خواص مواد غذايي سلامت

شیر ، خواص و مضرات آن

تقویم فارسی اندروید

خواص شیر

شیر یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های در سراسر دنیا بوده و از غدد پستانی گاو تامین می شود. اکثریت مردم در سراسر جهان قادر به هضم لاکتوز یا همان قند موجود در شیر هستند و می توانند از دوران نوزادی این توانایی را در خود داشته باشند. با این حال عده ای نیز هستند که در هضم لاکتوز مشکل دارند

طبق تحقیقات 15 درصد از مردم شمال اروپا، 80 درصد از سیاه پوستان و اسپانیایی ها و برخی از مردم آسیا توانایی تولید لاکتاز که آنزیم هضم لاکتوز است را ندارند. علائم ناشی از عدم توانایی در هضم لاکتوز می تواند شامل درد شکم، نفخ و اسهال باشد.

تبلیغات صنعتی که مدام قصد دارند این نوشیدنی را به یک ماده ی خوراکی پر مصرف تبدیل کنند و آن را به عنوان یک تغذیه ی بسیار سالم و مقوی نشان می دهند آن را بیشتر از پیش مورد توجه قرار داده و ما را در خصوص مزایا و معایب آن کنجکاو می کند.

این مایع خوراکی یک مایع سفید تولید شده توسط غدد پستانی پستانداردان است. تمامی پستانداران از جمله انسان به طور معمول برای تغذیه ی نوزادان خود شیر تولید می کنند. نوزادان این پستاندارن ابتدا با شیر تغذیه می شوند و به مرور آن ها را به مواد غذایی جامد عادت می دهند. از طرفی بسیاری از پستانداران ماده تا مدتی بعد از وضع حمل شیر تولید می کنند و می توان آن را برای استفاده ی خود دوشید. حیواناتی مانند بز یا گاو یا گوسفند تا مدت ها بعد از بچه دار شدن شیرشان را در اختیار ما قرار می دهند. از طرفی جایگزین های زیادی برای شیر گاو یا گوسفند وجود دراد مثل شیر سویا یا شیر نارگیل یا شیر شاهدانه و شیر بادام و غیره که می تواند نیازهای تغذیه یا فرد را تامین کند.

در خصوص تلاش برای استفاده ی بیشتر از مزایای شیر تولید کنندگان سعی می کنند که این ماده ی غذایی را در تولید مواد دیگر هم به کار ببرند. محصولاتی مانند شیر بدون لاکتوز، شیر با امگا 3 اضافی و غیره که به نوعی سعی شده مواد آلی مفید آن را بهبود دهند. بخشی از مقالات MNT که در خصوص مزایا و مویژگی های شیر گاو تهیه شده است را می توانید در این مقاله دنبال کنید.

 

خواص درمانی مصرف شیر گاو

شیر و سلامت استخوان ها

همه ی ما شنیده ایم که این نوشیدنی برای استخوان ها لازم و ضروری است. علت این است که شیر گاو یک منبع غنی از کلسیم را در اختیار شما قرار داده و سلامت استخوان تان را بهبود می دهد. همچنین این نوشیدنی مقادیری از ویتامین D دارد که برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید هستند. با این حال مواد دیگری نیز برای سلامت استخوان ها لازم است. موادی مانند ویتامین  K، استرانسیم، منیزیم و ویتامین C.

کلسیم و ویتامین D به تنهایی می توانند از پوکی استخوان جلوگیری کنند. این رژیم غذایی در کنار ورزش منظم و مناسب می تواند سلامت استخوان های شما را تضمین کند. این درحالی است که مصرف سیگار و خوردن یک رژیم غذایی با سدیم کم و پتاسیم زیاد باعث سلامت استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان است. به علاوه شواهدی وجود دارد که پروتیئن های اسیدی حیوانی موجود در غذاهای حیوانی مانند شیر گاو می تواند اثرات منفی روی سلامت استخوان ها داشته باشد. از طرفی مصرف شیر PH خون را تغییر داده و مصرف کلسیم بیشتر برای بازگرداندن آن به pH.10 لازم باشد. به این ترتیب شاید اثرات کلسیم بسیار کمتر از حجم ادعاهایی باشد که برای آن می شود.

شیر

شیر و سلامت قلب

این مایه سفید یک منبع غنی پتاسیم است که می تواند با کند کردن جریان خون در رگ ها فشار خون را پایین بیاورد. افزایش پتاسیم در کنار کاهش مصرف سدیم عاملی است که می تواند فرد را در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد کسانی که 4069 میلی گرم پتاسم در روز مصرف می کنند تا 49 درصد خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی دارند. این در مقایسه با افرادی که پتاسیم کمتری مصرف می کنند(حدود 1000 میلی گرم در روز) درصد بسیار بالاتری دارد.

این در حالی است که طبق مطالعات اخیر بزرگسالان معمولا درصد بسیار کمتری از این میزان پتاسیم را مصرف می کنند. برای مثال طبق آخرین آمار ها تنها 2 درصد از بزرگسالان آمریکایی روزانه تا 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف می کنند. غذاهای غنی از پتاسیم مانند شیر گاو، پرتغال، گوجه فرنگی، لوبیا، اسفناج، موز، آلو و ماست می تواند افزایش چشمگیری در سطح پتاسیم بدن داشته باشد. این افزایش پتاسیم خطرات بیماری های قلبی را در شما کم می کند. بنابراین مطمئن شوید که یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم داشته باشید. به علاوه نباید فراموش کنید که شیر گاو حاوی درصد بالایی از چربی های اشباع شده یا کلسترول است که به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند. بهتر است تمام پتاسیم مورد نیاز بدن خود را با شیر تامین نکنید. به جای آن در رژیم غذایی خود بین شیر و دیگر مواد غذایی اعتدال برقرار کنید.

شیر و سرطان

خطر ابتلا به سرطان روده در مناطق جغرافیایی که کمترین میزان نور خورشید را دریافت می کنند بیشتر است. برخی تحقیقات نشان می دهند که ویتامین D می تواند تاثیر زیادی در تنظیم رشد سلولی و کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. برخی از مطالعات استفاده از این نوشیدنی مقوی و بهره مندی از مقادیر کلسیم و لاکتوز موجود در آن را برای جلوگیری از سرطان تخمدان توصیه می کنند.

شیر وافسردگی

سطوح مناسب ویتامین D می تواند از تولید سروتونین حمایت کرده و هورمون های مرتبط با خلق و خو و اشتها و خواب را در بدن شما افزایش دهند. همچنین کمبود ویتامین D می تواند با افسردگی، خستگی مزمن و PMS همراه باشد. سایر غذاهای تهیه شده از فراورده های گاوی از ویتامین D سرشار است.

شیر گاو

عضله سازی

شیر گاو کمک می کند تا کودک سریع تر رشد کرده و روند مناسب تری در رشد خود داشته باشد. این نوشیدنی سفید می تواند تا حد زیادی به رشد فرد سرعت داده و به آن کمک کند. شیر یک منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا ( شامل تمام اسیدآمینه ها) می باشد و همچنین با توجه به مقادیر چربی اشباع آن در ایجاد توده عضلانی تاثیر زیادی دارد.

اگر می خواهید که در کنار کاهش وزن و سوختن چربی های اضافه و یا حفظ وزن ایده آلتان توده ی عضلانی خود را از دست ندهید و حتی آن را بهبود دهید بهتر است شیر مصرف کنید. شیر می تواند با توجه به مقاویر پروتئینی که دارد در ایجاد توده عضلانی بدون چربی موثر باشد.شیر یک منبع غنی از چربی اشباع شده است که انرژی بدن را تامین کرده و اجازه ی سوختن توده های عضلانی را نمی دهد.  پروتئین موجود در لبنیات به رشد و ترمیم عضلات کمک کرده و در عین حال به سوخت و ساز و کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل کمک می کنند. پروتئین موجود در لبنیات می تواند باعث رشد و ترمیم عضلات شده و از آن ها مراقبت کنند. با توجه به گفته ی متخصصان و اتکا به حداقل 20 مطلعه ی مختلف مصرف شیر به تقویت توده عضلانی و ایجاد قدرت در طول تمرینات ورزشی و مقاومتی کمک می کند.

به علاوه به نظر می رسد که شیر گاو به تنهایی کمک بسیاری به کاهش وزن نمی کند. مطالعات اخیر نشان می دهند که مصرف شیر بدون محدودیت مصرف کالری تاثیر چندانی در کاهش وزن ندارد.

 

تاثیرات نوشیدن شیر در بدن شما

نوشیدن یک لیوان از آن در روز می تواند آرتروز زانو در زنان را به تاخیر بیندازد. استئوآرتریت زانو در حال حاضر هیچ درمانی ندارد اما محققان معتقدند که نوشیدن روزانه یک لیوتن شیر می تواند به کاهش روند پیشترفت این بیماری کمک کند. این تحقیقات در کالج روماتولوژی آمریکا منتشر شده است.

اگر چه برخی از تحقیقات نشان می دهد که زنان مبتلا به پوکی استخوان می توانند از اثرات نوشیدن این ماده غنی بهر مند شوند. اما مطالعات دیگر نشان داده است که هیچ سودی برای پوکی استخوان در آن وجود ندارد. بررسی ها در ژورنال پزشکی کودکان در سال 2005 منتشر شد نشان داد که مصرف شیر نمی تواند استحکام استخوان در کودکان را افزایش بخشد. به علاوه یک دوره مطالعه ی هفت ساله نشان داد که محصولات لبنی و شیر از استرس دختران نوجوان جلوگیری نمی کند.

همچنین آماری که توسط پرستاران هاروارد از 72000 فرد جمع آوری شده است نشان داد که این نوشیدنی هیچ اثر حفاظتی از خطر شکستگی استخوان ندارد. در ادامه ما نگرانی ها و اقدامات احتیاطی در خصوص نوشیدن شیر را به شما می گوییم.

خواص شیر برای کودکان

مواد تشکیل دهنده شیر

مواد تشکیل دهنده ی آن بسته به میزان چربی آن متفاوت است. یک شیر کامل می تواند  3.25٪ چربی شامل 146 کالری، 8 گرم چربی، 13 گرم کربوهیدرات و 8 گرم پروتئین در یک فنجان. یک فنجان شیر بدون چربی یا بدون چربی در حدود 86 کالری، 0 گرم چربی، 12 گرم کربوهیدرات و 8 گرم پروتئین دارد.

برخی از مواد مغذی که شیر فراهم می کند عبارتند از:

کلسیم: فراورده های لبنی مانند این نوشیدنی یکی از غنی ترین منابع تامین کلسیم بوده و نیازهای ما را تامین می کنند و کلسیم در بدن کارهای زیادی می تواند انجام دهد. از جمله نگهداری از سلامت استخوان ها و دندان ها. کلسیم نیز برای لخته شدن خون و بهبود زخم، حفظ فشار خون طبیعی، و انقباضات عضلانی از جمله ضربان قلب مهم است. این مهم است که به تلاش برای خوردن غذاهای غنی از کلسیم با منابع منیزیم و ویتامین D، ویتامین D از جذب کلسیم در روده کوچک و منیزیم به بدن کمک میکند.

یک فنجان شیر بدون چربی شامل حدود 306 میلی گرم کلسیم، با حدود 32 درصد از این کلسیم به فکر جذب می شود. منابع گیاهی غیر اسیدی کلسیم نیز برای افرادی که ترجیح می دهند کلسیم حیوانی مصرف نکنند کلم، کلم بروکلی و سبزیجاتی از این قبیل است.

کولین: شیر یک منبع غنی از کولین است. کولین یک ماده مغذی برای حمایت از خواب راحت و حرکات بهتر عضلات و یادگیری و حافظه است. کولین کمک می کند تا ساختار غشا سلولی حفظ شده و انتقال دهنده ها ی عصبی بهتر کارشان را انجام دهند. به علاوه کولین در کمک به جذب چربی نیز موثر است.

پتاسیم: مصرف بهینه ی پتاسیم با کاهش خطر سکته ی مغزی، بیماری قلبی، فشار خون بالا و محافظت از توده عضلانی همراه است. به علاوه پتاسیم در حفظ تراکم استخوانی و یا کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه موثر است. مصرف پتاسیم بالا همراه با 20 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از تمام موارد ذکر شده توام است. مصرف روزانه ی پتاسیم تا 4700 میلی گرم برای تمام بزرگسالان توصیه می شود.

یک فنجان شیر گاو حاوی 366 میلی گرم پتاسیم (کمی بیشتر از شیر سویا) می باشد اگر چه اثرات ناخوشایند گوارشی این شیر مانند عدم تحمل لاگتوز و یا اسهال محبوبیت شیر در این زمینه را کم می کند.

ویتامین D: ویتامین D به طور طبیعی در شیر یافت نمی شود. اما مانند خیلی از مواد دیگر در غنی سازی شیر به آن افزوده می شود. ویتامنی D برای سلامت استخوان ها و کمک به شکل گیری و رشد و تعمیر آن ها اهمیت زیادی دارد. این ماده ی غذایی همچنین نقش مهمی در جذب کلسیم و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. کمبود ویتامین D  با پوکی استخوان، افسردگی، خستگی مزمن، درد عضلانی، سندروم قاعدگی، فشار خون بالا و سرطان سینه و کولون همراه است. شیر نیز با ویتامین های متعدد از جمله ویتامین های  A و D غنی شده و ممکن است مقدار کمی از ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B6 (حدود از 0.1mg در هر فنجان) و ویتامین B-12، و همچنین منیزیم و فسفر باشد. برخی از این ویتامین ها (به خصوص A و ریبوفلاوین) بر اساس قرار گرفتن در معرض نور نابود، به این معنی که سطح مواد مغذی در شیر ذخیره شده در ظروف شفاف پایین است.

نگرانی ها و اقدامات احتیاطی در خصوص نوشیدن شیر گاو

عدم تحمل لاکتوز وضعیتی است که فردی که فاقد آنزیم لاکتاز باشد به آن دچار می شود. کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است دچار نفخ و اسهال شوند. اثرات طولانی مدت عدم تحمل لاکتوز می تواند جذب دیگر مواد غذایی را به خطر بیندازد. نوشیدن شیر بدون لاکتوز که آنزیم لاکتاز برای کمک به هضم لاکتوز به آن اضافه شده است، یا مصرف مکمل لاکتاز می تواند علائم این بیماری را به راحتی از بین ببرد.

شیر

آلرژی به شیر

این آلرژی یک حساسیت کاملا متفاوت با عدم تحمل لاکتوز است. این آلرژی در اصل یک نوع واکنش ایمونولوژیک غیر طبیعی است که در آن سیستم ایمنی بدن با تولید آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE در) آن را ایجاد می کند. آلرژی به شیر گاو می تواند علائمی مانند خس خس سینه، اسهال و استفراغ، و همچنین آسم، اگزما (بثورات خارش دار)، رینیت (التهاب در بینی) و ناراحتی دستگاه گوارش، و همچنین خونریزی، ذات الریه شود و حتی آنافیلاکسی ( یک واکنش فوق حساسیتی بالقوه کشنده) ایجاد کند.

مصرف بیش از حد

مصرف بیش از حد پتاسیم یا فسفر که هر دو در شیر به وفور یافت می شوند میتواند برای کسانی که کلیه های شان ضعیف عمل می کند مضر باشد. درصورتی که کلیه ها نتوانند پتاسیم و فسفر را از خون دفع کنند می تواند منجر به مرگ فرد شود.

همچنین مصرف بیش از حد کلسیم بسیار خطرناک است. البته این مورد بسیار کم پیش می آید اما مصرف بیش از اندازه ی کلسیم می تواند باعث یبوست، سنگ کلیه و یا نارسایی کلیه می شود و ممکن است این  خطر زمانی که مصرف مکمل های کلسیم مصرف می شوند نیز پیش بیاید.

کلسیم اضافی ممکن است در رگ ها رسوب کرده و جریان خون را با اختلال مواجه کند. این روند می تواند باعث بالا رفتن خطر بیماری های قلبی باشد. سطح قابل تحمل مصرف بالای کلسیم 2.5 گرم در روز برای افراد سالم بالای 1 سال است. همچنین گفته می شود که مقادیر زیاد کلسیم می تواند منجر به سرطان پروستات باشد. و به عبارتی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

این نوشیدنی خود را نیز به افزایش خطر ابتلا به تعدادی از سرطان های دستگاه تناسلی در ارتباط است، از جمله سرطان تخمدان و پروستات. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که شیر گاو برای نوزادان زیر یک سال با توجه به آکادمی اطفال آمریکا توصیه نمی شود. این، در بخش، به دلیل مقدار کم آهن در آن در مقایسه با شیر مادر می تواند نهایتا باعث خونریزی بدن نوزاد شود.

به علاوه این نوشیدنی ممکن است شامل باقی مانده های نامطلوب هورمون و آنتی بیوتیک، و همچنین دیوکسین و پلیکلرو ها (PCBs) باشد. این مواد می تواند اثرات منفی بر سلامت انسان، از جمله تاثیر منفی بر عملکرد سیستم عصبی، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن، و به طور بالقوه افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را داشته باشند.

 

منبع: wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی