سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

ریزش مو در زنان

تقویم فارسی اندروید

با توجه به یافته های آکادمی درماتولوژی آمریکا ریزش مو در زنان می تواند از ۲۰ سالگی به بعد رخ دهد. همچنین اگر پدرمادر شما در جوانی موهای نازک و آسیب پذیری داشته باشند و ژن آن را به شما هم انتقال داده باشند موهای شما آسیب پذیر تر است. شما برای اولین بار در دو طرف سر خود متوجه نازک شدن موهای تان و سپس در بالای سر خود این نازک شدن و ریزش مو را تجربه می کنید. طاسی سر در دو طرف سر شروع شده و سپس در بالای سر به هم متصل می شوند. برخی افرادی که مبتلا به طاسی هستند ظرف 5 سال روند طاسی خود را کامل می کنند. این در حالی است که معمولا افراد ظرف 10 تا 25 سال طاسی کامل را تجربه می نمایند.

رایج ترین شکل طاسی در زنان الگوی آلویسی آندروژنیک یا طاسی الگوی زنان است. در روند طبیعی هر تار موی زنان 2 تا 6 سال رشد می کند و پس از آن می افتد و در حالت ایده آل بلافاصله بعد از آن باید یک تار موی جدید رشد میکند. با این حال عواملی مانند تغییرات هورمونی، پیری و برخی دلایل ژنتیکی می تواند سبب طاسی در زنان باشد. طاسی زنان الگوی متفاوتی دارد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

الگوی طاسی زن معمولا با موهای ظریف یا کوتاه تر از میزان طبیعی شروع می شود. سپس ریزش مو در زنان در قسمت بالایی و مرکزی سر شروع می شود. این روند از دست دادن مو و ریزش مو در زنان به تدریج سبب طاسی آن ها می شود.

ریزش مو در زنان

علل ریزش مو در زنان

یکی از شایع ترین علل ریزش مو در زنان ژنتیک است. اگر اعضای خانواده شما از مادر یا مادربزرگ و خاله تان یا دیگر اقوام نزدیک دچار ریزش مو باشند شما هم در معرض این آسیب قرار دارید. معمولا رزش مو در زنان از سن 50 تا 60 سالگی آن ها آغاز می شود. اما برخی ممکن است در سنین نوجوانی دچار این مشکل بشوند.

یکی دیگر از علل شایع ریزش مو در زنان شرایط است. اگر به سرعت ریزش مو در شما روند خود را کامل می کند باید با مراجعه به پزشک عواملی مثل وراثت و یا وضعیت پزشکی تان چک شود. مواردی مثل بارداری، کم خونی و اختلالات تیروئید و یا بیماری هایی مانند پسوریازیس یا آماس پوست و دیگر بیماری های پوستی می تواند سبب ریزش مو شود.

چگونه ریزش مو در زنان درمان می شود؟

تنها داروی تضمین شده جهانی برای ریزش مو مینوکسیدیل 2% است. اما یک دوز قوی تر این دارو نیز مینوکسیدیل 5% می باشد که برای موارد شدید تر ریزش مو توصیه می شود. این داروها در صورت مصرف مداوم می توانند سبب بیشتر شدن موهای مردانه ی صورت نیز بشوند. دوز های 2% و 5 % این داروها بدون نسخه از داروخانه ها قابل خریداری هستند.

در بسیاری از موارد درمان بیمار با سطح پایینی از فریتین و مکمل آهن می تواند در درمان ریزش مو در زنان موثر باشد. در پزشکی درمان وضعیت بیمار بخش مهمی از درمان ریزش موی وی است. به عبارتی بهبود وضعیت جسمی او می تواند در درمان ریزش موی بیمار موثر باشد. همچنین در یک روش دیگر با استفاده از لیزر یا نور درمانی با تاباندن نور قرمز به پوست سر سبب افزایش گردش خون شده و ریزش مو را کاهش می دهند. البته این روش هنوز چندان جای خود را باز نکرده و یک روش جدید و نوپا است. از دیگر روش های درمانی می توان به قرص رشد مو و استفاده از داروها برای کنترل هورمون مردانه بیش از حد در زنان اشاره کرد.

آیا روند مراقبت از موها باید تغییر کند؟

در اکثر موارد الگوی ریزش مو در زنان ربطی به ساختار مو یا بافت آن ها ندارد و در نتیجه لازم نیست که روند مراقبت از موها تغییر کند. تنها در صورتی که موهای خشک دارید برای شانه کردن آن ها بهتر است کمی بیشتر مراقب باشید و یا اگر بیماری ها و زخم هایی در پوست سر خود دارید در صدد درمان آن ها باشید.

ریزش مو می تواند ناشی از یک مشکل پزشکی و جسمی باشد؟

بله. شرایط پزشکی می تواند به صورت ناگهانی سبب ریزش مو در زنان شود. به عنوان مثال مقادیر بالای آندوژن در زنان که همان هورمون های مردانه است می تواند باعث ریزش مو در آن ها شود. شایع ترین علت این روند سندروم تخمدان پلی کیسنیک یا آندروژن تخمدان است. با یک آزمایش ساده می توان احتمال این بیماری را حدس زد.

حرف آخر

ریزش مو معمولا یک مشکل آزاردهنده به خصوص برای زنان است. اگر ریزش مو ناگهانی است و یا روند سریعی دارد می تواند ناشی از یک مشکل پزشکی باشد. همچنین وراثت در ریزش مو تاثیر زیادی دارد. ریزش مو را می توان با مکمل های خوراکی و یا محصولات کمکی درمان کرد. ریزش مو در زنان یک مشکل شایع است اما خوشبختانه راه های درمان مختلفی برای آن وجود دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی