تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

خواص سیب زمینی و مضرات آن برای بدن

تقویم فارسی اندروید

سیب زمینی
سیب زمینی و خواص آن موضوعی است که شاید خیلی از شما از آن اطلاعی نداشته باشید. این گیاه ریشه ای اولین بار در منطقه جنوب آمریکا کشت شد. کاشفان اسپانیایی از اکسپدیشن های آمریکای جنوبی آن را کشف کرده و در قرن 16 به اروپا بردند. با وجود کاربرد های گسترده ای که هم اکنون از این خوراکی می شود، در گذشته تصور می شد که این گیاه غیرخوراکی و حتی سمی می باشد. اما امروزه سیب زمینی یکی از خوراکی های ارزان و در دسترس در تمامی طول سال است.

اغلب گفته می شود که گرفتن انواع ویتامین ها و مواد مغذی در رژیم غذایی وابسته به مصرف انواع سبزیجات و میوه جات رنگی است. با این وجود سیب زمینی شانس زیادی برای دیده شدن ندارد اما مطالعات روی این گیاه خوراکی ثابت کرد که گاهی شرایط کاملا برعکس می شود.

این گیاه غده ای خواص تغذیه ای بسیاری دارد با اینکه مورد بی توجهی زیادی قرار گرفته است. با توجه به درصد بالای کربوهیدرات و میزان کم قند این ماده ی خوراکی باید گفت که سیب زمینی به ناحق به خاطر نشاسته اش شهرت بدی پیدا کرده است. بسیاری از مردم نمی دانند که این خوراکی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی دارد که به دفع کردن بیماری ها کمک می کند.

با توجه به مقالاتی که مرکز علمی MNT تهیه کرده است خواص این ماده ی خوراکی خوشمزه را در ادامه با هم می خوانیم. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهایی مثل سیب زمینی خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر کلی، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این خوراکی وزن کلی بدن را پایین آورده و سلامت پوست و مو را ترویج می دهد همچنین انرژی موجود در بدن را بالا می برد.

خواص سیب زمینی برای بدن

1. سلامت استخوان

آهن و فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی بهترین موادی هستند که می توانند در حفظ ساختار و قدرت استخوان کمک کنند. آهن و روی دو ماده ی مهمی هستند که در بلوغ نقش موثر داشته و فسفر و کلسیم نیز هر دو در ساختار استخوان نقش مهمی ایفا می کنند. تعادل این مواد در بدن به سلامت استوان کمک می کند. مصرف بیش از حد فسفر و یا مصرف مقدار کم کلسیم هر دو عامل تهدید سلامت استخوان هستند.

2. فشار خون

مصرف پایین سدیم برای کاهش فشار خون ضروری است. همچنین پتاسیم هم به ایجاد فشار خون متعادل کمک می کند. این درحالی است که هر دو این مواد با مقدار مناسب به همراه فسفر در سیب زمینی یافت می شوند.

3. سلامت قلب

فسفر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B-6 در کنار فقدان کلسترول تماما باعث پشتیبانی از سلامت قلب هستند. سیب زمینی مقدار قابل توجهی فیبر دارد که کلسترول خون را کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هیا قلبی را پایین می آورد. در یک مطالعه کسانی که در روز تا 4069 میلی گرم پتاسیم مصرف می کنند تا 49 درصد احتمال کمتری برای مرگ ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی دارند. همچنین ویتامین B-6 مانع از تجمع بیش از حد هموسیستئین می شود. این ماده در صورتی تجمع به رگ های خونی آسیب رسانده و منجر به مشکلات قلبی می شود.

4. التهاب

کولین یک ماده ی همه کاره و به قولی آچار فرانسه در بدن است که ب وفور در سیب زمینی یافت می شود. کولین در بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه موثر است. همچنین این ماده به حفظ ساختار غشا سلولی، کمک به انتقال تکانه های عصبی و کمک به جذب موثر چربی کمک می نماید.

5. سرطان

این ماده ی غذایی حاوی فولات است که نقش موثری در سنتز DNA و تعمیر آن ایفا می کند. این اثر باعث جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی و جهش سلول ها است. به علاوه فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ می شود. ویتامین C و عملکرد کورستین به عنوان آنتی اکسیدان است که کمک زیادی در محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد ایفا می کنند.

6. هضم منظم

همانطور که گفتیم سیب زمینی فیبر زیادی دارد که این خود به گوارش آسان و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

7. مدیریت وزن و سیری

الیاف غذایی موجود در سیب زمینی باعث کنترل وزن می شوند. این الیاف به علت افزایش سیری و کاهش اشتها شما را برای مدت طولانی تری نسبت به مصرف کالری ها بی میل می کند.

8. متابولیسم

سیب زمینی یک منبع بزرگ از ویتامین B-6 است. این ویتامین نقش حیاتی در متابولیسم انرژی با کمک به شکستن کربوهیدرات ها و پروتئین ها به گلوکز و اسید آمینه دارد. این ترکیبات کوچک راحت تر انرژی را در اختیار بدن قرار می دهند.

9. پوست

کلاژن به عنوان یک سیستم پشتیبانی در پوست یک ماده ضروری است که پوست را از نور خورشید و آلودگی هوا حفظ می کند. همچنین این ماده در کاهش چین چروک پوست و بهبود کلی بافت پوست موثر است. کلاژن از سیب زمینی به بدن می رسد.

مقادیر مواد مغذی در این ماده خوراکی

یک سیب زمینی متوسط ​​شامل 164 کالری، 0.2 گرم چربی، 0 گرم کلسترول، 37 گرم کربوهیدرات، 4.7 گرم فیبر غذایی و 4.3 گرم پروتئین است. یک عدد سیب زمینی 2 درصد از نیاز کلسیم روزانه، 51 درصد ویتامین سی ، 9 درصد آهن، 30 درصد ویتامین B-6،  12 درصد منیزیم و 25 درصد از نیاز بدن به پتاسیم را تامین می کند. سیب زمینی همچنین فسفر، نیاسین، فولات، کولین و روی را برای بدن فراهم می نماید.

برخلاف چیپس ها و سیب زمینی سرخ شده خود سیب زمینی به صورت پخته تنها 13 میلی گرم سدیم دارد که این خود یک امتیاز مثبت دیگر در حفظ سلامتی است. همانطور که گفتیم سیب زمینی حاوی اسید آلفا لیپوئیک است که در کنترل قند خون و بهبود اتساع عروق و محافظت در برابر ریتنوپاتی در بیماران دیابتی و کمک به حفظ سلامت مغز و اعصاب موثر است.

کورستین، یک فلاونوئید موجود در پوست سیب زمینی، دارای خواص قدرتمند ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که قابلیت های سلول های بدن را برای حفاظت خود در برابر رادیکال های آزاد زیاد می کند.

کدام سیب زمینی بهتر است؟

سیب زمینی باید به شکل یک غده صاف و سالم و بدون هیچ کبودی یا مشکل خاصی باشد. بهتر است از سیب زمینی هایی که پوسیدگی دارند یا بیش از حد خشک یا مرطوب هستند اجتناب کنید. به علاوه سیب زمینی هایی که رنگ سبز دارند احتمالا دارای مقادیری از سولانین که یک ماده ی سمی است باشند. همچنین ما به شما توصیه می کنیم که سیب زمینی های بسته بندی شده و آماده را نخرید چرا که نوع بسته بندی اصولا یک زمینه برای تجمع باکتری ها و کاهش سلامت سیب زمینی ایجاد می کند.

این ماده ی خوراکی را باید در درجه حرارت 45 تا 50 درجه ی فارانهایت نگه داری کرده و محیط آن ها را خنک و تاریک نگه دارید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد ترکیبات سولانین در سیب زمینی شود. به علاوه سیب زمینی ها نباید در یخچال یا فریزر باشند چرا که در این صورت نشاسته ی آن ها به قند تبدیل شده و بوی ناخوشایندی به آن ها می دهد. یک نکته ی دیگری که باید در نگه داری سیب زمینی به آن توجه کرد این است که آن را کنار پیاز نگذارید چرا که هر دو این مواد خوراکی گاز های شیمیایی تولید می کنند که باعث تخریب یکدیگر می شود.

سیب زمینی خود تا دو ماه می تواند عمر کند اما در صورتی که سیب زمینی های جوان کنار سیب زمینی های فاسد قرار بگیرند آن ها نیز خراب شده و فاسد می شوند.

پوست سیب زمینی، حتی پوست سیب زمینی هم مفید است، بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها و فیبر ها در پوست سیب زمینی وجود دارند. به همین علت توصیه می شود که پوست آن را نیز مصرف کنید. می توانید با یک چاقو قسمت های تیره و خراب آن را جدا کرده و زیر آب بشویید سپس آن را مصرف کنید. توصیه می شود که از چاقوی فولاد ضدزنگ به جای چاقوی فولاد کربن استفاده کنید تا از واکنش های فیتوکمپکال در سبزیجات جلوگیری کرده و شاهد تغییر رنگ در سبزیجات نباشید.

نکته: مطالعات نشان می دهد که این ماده ی خوراکی در صورتی که در حرارت بالای 120 درجه ی فارانهایت قرار بگیرد یک ماده ی شیمیایی ناشناخته به نام آکریل آمید تولید می کند که این ترکیب در پلاستیک، چسب، رنگ و دود موجود است. این ماده سرطان زا بوده و می تواند تاثیر مخرب روی ژن ها و بهداشت باروری داشته باشد. محصولات سرخ شده سیب زمینی در حرارت بالا تهیه می شوند بنابراین بهتر است برای جلوگیری از خطر این ماده از مصرف آن ها اجتناب کرد یا به نوعی کنترل شده مصرف کرد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی