ازدواج دانستنی های بعد از ازدواج سلامت سلامت جنسي و زناشويي

همه چیز درباره قرص های ضد بارداری

تقویم فارسی اندروید
قرص های ضد بارداری
قرص های ضد بارداری

برای پیشگیری از بارداری و حاملگی راه های زیادی وجود دارد که استفاده از قرص های ضد بارداری نیز از جمله این راه هاست. زنان با خوردن قرص های هورمونی می توانند تا 99.9 درصد از بارداری پیشگیری نمایند. با این حال قرص ها هیچ محافظتی در برابر بیماری های جنسی مانند ایدز از فرد ندارند. بهترین راه پیشگیری از بیماری های مقاربتی استفاده از کاندوم در مردان است. با 7گنج همراه باشید.

چگونه قرص های هورمونی از بارداری جلوگیری می کنند؟

یک زن وقتی یکی از تخمک های درون تخمدان را آزاد می کند و تخمک با اسپرم بارور می شود، تخمک بارور شده به داخل رحم رفته و در آنجا باقی می ماند تا کم کم به جنین و سپس نوزاد تبدیل شود. کاری که هورمون ها در بدن زن انجام می دهند در واقع جلوگیری از روند تخمک گذاری و آزاد سازی تخمک می باشد.

قرص های ضد بارداری هورمونی شامل برخی هورمون های شبیه سازی شده در بدن انسان است که از دوره طبیعی تخمک گذاری و روند عادی باروری در بدن زنان جلوگیری می کند. قرص های هورمونی ممکن است در دهانه رحم با تغییر تخمک ها مانع باروری شوند و یا با تغییر بافت سطحی رحم از تخمک گذاری پیشگیری نمایند.

یکی از رایج ترین قرص های ضد بارداری Seasonale ها یا قرص های مداوم هستند که سبب ایجاد تغییراتی در چرخه هورمونی بدن زنان می شوند. این قرص که در واقع خونریزی های ماهانه را کاهش می دهند و مورد علاقه زنانی هستند که دوست دارند از شر قاعدگی های مداوم و ماهانه خلاص شوند و در عین حال از باروری خود نیز پیشگیری کنند. این قرص ها تعداد قاعدگی را از 13 دوره در سال به تنها 4 بار در سال کاهش می دهد.

این قرص ها ترکیب دو هورمون اصلی( پروژسترون و استروژن) بدن زنان هستند که معمولا در قرص های ضد بارداری دیگر هم استفاده می شوند. شیوه استفاده این قرص ها به صورت مصرف 12 هفته و پس از آن مصرف یک هفته قرص غیر فعال است که چرخه قاعدگی طولانی مدت را سبب می شود. قرص های LoSeasonique نیز از نوع قرص هایمداوم هستند منتها دوز پایین تری از هورمون ها را در خود دارند.

مینی قرص های ضد بارداری یا قرص های مینی پیل چیست؟

این قرص ها تنها شامل یک هورمون یعنی پروژسترون هستند که برای زنانی که عوارض جانبی ناشی از مصرف استروژن، مانند خلل شیردهی و یا حالت تهوع را تجربه می کنند، پیشنهاد می شود.

مینی پیل ها چگونه کار می کنند؟

این قرص ها با تغییراتی در دهانه رحم سبب می شوند که تخمک ها از دسترس اسپرم خارج شده و تخمک گذاری یا بارور کردن تخمک غیر ممکن شود. به این ترتیب کاشت تخمک در رحم احتمال خیلی کمتری خواهد داشت. در برخی موارد هر قرص از رها سازی یک تخمک جلوگیری می کند و هر روز باید مصرف شود.

آیا مینی پیل ها موثرند؟

اگر این قرص ها را درست مصرف کنید تا 95 درصد می توانید نتیجه آن را هم ببینید. این قرص ها تا حدودی از دیگر قرص های ضد بارداری تاثیر کمتری دارند.

از کجا قرص ضد بارداری تهیه کنم؟

این نوع قرص ها تنها با تجویز و نسخه پزشک در دسترس هستند.

چگونه بسته های قرص های ضد بارداری را مصرف کنم؟

شما یک بسته شامل 21 یا 28 قرص تهیه کرده و باید به طور منظم هر روز آن ها را مصرف کنید. بسته های 21 تایی حاوی 21 قرص فعال هستند و بسته های 28 تایی حاوی 21 قرص فعال و 7 دارونما می باشند. شما باید ابتدا 21 قرص فعال را بخورید. بعد از آن 7 قرص غیر فعال را مصرف کرده و بعد دوباره دوره جدید مصرف قرص ها را شروع کنید.

برخی از قرص های جدیدتر تنها حاوی 2 قرص غیر فعال هستند و یا گاهی هیچ قرص غیر فعالی در بسته بندی وجود ندارد. نکته مهم در هر صورت این است که دقیقا قرص ها را مطابق تجویز پزشک مصرف کنید و تمام قرص ها خورده شوند.

مجموعه قرص های مداوم (Seasonale) شامل 84 قرص فعال صورتی رنگ در کنار 7 قرص سفید غیر فعال است.

چگونه مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنم؟

ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و زمان شروع پیشگیری از بارداری را بپرسید. در هر زمانی که قرص ها را مصرف کنید 25 روز بعد قاعدگی تان را تجربه خواهید کرد.

بهتر است مصرف قرص ها را از زمانی که گفته شده شروع کنید ولی زمان خوردن آن اهمیتی ندارد. البته اگر عادت کنید قبل از صبحانه یا قبل از خواب آن را مصرف کنید برای یادآوری بیشتر بهتر است.

این قرض ها از کی موثر هستند؟

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید معمولا پیشنهاد  می کنند که در ماه اول از راه های دیگر پیشگیری مانند استفاده از کاندوم بهره ببرید و تنها به مصرف قرص اکتفا نکنید و از ماه دوم می توانید تنها روی مصرف همین قرص ها حسب کنید و خیال  تان راحت باشد.

اگر فراموش کردید قرص پیشگیری از بارداری تان را بخورید چه می شود؟

اگر مصرف قرص های کنترل بارداری را فراموش کنید می توانید در روز بعد 2 قرص را با هم مصرف کنید. اما اگر برای دو روز مصرف قرص های تان را فراموش کردید روز بعد دو قرص را با هم بخورید. در صورتی که بیش از دو قرص را از دست دادید با دکترتان مشورت کنید. احتمالا تجویز دکتر این باشد که تا آخر هفته بسته قرص تان را مصرف کرده و پس از آن باقی مانده قرص ها را دور ریخته و با بسته جدید شروع کنید.

به یاد داشته باشید که در زمان هایی که مصرف قرص های تان را فراموش می کنید و به نوعی نامنظم می شوند باید حتما از راه های دیگر پیشگیری هم کمک بگیرید چرا که در آن تایم قرص ها کترایی خود را از دست داده اند یا حداقل کارایی شان کم شده است. مصرف نکردن قرص ها شانس تخمک گذاری را در زنان بیشتر کرده و احتمال بارداری را بالا می برد. اگر یک دوره کامل را از دست دادید حتما از بیبی چک استفاده کنید.

برخی دیگر از انواع قرص های پیشگیری از بارداری دوره خاصی ندارند بلکه باید در زمان مشخصی آن ها را مصرف کنید. در این خصوص پزشک تان باید به شما راهکار ارائه بدهد. به علاوه زمان مصرف مینی پیل ها مهم است. شما تنها تا سه ساعت می توانید در خوردن آن ها تاخیر داشته باشید. اما اگر فراموش کردید یا مصرف شان به تاخیر افتاد باید از راه های دیگر جلوگیری هم کمک بگیرید.

اثرات جانبی قرص هاص ضد بارداری

بله این قرص ها هم عوارض مخصوص به خود را دارند. هر چند اکثرا این عوارض را جدی نمی گیرند اما بیشتری عوارضی که رخ می دهد عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • درد در ناحیه ی سینه یا تورم این قسمت
  • افزایش وزن
  • لکه بینی بین دوره ها
  • تغییرات خلق و خو
  • تغییرات در دوره های قاعدگی

عوارض جانبی مصرف این قرص ها چندان رایج نیستند اما اگر شما هر کدام از آن ها را تجربه کردید بهتر است پزشک تان را در جریان بگذارید. همچنین برخی از عوارض اورژانسی ممکن است برای تان رخ بدهد که نشانه های رخدادهایی مانند بیماری های کبدی، بیماری های کیسه صفرا، سکته مغزی، لخته شدن خون، فشار خون بالا، یا بیماری های قلبی است. این عوارض عبارتند از:

  • درد شکم (معده درد)
  • درد قفسه سینه
  • سردرد (شدید)
  • مشکلات چشم (تاری دید)
  • تورم یا درد در پاها و ران ها

قرص های ضد بارداری که حاوی drospirenone ها مثل YAZ و  Yasmin هستند می توانند خطر لخته شدن خون را در شما بیشتر کنند. Drospirenone ها یک نسخه شبیه سازی شده از هورمون های انسان یاست که به پروژسترون شبیه است. نمونه های دیگر این هورمون عبارتند از Beyaz, Safyral, Gianvi, Loryna, Ocella, Syeda و Zarah.

البته در خصوص لخته شدن خون هنوز شک و شبهه هایی وجود دارد و برخی معتقدند این قرص ها خطر لخته شدن خون را بیشتر می کند و برخی دیگر می گویند اثری ندارد. به هر حال عوارض جانبی هر قرص روی بسته بندی آن نوشته شده است. همچنین بهتر است قبل از مصرف با پزشک تان مشورت کنید.

آیا تمام زنان می توانند قرص های پیشگیری از بارداری مصرف کنند؟

قرص های ضد بارداری برای تمام زنان مورد استفاده است اما برای آن هایی که بیش از 35 سال سن دارند و یا زنان سیگاری توصیه نمی شود. در صورت عدم مصرف دخانیات می توانید این قرص ها را تا سن یائسگی استفاده کنید. به علاوه اگر علائم زیر را تاکنون تجربه کرده اید بهتر است دور و بر قرص های هورمونی نروید:

  • لخته شدن خون در بازوها و پاها و ریه
  • بیماری های قلبی یا کبدی
  • سرطان پستان یا رحم
  • فشار خون کنترل نشده
  • میگرن همراه با اورا

این قرص ها می توانند تاثیرات مخربی در بدن تان داشته باشند که تنها خود شما با بررسی و کنترل مداوم متوجه خطر آن ها می شوید. می توانید روی بستگان نزدیک خود هم تحقیق کرده و بپرسید که آیا لخته شدن خون در پا یا ریه را تجربه کرده اند یا خیر.

اثرات داروهای دیگر روی این قرص ها

برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها ممکن است اثرات قرص های ضدبارداری را کاهش دهند. بهتر است با پزشک خود در خصوص تمام داروهایی که مصرف می کنید حتی دارنهای گیاهی صحبت کنید.

فراموش نکنید که:

اگر مصرف قرص ها نظم درستی نداشت از راه های دیگر جلوگیری هم حتما کمک بگیرید.

اگر یک جا ساکن نیستید همیشه قرص های تان را همراه تان داشته باشید.

حتما هر قرص را در همان روز مصرف کنید.

 

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی