سلامت سلامت پوست، مو و ناخن سلامت جسمي

همه نکاتی که در مورد جراحی پیشانی باید بدانید

تقویم فارسی اندروید

همه نکاتی که در مورد جراحی پیشانی باید بدانید

جراحی پیشانی

 

پیشانی برآمده میخواهید یا اتئ کشیده !

می گویند سرنوشت آدمهارا از پیشانی شان میشود ،خواند؛ اصلا از خود کلمه هم مشخص است ، می گویند «سر» نوشت. یعنی کسی که پیشانی بلندی دارد ، می گویند بختش بلند است و خلاصه همه جوره بختو سرنوشت را به هم گره می زنند . اما پیشرفت علم کاری کرده که حتی به پیشانی هم نمی توان اعتماد کرد .هستند افرادی که این روز ها به بخت و پیشانی بلند واین حرف ها کاری ندارند و می خواهند در پیشانی شان دست ببرند. بله ،پیشانی بلند از قدیم قشنگ بوده اما کسانی هستند که میخواهند با عمل جراحی پیشانی را کوتاه کنند . علم و تکنولوژی هم که منوی آزاد دارد و هر نوع خواسته انسان را برآورده می کند . جراحی پیشانی عملی است که شاید حتی اسم آنرا هم نشنیده باشید اما در تهران کسانی هستند که برای این جراحی به مطب متخصصان زیبایی مراجه می کنند . صحبت های کارشناسانه دکتر علیرضا شهاب الدین ،متخصص جراحی را در باره این جراحی و عوارض احتمالی اش بخوانید .

 

حکایت جراحی پشت جراحی :

وقتی وارد مطب می شوم او را می بینم که همراه خانم میانسالی روی صندلی انتظا نشسته است . چهره معمولی دارد .ازآنها که نمی توانی بگویی زیباست و در عین حال زشت هم که نیست کنارش می نشینم و به بهانه اینکه من هم میخواهم عمل جراحی انجام دهم با او همکلام میشوم. نزدیک 45 ساله و مجرد است و برای کوتاه کردن پیشانی آمده .خودش میگوید :«قبل از همه چیز احساس کردم بینی بزگی دارم که صورتم را خیلی زشت کرده است . چند سال پیش جراحی بینی انجام دادم . اگر چه بینی ام کوچک شد اما اما وقتی جلو آینه می ایستادم راضی نبودم ؛به نظرم چانه ام بیش از اندازه دراز بود تصمیم گرفتم چانه ام را عمل کنم . بعد از عمل چانه به نظر پیشانی ام هم زیادی بلنداستو می خواهم پیشانی ام را هم کوتاه تر کنم » بین صحبت هایش چند بار از من میپرسد «به نظرت عمل بینی و چانه ام خوب بوده ؟ بینی ام قشنگ شده ؟» و من هر بار در جوابش می گویم «بله، به نظرم خیلی قشنگ شده ای . جراحی خوبی داشته ای .» اما او هر بار با اصرار و نوعی ناامیدی خاص می گوید :«اما به نظر خودم خیلی خوب نشده .دلم می خواست بهتر و قشنگ تر ازاین می شد ؛راضی نیستم » خانمی که کنارش نشسته بود می گوید مادرش است و میان صحبت هایمان می پرد و با ناراحتی و نارضایتی می گوید :« از دستش خسته شدم؛ هر روز باید در بیمارستان ها و کلینیک های مختلف باشم تا جراحی جدید انجام دهد . از وقتی پدرم فوت کرد و املاک او به من رسید در حال خرج کردن برای جراحی های مختلف او هستم . تا به حال 80 میلیون تومان برای جراحی بینی ،چانه ،تزیرق ژل لب و گونه و چه وچه پرداخته ام . حالا هم که عمل جدید پیشانی » و با خشم سر خود را برمی گرداند چند دقیقه دیگر کنارشان می نشینم که ببینم از تصمیم خود پشیمان می شود یا نه . منشی نام دختر را صدا می زند و او مصمم به اتاق جراحی می رود نزدیک یک ساعت پشت در اتاق جراحی می نشینم  تا نتیجه جراحی را بدانم . او را از اتاق جراحی بیرون می آورند ،حال چندان مساعدی ندارد . مادرش به من میگوید :«دعا کن این بار دیگر عمل کردن سرو صورت از سرش بیفتد »

 

جراحی پیشانی با چه هدفی انجام میشود ؟

دکتر شهاب الدین درباره عمل پیشانی به مجله «سیب سبز» می گوید: عمل جراحی پیشانی یکی از روش های لیفت ناحیه پیشانی و ابروست و این عمل بیشتر برای این مورد به کار می رود . به طور طبیعی وقتی سن بالاتر می رود چروک پیشانی و افتادگی ابرو و… اتفاق می افتد که برای کسانی که قصد عمل زیبایی دارند از عمل جراحی پیشانی برای لیفت کردن استفاده می شود . با این روش پوست ناحیه پیشانی و ابرو بالا کشیده می شود. اما این عمل برای کسانی که اصرار دارند پیشانی خود را کوتاه کنند نیز به کار می رود که البته روش روتین و رایجی نیست و کم تر انجام می شود . فقط برای کسانی که واقعا به این عمل جراحی نیاز دارند ممکن است این  کار را انجام دهیم . به طور کلی جراحی کوتاه کردن طول پیشانی یک عمل خاص است که بسیار به ندرت انجام می شود و اگر فردی اصرار زیاد برای این جراحی داشته باشد آن را انجام می دهیم . اما در هر صورت هر فردی که خواهان این جراحی است باید از عوارض آن آگاه باشد تا بتواند تصمیم درستی بگیرد .

 

جراحی پیشانی چطور انجام می شود ؟

برای انجام عمل پبیشانی پوست سر را از ناحیه خط رویش مو برش سراسری داده ،پوست پیشانی را آزاد می کنیم . پوست پیشانی را بالا می کشیم . اضافی پوست را برمی داریم و به محل جدید بخیه میکنیم . این عمل باعث می شود که پوست صاف شده ،کشیده شود و ابرو بالاتر برود . در این روش برای کسانی مناسب است که هدشان لیفت کردن است . از همین روش برای کسانی که به طور مادر زادی پیشانی بسیار بلند یا غیر طبیعی دارند نیز استفاده می شود اما یک تفاوت وجود دارد . ممکن است فرد جوانی مراجعه کن و شاکی باشد که پیشانی بسیار بلندی دارد و نیاز به اصلاح دارد ،چون چین و چروک زیادی وجود ندارد نیازی نیست که پوست  پیشانی بالا کشیده شود . می توان از روش دیگری استفاده کرد که درآن پوست سر را آزاد می کنیم . یعنی از وسط سر پوست را آزاد کرده و در و اقع پوست سر را (به جای پیشانی ) میکشیم و به جلو می آوریم . در این حالت خط رویش موپایین تر می آید و پیشانی کوتاه می شود.

 

عوارض جراحی پیشانی را بشناسید

دکتر شهاب الدین معتقد است : انجام این جراحی صرفا برای کوتاه کردن پپیشانی است که به دلیل عوارض جانبی ،آن توصیه نمی شود . او عوارض جراحی پیشانی ار اینطور توضیح می دهد :

باقی ماندن جای زخم: اولین عارضه این است که خط برش که از محل رویش مو است همیشه کاملا باقی می ماند و دیده می شود که اگر فرد جوان باشد بالطبع مشکلات زیبایی برایش بیشتر خواهد شد .

بی حسی پوست سر : مشکل دیگری که در پی این جراحی به وجود خواهد آمد این است که پوست ناحیه ای که مورد جراحی قرار گرفته (یعنی از محل رویش مو تا جایی که پوست از سر جدا شده ) بی حس خواهد شد . زیرا این برش باعث قطع شدن اعصاب پوستی این ناحیه می شود . این موردی است که شاید بسیار از افراد از آن بی اطلاع باشند و بعد از عمل متوجه شوند . بنابراین سرما،کرما، بریدگی سطحی ،یا ضربه یا آسیب و….. در این ناحیه از پوست حس نخواهد شد که حس نکردن همین ها ممکن است باعث آسیب های دیگری شود .

ریزش مو : درباره این عمل خاص ،بلند کردن پوست سر به خودی خود می تواند در خونرسانی به این ناحیه مشکل ایجاد کند و باعث ریزش مو در کل ناحیه جلوی سر شود .

خونریزی و عفونت : مثل هر عمل جراحی دیگری غیر از عوارض مربوط به بیهوشی ، خونریزی یا عفونت محل جراحی نیز وجود دارد .
فشاردر محل بخیه : اگر این عمل توسط پزشکی که جراح پلاستیک نیست و تخصص کافی ندارد انجام شود ممکن است به شیوه کاملا درستی انجام نشود و عوارض بیشتری به همراه داشته باشد . مثلا ممکن است پوست سر بیش از اندازه کشیده شده باشد ، به زور دو محل جدید را به هم رسانده باشند و در محل بخیه فشار وارد شود که این کشش احتمال باز شدن زخم و ریزش مو را بیشتر می کند مهم تر از این ها کشش و فشار زیاد باعث می شود که جای برش و زخم پهن تر از حالت عادی باقی بماند و به لحاظ زیبایی مشکلات بیشتری ایجاد شود . اگر در جراحی موفق جای زخم به قطر یک میلی متر باشد ، در این حالت دو تا سه میلی متر خواهد داشت.

 

چقدر باید هزینه کنیم ؟

هزینه عمل در بیمارستان های مختلف و برای پزشکان مختلف ، متفاوت است . از طرفی چون عمل زیبایی است بیمه ها هزینه هارا متقبل نمی شود . لیفت پیشانی در مراکز دولتی حدود 5 تا6 میلیون تومان و در مراکز خصوصی 10 میلیون تومان است  . اگر لیفت لازم نباشد و فقط پایین آوردن خط رویش مو باشد هزینه ها کمتر خواهد بود .

 

به مشکلات پوستی توجه کنید

برای عمل لیفت اگر فرد در سنین بالا باشد و چین و چروک در صورت داشته باشد ف می توان این عمل را انجام داد . اما برای عمل کوتاه کردن پیشانی شرایط سنی خاصی وجود ندارد و فقط رسیدن به بلوغ کافی است ،چون در سنین رشد نباید برشی ایجاد کرد زیرا جای آن بیشتر باقی می ماند و باعث ایجاد مشکلاتی در محل رویش مو خواهد شد . کسی که سن رشد را گذرانده خط رویش مویش مشخص شده ف اجزای صورت شکل گرفته و می تواند این کار را انجام دهد . اینکه فرد بتواند جراحی را تحمل کند کافی است اما کسانی که بیماری پوستی دارند باید مراقب باشند زیرا ممکن است مشکلشان شدیدتر شود

 

آیا نیاز دارید پیشانیتان کوتاه شود ؟

دکتر شهاب الدین نیاز واقعی به این جراحی را برای مخاطبان مجله«سیب سبز» این طور توضیح میدهد : عدد خاصی وجود ندارد که بگوییم کسی که طول پیشانی اش عدد خاصی است باید آنرا کوتاه تر یا بلند تر کند. افراد ممکن است به دلیل وسواس و حساسیت زیاد تصور کنند که پیشانی بلندی داند اما در حقیقیت این را باید بین اجزای صورت هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد . برای تعیین تناسب بین اجزای صورت سه ناحیه را باید درنظر گرفت . از چانه تا خط زیر بینی ،از خط زیر بینی تا بین دو ابرو و از بین دو ابرو تا خط رویش مو . اگر این سه قسمت صورت تقریبا هم اندازه باشند صورت متناسب است و نیازی به جراحی وجود ندارد که در اکثر افراد همین طور است . اما اگر فاصله بین دو ابرو تا خط رویش مو از دو قسمت دیگر بیشتر باشد ،فرد به کوتاه کردن پیشانی نیاز دارد که افراد بسیار کمی واقعا به این عمل نیاز دارند در این صورت باز هم تاکید میکنم که این عمل به دلیل شرایط خاص و عوارضی که دارد توصیه نمیکنم . این افراد اگر به کوتاه کردن پیشانی اصرار دارند ، می توانند از کاشت مو استفاده کنند .

 

جایگزین جراحی چیست؟

در حال حاضر در دنیا برای کسی که نیاز به لیفت ندارد و فقط به دنبال کوتاه کردن پیشانی است از این عمل جراحی بسیار کم استفاده می کنند . برای کوتاه کردن پیشانی بیشتر از کاشت مو و پایین آوردن خط رویش مو استفاده می کنند که عوارض کم تر و نتیجه مطلوب تری دارد . به علاوه اینکه در روش کاشت مو ، جای برش روی پیشانی باقی نمی ماند .

 

منبع : سیب سبز

گردآوری : بخش پزشکی سایت هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی