دانستنی های بعد از ازدواج سلامت سلامت جنسي و زناشويي

آیا مصرف مکمل های جنسی درست است؟

تقویم فارسی اندروید

بالا رفتن سن ، وضعیت سلامتی، احساسات درونی شما و موارد دیگر می تواند موجب شود گاهی حس کنید که در زندگی جنسی دچار رکود و فروکش شده اید.  گاهی مصرف مکمل های جنسی به شما کمک می کند و گاهی نیز لازم به استفاده از داروها یا وابستگی به مکمل ها نیست. اگر مشکلی دارید پیشنهاد ما این است که ابتدا به پزشک مراجعه کنید. خجالت را کنار گذاشته و مشکل تان را توضیح دهید. شاید او روش بهتری به شما پیشنهاد کرد. در ادامه با 7گنج همراه باشید تا مصرف مکمل های جنسی را بیشتر بررسی کنیم.

ورزش، کاهش وزن، درمان یک بیماری و غیره گاها می تواند به شما کمک کرده و زندگی جنسی تان را بهبود دهد. به این ترتیب دیگر لازم نیست از داروها کمک بگیرید.

خانم پروفسور Adriane Fugh-Berman معتقد است که باید مشکلات زندگی جنسی تان را به صورت ریشه ای و با فکر و تدبیر جدی تری حل کنید و در ابتدا پناه بردن به مکمل های جنسی ایده خوبی نیست.

تمرکز بسیاری در آقایان برای مصرف مکمل های جنسی در روابط جنسی وجود دارد. مکمل های جنسی مردان عموما روی زنان بی تاثیر بوده و تنها برای آن ها مناسب هستند. پس مکمل های هر جنسیتی مختص همان جنس می باشند. در ادامه مکمل ها و داروهای موثر برای هر جنسیت را مرور می کنیم.

مصرف مکمل های جنسی
مصرف مکمل های جنسی

مکمل های جنسی در خانم ها :

آهن: اگر دچار فقر آهن هستید، میل جنسی شما رو به نزول خواهد بود. این روند شامل تمایل، برانگیختگی، روانکاوی و توانایی رسیدن به ارگاسم می شود. به عبارتی افزایش سطوح آهن در بدن شما تمام مشکلات ذکر شده را حل خواهد کرد. در یک مطالعه مشخص شد که اصلاح فقر آهن در زنان سبب بهبود سطوح مواد غذایی لازم در بدن آن ها می شود.

البته مصرف بیش از حد این ماده نیز برای شما مضر خواهد بود. مصرف بیش از 20 میلی گرم آهن در روز سبب یبوست و انواع دیگری از ناراحتی های معده می شود. مصرف بیش از 60 میلی گرم از آن نیز می تواند برای زندگی شما یک تهدید جدی محسوب شود.

خارخاسک یک میوه مدیترانه ای با برامدگی های پوشیده شده است. مردم با استفاده از این میوه و برگ و ریشه آن به عنوان دارو برخی از مواد تشکیل دهنده آهن را در بدن شان را تامین می کنند.

در یک مطالعه کوچک مشخص شد که زنانی که دچار کمبود میل جنسی هستند با مصرف 7.5 میلی گرم خارخاسک در روز به مدت 4 هفته می توانند برانگیختگی و احساس تمایل بیشتری را حس کنند. به علاوه آن ها از نظر روانی و اوج لذت جنسی و رضایت از روابط جنسی نیز در جایگاه بهتری خواهند بود.

ماکارو که به نام جینسینگ Peruvian هم شناخته می شود، از جمله سبزیجات رایج ریشه ای در آمریکای جنوبی است. اگر با مصرف یک داروی ضدافسردگی میل جنسی در شما کم شده است مصرف این گیاه می تواند کمک کننده باشد.

مکمل های جنسی در آقایان :

مکمل های جنسی در مردان می تواند مشکلات نعوظ که دلایل پزشکی بسیاری دارد را حل کند. برای مثال داروهای فشار خون بالا یا افسردگی سبب مشکلات نعوظ هستند که مصرف مکمل های جنسی می تواند آن ها را درمان کند.

اگر مشکل تان را با پزشک خود در میان بگذارید احتمالا وی می تواند یک داروی کمکی برای درمان مشکل پیش آمده به شما معرفی کرده و تاثیر و عوارض مصرف دیگر داروها را از بین ببرد.

همچنین دکتر ممکن است به عنوان یک برنامه تکمیلی به شما توصیه بکند که ورزش کرده و یا رژیم غذایی تان را کمی تغییر دهید.

اگر مکملی مد نظرتان است ابتدا از پزشک تان بپرسید که با توجه به روند فعلی زندگی تان برای شما خوب هست یا نه؟

ال آرژنین L-arginine : یک آمینواسید است که به نوعی بلوک های ساختمانی پروتئین ها می باشد. در بدن شما پس از مصرف به اکسید نیترات تبدیل شده و می تواند تاثیراتی در بهبود مشکلات نعوظ آقایان داشته باشد.

حدود یک سوم مردان با مصرف روزانه 5 گرم از این ماده به مدت 6 هفته می توانند مشکلات شان را درمان کنند.

اختلال در نعوظ به علت گردش خون ضعیف در آلت تناسلی رخ می دهد. اکسید نیترات باعث می شود که عروق خونی بازتر شده و به این ترتیب مشکل فرد بهبود می یابد.

البته نباید فراموش کنید که مکمل های جنسی ممکن است نفخ، اسهال یا عوارض دیگری در پی داشته باشند.

پروپیونیل ال کارنیتین Propionyl-L-carnitine : بدن شما می تواند این اسیدآمینه را برای سوخت و ساز بهتر استفاده کند. این ماده نهایتا سبب ایجاد سیلدنافیل شده و در مردانی که مبتلا به دیابت و اختلالات نعوظ هستند کمک کننده است. یک آزمایش نشان داد که مردانی که 2 گرم پروپیونیل ال کارنیتین در روز استفاده کنند می توانند جریان خون بهتری در قسمت تناسلی خود داشته و در نهایت از دردهای بی موقع خود جلوگیری کنند.

عوارض جانبی مصرف این ماده درد قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی معده است. همچنین عرق و ادرار فرد هم ممکن است بوی نامطبوعی شبیه بوی ماهی بگیرد.

نیاسین Niacin : که نوعی از ویتامین B است می تواند سطح کلسترول خوب را در بدن متعادل کند. مردانی که دچار کلسترول بالا یا متوسط هستند با مصرف تنها 1500 میلی گرم نیاسین به مدت 12 هفته می توانند بهبود را تجربه کنند.

البته باید توجه داشته باشید که شاید مصرف دوزهای بالای این دارو (3 گرم در روز یا بیشتر) می تواند به کبد شما آسیب رسانده و یا سبب فشار خون بالا یا مشکلات ادرار شود.

اس آدنوزین SAM-E : کسانی که به علت افسردگی دچار این قسم مشکلات شده اند ممکن است نیازمند مصرف مکمل های جنسی باشند. البته گاهی روند درمان با ورزش نیز پیگیری می شود. اما برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند میل جنسی را در شما کاهش دهند.

اس آدنوزین یا SAM-E یک ماده شیمیایی در بدن می سازد که طبق برخی از مطالعات می تواند عوارض جنسی ناشی از افسردگی را کاهش داده و همچنین اثرات برخی داروهای ضدافسردگی را تقویت کند.

یک مطالعه نشان داد که مردانی که با این نوع مشکلات مواجه هستند و داروهای ضدافسردگی هم کمکی به آن ها نمی کند تجویز SAM-E برایشان کمک کننده بوده است.

البته هنوز هم SAM-E بدون تجویز دکتر توصیه نمی شود. مصرف مکمل های جنسی به همراه برخی از داروهای ضدافسردگی می تواند عوارض جانبی خطرناکی به وجود بیاورد. به علاوه دوزهای بالای این ماده سبب عوارضی مثل ناراحتی معده یا بی خوابی و سرگیجه و سردرد می شود.

یوهیمبین Yohimbine : این مکمل گیاهی از پوست یک درخت بومی در منطقه مرکزی آفریقا به دست می آید. می تواند سطح ED را بهبود بخشد. موثرترین مکمل برای اختلال نعوظ و همچنین مشکل ساز ترین آن ها همین ماده است.

یوهمبین می تواند سبب فشارخون بالا، تپش قلب، سردرد،  اضطراب و سرگیجه شود. به این ترتیب این مکمل توسط بسیاری از پزشکان از جمله دکتر Fugh-Berman توصیه نمی شود.

مکمل های جنسی
مکمل های جنسی

مکمل های جنسی مشترک برای زنان و مردان :

جینسنگ Panax (جینسنگ آسیایی) : این مکمل می تواند میل جنسی را در زنانی که دچار یائسگی هستند افزایش دهد. در یک مطالعه کوچک زنانی که هر روز 1 کپسول 1 گرمی از این ماده را به مدت 2 هفته مصرف کرده اند بهبود قابل توجهی در روند روابط جنسی خود داشتند . به علاوه این ماده می تواند به درمان اختلالات نعوظ در مردان هم کمک کند. مطالعات معمولا دوز 900 تا 1000 میلی گرم را در روز و برای دو تا سه بار در هفته توصیه می کند.

مصرف این ماده می تواند سبب بی خوابی شود و برایتان مشکل ساز شود. به طوری که اگر شما دچار بی خوابی باشید این دارو به آن دامن خواهد زد. همچنین عوارضی مثل دوره های قاعدگی دردناک در زنان و اسهال نیز ممکن است رخ دهد.

اگر شما انرژی جنسی بالایی ندارید می توانید با پزشک خود در خصوص این مشکلات صحبت کرده و مشکلات جنسی را درمان کنید.

به یاد داشته باشید این مقاله هیچ سعیی در این مسیر که ثابت کند مکمل ها بی خطر یا موثر هستند ندارد. باید عوارض آن ها را نیز مانند بقیه ی داروها از روی برچسب آن ها بخوانید و در صورتی که حس کردید برای تان مشکل ساز است از مصرف بیش از حد آن ها خودداری کنید.

به علاوه :

توصیه اکید می شود که در مصرف این داروها و نگه داشتن دوز درست آن ها دقت کرده و از مصرف بی رویه ی آن ها جلوگیری کنید. در این خصوص همیشه دکتر خود را در جریان بگذارید.

منابع استفاده شده: webmd ، everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی