تغذيه سالم تناسب اندام خواص مواد غذايي سلامت

مصرف روغن ماهی برای کاهش وزن

تقویم فارسی اندروید

روغن ماهی

اگر دوست دارید وزنتان را کم کنید روی روغن ماهی در رژیم غذایی تان حساب کنید. دوستداران غذای دریایی می توانند برای کاهش وزنشان روی ماهی هم حساب کنند. محققان معتقدند روغن ماهی خاصیتی دارد که می تواند به سلول های چربی سوز تبدیل شود و در زمان کهنسالی از افزایش وزن پیشگیری کند. روغن ماهی باعث فعال شدن گیرنده های دستگاه گوارش و سپس فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک و نهایتا سوخت ساز سلول های چربی می شود.

وقتی از چربی صحبت می کنیم منظورمان روغن نباتی آشپز خانه یا چربی روی سطوح نیست. بلکه منظورمان چربی است که در داخل بدن دخیره می شود و برای منابع انرژی استفاده می گردد. سلول های چربی دو نوع هستند سلول های سفید که به عنوان منبع انرژِی از آن ها در بدن استفاده می شود و همچنین چربی قهوه ای که از آن برای حفظ درجه حرارت بدن بهره گرفته می شود. سلول های قهوه ای در نوزادان به تعداد زیاد دیده می شوند در حالی که با افزایش سن به مرور تعداد آن ها کم شده و به فراوانی دوران نوزادی نیستند.

به علاوه به تازگی یک سلول ذخیره ای چربی دیگر نیز درون بدن کشف شده که به چربی بژ معروف است. این چربی نیز کارهایی شبیه به چربی قهوه ای انجام می دهد. چربی های بژ نیز با افزایش سن به مرور در بدن کاهش پیدا می کنند. به این ترتیب چربی های بدن تا چندین دهه به شکل چربی های سفید ذخیره می شوند. بدون چربی های بژ بدن تا چندین دهه توانایی سوخت ساز چربی ها را به صورت خودکفا ندارد.

دانشمندان متوجه شدند که سلول های بژ با مصرف مواد غذایی خاصی افزایش می یابند. آن ها برای تحقیق روی این ایده ی خود یک گروه از موش ها را با غذاهایی که در آن ها روغن ماهی استفاده شده بود 5 تا 10 درصد و کسانی که روغن ماهی مصرف نکرده بودند 15 تا 25 درصد کمتر چربی ذخیره نموده اند. به علاوه محققان معتقدند سلول های بژ از سلول های چربی سفید در بدن ساخته شده و درسیستم عصبی سمپاتیک فعال است.
محققان افزودند عمر طولانی مردم ساکن در ساحل دریای مدیترانه توجه خیلی ها را به خود جلب می کرد اما کسی دلیل آن را نمی دانست. اما هم اکنون ما حدس می زنیم راز بقای بیشتر این ها در مصرف ماهی باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی