوان های قوی و مبارزه با التهابات موثر است. مطالعات نشان داده اند که خواص پیاز می تواند به پیشگیری از بیماری هایی همچون سرطان، بیماری های قلبی، آرتروز، آسم، دیابت و اختلالات نوروژنیک مرتبط باشد. کوئرستین موجود در پیاز به عنوان یک داروی آنتی هیستامین شناخته شده که اغلب در محصولات مربوط به آلرژی یافت می شود زیرا می تواند اثر هیستامین ها بر سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد.

شاید تعجب کنید اما پیاز یک داروی ارزان قیمت برای مبارزه با بسیاری از بیماری هاست. با ما همراه باشید تا با خواص پیاز آشنا شوید:

خواص پیاز

خواص پیاز

انواع پیاز معمولا هر کدام که عطر و طعم قوی تری داشته باشند پر خاصیت تر نیز هستند. مواد موجود در یک فنجان پیاز خام شامل موارد زیر است:

64 کالری

0 گرم چربی

2 گرم پروتئین

2 گرم فیبر

7 گرم قند

8 میلی گرم ویتامین C

0.2 میلی گرم ویتامین B6

0.2 میلی گرم منگنز

22 میلی گرم فولیت

234 میلی گرم پتاسیم

46 میلی گرم فسفر

0.07 میلی گرم تیامین B1

پیاز

فواید درمانی پیاز

1. کمک به مبارزه با سرطان

خواص پیاز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، تخمدان و دهان می شود که در واقع از طریق تامین کامل آنتی اکسیدان ها از آسیب سلولی جلوگیری می کند. ترکیبات گوگردی پیاز برای جلوگیری از رشد تومورها و رشد سرطان مفید است. حتی مصرف پیاز چند بار در هفته با درمان سرطان در ارتباط است. اگر می توانید بیشتر از این مقدار هم پیاز مصرف کنید تا ترکیبات آن بدن را از خطر ابتلا به سرطان محافظت نماید.

2. محافظت از سلامت قلب

پیاز دارای مزایای فیبرونولیتیک است به این معنا که از قلب و عروق حفاظت می کند و باعث کاهش خطر لخته شدن خون می شود. می تواند تعادل کلسترول را حفظ کند و این کار را با محدود کردن فعالیت رادیکال های مضر آزاد در رگ های خونی انجام می دهد. بنابراین خواص پیاز باعث کاهش استرس، بهبود گردش خون و تنظیم فشار خون می شود.

3. تقویت استخوان ها

خواص پیاز برای سلامتی استخوان ها مفید است زیرا می تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک کند و خطر شکستگی را کاهش دهد. زنانی که یک بار در روز یا بیشتر پیاز مصرف می کنند 5% بیشتر از زنانی که یک بار در ماه یا کمتر مصرف می کنند تراکم استخوان دارند. زنانی که پیاز بیشتری مصرف می کنند 20% خطر ابتلا به شکستگی های لگن را در خود کاهش می دهند. همچنین احتمال آن وجود دارد که پیاز به خاطر وجود برخی از مواد تشکیل دهنده اش مانع شکستگی استخوان و پوکی استخوان شود.

4. کمک به مدیریت دیابت

طبق تحقیقات خواص پیاز می تواند به مبارزه با دیابت کمک کند زیرا باعث کاهش غلظت گلوکز پلاسما و کاهش وزن بدن می شود. پیاز یک روش موثر و طبیعی برای کنترل سطح قند خون آزاد شده در جریان خون و جلوگیری از مقاومت به انسولین به شمار می رود. تحقیقات تغذیه نشان می دهند که پیاز، کروم را تامین می کند که برای کنترل قند خون مفید است و ممکن است برای پیشگیری از دیابت نیز موثر واقع شود.

پیاز

5. کاهش خطر ابتلا به آرتریت و آسم

از آنجا که پیاز به عنوان یک غذای ضد التهابی عالی شناخته می شود، یکی از بهترین گزینه های گیاهی در درمان بیماری های التهابی دردناک مانند آرتریت یا آسم است. کوئرستین موجود در پیاز به خصوص ممکن است برای بیماران مبتلا به آرتریت مفید باشد زیرا باعث مهار التهابات و هیستامین هایی می شود که درد و تورم را شدت می بخشند.

6. خواص پیاز برای مبارزه با عفونت های تنفسی

دفعه بعدی که دچار سرماخوردگی و یا بیماری های تنفسی شدید، از خواص پیاز به عنوان یک درمان طبیعی بهره ببرید. کارشناسان معتقدند که برخی از خواص پیاز می توانند دفاع ایمنی بدن را افزایش دهند، التهاب مخاط بینی را کاهش داده و ریه ها و سیستم تنفسی تان را سریعتر آزاد کنند.

7. امکان کمک به بهبود باروری

آنتی اکسیدان ها تاثیر زیادی بر پارامترهای سلامتی اسپرم دارند بنابراین خواص پیاز ممکن است یک راه طبیعی برای بهبود باروری باشند. هنگامی که محققان دانشگاه آزاد در ایران اثرات پیاز بر روی باروری موش ها را بررسی کردند، دریافتند که کیفیت تستوسترون به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین دریافتند موش هایی که طی 20 روز میزان زیادی پیاز مصرف کرده اند، اسپرم شان غلظت یافته و زنده ماندن و تحرک اسپرم شان نیز بیشتر شده است.

پیاز

تاریخچه پیاز

بسیاری از مردم باستان معتقد بودن که خواص پیاز تاثیر مثبتی بر درمان بیماری ها دارد و باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. بنابراین سوابق نشان می دهد که خواص پیاز در سراسر جهان به عنوان منبع ارزشمند دارویی و غذایی برای هزاران سال استفاده می شد. قدیمی ترین شواهدی که در دسترس است نشان می دهد که پیاز 5000 سال پیش در بخش هایی از ایران و غرب پاکستان کشت می شده و اسناد دیگری برای پیش از این تاریخ وجود ندارد. پیاز ممکن است یکی از اولین محصولات کشت شده باشد زیرا می تواند به راحتی در طول سال و در انواع مختلف آب و هوا رشد کند. آنها حتی در مناطق خشک هم قابل رشد هستند و به همین دلیل در مواقع قحطی منبع تغدیه ای ارزشمند و مغذی محسوب می شدند. برخی دیگر از سوابق نشان می دهند که پیاز 3500 سال پیش در بخش هایی از چین، هند و مصر رشد کرده است. در مصر پیاز حتی به عنوان یک شیء ارزشمند مورد پرستش قرار می گرفت و ابدیت را به دلیل ساختار دایره ای وارش تداعی می کرد. حتی در دیواره های داخلی اهرام مصر و مقبره های مصر نیز نقاشی های از پیاز یافت شده است. همچنین یکی از غذاهاییست که در کتاب مقدس به آن اشاره شده است. امروزه پیاز در سراسر جهان مصرف می شود و خوشبختانه محبوبیت قابل توجهی نیز دارد زیرا مردم بیشتر درباره مزایای بهداشتی آن می دانند. بزرگترین کشورهای تولید کننده پیاز در جهان امروز به ترتیب، چین، هند و سپس آمریکاست.

بهترین راه نگهداری پیاز

وقتی که پیاز و سیب زمینی در کنار هم قرار می گیرند باعث می شود که پیاز گاز اتیلن سیب زمینی را جذب کرده و زودتر خراب شود. بنابراین بهتر است این دو را در کنار هم نگه داری نکنید. به یاد داشته باشید که باید هر دو را در جای خنک نگه دارید. اگر می خواهید پیاز را در یخچال ذخیره کنید باید بدانید که بهتر است در اسرع وقت مصرف شود. همچنین به خاطر عطر و بوی شدیدی که دارد سعی کند آن را از خوراکی های دیگر جدا کرده و در ظرفی کاملا بسته نگه داری کنید.

چگونگی پخت پیاز

چندین راه مختلف برای چگونگی استفاده از پیاز در غذاهای سالم وجود دارد. شما می توانید آن را به تخم مرغ اضافه کنید، با آن سوپ درست کنید یا پیاز خام را روی سالاد بریزید. از سس پیاز هم می توانید برای طعم دادن به ماهی یا دیگر پروتئین ها بهره ببرید. معمولا پیاز قرمز را به صورت خام و پیاز سفید را به صورت پخته استفاده می کنند. به هر شکلی که از پیاز استفاده می کنید خیال تان راحت باشد که خواص پیاز  وارد بدن تان می شود. برای استفاده از حداکثر خواص پیاز، بهتر است تنها لایه نازک بیرونی آن را جدا کرده و تمام گوشت و لایه های داخلی آن را مصرف کنید. به یاد داشته باشید وقتی پیاز را پوست می کنید تنها 10 دقیقه بعد به شدت جذب پذیر شده و می تواند تمام باکتری های هوا را جذب کند. پس بهتر است تنها اندکی پیش از پخت، آن را خرد نمایید. برای آنکه زمان کمتری برای پخت نیاز داشته باشد باید آن را کوچکتر برش دهید. پیاز بیشتر از دیگر سبزیجات می تواند طعم و مزه های دیگر را به خود بگیرد بنابراین اگر آن را به روغن زیتون یا روغن نارگیل آغشته کنید طعم خوبی پیدا می کند.

خواص پیاز

دستورالعمل های سالم با پیاز

دستورهای غذایی متنوعی با پیاز وجود دارد و می توان غذاهای متنوعی در فرهنگ های مختلف با آن تهیه کرد. پیاز در غذاهای کشورهای مختلفی همچون فرانسه، چین، مکزیک، هند و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و شما هم می توانید در رژیم غذایی خود از این ماده مغذی اما کم کالری و مفید بهره ببرید.

طرز تهیه سوپ پیاز

این سوپ بسیار برای روده مفید است و عطر و طعم خوبی دارد. بسیار آسان تهیه می شود و برای هر وعده غذایی مناسب به نظر می رسد.

زمان پخت : 45 تا 60 دقیقه

مناسب برای 6 تا 8 نفر

مواد لازم:

4 عدد پیاز بزرگ خلالی شده

2 پیمانه آب مرغ

2 پیمانه آب گوشت

4 قاشق غذاخوری کره آب شده

5 حبه سیر

نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

در یک قابلمه روی حرارت متوسط کره را آب کنید و پیازهای خلالی شده را اضافه نمایید. پیازها را تا زمانی که کاراملی شوند سرخ کنید. سیر را اضافه کرده و آب مرغ و گوشت را نیز اضافه کنید. نمک و فلفل را هم فراموش نکنید. پس از به جوش آمدن مخلوط، زیر آن را کم کنید و اجازه دهید 30 تا 50 دقیقه روی گاز بماند تا خوش طعم تر شود.

پیاز

صبحانه فرانسوی با ماهی و تخم مرغ

این صبحانه عالی دارای پروتئین و امگا 3 است.

زمان پخت : 55 دقیقه

مناسب برای 4 تا 6 نفر

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری کره

1 عدد پیاز متوسط نازک برش خورده

8 عدد تخم مرغ بزرگ

1 پیمانه کفیر

1 پیمانه فلفل دلمه ای رنگی

1 پیمانه قارچ

1 قاشق غذاخوری سبزیجات تازه خرد شده

نمک و فلفل

1 قاشق چای خوری جوز هندی

200 گرم ماهی سالمون بدون پوست و خرد شده به تکه های کوچک

نصف پیمانه پنیر بز

طرز تهیه:

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. کره را روی حرارت متوسط آب کنید و پیاز و فلفل را به آن اضافه نمایید. حدود 3 دقیقه آن را سرخ کنید و هم بزنید تا نرم شود. قارچ ها را اضافه کنید. 3 تا 4 دقیقه صبر کنید و سپس از روی حرارت بردارید. مخلوط را کف یک ظرف نچسب بریزید و تکه های ماهی را روی پیازها بگذارید. تخم مرغ ها را در کاسه ای با کفیر هم بزنید. سبزیجات تازه را افزوده و نمک و فلفل و جوز هندی را به آن اضافه نمایید. مخلوط تخم مرغ را روی مواد دیگر ریخته و برای 35 تا 40 دقیقه در فر قرار دهید. در آخر هنگام سرو پنیر بز را روی مواد بریزید.

پیاز

چه کسانی باید از خوردن پیاز اجتناب کنند؟

پیاز برای افرادی که دچار هضم ضعیف، سوزش و رفلاکس معده هستند مناسب نیست و واکنش ایجاد می کند. اگر پس از مصرف پیاز متوجه واکنشی منفی شدید سعی کنید برای مدتی مصرف آن را کنار بگذارید تا علائمش تشخیص داده شود. اگر به پیاز حساسیت دارید می توانید به جای آن از تره فرنگی و پیازچه استفاده کنید تا از مواد مغذی آن بی بهره نمانید.

منبع : draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی