خواص مواد غذايي سلامت

خواص زنجبیل

تقویم فارسی اندروید

همه ی شما حالت تهوع های بی امان و خسته کننده را تجربه کرده اید. در این مواقع اولین فکری که به ذهن بسیاری از ما خطور می کند استفاده از قرص های ضدتهوع است اما عده ی دیگری هم هستند که به دنبال یک راه بی ضررترند. استفاده از زنجبیل کمک زیادی در درمان حالت تهوع دارد.

زنجبیل

برای هزاران سال مردم عرب و هندی و شفادهندگان آسیایی این گیاه ریشه ای تندمزه را به عنوان یک غذا و داروی باارزش استفاده می کردند. زنجبیل از گیاهان گرمسیری است که مانند زردچوبه و هل برای درمان حالت تهوع ناشی از دریازدگی و بیماری کاربرد دارد. یک پزشک اروپایی معتقد است زنجبیل حتی برای معده هم خوب است. این گیاه تند و متفاوت می تواند ناراحتی های معده را درمان کند. دو یا سه قاشق از پودر زنجبیل موقع صبحانه می تواند سوهاضمه و دیگر مشکلات معده را رفع نماید. تحقیقات نشان می دهد این گیاه می تواند حالت تهوع ناشی از بیماری یا تهوع صبحگاهی و ناراحتی بعد از جراحی یا شیمی درمانی را رفع کند.

زنجبیل حتی در صورتی که با داروهای شیمیایی ضد تهوع مخلوط شود می تواند تاثیر این داروها را افزایش داده و عملکرد آن ها را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهند که این ماده خوراکی طبیعی حتی در کاهش عوارض این داروها هم تاثیر خوبی می گذارد.

خواص زنجبیل:

مطالعات نشان می دهند که زنجبیل حداقل شش اثر مفید دارد.

  • درد و التهاب را کاهش داده و درد مفاصل را مدیریت می کند. همچنین این ماده خوراکی سردرد و گرفتگی های قاعدگی را درمان می کند.
  • باعث بهبود جریان خون و خون رسانی بهتر می شود.
  • مانع رینوویروس شده و سرماخوردگی را به تعویق می اندازد.
  • اثر باکتری سالمونلا که عامل بیماری هایی مثل اسهال یا بیماری های تک یاخته است را کاهش می دهد.
  • گاز یا اسپاسم دردناک را در دستگاه گوارش درمان می کند.
  • از زخم معده های ناشی از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب مثل آسپیرین ها و ایبوپروفن ها جلوگیری می کند.

اگر شما باردار هستید می توانید این گیاه را در چای و یا سوپ خود ریخته و میل کنید. در صورتی که یک نوشیدنی گازدار حاوی زنجبیل را انتخاب می کنید دقت کنید که زنجبیل موجود در آن طبیعی باشد.

هنگام سفر این ادویه و گیاه می تواند حتی جلوی حالت تهوع را بگیرد. در صورتی که 1 گرم پودر خشک شده ی زنجبیل را 2 ساعت یا حتی نیم ساعت قبل از حرکت مصرف کنید دیگر نیازی نیست نگران حالت تهوع در طول مسیر باشید. اگر عمل جراحی دارید زنجبیل برای جلوگیری از حالت تهوع می تواند به شما کمک کند. می توانید یک دوز 500 میلی گرمی از آن را تا 2 ساعت قبل از عمل و یک دوز 500 میلی گرمی تا نیم ساعت قبل از عمل مصرف کنید. با این کار دیگر دچار حالت تهوع نخواهید شد. البته توجه داشته باشید که زنجبیل برای بیمارانی که مشکل لخته شدن خون دارند توصیه نمی شود. بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک بیهوشی خود مشورت کنید.

 

مقالات مرتبط جهت مطالعه:

با خاصیت ها و فواید دارویی زنجبیل آشنا شوید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی