اخبار پزشكي و بهداشتي سلامت

نشانگان تنفسی خاورمیانه ( مرس ) ریه ها را تحت حمله قرار می دهد

تقویم فارسی اندروید

ریه ها

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) در ابتدا ریه ها را مورد حمله قرار می دهد. بیماری سندروم نشانگان تنفسی خاورمیانه برای اولین بار در سال 2102 در عربستان سعودی مشاهده شد.

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس چیست ؟

مرس یک بیماری مهلک تنفسی بوده که متاسفانه طبق آمار یک سوم از مبتلایان آن جان می بازند. این بیماری علائمی از جمله تنگی نفس، تب و سرفه دارد. تاکنون این بیماری فقط در شش کشور عربی یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، یمن و کویت مشاهده شده  همچنین در هفت کشور دیگر به علت سفر به عربستان، مبتلایان به این بیماری شناسایی شدند که عبارتند از  انگلیس، فرانسه، تونس، ایتالیا، مالزی، آمریکا و کره جنوبی. این بیماری تاکنون فقط در شرق میانه 1500 نفر را مبتلا کرده و 500 مرگ و میر به جا گذاشته است. از آنجایی که بیماری سختی بوده و احتمال مرگ برای مبتلایان آن بالاست محققان سرسختانه به دنبال علت بیماری و درمان آنند.

هم اکنون برخی محققان با کالبد شکافی جسد یکی از مبتلایان که در سال 2014 انجام شد به این نتیجه رسده اند که این بیماری ریه را مورد حمله قرار می دهد.همچنین پیش از این می گفتند می گفتند مرس از نارسایی کلیه منشا می گیرد. محققان بیمار 45 ساله ای را که در اثر مرس در 2014 فوت کرد 10 روز بعد از مرگش کالبدشکافی کردند و متوجه شدند که ریه ها هدف اصلی این بیماری بوده و آسیب اصلی متوجه ریه است. آن ها با مطالعات بیشتر متوجه شدند که ویروس های بیماری زا در ریه ی فرد اختلالاتی ایجاد کرده و همچنین حدس می زنند علت واگیر دار بودن مرس همین وجود ویروس در ریه است که باعث می شود بتواند از راه هوا به صورتی نفر به نفر منتقل شود.

به علاوه محققان با بررسی شرایط جسمی مبتلایان به مرس دریافتند که بیشتر این بیماران مبتلا به انواع حاد ناراسایی کلیه هستند و اثر این نارسایی در ادرارشان دیده می شود. به هر حال فرضیه های محققان هنوز به مرحله ی تایید نرسیده است و فقط در حد حدس و گمان است. محققان معتقدند باید برای کنترل بیماری روی ریه های بیمار تمرکز کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی