سلامت سلامت پوست، مو و ناخن سلامت و تربيت كودك

مو های کودکان را نبندید!

تقویم فارسی اندروید

مو های کودکان را نبندید!

مو های کودکان

برخی از خانواده ها اقدام به بستن مو های فر و وز فرزندان خود با کش می کنند تا با ایجاد کشش مناسب در ساقه مو ها ، باعث صاف شدن آنها شوند اما این رفتار ، بسیار نادرست است . بستن محکم مو های فر بچه ها با کش ، علاوه بر فشاری که به ریشه موی آنها وارد می کند و باعث آزارشان می شود ، میتواند ریزش مو ها و شکستن ساقه مو ها از محل بستن با کش را در پی داشته باشد . به علاوه ، این که به هیچ عنوان باعث صاف شدن مو ها نمی شود و فقط ممکن است اثری کاملا موقتی و چند ساعته در صاف کردن مو ها داشته باشد . بهتر است والدین برای نرم و شانه پذیر کردن موی فرزندان خود علاوه بر استفاده از کرم ها و ماسک های موی تجویزی توسط پزشک آنها ، از انواع روغن های طبیعی مانند روغن بادام و نارگیل هم کمک بگیرند تا ساقه ی موی بچه ها را کمی نرم تر ، زیبا تر ، درخشان تر و البته انعطاف پذیر تر کنند .

اما در دوران نوجوانی ، یکی از چالش های ظاهری متداول ، تغییرات ایجاد شده در پوست و موی نوجوانان است . رشد مو ها تابع عوامل مختلفی مانند عوامل تغذیه ای و هورمونی است . جالب است بدانید تاثیر گذار ترین عامل بر رشد و ریزش مو ها پس از گذر از دوران کودکی ، هورمون های جنسی ترشح شده در دوران بلوغ است . هورمون های جنسی می توانند بیشترین تاثیر را بر چرخه رشد موها داشته باشند و با توجه به زمینه ژنتیکی چرخه رشد و ریزش موی افراد ، این هورمون ها میتوانند تاثیر خود را بر مو ها در دوران بلوغ نشان دهند .

تقریبا ما هیچ دختر خانمی را نمی بینیم که پس از رسیدن به سن بلوغ ، با حجمی از کم پشتی مو های خود مواجه نشود . حالا اگر این کم پشتی به صورت ژنتیکی در خانواده آنها وجود داشته باشد که دختر خانم ها با کاهش تراکم بیشتری از موهایشان مواجه شوند و اگر زمینه ژنتیکی نداشته باشند ، کمتر . تغییرات ثانویه ناشی از بلوغ می تواند شروع ریزش مو های پسر با الگو ها مختلف مردانه را هم در پی داشته باشد . که این تغییرات هورمونی ، کاملا طبیعی و تقریبا غیر قابل اجتناب هستند . البته درمان هایی برای به تعویق انداختن این تغییرات و الگو های ریزش مو وجود دارد که برای گرفتن بالاترین تاثیر از آنها ، باید زیر نظر پزشک متخصص و به صورت مداوم پیگیری شوند .

 

منبع : سلامت

گردآوری : هفت گنج

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی