سبك زندگي موفقيت در زندگي

چرا مسئولیت پذیری در زندگی مهم است؟

تقویم فارسی اندروید

مسئولیت پذیری نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا میکند چرا که زندگی پر از انتخاب است. گاهی اوقات ممکن است بخواهید در سوی جریان آب شنا کرده و به هر طرف که شرایط شما را با خود ببرد ٬ بروید. اما در این مسیر اتفاقات مختلفی ممکن است بیفتد. طوفان و مسیر بد و اتفاقات ناخوشایندی که در مسیر این جریان رود رخ می دهد زندگی تان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. در این مسیر می توانید تصمیم بگیرید مسافر یک قایق بادی ساده باشید که هر طرف باد آمد بروید و یا بخواهید کاپیتان یک کشتی قدرتمند باشید که هر مسیری انتخاب کند را می رود. در واقع باید بگوییم که در زندگی ما دو فلسفه وجود دارد. یکی کنترل داخلی زندگی و دیگری کنترل خارجی آن.

مسئولیت پذیری

زندگی شما کنترل داخلی دارد یا خارجی؟

خانم رز ( Ross ) و آقای جان میروسکی ( John Mirowsky ) دو استاد جامعه شناسی کاترین می گویند: برخی مردم زندگی شان را خود کنترل می کنند در حالی  که عده ی دیگر دوست دارند زندگی را بر پایه عوامل خارجی مثل شانس و سرنوشت و تقدیر بدانند. فرق این افراد در مسئولیت پذیری آن هاست.

در یک سر این فلسفه افرادی هستد که طرز فکر خالق دارند و در سر دیگر افرادی هستند که طرز فکر قربانی دارند. یکی از آن ها معتقد است که هر اتفاقی که می افتد به کارها و اعمال خود او وابسته است و دیگری گمان می کند که بی توجه به کارهایی که می کند وتصمیم هایی که می گیرد همیشه نیرهای خارجی وجود دارند که زندگی او را کنترل می کنند. این نیروها می توانند اتفاقات را رقم بزنند و آینده ی او را مشخص کنند.

در مقابل احتمال اتفاقاتی که رخ می دهد شما چه فلسفه شخصی دارید؟

مسئولیت یک روند بین پاسخ و توانایی است ٬ به صورتی که به شما قدرت می دهد که به محیط زیست خود پاسخ بدهید. آقای سکیپ داونینگ ( Skip Downing ) نویسنده کتاب استراتژی ایجاد موفقیت می گوید: مسئولیت پذیری درواقع توانایی پاسخ دادن به اتفاقاتی است که ممکن است برای شما رخ بدهد. شما می توانید مسئولیت اتفاقاتی که کنترلی روی آن ها ندارید را هم به عهده بگیرید و آن ها را زیر سلطه ی خود بیاورید تا بتوانید نسبت به آن ها تصمیم های بهتری گرفته و اثرات منفی اتفاقات را با کارها  و تصمیمات بعدی تان از بین ببرید.

شما می توانید انتخاب کنید که خالق سرنوشت خود باشید و به دنبال راه حل بروید تا آن را تعیین کنید. می توانید انتخاب کنید که بعد از هر اتفاق غیر منتظره ای یک تلاش جدید داشته باشید تا آثار آن را جبران کند و یا تصمیم بگیرید که قربانی آن اتفاق بوده و هیچ کاری نکنید. می توانید برای تلاش نکردن و منفعل بودن خود هزاران بهانه بیاورید که قطعا خیلی از آن ها نیز قانع کننده بوده و دلایل خوبی هم می توانند باشند. اما هیچ گاه تصور نکنید که این دلایل در بدبختی ها و ناکامی های شما به دادتان خواهند رسید یا اینکه برای نرسیدن به اهداف تان شما را دلداری خواهند داد.

به علاوه در مقابل دیگران هم باید مسئولیت پذیر باشید. زمانی که دیگران در حق شما اشتباه می کنند  می توانید تا مدت ها به سرزنش آن ها پرداخته و از تاثیرات گناه آن ها روی زندگی تان بگویید اما فراموش نکنید که با سرزنش کردن دیگران اهداف شما به هیچ وجه میسر نخواهد شد. می توانید در قبال اشتباه آن ها هم مسئولیت پذیر باشید چرا که تاثیرات اشتباهات شما یا آنها اهداف خود شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به علاوه در خصوص روابط تان با دیگران سعی کنید گزینش دقیق تری انجام داده و به هر کسی اجازه ی تاثیر گذاری ندهید. به این ترتیب اگر هم مشکل پیش بیاید می توانید خودتان را مسئول بدانید نه آن ها را.

یک مثال جالب از مسئولیت پذیری شخصی

در این دوره حجم بالایی از اطلاعات عمومی و آگاهی وجود دراد که می تواند به شما در شناسایی موقعیت ها و تشخیص درست و غلط کمک کند. اوضاع به گونه ای شده که تقریبا دیگر سوال بی جواب نخواهید داشت و هر پرسشی که برای تان پیش بیاید پاسخ آن در رسانه های اجتماعی یا سایت های مختلف در اختیارتان خواهد بود. می توانید از این حجم اطلاعات در جهت پیشترفت اهداف و کارهای تان استفاده کنید و یا اینکه اجازه بدهید دنیا از کنار شما با سرعت بگذرد درحالی که شما همچنان نشسته اید و به اشتباهات دیگران و حجم ناتوانایی های تان نگاه می کنید.

از طرفی رسانه های اجتماعی شما را آسیب پذیر می کنند. چرا که شما اطلاعات و موارد مختلفی را از زندگی شخصی و محرمانه خود را به وسیله ی آن ها در دنیای مجازی به اشتراک می گذرید که می تواند سبب سواستفاده و آزار و اذیت شما شود. همچنین با هک اکانت تان مواردی که تنها برای بعضی افراد به اشتراک گذاشته اید رویت می شوند و می تواند برای شما دردسر ساز شود. در این مواقع شما چه می کنید؟ آیا به فکر یک پسورد سخت و یا سطح امنیت بالا برای نام کاربری خود در این شبکه ها نمی افتید؟ می توانید سهل انگاری کنید و به جای امن کردن حساب تان اجازه دهید تا هک شود و بعد هکر ها را مقصر بدانید یا از امنیت پایین سیستم رسانه ها شاکی باشید و یا خود را بدشانس بدانید و یا اینکه می توانید با امن کردن حساب تان خیال خودتان را از بابت اینکه دیگر هک نخواهید شد راحت کنید. به عبارتی شما با آینده نگری و آگاهی می توانید از بسیاری از رخداد های بد پیشگیری کرده و مسئولیت پذیر باشید.

مزایای روانی داشتن یک انتخاب

زمانی که شما حق انتخاب دارید می توانید مسئولیت پذیری خود را بالا برده و رخداد ها و اتفاقاتی که در شرف وقوع هستند را پیش بینی کنید. داشتن حق انتخاب در مقایسه با زمانی که اتفاقات را ناشی از حوادث می دانید نشان میدهد شما سطح درماندگی روانشناختی پایین تری دارید. اگر هر اتفاقی را ناشی از حوادث بدانید مدام پریشان و مضطرب هستید. همچنین مسئولیت پذیری کمک می کند تا اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری داشته و احساس شادی بیشتری کنید و روحیه تان بهتر باشد.

 

جهت مطالعه بیشتر: ‌feelhappiness

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی