تغذيه سالم تناسب اندام سلامت

معرفی تعدادی از خوراکی های پر چرب ولی بسیار سالم و مفید

تقویم فارسی اندروید

خوراکی های پر چرب

از آنجا که چربی ها در ذهن مردم بد جا افتاده اند، اغلب افراد سعی می کنند به جای آن شکر، کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری شده مصرف کنند. بدین شکل مردم جهان سلامتی شان به خطر افتاده و بیمار شده اند. با این حال مطالعات اخیر نشان می دهند که برخی از انواع خوراکی های پر چرب نه تنها سلامت تان را به خطر نمی اندازند بلکه می توانند بسیار مفید هم باشند. پس اگر به خوراکی های پر چرب علاقه دارید اما به خاطر چربی زیاد نگران خوردن آنها هستید بهتر است با ما همراه باشد.

خوراکی های پر چرب

تعدادی از مفیدترین خوراکی های پر چرب

1. آووکادو

آووکادو با سایر میوه ها متفاوت است. درحالیکه اغلب میوه ها دارای کربوهیدرات هستند، آووکادو یکی از خوراکی های پر چرب محسوب می شود. در واقع میزان چربی آن از اغلب مواد غذایی حیوانی نیز بیشتر است. اما اسید چرب آن به نام اسید اولئیک مزایای فراوانی دارد. آووکادو همچنین سرشار از پتاسیم است و میزان پتاسیم آن از یک موز هم بیشتر است. همچنین یک منبع عالی فیبر محسوب می شود که می تواند کلسترول را کاهش دهد. هر چند که آووکادو دارای چربی و کالری زیادی است اما مطالعات نشان می دهد افرادی که آووکادو می خورند وزن کمتر و چربی کمتری نسبت به افرادی دارند که آووکادو نمی خورند.

خوراکی های پر چرب

2. پنیر

پنیر هم جزء خوراکی های پر چرب اما بسیار مغدی محسوب می شود. این طبیعی است وقتی که یک فنجان شیر تنها برای تولید یک تکه کوچک از پنیر مصرف می شود. پنیر منبعی عالی از کلسیم، ویتامین B12، فسفر، سلنیوم و بسیاری مواد مغذی دیگر است. پنیر همچنین سرشار از پروتئین است و تنها یک تکه از پنیر دارای 6.7 گرم پروتئین می باشد که با یک لیوان شیر برابری می کند. پنیر هم مانند سایر محصولات لبنی، چربی بسیار بالایی دارد. اسیدهای چرب قدرتمند پنیر مزایای فراوانی دارد که از جمله می توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد.

خوراکی های پر چرب

3. شکلات تلخ

شکلات تلخ یک خوراکی سالم و بسیار شگفت انگیز است. شکلات تلخ یکی از خوراکی های پر چرب محسوب می شود که چربی آن 65% کالری است. شکلات تلخ 11% فیبر دارد و همچنین دارای آهن، منیزیم، مس و منگنز است. آنتی اکسیدان آن به قدری بالا است که حتی در صدر انواع توت های وحشی هم قرار می گیرد. برخی از آنتی اکسیدان ها می توانند فشار خون را پایین نگه دارند و تعادل کلسترول را نیز حفظ کنند. مطالعات نشان می دهند کسانی که 5 بار یا بیشتر در هفته شکلات تلخ می خورند نسبت به کسانی که نمی خورند کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند. همچنین برخی از تحقیقات نشان می دهند که شکلات تلخ می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از پوست در برابر آفتاب حفاظت کند. فقط هنگام خرید حتما شکلات تلخی را انتخاب کنید که کیفیت پایینی نداشته و کمتر از 70% نباشد.

خوراکی های پر چرب

4. تخم مرغ کامل

معمولا خوردن تخم مرغ کامل چندان توصیه نمی شود زیرا زرده آن دارای چربی و کلسترول بالایی است. در واقع یک عدد تخم مرغ حاوی 212 میلی گرم کلسترول می باشد و 62% کالری کل تخم مرغ از چربی است. با این حال مطالعات جدید نشان می دهند که کلسترول تخم مرغ بر کلسترول خون در اکثر افراد تاثیر نمی گذارد. تخم مرغ تقریبا دارای تمامی مواد مورد نیاز بدن انسان است. حتی دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که از چشم محافظت می کند و همچنین دارای ماده ای مغذی برای مغز به نام کولین است که 90% مردم آن را دریافت نمی کنند. تخم مرغ همچنین برای کاهش وزن مفید است زیرا پروتئین بسیار بالایی دارد. علیرغم داشتن چربی زیاد، افرادی که در وعده صبحانه تخم مرغ می خورند کالری کمتری دریافت می نمایند. بهترین نوع تخم مرغ، تخم مرغ غنی شده از امگا 3 است فقط به یاد داشته باشید که زرده آن را دور نیندازید زیرا تمام مواد مغذی اش را از دست خواهید داد.

خوراکی های پر چرب

5. ماهی های چرب

یکی از معدود غذاهای حیوانی پر چرب اما بسیار سالم، ماهی با چربی بالاست. از ماهی های چرب می توان به سالمون، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و غیره اشاره کرد. این ماهی ها با اسیدهای چرب امگا 3 برای قلب مفیدند و پروتئین شان دارای کیفیت و مزایای فراوانی است. مطالعات نشان می دهند افرادی که تمایل بیشتری به مصرف ماهی دارند، بسیار سالم ترند و کمتر با بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی، افسردگی، آلزایمر و دیگر بیماری های شایع دست و پنجه نرم می کنند. اگر نمی توانید یا نمی خواهید ماهی مصرف کنید بهتر است از مکمل های ماهی استفاده نمایید. همچنین روغن ماهی حاوی امگا 3 و ویتامین D است که بدن شما به آن نیاز دارد.

خوراکی های پر چرب

6. آجیل

آجیل دارای چربی های سالم، فیبر و پروتئین است و یک خوراکی فوق العاده سالم به شمار می رود. آجیل همچنین دارای ویتامین E بالاست و منیزیم و مواد معدنی بسیار زیادی دارد که اغلب مردم از کمبود آنها رنج می برند. مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم آجیل می خورند، بدن سالم تری دارند و نسبت به کسانی که کمتر آجیل مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در آنها کمتر می شود.

خوراکی های پر چرب

7. دانه چیا

دانه چیا به طور کلی به عنوان یک خوراکی پر چرب محسوب نمی شود. با این حال 28 گرم دانه چیا حاوی 9 گرم چربی است. با توجه به اینکه تقریبا تمام کربوهیدراتهای موجود در دانه های چیا فیبر هستند، اکثریت کالری آنها در واقع از چربی تشکیل شده است. در واقع با در نظر گرفتن کالری، دانه چیا حدود 80% چربی دارد و این باعث می شود جزء خوراکی های پر چرب و عالی قرار بگیرد. این چربی ها به هیچ وجه مضر نیستند و شامل اسیدهای چرب امگا 3 هستند. دانه چیا باعث کاهش فشار خون شده و دارای خواص ضد التهابی است. همچنین بسیار مغذی هستند و شامل فیبر، امگا 3 و مواد معدنی می شوند.

خوراکی های پر چرب

8. روغن زیتون بکر

یکی دیگر از خوراکی های پر چرب که همه بر سالم بودنش توافق دارند روغن زیتون است. روغن زیتون ماده ای ضروری در رژیم غذایی مدیترانه ای است و مزایای بسیار فراوانی دارد. روغن زیتون دارای ویتامین E، ویتامین K و آنتی اکسیدان هاست که برخی از این آنتی اکسیدان ها می توانند با التهاب مبارزه کنند. روغن زیتون از تمامی روغن های سالم دیگر، بهتر است و کلسترول، فشار خون و بیماری های قلبی را بهبود می بخشد.

خوراکی های پر چرب

9. نارگیل و روغن نارگیل

نارگیل و روغن نارگیل غنی ترین منبع چربی مفید در سیاره زمین هستند. در واقع حدود 90% چربی دارند. با این حال افرادی که به خاطر محل سکونت شان مقدار زیادی نارگیل مصرف می کنند، سطح بالایی از بیماری های قلبی را ندارند و در سلامت به سر می برند. چربی های نارگیل عملا متفاوت با سایر چربی های دیگر است. مطالعات نشان می دهند که این نوع چربی ها اشتها را سرکوب می کنند و سوخت و ساز بدن را روزانه تا 120 کالری افزایش می دهند. این نوع چربی می تواند برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید باشد و همچنین کمک می کند چربی های شکم تان را راحت تر از بین ببرید.

خوراکی های پر چرب

10. ماست پر چرب

بر خلاف تصور عموم، ماست پر چرب فوق العاده سالم است. مطالعات نشان می دهند که ماست می تواند در مبارزه با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و چاقی مفید باشد. فقط هنگام خرید ماست به یاد داشته باشید حتما برچسب آن را بخوانید و ماست پر چرب و واقعی را انتخاب کنید. متاسفانه بسیاری از ماست های موجود در قفسه های خرید، ماست های کم چرب هستند که به جای چربی به آنها قند اضافه می شود و بسیار برای سلامت بدن مضر است.

منبع : healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی