تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

مواد غذایی مناسب برای زنان به پیشنهاد متخصصین تغذیه

تقویم فارسی اندروید
مواد غذایی مناسب برای زنان
تغذیه و سلامت

بدن زنان متنوع و پیچیده است اما غالبا نیازهای مشترکی دارند. زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به استرس و اضطراب هستند و همچنین چالش ها و تغییرات جسمانی بیشتری را تجربه می کنند. از این جهت باید مواد غذایی مناسب برای زنان شناخته و معرفی شود تا بتوانند جسم خود را در برابر قاعدگی، یائسگی، خستگی، بارداری، پوکی استخوان و غیره تقویت کنند. بهترین روش برای مراقبت از بدن تان در کنار چکاپ منظم توسط پزشک و ورزش، شناخت مواد غذایی مناسب برای زنان است. رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در سلامت ایفا کند و برخی از غذاها برای سلامتی حیاتی هستند. در اینجا لیستی از مواد غذایی مناسب برای زنان به پیشنهاد متخصصین تغذیه ارائه می شود.

غذاهای دریایی

مواد غذایی مناسب برای زنان

غذاهای دریایی اساسا جادوی سلامتی محسوب می شوند. متخصصین تغذیه برای داشتن رژیم متعادل، ارتقای سلامت و رفاه عمومی، غذاهای دریایی را پیشنهاد می دهند. میگو، ماهی سالمون و ماهی تن، غذاهای دریایی خوشمزه ای هستند که می توانند جزء مواد غذایی مناسب برای زنان باشند. پروتئین بالا و کالری کم می تواند به حفظ سلامتی زنان و داشتن پوستی سالم کمک کند. غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث تقویت قلب، مغز و سلامت چشم می شوند و همچنین التهاب، نفخ و ناراحتی های دوران قاعدگی را کاهش می دهند. علاوه بر این غذاهای دریایی برای زنان باردار و شیرده هم بسیار مفید است زیرا امگا 3 برای رشد کودک ضروری است و همچنین می تواند به جلوگیری از افسردگی پس از زایمان کمک کند. فقط ممکن است میزان جیوه ماهی نگران کننده باشد که باید با شناخت انواع ماهی از خوردن آن اطمینان حاصل کرد.

بذر کتان

مواد غذایی مناسب برای زنان

بذر کتان به خاطر خاصیت قدرتمند مبارزه با سرطان و داشتن ترکیبات استروژن بسیار مفید است. متخصصین توصیه می کنند که دانه کتان بهتر است در رژیم غذایی زنان مبتلا به سرطان وجود داشته باشد زیرا این دانه های روغنی بسیار در عدم رشد تومورها موثرند. شما می توانید این دانه ها را به سالاد، ساندویچ و یا حتی نان و شیرینی خود اضافه کرده و از مزایای بسیارش لذت ببرید. از دیگر مزایای آن تسکین یبوست، بهبود عملکرد گوارش، کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. علاوه بر همه اینها بسیار ارزان و در دسترس است.

سبزیجات با برگ تیره

مواد غذایی مناسب برای زنان

همه می دانند که سبزیجات بسیار سالم هستند اما به خاطر کلسیم بالای آن جزء غذاهای مناسب برای زنان محسوب می شوند. متخصصین تغذیه می گویند سبزیجات با برگ تیره به خاطر میزان زیاد کلسیم شان به محافظت از استخوان برای زنان کمک می کنند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند. این یکی از مهمترین مواد مغذی برای زنان به خصوص زنانی که پا به سن گذاشته اند محسوب می شود. برگ های سبز تیره منبع خوبی از فیبر، کلسیم، ویتامین K، آهن، فولیت، آنتی اکسیدان است. هنگام مصرف آن حتما در کنارش از ویتامین C نیز استفاده کنید که به جذب بهتر آهن موجود در سبزیجات کمک می کند.

بادام زمینی

مواد غذایی مناسب برای زنان

در فهرست غذاهای مناسب برای زنان حتما باید غذاهایی که قلب و گردش خون را تقویت می کنند وجود داشته باشد زیرا بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ زنان است. در این زمینه بادام زمینی می تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا یک راه سالم برای تامین پروتئین گیاهی است. بادام زمینی دارای فیبر و چربی لازم و ضروری برای بدن است. بادام زمینی و کره بادام زمینی مواد غذایی قابل حمل هستند و می توان همه جا حتی در سفر و پیک نیک از آن استفاده کرد. دیگر آجیل ها هم مزایای بادام زمینی را دارا هستند اما بادام زمینی به نسبت قیمت ارزان تری دارد.

ماست یونانی

مواد غذایی مناسب برای زنان

حتی اگر طرفدار ماست نیستید هم سعی کنید ماست یونانی را مصرف کنید. ماست یونانی هم طعم بهتری نسبت به ماست های کم چرب دارد و هم مزایایش بیشتر است. متخصصین تغذیه می گویند ماست ساده یونانی، یک مواد غذایی مناسب برای زنان است زیرا پروتئینش برای نگهداری و رشد ماهیچه ها، کلسیمش برای تقویت استخوان ها و باکتری های مفید پروبیوتیکش برای حفظ سلامت روده مفید است. ماست یونانی یک گزینه عالی برای صبحانه محسوب می شود به خصوص اگر آن را با میوه و عسل مخلوط کنید. همچنین پروتئین موجود در آن به زنان کمک می کند که در اواسط روز دوباره گرسنه نشوند.

عدس

مواد غذایی مناسب برای زنان

عدس به عنوان یک عنصر تاثیر گذار و مواد غذایی مناسب برای زنان باید همیشه در آشپزخانه موجود باشد. متخصصین تغذیه می گویند عدس دارای بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین B12، مقدار زیادی آهن، فولیت، فیبر و پروتئین است. یکی از ارزان ترین منابع پروتئین عدس است. می توانید آن را پخته و به عنوان یک وعده غذایی صرف کنید یا روی سالادتان بریزید و یک سالاد مقوی سرو کنید.

آووکادو

مواد غذایی مناسب برای زنان

آووکادو یک ماده غذایی فوق العاده است. هم خوشمزه است و هم طبیعیست. آووکادو دارای چربی های سالم است که به بهبود گردش خون کمک می کند. همچنین در بهبود سطح کلسترول، مبارزه با بیماری های قلبی و آرتروز موثر است. علاوه بر این چربی غیر اشباع آووکادو بسیار برای پوست و مو مناسب است. آووکادو سرشار از پتاسیم و ویتامین K است و همچنین حاوی لوتئین می باشد که برای چشم بسیار مفید است.

قارچ

مواد غذایی مناسب برای زنان

قارچ غیر از خوشمزگی و طعم و بافت منحصر به فرد، دارای ویتامین D است. ویتامین D باعث می شود که بدن شما تعادل بیشتری داشته باشد. همچنین در جذب کلسیم بسیار موثر است و بنابراین قبل و بعد از دوران یائسگی جزء غذاهای مناسب برای زنان به شمار می رود. مصرف یک فنجان قارچ به طور روزانه می تواند التهاب را کاهش داده و روند پیری را کندتر کند. می توانید از قارچ در تمام خوراک هایتان، در ساندویچ همبرگر، مرغ و املت استفاده کنید.

جوانه ها

مواد غذایی مناسب برای زنان

چه کسی باور می کند گیاهی به این کوچکی می تواند تا این حد مغذی باشد؟ جوانه لوبیا، بروکلی، یونجه و غیره دارای پروتئین تقویت کننده هستند و برای قبل و بعد از دوران یائسگی بسیار مفیدند. جوانه ها به کمک اسیدهای آمینه و فیبر به تقویت مغز می پردازند و با ویتامین ها و مواد معدنی، انرژی را افزایش می دهند. همچنین فشار خون را کاهش داده، از سرطان جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می کنند. شما می توانید خودتان آنها را پرورش و رشد دهید و یا از بازار محلی خریداری نمایید.

خوردن مواد غذایی مناسب برای زنان به منظور سلامتی

مواد غذایی مناسب برای زنان

شناخت نیازهای تغذیه ای بدن شما اولین گام در حفظ سلامت شخصی شماست. خوردن غذاهای مناسب می تواند به شما احساس قدرت و انرژی ببخشد و همچنین کمک کند که تناسب بیشتری داشته باشید. بنابراین آنچه در آشپزخانه تان است را بررسی کنید. گذشته از آن با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا به شما بگوید دقیقا چه غذایی برایتان مناسب است.

منبع : thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی