سلامت سلامت جسمي

مزایای اهدای خون برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

مزایای اهدای خون برای سلامتی
هر سه ثانیه یک نفر به دریافت خون نیاز پیدا می کند. 20 درصد از این دریافت کنندگان کودک هستند. همچنین بسیاری از قربانیان حوادث و همچنین بیماران تحت عمل جراحی به خون نیاز پیدا می کنند. شما برای اهدای خون تنها لازم است کمی وقت بگذارید و یک درد کوچک سوزن را تحمل کنید درحالی که با کاری که می کنید می توانید مانند یک ابر قهرمان جان چند نفر را نجات دهید. شما با اهدای خون می توانید زندگی سه نفر را که در همان زمان به خون نیاز دارند نجات دهید. آیا می دانید 60 درصد از افراد جامعه واجد شرایط اهدای خون هستند اما تنها 4 درصد این کار را انجام می دهند؟ شما جز کدام دسته هستید؟ آن 4 درصد یا 56 درصد باقی مانده؟

علاوه بر بعد مثبت کارتان با انجام این عمل خیر مزایای اهدای خون هم شامل حال شما می شود.

یکی از مزایای اهدای خون این است که شما یک چکاپ نسبی دریافت می کنید.

قبل از اینکه خون تان را بگیرند شما یک چکاپ نسبی می شوید تا کادر پزشکی مطمئن شوند که خون شما برای اهدا مناسب است. قبل از اهدا خون سطح آهن خون شما در هموگلوبین ها و همچنین فشار خون و ضربان قلب تان بررسی می شود. این خود بسیاری از بیماری ها و اختلالات در سلامتی شما را مشخص می کند و یا خیال تان را از بابت سلامتی تان راحت می نماید.

یکی دیگر از مزایای اهدای خون برای سلامتی کاهش خطر بیماری های قلبی و کاهش سطح کلسترول خون است

با توجه به مطالعات در مجله اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است، اهدا کنندگان خون تا 33 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تا 88 درصد کمتر در معرض حملات قلبی هستند. همچنین خطرات بهداشتی ناشی از فقر آهن در این دسته افراد کاهش می یابد. آهن دارای یک تاثیر قابل توجه در بدن است. آهن زیاد در خون می تواند علائمی مانند نامنظم شدن ضربان قلب، ضعف عضلانی، سخت شدن شریان ها و کاهش میل جنسی را به همراه داشته باشد. همچنین میزان بالای آهن در بدن می تواند باعث آسیب به رادیکال های آزاد در بدن شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش بدهند.

هنگامی که شما خون اهدا می کنید 225 تا 250 میلی گرم از آهن بدن خود را از دست می دهید. این عمل تمام خطرات ناشی از مقادیر بالای آهن در خون را کاهش می دهد. و این خود یکی از مزایای اهدای خون می باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که در سنین 43 تا 61 سالگی خون اهدا می کنند کمتر در معرض خطر سکته مغزی و حملات قلبی هستند.

از دیگر مزایای اهدای خون سوختن کالری حین انتقال خون است

انتقال خون می تواند به یک باره 650 کالری از شما بسوزاند. هنگامی که خون از دست می دهید بدن کار سخت را برای جایگزینی آن انجام می دهد و این خود باعث مصرف کالری می شود. این عامل در تناسب اندام شما هم موثر است. جالب است بدانید هر کس می تواند هر 56 روز یک بار خون اهدا کند.

حس خوب نجات یک زندگی از دیگر مزایای اهدای خون است.

هر بار که شما خون اهدا می کنید می توانید به سه یا چهار دریافت کننده کمک کنید. محققان حتی معتقدند که کسانی که خون اهدا می کنند عمر طولانی تری نسبت به کسانی که هرگز این کار را انجام نمی دهند، دارند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی