روانشناسي و سلامت روان سلامت

زنان چاق افسرده تر اند…

بر اساس مطالعه روان پزشکی که روی ۲۰۳ زنان چاق بین سنین ۴۰ تا ۶۵ سال به مدت یکسال انجام شد زنانی که وزن مناسبی دارند یا وزنشان کاهش یافته است کمتر از زنان چاق افسرده هستند.
تقویم فارسی اندروید

بر اساس مطالعه روان پزشکی که روی ۲۰۳ زنان چاق بین سنین ۴۰ تا ۶۵ سال به مدت یکسال انجام شد زنانی که وزن مناسبی دارند یا وزنشان کاهش یافته است کمتر از زنان چاق افسرده هستند.

 محققان میگویند تحرک بدنی بیمارانی که افسردگیشان درمان شده یا سطح افسردگی در آنها پایین آمده است افزایش میابد بنا بر تحقیقات انجام شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات سلامتی در کشور آمریکا، اضافه وزن و ناهنجاری‌های روحی رابطه مستقیمی با هم دارند. مطالعات نشان می دهد که این ارتباط در میان سفید پوستان، افراد تحصیل کرده و مرفه جامعه شدیدتر است.

نتایج بدست آمده از بررسی های فوق نشان داد که در افراد مبتلا به چاقی، امکان بروز نگرانی‌های بی مورد، ناهنجاری های اخلاقی و افسردگی، ۲۵ درصد بیشتر از افرادی با وزن عادی است. نکته قابل توجه اینکه در افراد تحصیل کرده که از چاقی مفرط رنج می برند این احتمال تا ۴۴ درصد افزایش می‌یابد.

66-123c5d23cf79b80fc14

در این میان محققین همچنین پی بردند که اضافه وزن خطر اعتیاد به مواد مختلف را در افراد ۲۵ درصد بالا می برد، اغلب افراد مبتلا به چاقی مفرط در زندگی تمایل به داشتن عادت های مختلف و شدید دارند.

در این تحقیقات هنوز به طور قطع ثابت نشده که آیا ابتلا به چاقی مفرط منجر به بیماری افسردگی نیز خواهد شد یا خیر؟
به عقیده دانشمندان درک و اثبات رابطه بین چاقی و افسردگی، موضوع بسیار مهمی در مبحث سلامت عمومی است، زیرا چاقی و افسردگی دو بیماری رایج قرن به شمار می روند که ابتلا به هر یک صدمات بسیاری بر سیستم سلامت عمومی بدن خواهد داشت.
شواهد نشان داده که به طور میانگین هر شهروند آمریکایی ۳۰ درصد خطر ابتلا به چاقی مفرط را دارا است. در بیش از ۴۰ درصد از مواردی که شخص دچار افسردگی شده، در نهایت این افسردگی به چاقی مفرط ختم گردیده است.
مطالعات فوق – که به همت محققین بخش پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شد – گسترده ترین تحقیقاتی است که تا به امروز در رابطه با دو مشکل عمده ملت آمریکا یعنی چاقی مفرط و افسردگی صورت گرفته است، در این راستا ۹,۱۲۵ نفر زن و مرد بزرگسال مورد بررسی قرار گرفتند.
همچنین لازم به ذکر است که در آمارگیری مربوطه، افرادی چاق مفرط قلمداد شده اند که شاخص وزنی بدن آنها – یعنی BMI – از عدد ۳۰ بالاتر بوده است.

هر چند نتایج مطالعاتی که پیشتر در این زمینه انجام شده بود، نشان می داد که رابطه احتمالی بین چاقی و افسردگی فقط در زنان وجود دارد، تحقیقات اخیر ثابت کرد که میزان این ارتباط – در صورت وجود – در هر دو جنس یکسان خواهد بود.
تیم تحقیقاتی که مسئولیت انجام مطالعات فوق را برعهده داشته، در حال حاضر در ادامه کار خود مشغول بررسی و آمارگیری به منظور یافتن پاسخ برای سئوالاتی چون:

▪ آیا ابتلا به افسردگی تمایل به انجام فعالیت بدنی را در افراد کاهش می دهد؟
▪ آیا برنامه غذایی افراد سالم با افراد مبتلا به افسردگی تفاوت خاصی دارد؟
▪ آیا رعایت رژیم های غذایی برای افراد مبتلا به افسردگی غیر ممکن و یا مشکل آفرین است ؟
و … می باشند.

بدون شک مطالعه نتایج جدید، قدم مثبت دیگری در جهت دستیابی به اطمینان در این زمینه خواهد بود.

منبع: ویستا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی