روانشناسي و سلامت روان سلامت

فواید چرت زدن – شما را خلاق تر می کند

تقویم فارسی اندروید

چرت زدن شما را خلاق تر می کند

آیا بعد از ظهر در حالی که خسته و عصبی هستید دارید سعی می کنید که تمرکزتان را باز پس گرفته و به کارهای تان برسید؟ آیا به دنبال راهی می گردید تا بتوانید دوباره از نو خودتان را شارژ کرده و کارهای تان را انجام دهید؟ چرت زدن می تواند راهکار خوبی باشد.

چرت زدن باعث می شود تا مغزتان به بازسازی هورمونی و سلولی بپردازد و همچنین قلب نیز عملکرد بهتری داشته باشد. کمی خواب در هنگامی که خسته اید به شما کمک می کند تا تناسب اندام و فعالیت مناسب بدن تان را حفظ کنید. همچنین در خصوص مغزتان کمی خواب به موقع می تواند هوشیاری شمار ا افزایش داده و در بهبود حافظه تان و افزایش خلاقیت شما موثر باشد. پروفسور Jim Home از Loughborough می گوید: انسان برای دو خواب در شبانه روز برنامه ریزی شده است. یکی خواب طولانی شبانه و دیگری خواب بعد از ظهر. همچنین طبق یک مقاله که در نیویورک تایمز چاپ شد چرت زدن یک اتفاق معمولی در بسیاری از کشورهای جهان است.

این ایده که باید هشت ساعت در شبانه روز یک خواب متناوب و یکسره داشته باشید نسبتا نو و جدید است. مردم در سراسر دنیا برنامه های عجیب و متنوعی برای خوابیدن دارند. میلیون ها کارگر چینی عادت دارند بعد از ناهار سر خود را روی میز گذاشته و کمی چرت بزنند. همچنین عادت چرت زدن در روز بین مردن هند و اسپانیا مشترک و مشابه است.

شواهد علمی نشان می دهد که چرت زدن حتی برای مدت کوتاه می تواند افزایش خوبی در عملکرد شناختی شما داشته باشد. “جاناتان فریدمن” مدیر موسسه مغز و ستون فقرات معتقد است: بهبود خواب و افزایش کیفیت آن می تواند در بهبود عملکرد مغز تاثیر زیادی داشته باشد.

چرت زدن و افزایش قدرت مغز

چرت زدن فضای ذخیره سازی موقت مغز را آزاد کرده و کمک می کند تا مغز برای دریافت و نگه داری اطلاعات جدید آماده باشد. محققان پیشنهاد می کنند که با حدود یک ساعت خواب بعد از ظهر قدرت مغز را به آن برگردانید. آن ها اظهار داشتند که خواب نه تنها بعد از یک بیداری طولانی می تواند خستگی را از تن تان بیرون کند بلکه می تواند مغزتان را در سطح عصبی بهبود ببخشد.

یک مطالعه در خصوص چرت زدن

در یک مطالعه که روی 39 بزرگسال جوان و سالم انجام شد محققان شرکت کنندگان را به دو گروه که چرت می زدند و چرت نمی زدند تقسیم کردند. هر دو گروه ملزم به حفظ اطلاعات یکسان شدند و هر دو گروه مورد تست و ارزیابی قرار گرفتند. گروه اول حدود 1.5 ساعت خواب بعد از ظهر داشتند و گروه دوم اصلا نمی خوابیدند.

چرت زدن

نتیجه

در نهایت افرادی که چرت زده و خواب بعد از ظهر داشتند بهتر می توانستند اطلاعات را در مغز خود ذخیره کرده و به حافظه بسپارند. درحالی که دیگر افراد کمی کندتر عمل می کرند. همچنین آن ها می توانستند اطلاعات جدیدی را در ذهن خود ذخیره کنند. به عبارتی مغز آن ها برای پذیرش اطلاعات جدید آمادگی بیشتری داشت.

هیپوکامپ

مطالعات نشان می دهد که هیپوکامپ وظیفه دارد به طور موقت اطلاعات مبتنی بر واقعیت را ذخیره کند. هیپوکامپ پس از انتقال این اطلاعات به قشر جلویی مغز سبب می شود که این اطلاعات برای مدت بیشتری پایدار بماند. محققان می گویند که هیپوکامپ بسیار شبیه اینباکس ورودی ایمیل است. زمانی که شما کمی چرت میزنید در واقع هیپوکامپ را برای دریافت اطلاعات جدید خالی و آماده می کنید. اما اگر یکسره بیدار باشید هیپوکامپ نمی تواند با سرعت و به درستی کار خود را انجام دهد. در واقع در آن صورت این بخش از مغز دیگر قادر به دریافت و حفظ اطلاعات جدید نیست.

چرت زدن و خلاقیت

تحقیقات اخیر که توسط دانشمندان علوم اعصاب انجام شد نشان می دهد که برای خلاقیت نیم کره راست مغز تحریک شده و نیم کره چپ مغز ثابت و بی اثر می ماند. این گروه از محققان برای اینکه به این نتایج برسند مغز 15 نفر را مورد ارزیابی قرار داند و متوجه شدند که خلاقیت با فعالیت های نیم کره سمت راست رابطه ی مستقیم دارد.

آندری مدودف، دکتر، استاد و دستیار در مرکز دانشگاه جورج تاون دراین خصوص می گوید که تصویربرداری مولکولی و مطالعات دقیق تر در این خصوص نشان می دهد که سمت راست مغز نقش موثری در این رفتار دارد. به نظر می آید که کارهای خلاقانه مانند تجسم یا تفکر در خصوص مسائل مختلف بیشتر توسط نیم کره راست مغز انجام می گیرد و کارهایی از قبیل تفکر تحلیلی و یا تمرکز روی اعداد به وسیله ی نیم کره چپ صورت می گیرد.

جمع بندی

ما متوجه شدیم که چرت زدن چگونه می تواند اثرات بهتری روی مغز بگذارد. این کار نه تنها قدرت مغز را افزایش می دهد بلکه می تواند خاطرات قبلی را پاک کرده و به مغز اجازه دهد که از نو فعالیت خود را ادامه دهد. پس دفعه ی بعد که در طول روز احساس خستگی کردید بهتر است کمی چرت زدن را از بدن خود دریغ نکنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی