بیماری ها تغذيه سالم سلامت

غذاهایی که موجب کاهش طول عمر می شوند.

تقویم فارسی اندروید
طول عمر
تغذیه و سلامت

همه ما به دنبال طول عمر بیشتر و زندگی طولانی تر هستیم بنابراین باید توجه بیشتری به غذاهایی که مصرف می کنیم داشته باشیم. اغلب ما دوست نداریم رژیم غذایی محدودی را رعایت کنیم و می خواهیم چیزی را مصرف کنیم که واقعا آن را دوست داریم. آیا می دانید کدام غذاها دقیقا به بدن آسیب می رسانند؟ ما در این مقاله عنوان می کنیم که چه غذاهایی می توانند موجب کاهش طول عمر شوند تا بتوانید با اجتناب از آنها طول عمر زیاد و یک زندگی سالم را تجربه کنید.

گوشت فرآوری شده

گوشت فرآوری شده

گوشت های پردازش شده اغلب دارای مواد نگهدارنده خطرناک هستند که برای سلامتی مضرند. شایع ترین گوشت های فرآوری شده شامل بیکن، سوسیس، هات داگ و سالامی هستند. مصرف بیش از حد این غذاها باعث تغییر ساختار میکروبیومی روده شده و می تواند بدن را به سمت شرایط مزمن التهابی تغییر دهد. سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر این گوشت های فرآوری شده را سرطان زا اعلام کرده و آنها را موجب کاهش طول عمر می داند.

یکی دیگر از غذاهایی که موجب کاهش طول عمر میشوند شیرین کننده های مصنوعی هستند

طول عمر

برخی از افراد فکر می کنند اگر مصرف قند و شکر خود را کاهش دهند و به جای آن از شیرین کننده های مصنوعی مورد علاقه خود استفاده کنند، گزینه سالمی را پیش روی خود قرار داده اند. پزشکان می گویند که شیرین کننده های مصنوعی در دیابت، اختلالات عصبی، مشکلات مربوط به کبد و غیره دخیل هستند. این مواد شیمیایی بدن را فریب می دهند تا باور کند که کالری مصرف می کند و به مرور باعث ایجاد اختلال در شکم و روده می شود. اختلالاتی که این شیرین کننده ها می توانند در بدن ایجاد کنند ممکن است به شرایط مزمنی مانند التهاب، چاقی، سرطان و حتی اوتیسم منجر شود.

محصولات لبنی

محصولات لبنی

لاکتوز موجود در لبنیات چیزی است که همه ما باید در رژیم غذایی خود از آن اجتناب کنیم و توجه بیشتری به میزان مصرف آن نشان دهیم. محصولات لبنی حاوی چربی اشباع شده، قند، هورمون و باقی مانده های آنتی بیوتیکی است که در صورت مصرف زیاد و بیش از اندازه برای سلامت مناسب نیستند. باعث تحریک دستگاه گوارش، افزایش بیماری های قلبی، دیابت، آکنه و افزایش وزن می شوند. البته مطالعات زیادی هم وجود دارد که عنوان می کند لبنیات برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است. حال که علم هنوز به طور قطع همه چیز را مشخص نکرده شما باید خودتان انتخاب کنید که چه چیزی برای شما بهتر است.

نوشیدنی سودا و نوشابه ها

سودا و نوشابه ها

حتما می دانید که سودا و نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه با طول عمر و زندگی سالم ضدیتی دیرینه دارند. متخصصان می گویند که نوشیدن سودا اساساً مانند نوشیدن قند همراه با مواد شیمیایی است. این نوشیدنی ها منجر به مقاومت بدن به انسولین، سندرم متابولیک و دیابت می شوند. همچنین می توانند زردی، نقرس، چاقی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را به دنبال داشته باشند. بدیهی است که آب همیشه بهترین نوشیدنی محسوب می شود. اگر نوشابه را به خاطر طعمش دوست دارید بهتر است آب های طعم دار و یا دلستر را جایگزین کنید و اگر هم نوشابه را به خاطر کافئینش انتخاب می کنید، چای یا قهوه را جایگزین آن کنید.

غذاهای سرخ شده

طول عمر

غذاهای سرخ شده قطعا با ذائقه ما ایرانی ها بسیار جورند اما خودتان بهتر می دانید که غذای سالمی محسوب نمی شوند. غذاهای سرخ شده در عین خوشمزگی دارای چربی های ناسالم فراوانی هستند که خطری بزرگ برای طول عمر به حساب می آیند. هر چند نمی شود از غذاهای سرخ شده گذشت اما بهتر است هر بار که هوس غذاهای سرخ شده می کنید به جای مصرف آن در خارج از خانه، خودتان همان غذا را در خانه سرخ کرده و نوش جان کنید.

غذاهایی با سدیم بالا

طول عمر

غذاهای ارزان و بسته بندی شده در مواقع بسیاری که وقت و حوصله آشپزی نداریم بی اندازه به کارمان می آیند اما آنها غذایی سالم نیستند. رشته ها و برنج های جعبه ای برای دانشجوها که علاقه ای به آشپزی ندارند و کسانی که تا دیروقت سر کار هستند بسیار پر مصرف است. این غذاها دارای سدیم بالا و مواد مغذی کمی هستند. سدیم می تواند عامل مهمی برای فشار خون بالا، سکته مغزی، بیماری های قلبی و نارسایی قلبی باشد.

چربی های ترانس

چربی های ترانس

با اینکه برخی از چربی ها مزایای بسیار مفیدی برای بدن دارند اما چربی های ترانس مخالف آن هستند. چربی های ترانس روغن های گیاهی هستند که آن را از مایع به جامد تغییر می دهند تا عمر مفیدتری داشته باشند. مشکل این است که این وضعیت تغییر یافته برای بدن مناسب نیست و مانع استفاده از پروتئین و چربی های مفید می شود. این چربی ها در برخی از محصولات مانند بیسکوئیت، کیک، غذاهای سرخ شده آماده، غذاهای یخ زده آماده و مارگارین یافت می شود. شاید به نظر برسد که این غذاها خوشمزه هستند اما خطر بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند و موجب کاهش عمر مفید انسان می شوند. پیشنهاد می شود که پیش از خرید به برچسب تغذیه محصول نگاهی انداخته و میزان چربی ترانس آن را مشاهده نمایید.

شربت فروکتوز

طول عمر

شربت فروکتوز که از نشاسته ذرت تولید می شود به خاطر قیمت ارزان در تولید و به راحتی در دسترس بودنش در بسیاری از صنایع غذایی استفاده می شود. این شیرین کننده در غذاهای فرآوری شده و سودا بسیار قابل دسترس است اما بسیار برای بدن ضرر دارد. با مصرف فروکتوز به خاطر مکانیزمی که دارد شما همچنان گرسنه خواهید ماند و حتما می توانید حدس بزنید این مسئله چه قدر می تواند برای تولید کننده ها مفید و پر سود باشد اما چیز خوبی برای بدن و طول عمر ما محسوب نمی شود.

محصولات کم چرب

طول عمر

شاید فکر کنید اگر ما از مصرف چربی های ترانس اجتناب کنیم و همچنین از چربی های اشباع شده در غذاهای سرخ شده پرهیز نماییم پس بهتر است گزینه های کم چرب را جایگزین آنها کنیم اما این اشتباه بزرگیست. چربی ها بخش مهمی از یک رژیم سالم و متعادل به شمار می آیند. وقتی تولید کننده ها چربی را از محصولات کم چرب حذف می کنند پس باید چیز دیگری را جایگزین آن کنند. این جایگزین می تواند شکر، شیرین کننده های مصنوعی، طعم دهنده ها و حتی چربی های ترانس باشد. بدین شکل محصولات کم چرب می توانند مضر تر از محصولات پر چرب باشند. همچنین مطالعات نشان داده اند افرادی که محصولات کم چرب مصرف می کنند بیش از 50% نسبت به دیگران بیشتر غذا می خورند. همچنین مصرف خوراکی های سالم مانند آجیل، ماهی و آووکادو به شدت پیشنهاد می شود که حاوی چربی مفیدی برای بدن هستند.

منبع : thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی