بیماری ها تغذيه سالم سلامت

عوارض منفی مصرف شکر چیست

تقویم فارسی اندروید

به طور میانگین هر فرد در آمریکا روزانه 22 قاشق چای خوری شکر مصرف می کند. مصرف شکر سبب تحریک انواع التهاب، دامن زدن به بیماری های مزمن و حتی افزایش احتمال خطر سرطان می باشند. در این مقاله از 7گنج با ما همراه شوید تا درباره سرانه مصرف شکر و عوارض ناشی از مصرف شکر بیشتر بدانید.

سرانه مصرف شکر در آمریکا

دکتر “Jacob Teitelbaum” درباره مصرف شکر می گوید:

من نمی گویم که خود را از لذت خوردن قندها و شیرینی ها محروم کنید اما می توانید آن ها را آگاهانه و با احتیاط مصرف نمایید.

بهتر است همراه مواد قندی پروتئین، چربی های سالم و فیبر مصرف شود. این مواد سبب می شود سرعت فرایند هضم کمتر شده و از ایجاد خوشه های قندی در بدن جلوگیری شود. به عبارتی شما می توانید با افزودن مواد مغذی دیر هضم به مواد قندی یک حرکت هوشمند برای حفظ سلامتی خود انجام دهید. برای مثال اگر قرار است برای صبحانه یک لیوان آبمیوه غیرطبیعی مصرف کنید مطمئن شوید که همراه آن تخم مرغ و مقداری کره هم بخورید. همچنین به همراه غلات شیرین شده می توانید کمی مغز گردو میل کنید و یا بر روی برش های گلابی کنسروی خود کمی پنیر چرب رنده کنید. شکلات سیاه هم شامل برخی انواع چربی ها می باشد. آن را می توانید به عنوان یک شکلات کم چربی مصرف کنید.

“David Katz” درباره مصرف شکر می گوید:

باید دقت داشته باشید که در مصرف هر نوع مواد قندی باید اعتدال را حفظ کنید. جوانه های چشایی شما اهمیتی نمی دهند که در حال خوردن شکر خام هستید و یا شیر و عسل می خورید. آن ها شیرینی را دریافت کرده و مدام از شما می خواهند که آن را بیشتر و بیشتر و بیشتر کنید. درست است که برخی شیرین کننده ها مانند عسل و شیره و افرا و غیره حاوی برخی گروه های غذایی دیگر هستند که به هضم راحت تر شیرینی ها کمک می کنند و به عبارتی حاوی قند سالم و طبیعی می باشند اما مصرف همین مواد قندی هم نهایتا سبب می شود تا به مصرف مواد قندی اعتیاد پیدا کنید.

تصور مقدار قند در هر ماده غذایی که می خورید شاید سخت باشد اما امروزه تمام بسته بندی های مواد غذایی دارای برچسب سلامت می باشند که مقدار گروه های غذایی تشکیل دهنده آن را مشخص می کنند. برای اینکه تصویر ذهنی بهتری داشته باشید باید بگوییم که 4 گرم شکر معادل یک قاشق چای خوری می باشد. در سال 2009 انجمن قلب آمریکا توصیه کرد که زنان روزانه بیش از 6 قاشق چای خوری و مردان بیش از 9 قاشق چای خوری قند مصرف نکنند. این میزان برای افراد با وزن معمولی توصیه شده است.

برای مصرف قند هم اولویت را به میوه های کم قند بدهید. میوه ها معمولا در میزان قند چندان با هم تفاوت ندارند اما مواد قندی آن ها در داخل بدن با سرعت متفاوتی تجزیه می شود. به همین علت است که می گویند شما بعد از خوردن موز نه تنها همان موقع لذت می برید که بعد هم می توانید از آن بهره مند شوید.

از میوه ها که بگذریم می رسیم به خوراکی هایی که شیرین کننده های مصنوعی دارند و اتفاقا برای خیلی از ما جذابیت بیشتری هم به نسبت میوه ها دارا می باشند. مواد شیمیایی شیرین کننده این خوراکی ها طوری طراحی شده اند که گیرنده های دهان را تحریک کرده و سبب احساس شیرینی می شوند. گذشته از ایمنی این نگرانی وجود دارد که مواد شیرین کننده مصنوعی تا 600 بار شیرین تر از مواد قندی می باشند. زمانی که شما به مصرف این شیرین کننده ها روی می آورید معمولا ترجیح می دهید که تمام مواد غذای تان بیش از قبل شیرین باشند چرا که به تحریک بیش از حد گیرنده های چشایی خود وابسته شده اید.

در کنار کاهش مصرف شیرین کننده های مصنوعی باید سعی کنید اسیدهای چرب امگا 6 را هم کمتر مصرف کنید. مقدار زیادی از کربوهیدرات ها از جمله قندها در رژیم غذایی سبب فعال شدن آنزیم هایی می شود که اسیدهای چرب موجود در روغن های گیاهی مانند سویا، ذرت و روغن گلرنگ را به اسید آراشیدونیکتبدیل می کند که بلوک ساختمانی لازم برای تولید التهاب سلولی را ایجاد می کند. دکتر “Barry Sears” می گوید که اضافه کردن کربوهیدرات های تصفیه شده و امگا 6 به رژیم غذایی مانند افزودن یک فندک روشن به بشکه بنزین است. این دقیقا کاری است که رژیم غذایی غرب در 30 سال گذشته آن را پی گرفته و نتایج آن را نیز به چشم می بینیم.

محدود کردن مصرف آبمیوه:

فیبر و ارزش غذایی سبب می شود تا میوه محبوبیت زیادی برای متخصصان تغذیه داشته باشد. فیبر چیزی است که سبب پر شدن میوه می شود. یک پرتغال ممکن است 4 قاشق چای خوری قند داشته باشد که در چند ساعت جذب می شود این در حالی است که 8 اونس آب پرتغال معادل 8 قاشق چای خوری قند در خود دارد. این میزان ظرف مدت 20 دقیقه جذب بدن می شود. دکتر “Henry Lodge” می گوید به یاد داشته باشید که این مقدار قند چگونه انسولین را به خون آزاد می کند.

آخرین کاری که باید بکنید این است که سعی کنید در کنار کاهش مصرف مقدار دسرتان در روز از میزان قند و شکر کمتری هم در دسر استفاده کنید. اگر انگیزه کافی ندارید کافی است با مهندسی معکوس آسیب های این میزان قند ار در بدن تان بررسی کنید تا دیگر میلی به مصرف آن نداشته باشید.

در ادامه قند پنهان در برخی از خوراکی ها را با هم می خوانیم. (هر 4 گرم قند معادل یک قاشق چای خوری می باشد)

سس اسپاگتی (1 فنجان) 23 گرم
سس گوشت (1/2 فنجان) 33 گرم
کولا (1 میلی) 33 گرم
سس فرانسوی (1 قاشق) 3 گرم
سس (1 قاشق) 3 گرم
آناناس (کنسرو در شربت) (1 فنجان) 43 گرم
کم چرب شیر شکلات (1 فنجان) 25 گرم
لیموناد صورتی (از کنسانتره) (1 فنجان) 25 گرم
آب با ویتامین اضافه شده (1 فنجان) 13 گرم
ماست میوه بدون چربی (1 فنجان) 47 گرم
چای یخ بطری (1 فنجان) 22 گرم

برخی مقالات مرتبط:

آیا شکر سبب ضعف حافظه می شود؟

آیا شکر نارگیل از شکر معمولی سالم تر است؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی