تناسب اندام سلامت

در مورد فواید و خواص پروتئین کازئین در بدنسازی بیشتر بدانید

تقویم فارسی اندروید

آیا کازئین توانسته است خود را به بخشی از برنامه تغذیه تان تبدیل کند؟ اگر علاقه مند به از دست دادن چربی و افزایش توده عضلانی خود هستید، باید کازئین را به بخشی از تغذیه تان تبدیل کنید. اما سوال این جاست که پروتئین کازئین را چه موقع و چگونه باید استفاده کرد تا بیشترین اثرگذاری را در بدن مان داشته باشد؟ پاسخ شما شب است. شما در شب حداقل 8 ساعت باید برای ریکاوری و استراحت به خواب بروید. دقیقا همان موقع زمانی است که باید کازئین را مصرف کنید. پودر خیلی آرام پروتئین را به بدن تان می رساند. در این مقاله از هفت گنج با ما باشید تا فواید و خواص پروتئین کازئین در بدنسازی را با هم بررسی کنیم.

پروتئین کازئین
پروتئین کازئین

فواید و خواص پروتئین کازئین در بدن سازی

رژیم غذایی با میزان پروتئین بالا می تواند بهترین دوست دار بدن سازی باشد. این ماده غذایی به شما کمک می کند تا وزن کم کنید، عضله بسازید و کمتر گرسنه شوید. شاید فکر کنید که یک سینه مرغ و کمی آب پنیر می تواند وضعیت بدن تان را از این رو به آن رو بکند اما به این سادگی ها هم نیست. با ما همراه باشید تا همه آنچه که باید در مورد پروتئین کازئین بدانید به شما بگوییم.

مطالعات اخیر منتشر شده در Annals of Nutrition and Metabolism در بررسی تاثیر نسبی آب پنیر بر کاهش چربی و مقاومت در برابر کازئین طی یک بررسی 12 هفته ای افراد را به سه گروه تقسیم کرد. آن هایی که رژیم غذایی معمولی دارند، آن هایی که رژیم غذایی با پروتئین بالا و برنامه های تمرین مقاومتی و آب پنیر دارند و آن هایی که رژیم غذایی با پروتئین بالا و تمرین مقاومتی و کازئین دارند.

نتایج شگفت انگیز بود. گروه کازئین بیش از دو گروه دیگر چربی از دست دادند. همچنین آن ها توانستند تا دو برابر بیشتر از گروه آب پنیر حجم عضلاتشان را بیشتر کنند.

هر دو گروهی که پروتئین مصرف می کردند سایز شانه، سینه و قدرت پایشان افزایش پیدا کرد. اما گروه پروتئین کازئین به طور کلی انرژی خود را تا 59 درصد افزایش دادند در حالی که گروه آب پنیر توانست تا 29 درصد به این افزایش دست یابند.

محققان نهایتا نتیجه گرفتند که پروتئین کازئین قابلیت های بیشتری برای سنتز پروتئین و عضله سازی دارد.  این تحقیقات به صورتی انجام شد که با نتایج افراد معمولی کاملا مطابقت پیدا کند. همچنین کازئین مصرفی برای هر فرد منبع متفاوتی داشت.

پروتئین کازئین دقیقا چیست؟

کازئین پروتئین حاصل از شیر است. در واقع تقریبا 80 درصد از پروتئین موجود در تمام محصولات لبنی را تشکیل می دهد. 20 درصد دیگر پروتئین مواد لبنی نیز آب پنیر نام دارد. کازئین سرعت هضم خیلی آهسته ای دارد و حتی گفته می شود که در معده هضم کازئین 5 تا 7 ساعت طول می کشد.

نکته بزرگی که در خصوص کازئین وجود دارد این است که این پروتئین ضد کاتابولیک است. در نتیجه از شکستن عضلات جلوگیری می کند. به عبارتی با مصرف پروتئین کازئین میزان شکستگی عضلات که دائما در حال انجام است و سبب کاهش حجم توده عضلانی می گردد، کمتر انجام می شود. همچنین از آنجایی که بعد از مصرف آن یک جریان مداوم از اسید آمینه ها وجود دارد شما تا مدت ها نگران نبود پروتئین در بدن تان نخواهید بود.

پروتئین کازئین چطور ساخته می شود؟

تمام اشکال پروتئین کازئین با نابودی و تجزیه شیر از دیگر مواد داخل شیر جدا می شود. سپس به روش های مختلف برای جدا کردن کازئین از شیر اقدام می شود سپس با آب تمیز شده و محصول نهایی که حاوی 96 درصد پروتئین است به صورت پودر ارائه می شود.

کازئین
کازئین

اگر میخواهید در مورد نقش پروتئین در ماهیچه سازی و افزایش عضلات خود بیشتر مطالعه کنید میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید:‌ فواید و خواص و مضرات پروتئین برای بدن

انواع پروتئین کازئین:

کازئین میکسل:

این نوع در واقع هضم کننده ترین ماده کازئین است که زمانی که پروتئین کازئین از شیر، چربی و لاکتوز موجود در آن از طریق فرایند میکروفیلتراسیون جدا شد، تولید می شود. میکسل به ساختار بزرگ و کروی پروتیئن کازئین اشاره دارد. هر میکسل حاوی پنج پروتئین شیر (آلفا، بتا، گاما، دلتا و کاپا کازئین) به علاوه کلسیم، فسفر و چند ترکیب زیستی فعال دیگر می باشد.

میکسل ها ساختار ظریف و شکننده ای دارند و بر خلاف دیگر انواع کازئین ها با گرما یا اسید تولید نمی شوند.

کازئینات:

کازئینات ها دومین نوع از ماده هضم کننده کازئین هستند. آنها با استفاده از یک عامل قلیایی سدیم یا کلسیم برای خنثی کردن پروتئین از طریق کارکرد کازئین تولید می شوند. مواد تشکیل دهنده حاوی مقادیر کمی چربی، کربوهیدرات و لاکتوز است.

کلسیم محلول در آب کازئینات کمتر از دیگر انواع کازئین است. کازئینات محلول تر و نرم تر می باشد.

کازئین هیدرولیزات:

هیدرولیزات کازئین اساسا یک ماده از پیش هضم شده است که اسیدآمینه های آن خیلی راحت تر از کازینات و کازئین میکسل وارد خون می شوند. با این حال هنوز هم یک ساعت برای این فرم از کازئین طول می کشد تا مواد مغذی خود را در خون آزاد کند.

اطلاعات آلرژی

اگر شما به لاکتوز حساسیت داشته باشید، میکسل را انتخاب کنید. در این نوع از یک روش میکروفیلدر برای جدا کردن کازئین از لاکتوز استفاده شده است.

درمقابل پروتئین های کازئین به خصوص پروتئین آلفا 1 در این نوع به وفور دیده می شود. اکثر محصولات کازئین شامل پروتئین های آلفا 1 و آلفا 2 و بتا کازئین هستند. بنابراین اگر شما مشکلی با این پروتئین ها دارید بهتر است از کازئین میکسل استفاده نکنید.

پروتئین های چند منظوره

ماهیت هضم آهسته کازئین باعث ایجاد یک منبع دائم اسید آمینه برای عضلات شما است. به همین دلیل نیز توصیه می شود که از کازئین به عنوان مکمل شب و قبل از خواب استفاده کنید. اسید آمینه ها در طول شب و زمانی که خواب هستید به عضلات تان رسیدگی می کنند و ممکن است حتی وقتی بیدار می شوید، انرژی بیشتری داشته باشید.

هیدرولیزات کازئین از سریع الهضم ترین پروتئین های کازئین است. یک مطالعه به بررسی تاثیر افزودن این نوع کازئین به یک نوشیدنی کربوهیدرات برای دوچرخه سواران پرداخت. محققان دریافتند که دوچرخه سوارانی که این نوشیدنی را مصرف کردند توانستند علاوه بر پایین آوردن زمان طی کردن مسیر، به کاهش میزان آسیب های عضلانی و همچنین کاهش درد پس از تمرین دست پیدا کنند.

مطالعات همچنین نشان داده است که افرادی که کازئین مصرف می کنند می توانند اثر مثبتی روی تعادل پروتئین های بدن خود را شاهد باشند.

اگر تصمیم به مصرف کازئین به عنوان بخشی از غذا و در ساعت خواب خود گرفتید، انتظار نداشته باشید که وقتی بیدار شدید یک هشت پا باشید و یا عضلاتی شبیه به هالک داشته باشید. اگر چه کازئین مزایای بی نظیری برای تان دارد. اما مکمل های کازئین به خودی خود نمی توانند عملکرد کامل بدن را تغییر دهند. شما هنوز هم احتیاج دارید که از این مکمل در زمان مناسب خود استفاده نمایید.

 

منابع استفاده شده‌: mensfitness ، bodybuilding

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی