سلامت سلامت جسمي

منشا بوي بد دهان چيست؟ / نكات مهم در حفظ سلامت لثه ها

دندان‌هايی صاف و سفيد اما لثه‌هایی قرمز و ملتهب، به‌طور حتم زيبايي دندان‌ها نه تنها به چشم نمي‌آيد حتي منظره خيلي بدي هم پيدا مي‌كند. وقتي خانه‌اي از پاي‌بست ويران باشد هرچه ظاهرش را بزك كنيد، هيچ اتفاقي نمي‌افتد...
تقویم فارسی اندروید

دندان‌هايی صاف و سفيد اما لثه‌هایی قرمز و ملتهب، به‌طور حتم زيبايي دندان‌ها نه تنها به چشم نمي‌آيد حتي منظره خيلي بدي هم پيدا مي‌كند. وقتي خانه‌اي از پاي‌بست ويران باشد هرچه ظاهرش را بزك كنيد، هيچ اتفاقي نمي‌افتد.  تصور کنید لب و دندان سالم و زیباست اما رنگ و قیافه لثه‌ها با آنها هماهنگ نیست. لثه‌های تیره یا سفید و بی‌رنگ لذت هر لبخند را از شما می‌گیرد. این مطلب به شما کمک می‌کند  تا لثه‌هایی زیبا و سالم داشته و البته خنده‌ای زیباتر از همیشه داشته باشید.

بوي بد دهان
بوي بد دهان

لثه ‏تان قهوه‌اي است؟

خيلي از افراد فكر مي‌كنند اگر لثه‏شان صورتي نباشد، اين نشانه بيماري است. اين تفكر تا حدودي درست است اما بايد اين نكته را هم در نظر داشت كه رنگ لثه وابسته به نژاد و رنگ پوست است. به عنوان مثال افراد سياهپوست يا افرادي كه چهره تيره‌اي دارند به دليل افزايش رنگدانه‌اي به نام ملانين لثه‌هاي‌شان به رنگ قهوه‌اي است. البته اين تغيير رنگ زماني براي افراد طبيعي است كه يكنواخت، متقارن، منتشر و با حدود مشخص باشد و از دوران كودكي در دهان خود اين رنگ قهوه‌اي را ديده باشند. در غير اين صورت مصرف دخانيات از جمله سيگار در تغيير رنگ لثه‌ها تاثيرگذار است و مي‌تواند مشكلات لثه‌اي را تشديد كند.

منشا بوي بد دهان چيست؟

عمده‌ترين علت بوي بد دهان پوسيدگي دندان‌ها يا لثه‌هاست. با اين حال در بعضي مواقع اين بوي بد به تنهايي يك بيماري نيست بلكه علامت بيماري‌هاي مختلف مثل بزرگ بودن لوزه، بيماري‌هاي سينوس و حلق، آبسه ريه، اختلالات گوارشي، ديابت‌و… مي‌تواند باشد. براي رفع آن بايد علت ايجاد بوي بد دهان را شناسايي كرد. با حذف اين عوامل و اصلاح ناهنجاري‌هاي موجود و رفع علت، بوي بد نيز از بين مي‌رود. كساني كه ديابت دارند دهان‌شان بويي شبيه استون دارد. در اين حالت بوي بد دهان به وسيله وضعيت‌هاي موضعي مثل بهداشت ضعيف دهان و عفونت لثه (ژنژيويت) مزمن به وجود مي‌آيد.

مخصوصا در ژنژيويت مزمن اگر همراه با خونريزي از لثه‌ها باشد باعث بوي زننده و تنفرآور به خصوص هنگام صبح مي‌شود چون اغلب بوهاي بد دهان به علت عوامل موضعي است، بنابراين حذف اين عوامل و اصلاح ناهنجاري‌هاي موجود در دهان اولين قدم درمان است. رعايت بهداشت دهان شامل مسواك زدن دندان‌ها، لثه، زبان و استفاده از نخ دندان در كاهش بوي بد دهان با منشاء دهاني بسيار موثر است. دانه رازيانه يا دمكرده آن با دارچين مي‌تواند در كاهش بوي بد تاثيرگذار باشد اما اين درمان موقتي است و بايد علت ريشه‌يابي شود.

چرا متورم مي‌شوند؟

افرادي كه زياد به بهداشت دهان و دندان‌هاي‌شان توجه نمي‌كنند بايد منتظر عواقب آن هم باشند. متورم و قرمز شدن لثه‌ها ممكن است ناشي از عدم استفاده صحیح از مسواك و نخ دندان باشد. پس بهتر است از مسواك‌هاي برقي كه لثه‌ها را ماساژ مي‌دهند، استفاده كنيد. اين مسواك‌ها باعث جريان خون در لثه مي‌شوند. همچنين بايد روزانه سه‌بار مسواك بزنيد و بهتر است از خمير دندان‌هاي ضدباكتري استفاده كنيد. همچنين سيگار، سابقه بيماري لثه در خانواده، استرس و. . . هم مي‌تواند در بروز چنين مشكلي موثر باشند. همچنين لثه زنان بيشتر از مردان مستعد التهاب است. در دوره قاعدگي، لثه‌ها معمولا كمي متورم، حساس و پف كرده مي‌شوند. اين مشكلات زنان باردار را هم تهديد مي‌كنند. براي كاهش ورم لثه مي‌توانيد به صورت موقت از چاي بابونه استفاده كنيد.

از لثه‌هاي‌تان خون مي‌آيد؟!

خونريزي از لثه علت‌هاي متفاوتي دارد که بايد اين خونريزي‌ها را جدي گرفت. گاهي اوقات به دليل مسواك زدن نادرست لثه‌ها دچار خونريزي مي‏شوند كه تنها راهكار آموزش صحيح مسواك زدن است اما در بعضي اوقات اين خونريزي ناشي از بيماري لثه است. بيماري پريودنتال يك عفونت باكتريايي مزمن است كه به لثه‌ها و استخواني كه دندان‏ها را حمايت مي‌كند، آسيب مي‌رساند. اين بيماري بيشتربا جمع شدن پلاك باكتريايي روي سطوح دندان ايجاد مي‌شود كه اگر درمان نشود ممكن است فرد دندان‌هاي خود را از دست بدهد. به همين دليل توصيه مي‌شود نه تنها سطح دندان‌ها بلكه فضاهاي بين دندان‏ها و زير خط لثه را تميز كنيم. در هر حال، اگر خونريزي لثه داريد لازم است با دندانپزشك ملاقات كنيد. با شروع فصل توت فرنگي مي‌توانيد با كمك ويتامين C موجود در آن لثه‌هاي‌تان را از هر بيماري دور نگه داريد.

لثه بايد چه رنگي باشد؟

لثه‌ها به دليل اينكه زير لب‌ها قرار مي‌گيرند كمتر مورد توجه هستند در صورتي كه بايد هرچند وقت يك بار جلوي آينه بايستيم و لثه‌هاي‌مان را نگاه كنيم. اگر رنگ لثه‌ها صورتي و شكل ظاهري‏شان مانند پوست پرتقال فرورفتگي‌هاي كوچك داشته باشد، مي‌توان به شما تبريك گفت زيرا لثه‌هاي سالمي داريد. نكته ديگري كه بايد توجه داشته باشيد شيار لثه است. اين شيار بين لثه و دندان قرار گرفته و عمقي حداكثر حدود دو تا سه ميلي‌متر دارد.

لثه‌هاي سفيد نشانه چيست؟

با ديدن لثه‌هاي سفيد رنگ اولين حدسي كه مي‌توان زد اين است كه شما كم خوني داريد. اگر نتيجه آزمايش، كم‌خوني شما را تاييد كند نياز به انجام كار خاصي نيست، فقط كافي است زير نظر متخصص با مصرف مكمل‌هاي لازم كم‌خوني خود را درمان كنيد. با درمان كم‌خوني رنگ لثه‌هاي شما از رنگ سفيد به صورتي تغيير مي‌كند، البته به شرط آنكه مشكل ديگري لثه‌هاي شما را تهديد نكند.

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

منبع: مجله سیب سبز

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی